I.Giriş. Cinayət
anlayışı insanlarası münasibətlər müstəvi-sində həmişə mövcud olmuşdur.
Bunun səbəbini Şopenhauerin mərhəmət-siz , sırf həzz almaq üçün əzab verən, hər şeyə sahib olmaq istəyən və əqli qabiliyyəti yetkin olmayan insan tipində də tapa bilərik, eləcə də Hegelin xüsusi iradələrin bəlli bir məqsəd uğrunda birləşməyə ortaq bir iradə meydana
Bunun səbəbini Şopenhauerin mərhəmət-siz , sırf həzz almaq üçün əzab verən, hər şeyə sahib olmaq istəyən və əqli qabiliyyəti yetkin olmayan insan tipində də tapa bilərik, eləcə də Hegelin xüsusi iradələrin bəlli bir məqsəd uğrunda birləşməyə ortaq bir iradə meydana
gətirməyə, ortaq
iradə meydana gətirdikləri zaman xüsusi iradənin
yenidən boy verməsində də rast gələ bilərik. Hər iki filosofun da ortaq fikrinə görə, cinayətin meydana gətirdiyi haqsızlıq vəziyyətinin “sağaldılması” yalnız dövlətin nəzarəti ilə mümkün ola bilər.
yenidən boy verməsində də rast gələ bilərik. Hər iki filosofun da ortaq fikrinə görə, cinayətin meydana gətirdiyi haqsızlıq vəziyyətinin “sağaldılması” yalnız dövlətin nəzarəti ilə mümkün ola bilər.
Cinayət yanlış və ya zərərli olduğu üçün qadağan edilən, lazım gəldiyində bu
yanlışın və ya zərərin kompensasiyası üçün hüquqi tədbirlər sistemi tətbiq
olunan, dolayısı ilə hüquqi müstəvidə cəzanı da məcburi olaraq özü ilə birlikdə
gətirən hərəkətə verilən addır. Bu tərifi Şopenhaur üçün olduğu kimi, Hegel
üçün də fərqli əsaslara istinadən doğru qəbul edə bilərik. Burada ilkin
Şopenhauer fəlsəfəsinin təməl xarakteristikasını əsas götürərək bəhs etdiyimiz
mövzuya toxunacam və ardınca eyni sxemi Hegel üçün də tətbiq edəcəm. Beləliklə,
hər iki filosofun cinayət məfumuna aid qavrayışının və baxış bucağının fərqli
aspektlərini göstərəcəm.
II. Şopenhauer
Şopenhauer
Hegellə eyni kanon (ədəbiyyat nəzəriyyəsində ehkam formasını almış, qəlibləşmiş
yaradıcılıq qaydaları və normalar sistemi) içərisində, eyni fəlsəfi mühitdə
əsərlərini yaratmış, lakin ondan tam fərqli bir sistem ortaya qoymuşdur.İnsanın
eqoist, özünə və ətrafındakı hər şeyə ziyan verən davranışlarını vurğulamış,
beləliklə, pessimist bir
mövqedə yer almışdır. “Pislik,
şübhəsiz, pozitiv mahiyyətə sahib və özünü hiss etdirən bir şeydir.Başqa sözlə,
hər tip tətmin olma və xoşbəxtlik halı neqativdir, yəni əzabın sona çatmasıdır
(xoşbəxtlik deyə bir şey yoxdur, bunun yerinə bədbəxtliyin olmama halı vardır).(1)
Tacir olması üçün atası tərəfindən yetişdirilən Şopenhauerin universitetə qəbul
olmaq və fəlsəfə ilə məşğul olmaq xəyalı atasının ölümündən sonra
anasının dəstəyi ilə gerçəkləşir. Tibb təhsili üzrə Göttingen Universitetinə
qəbul olduqdan sonra buradakı fiziologiya dərsləri ilə insana dair
qavrayışı formalaşır.(2) Bundan sonra fəlsəfə təhsili almaq üçün Berlin
Universitetinə yollanan Şopenhauer fəlsəfəyə dair fikirlərini belə ifadə
etmişdir: “Fəlsəfə sadəcə
sərt qayalıqlar və tikanlarla örtülü olan bir dik bir yoxuşu aşaraq çatılması
mümkün yüksək bir dağ yoludur. Bomboş olan bu yol yuxarılara doğru
çıxdıqca daha da tənhalaşır. Bu yolu çıxan hər kim olursa olsun, hər hansı bir
qorxu nişanəsi göstərməməli, hər şeyi geridə buraxmalı və qarlı qışda özündən
əmin addımlarla yoluna davam etməlidir. Tez-tez uçurumlarla qarşılaşacaq və
aşağıdakı yaşıl çəmən və vadilərə baxacaqdır. Şiddətli bir başgicəllənmə onu
uçuruma doğru yaxınlaşdıracaqdır, ancaq o, özünü idarə etməli və böyük bir
qətiyyətliklə və əzmlə qayalıqlara tutunmalıdır. Bunun qarşılığında isə aşağıda
qalan dünyanı görə biləcək, çöllərin və bataqlıqların gözdən itdiyinə, təpəli
yolların düzləşdiyinə, qulaq cingildədən səslərin eşidilməz hala gəldiyinə və
aşağıdakı dünyanın yuvarlaq şəklinin açıqca qarşısında görünməsinə şahid
olacaqdır.Artıq saf və sərin dağ havası altında o, günəşə baxarkən, geridə
qalan hər kəs aşağıda, ölüm səssizliyində boğuşacaqlar.”(3)
Şopenhauer insanın azad iradəyə sahib olmadığı fikrini vurğulayır. Onun
fikrincə, insan davamlı olaraq nələri isə arzu edir, bunun üçün səy göstərir,
nəhayət, tətmin (arzusunu reallaşdırır) olur və dərhal sonra yeni bir arzu
meydana gəlir, insan yenə səy göstərməyə başlıyır, yenə səy göstərir və yenə
tətmin olur. Və bu onun ölümünə qədər davam edir. Bu tətmin anları isə o qədər
qısamüddətli olur ki, insan onları xatırlamır belə. Bunun yerinə onun xatirində
qalan davamlı olaraq nə üçünsə səy göstərməkdə olmasıdır. Davamlı olaraq özündə
olmayan bir şeylər üçün müharibə vəziyyətindədir. Stabil bir vəziyyətə çatması
yalnız ölümü ilə mümkün ola bilər. Bunun xaricində isə davamlı olaraq nələri
isə istəyəcək, istəmənin köləsi olduğu bir həyat yaşayacaqdır. İstəmə azadlığı
gərəkdirən bir vəziyyət deyildir. İstəmə doğumdan etibarən gələn saf insan
xarakterinin ətraf mühitlə, çeşidli hallar və vəziyyətlərlə mürəkkəb
əlaqəsindən meydana gəlir. Yəni azad “istək” deyə bir şey yoxdur, çünki “bunu
niyə istəyirəm?” sualını özümüzə hər verdiyimiz zaman cavab “çünki belə
istəyirəm”-dən o tərəfə getmir. İnsanın isə bir çox hallardan ətraf-mühitini və
doğuşdan gələn xarakterik özəlliklərini dəyişdirmə imkanının olmaması bu
vəziyyətin əsas səbəbidir.
Xarakter dəyişilməzdir. Təhsil insana əgər onun əxlaqlı davranmağa dair hər
hansısa bir xarakterik özəlliyi yoxdursa, əxlaqlılıq qazandıra bilməz. Əxlaqa
uyğun motivli hər hansısa bir hərəkətin edilməsi həmin insanı əxlaqlı biri
etməz. Eləcə də əxlaqi xarakterik özəlliklərə malik insanın hər hansı əxlaqsız
motivli hərəkəti, əgər bu hərəkət onun xarakterinə xitab etmirsə, bu, onu
əxlaqsız bir insan etməz. Bu baxış bucağının kökü Şopenhauerin iradə və ağıl
məfhumlarını bir-birindən ayırmasından irəli gəlir. Yəni davranışla nəticələnən
instinktlər iradədən gəlir, burada ağıl söz sahibi deyildir. Ağıl iradənin
təsiri altına girən, istəklərin təmin edilməsi vəzifəsini yerinə yetirən
“maşındır”.
Azadlığın Şopenhauer
fəlsəfəsində, ümumiyyətlə, müzakirə obyekti olmaması, məsuliyyət məsələsini
də mübahisəli bir hala gətirir. Belə ki, olduğundan başqa cür davranma imkanı
olmayan bir insanın hərəkətinin nəticəsində də hər hansı bir məsuliyyət
daşıdığından danışa bilmərik. Məsuliyyət sahibi olmaq hərəkətin başdan sona
insanın öz iradəsi və istəklərinin nəticəsi olmasını qəbul etmək deməkdir.
Fəqət doğuşdan və də dəyişilməz xarakterli bir bir xüsusiyyət məndə
mövcuddursa, bunun əksi isə mümkün deyilsə, elədiyim şeylərə görə məsuliyyət
daşıya bilmərəm. Halbuki məsuliyyət etdiyim hərəkətin nəticələrinə görə özümün
mühakimə edilməyim deməkdir. Əxlaqi bir dayaq gərəkdirir. Fəqət Şopenhauer bizi
ən başda insanın əxlaqsızlığı barədə xəbərdar edir. İnsan özünə sərf edəni
edən, öz mənafeyini və maraqlarını hər şeyin fövqündə tutan və bunun üçün hər
yola baş vurmaqdan heç çəkinməyən bir varlıqdır. Bu səbəbdəndir ki, insan soyu
var olduğu müddətcə pislik və bədxahlıq da mövcud olacaqdır. Əgər içərisində
olduğum vəziyyət öz varlığımla ( doğuşdan gələn və dəyişilməz
xüsusiyyətlərim) uyuşursa, “məsuliyyətli” davrana bilərəm. Lakin lazımi
qədər çətinliyə düşsəm və üstünə-üstlük hələ bir də varlığımı təhdid edən
bir haldan söhbət gedirsə, məsuliyyət hissim sönəcək və daha güclü instiktlərin
təsiri altına girəcəm.
Belə bir düşüncə sistemi içərisində “cinayət” məfhumu, fikrimizcə, incələnməyə
dəyər. Çünki cinayət başqası ilə münasibət zamanı tərəflərdən birinin digərinin
hüquqlarını pozması ilə, ya da hər iki tərəfin də qəbul etdiyi ortaq bir
normanın heçə sayılması ilə yaranır. Şopenhauerə görə, haqq başqasına zərər
vermədiyim müddətcə edə biləcəyim hər şeydir, haqsızlıq isə öz istəklərimə
çatma iradəmi başqa birinin öz istəklərinə çatma iradəsindən üstün tutmağımdır
(4). Cinayət (haqsızlıq) iradəylə, lakin azad şəkildə olmayaraq həyata
keçirilir. Cinayətə qarşı mübarizə yolu cəzadır ki, bu da başqa tip
qarşı-instiktlər yaradaraq insanları cinayətdən uzaqlaşdıracaqdır. Lakin
yenə də cinayətin tamamilə ortadan qalxması müzakirə obyekti deyildir, çünki
fərqli xarakterlər və fərqli instiktlər saysız-hesabsızdır və onlardan cinayətə
yönələni hər zaman tapılacaqdır.
İnsanın xaricdən gələn bir mühakimə olmadığı müddətcə özünü cinayətkar, yaxud
məsum sayma qabiliyyətinə və məsuliyyətinə sahib olmaması qənaəti Şopenhauer və
Hegelin cinayət anlayışlarını ayıran elementdir. Bu səbəbdən Şopenhauerin
cinayət məfhumunun “ayıb” anlayışına bənzədiyini söyləyə bilərik. Ayıb xaricdən
kiminsə görməsi üzərinə yaxalanmış olmaqdan dolayı insanın öz hərəkəti barədə
utanmağa bənzər bir şey hiss etməsidir. Ayıb olan şeyin adı dəyişdirilərsə və
ya dünən ayıb olan şey bu gün ayıb olmayan bir şey halına gələrsə, insan da
vəziyyətə uyğun davranacaqdır.
III. Hegel
Hegelin cinayət anlayışına dair incələmələrinin yer aldığı “Hüquq
Fəlsəfəsi” mətnində iradə özünü üç momentdə gerçəkləşdirir: mücərrəd haqq,
əxlaq və adət. Bunlar bir bütün olaraq obyektiv ruh sahəsini əmələ
gətirir. Obyektiv ruh içində olduğumuz bir sahədir.
Hüququn müzakirə obyekti insanın mənəviyyatı, öz içində sahib oluğu
keyfiyyətlər deyil, onun xarici, həyata keçirdiyi hərəkətlərdir. Lakin digər
tərəfdən hərəkətlərimizə istiqamət verən şey də elə daxili keyfiyyətlərimizdir.
Bu səbəbdən bu 3 momentdə Hegel xarici sahədən başlayır, sonra əxlaqa dönür və
sonra bunların əlaqəsini nəzərdən keçirir.
Fərd olmaq bioloji varlığımızın, birinci təbiətimizin xaricinə çıxmaq
,bir sosial statusa sahib olmaq deməkdir. Hegelin fikrincə, insan yeganə
varlıqdır ki, bir yolla təbiətin fövqünə çıxmağı bacarmışdır. Bu, obyektiv
ruhun nişanəsidir.
Fərd olduğum sahə hüququn sahəsidir. Hüquqdakı hər element (müqavilə bağlama,
cinayət törətmə və s.) fərdə aiddir. Bunlar əgər fərd vardırsa, vardırlar.
Burada cinayət sadə bir hərəkət növü deyil. Cinayətin cinayət olması üçün
çeşidli hərəkət növlərini cinayət olaraq təsbit edən bir qanuna ehtiyac vardır.
Fərd statusuna çatılmadığı müddətcə cinayət müzakirə obyekti deyildir. Yəni biz
özümüzü azad iradə sahibi varlıqlar olaraq görmək surəti ilə fərd statusuna
talib oluruq. Bu statusun arxasında isə bu və ya digər bir insanın olmasının
fərqi yoxdur.
Hegel həmçinin fərdi “haqq sahibi” kimi gözdən keçirir. Fərdin özünü göstərə
bilməsi üçün zəruri olan şey isə mülkiyyətdir. Azadlıq ilk dəfə özünü
mülkiyyətdə göstərir. İradənin bir hissəsi özünü mülkiyyətdə “əşyalaşdıraraq”
digər iradələri tanıya bilən hala gətirir. Bu tanınma əlaqəsi də müqaviləni
doğurur. Cinayət isə bu müqavilənin pozulmasıdır. (5)
Mülkiyyət iradəmin xarici bir əşya üzərində təcəssümü olduğu üçün dolayısı ilə
bu əşya üzərindən iradəm üzərində bir zorbalıq həyata keçirilə bilər. Bu zaman
isə iradəm üzərində olan zorbalıq həmçinin hüquqa yönəlmiş bir zorbalıq halına
gələcəkdir. Hüququn təmsil etdiyi fərd olaraq zorbalığı həyata keçirən insan
isə öz iradəsinə zidd bir hərəkət etmiş olacaqdır, çünki o da bu sistemin,
ümumi iradənin bir parçasıdır, lakin o, xüsusiləşməyə meyillənmişdir.
Obyektiv ruh sahəsi yalnızca hüquqdan ibarət deyildir. Çünki hüquq saf xarici
məkandır. Bu məkanın arxasında duran isə azadlıqdır. Ruh özünü hüquqda azad bir
varlıq olaraq gerçəkləşdirmək istəyir və bunu 3 yolla həyata keçirir: mülkiyyət, müqavilə, cinayət və
cəza. Hüquq sahəsi bütün əhəmiyyətinə baxmayaraq obyektivliyin
yalnızca bir vasitəsidir. Çünki belə bir hüququn yaşayan bir şey olması
üçün tək-tək fərdlərin içində təzahür edən bir mənası, anlamı olmalıdır. Fərdin
özünü həm əşya ilə əlaqəsində həm də digərləri ilə olan əlaqəsində bir hüquq
subyekti olaraq bilməsi, görməsi, tanıması həm də o fərdin özünü öz içində azad
bir varlıq olaraq görməsi deməkdir. Bu səbəbdən hüququn mövcudluğu bizim öz
içərimizdə bir əxlaq sahibi olmağımızla çox əlaqəlidir. Bu səbəbdən Hegel
hüquqdan əxlaqa keçir. Hüququn ayaqda dura bilməsi üçün öz mənəviyyatının və
əxlaqının fərqində olan və onu ciddiyə alan fərdlərin olması vacibdir.
Əxlaqi və hüquqi bir xarakterə malik fərdin ortaya çıxardığı sahə adət
sahəsidir.Adət mövcud olan praktikaların bütünüdür. Adət mövcudiyyətini
fərdlərin bağlılığından alır.
Hegelin düşüncəsinə görə, cəmiyyətə aid olan normalar cəmiyyətin nümayəndəsi
olan fərdlərin daxili aləmlərinin inkişafı ilə paralel şəkildə dəyişir.
Cinayəti cinayət edən qanunun mövcudiyyəti, cinayəti inkar edən əxlaqın
əsəridir. Çünki “əxlaq, əxlaqi vicdan və əxlaqi insanın icad edilməsi eyni
zamanda azadlığın icad edilməsidir” (6). Cinayəti törədən adamın da eyni
normativ müstəvidə bir fərd olması onun törətdiyi cinayət ilə öz iradəsi
əleyhinə bir fəaliyyət həyata keçirməsini sübut edir. Utanc başqası görsə də, görməsə
də, mənim öz törətdiyim əmələ görə peşman olmağımdır.
IV.Nəticə
Şopenhauerə
görə, insan azad iradəyə sahib olmadığından cinayət məsuliyyət anlayışı olmadan
yalnızca digərinə zərər vuran hərəkəti olaraq qiymətləndirilməlidir.Hegelə görə
isə, cinayət insanın digərinə olduğu qədər özünə də ziyan vuran bir hərəkət,
daha dəqiq desək, özünə
xəyanətdir. Şopenhauer iradə və ağlı bir-birindən ayıraraq ağlı
iradənin istəklərinin yerinə yetirilməsi vasitəsi kimi qiymətləndirir. Halbuki
Hegelə görə, iradə və ağıl bir sistemin iki elementidir. Həyat əqli olduğu
qədər iradi, iradi olduğu qədər əqlidir. Bu çərçivədə Hegel cinayət anlayışını
bu ikisinin qarşıdurmasının nəticəsi olaraq qələmə vermişdir.
Hegelin
cinayəti hüquq və əxlaq məsələsi adlanırdamsına qarşılıq, Şopenhauerə görə,
cinayət salt (saf) hüquq məsələsidir. Bununla belə, Hegel və Şopenhauerdə
ortaq cəhət cinayəti bir fakt kimi qəbul etmələridir. İstər əxlaqla və hürr
iradəylə əlaqəli olsun, istər azad iradədən asılı olmadan instinktiv olaraq
törədilmiş olsun, cinayət toplumun obyektiv reallığıdır. Şopenhauer son
nəticədə məsuliyyət olmasa belə, cəzanın lazımlılığı qənaətinə gəlir. Hegelə
görə isə, insan yalnız fərdə çevrildikdən sonra öz arzusu və iradəsiylə cinayət
törədərsə, cəza bu əməllə birlikdə gəlməlidir.
İstinadlar:
(1) Schopenhauer, Hayatın
Anlamı, Say Yay., İstaanbul, 2017, s.14;
(2) David E. Cartwright,
Schopenhauer, İş Bankası Yay., Nisan, 2014, İstanbul, 4.Bölüm;
(3) Schopenhauer, Manuscript
Remains, Cilt 1, *20, Akt: Cartwright;
(4) Schopenhauer, Hukuk, Ahlak
ve Siyaset Üzerine, Say Yay., İstanbul, 2016, s.85;
(5) Hegel, Tüze Felsefesi,
Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yay., İstanbul, 2006, Birinci Bölüm;
(6) Age. s.480.
Yorumlar
Yorum Gönder