yolla əlaqəsi olan fəlsəfə ilə birbaşa insanlıq tarixinin özü olan fəlsəfə arasında böyük fərq vardır.
Bu səbəbdən “Fəlsəfədə dəyişikliyə,
reforma, yenilənməyə ehtiyac varmı?” deyə sual olunur. Əgər varsa, bu necə təmin
edilə bilər, necə təmin edilməlidir? Bu dəyişiklik indiyə qədərki fəlsəfənin
ruhu və mənasındamı, yoxsa yeni mənadamı olmalıdır? Haqqında danışdığımız indiyə
qədər gələn fəlsəfədirmi, yoxsa əsas etibarilə başqasıdırmı? Hər ikisi də eyni suala bağlıdır: Yeni dönəmin,
yeni çağın astanasındayıqmı, yoxsa eyni minvalla köhnə yoldamı addımlayırıq?
İnsanları zamanın irəliləməsi ilə zəruri olaraq meydana gələn dəyişiklərləmi əldə
saxlayırıq? Dəyişikliklərin zəruriliyi
problemini sırf fəlsəfi baxımdan nəzərə alsaq, adət etdiyimiz kimi məktəb
mübahisələrindəki dar sahə ilə sərhədlənmiş olacağıq. Bu da gərəksiz bir
şeydir.
Fəlsəfədə ediləcək dəyişiklik,
sadəcə çağın, insanlığın ehtiyacını təmin edərsə, zəruri, həqiqi dəyişiklik ola
bilər. Tarixi baxışın sonunun gəldiyi dövrlərdə ehtiyaclar əlbəttə ki,
bir-birinə zidd olacaqdır. Kiməsə görə, köhnəni mühafizə etmək, yenini
uzaqlaşdırmaq ehtiyacdır ya da elə görünür. Kiməsə görə də, yeni olanı gerçəkləşdirmək
ehtiyacdır. Gerçək ehtiyac hansı tərəfdədir? Gerçək ehtiyac gələcəyin –
qabaqlanmış gələcəyin – ehtiyacı olan tərəfdə, məhz irəliləyən hərəkətin özü
olan tərəfdədir. Qoruma ehtiyacı sırf süni olaraq təhrik edilmiş ehtiyacdır.
Hegel fəlsəfəsi mövcud müxtəlif sistemlərin mütləq neqativlik olmadığı üçün
pozitiv gücü olmayan yetərsizliklərin necə gəldi birləşdirilməsində başqa bir
şey deyildi. Sadəcə mütləq neqativ olmaq cəsarətini göstərənlər yenini
yaradacaq cəsarətə sahibdirlər.
İnsanlığın keçirdiyi mərhələlər
sadəcə dini dəyişikliklərlə bir-birindən ayrılır. Sadəcə insanın ürəyinə işləyən
tarixi hərəkət təməldə yer alır. Ürək dinin bir forması olmadığı kimi, dinin ürəkdə
olması da gərəkli deyil. Bu dinin mahiyyətidir. İndi isə belə bir sual çıxır
qarşımıza: İçimizdə dini inqilab olmuşdurmu? Bəli olduğu təbiidir, madam ki, din ürəkdir,
ürəyimiz yoxdursa, dinimiz də yoxdur. Xristianlıq inkar edilmişdir – həm də ona
hələ sarılmış kimi görünənlər tərəfindən, amma inkar olunduğunun öyrənilməsini
istəmirlər. Bunu siyasi səbəblərdən dolayı etiraf etmirlər. Bunu sirr halına gətirilər,
beləliklə bilərək ya da bilməyərək özlərini aldadırlar. Bəli, inkar olunmuş
xristianlığı bizə xristianlıq deyə təqdim edirlər. Hətta sadəcə xristianlığın
inkar olunmasında o qədər irəli gedirlər ki, bu dinin müsbət cizgilərini belə
bir kənara atırlar. Artıq nə simvolik kitabların, nə kilsə atalarının, nə də
İncilin xristianlığın ölçülü olması gözlənilmir. Sanki hər dinin bir din olaraq
qala bilməsi üçün müəyyən ölçüdə dinsizliyə, istinad nöqtəsinə və prinsipə
ehtiyacı olmadan ayaqda dura bilməsi mümkündür. Bu isə inkar etmək forması
altında dinin qorunmasıdır. Yaxşı bəs elədirsə, xristianlıq əslində nədir? Əlimizdə
artıq müqəddəs kitab yoxdursa, yaradıcısının iradəsini, ruhunu necə
tanıyacağıq? Bu xristianlığın artıq mövcud olmadığı mənasından başqa hansı mənaya
gələ bilər ki? Buna bənzər fenomenlər mənəvi çöküşün işarələri, hətta
xristianlığın sükutudur.
Xristianlıq artıq nə nəzəri,
nə də praktiki istiqamətdə insanın doyurmur. Ağılı doyurmadığı kimi ürəyi də
doyurmur, bu səbəblə də ürəyimiz üçün başqa maraq sahələri vardır.
İndiyə qədərki fəlsəfə
Xristianlığın sükutu, bunun inkar olunması dönəminə təsadüf edən, amma eyni
zamanda Xristianlığın mövqeyini qorumaq istəyən fəlsəfədir. Hegelçi fəlsəfə
xristianlığın inkar olunmasını təsəvvür və düşüncə arasındakı ziddiyyətin
arxasında gizləmişdi. Yəni özü də xristianlığı mənimsəyərək, başlayan və də
tamamlanmış xristianlıq arasında ziddiyyətin arxasında gizlənərək onu inkar etmişdi.
Başlayan xristianlıq zəruri idi, bütün bağlar burada kənara atılmışdı. Bir din
ancaq başlanğıcdakı, mənşəyindəki mənası qorunduğu ölçüdə varlığını davam etdirə
bilər. Din başlanğıcda od, alov, həqiqətdir. Hər din başlanğıcda sıx, sərt,
insafsızdır. Sonradan bu sıxlıq azalır, boşalır, özünü vərdişlərin taleyinə
buraxır. Praktikadakı dinin artıqlarındakı bu ziddiyyəti yenə dinlə aradan
qaldırmaq, örtmək üçün adətlərə və ya köhnə qanunlar kitabının dəyişikliklərinə
sığınılır. Yəhudilərdə olduğu kimi. Xristianlar isə öz müqəddəs mənbələrinə, bu
mənbələrin birinə tamamilə əks olan məna yükləyərək özlərini xilas edirlər.
Xristianlıq inkar
olunmuşdur – ağılda və ürəkdə, elmdə və həyatda, incəsənətdə və sənayedə inkar
olunmuşdur. Çünki insanlar artıq həqiqi olanı, bəşəri olanı müqəddəs olmayanı mənimsəyib,
özününkiləşdirmiş, beləliklə xristianlığın əlindən bütün müxalifət gücünü
almışdı. Bu günə qədərki inkar etmə şüursuzdur. Bu inkar bu gün ya da irəlidə
insanın ən önəmli itkisinin, yəni siyasi azadlığının qarşısındakı əngəllərlə
xristianlıq bir-birinə daha çox qarışdığı üçün şüurlu, iradəli, birbaşa çatmağa
çalışan inkar etməyə çevriləcəkdir. Dinin şüurlu inkar olunması yeni çağın,
yeni, açıq ürəkli, artıq dini olmayan, xristianlığa qəti şəkildə qarşı olan fəlsəfənin
zəruriliyinin əsasını təşkil etməkdədir.
Fəlsəfə artıq dinin yerinə
keçir, amma beləliklə, tamamilə fərqli fəlsəfə əvvəlki fəlsəfələrin yerini
alır. Bu günə qədərki fəlsəfə dinin yerini tuta bilməzdi, o fəlsəfə idi, amma
din deyildi, din yox idi. Dinin mahiyyətini özündən kənarda buraxmış, özünü sadəcə
düşüncə forması olaraq müdafiə etmişdi. Fəlsəfənin dinin yerinə keçməsi
lazımdırsa, o zaman fəlsəfə dinə çevrilmək, dinin mahiyyətini təşkil edən şeyləri,
fəlsəfədən əvvəl dinin sahib olduğu şeyləri uyğun tərzdə özünə qatmaq zərurətində
qalır.
Önəmli ölçüdə fərqli fəlsəfənin
zəruriliyi önümüzdə bu günə qədərki fəlsəfənin mükəmməl örnəyinin olmasından da
başa düşülə bilər. Deməli bu günə qədərki fəlsəfəyə bənzəyən şeylər xüsusi şərtlərdə
hələ fərqliliklər göstərsə də, bu fəlsəfənin mahiyyətində irəli sürülən şeylər
gərəksizdir. Şəxsi tanrı istər bu, istərsə də başqa şəkildə başa düşülsün, səbəbləndirilsin
– bu sözləri yetəri qədər eşitdik, artıq eşitmək istəmirik, üstəlik teologiyaya
da ehtiyacımız yoxdur.
Fəlsəfənin təməl fərqləri
insanlığın təməl fərqləridir. Etiqadın yerini etiqadsızlıq, İncilin yerini
ağıl, din və kilsənin yerini siyasət, göy üzünün (cənnət) yerini yer üzü (bu
dünya), duanın yerini iş, cəhənnəmin yerini yoxsulluq və çarəsizlik, İsanın
yerini insan almışdır. Artıq göy üzündə bir hakim, yer üzündə də bir hakim deyə
iki yerə ayrılmamış, bölünməmiş ruhla gerçəkliyə sarılan insanlar, təzad içərisində
yaşayan insanlardan fərqlidir. Düşünmənin nəticəsi fəlsəfə üçün nədirsə, bizim
üçün də birbaşa qətilikdir. Deməli biz, bu birbaşalığa uyğun olan prinsipə
ehtiyac duymaqdayıq. İnsan parktiki olaraq İsanın yerini almışdırsa, o zaman
insani mahiyyət də nəzəri olaraq ilahi mahiyyətin yerini almalıdır. Qısası, nə
olmaq istədiyimizi bir uca prinsiplə, bir uca sözlə yekunlaşdırmaq məcburiyyətindəyik.
Yalnız bu şəkildə həyatımızı leqallaşdırar, meylimizi təməlləndirə bilərik. Bu
gün daxili dünyamızı zəhərləyən ziddiyyətdən, yəni həyatımızla və düşünməyimizlə, bu həyat və düşünməyə daban
dabana zidd olan din arasındakı ziddiyyətdən ancaq bu şəkildə xilas ola bilərik.
Təkrar dindar olmaq məcburiyyətindəyik – siyasət dinimiz olmalıdır – amma bu,
siyasəti din halına gətirəcək uca elementi baxışlarımıza əlavə edərsək, mümkün
olar.
Siyasət instinktlərlə din
halına gətirilə bilər, amma nəzərdə tutulan, son dəfə deyilmiş səbəb, rəsmi
prinsipdir. Bu prinsip – mənfi ifadə ilə - ateizmdən fərqli prinsipdir, yəni
insandan fərqli bir tanrının tərk edilməsidir. Ənənəvi mənada dinin dövlətlə əlaqəsi
yoxdur, din daha çox dövlətin dağılmasıdır. Dini mənada tanrı dünyəvi monarxiyanın
atası, qoruyucusu, hamisi, müdafiəçisi, naibi və hakimidir. Bu səbəblə də
insanın insana ehtiyacı yoxdur, özündən ya da başqasından alması lazım olan
şeyləri birbaşa tanrıdan alır. İnsanlara deyil tanrıya güvənir, insanlara deyil
tanrıya şükr edir. Bu səbəblə də insanlar arasındakı bağ sadəcə olaraq təsadüfidir.
Dövləti subyektiv mövqedən şərh etsək ,o zaman insanların sadəcə tanrıya
inanmadıqları üçün şüursuz, iradəsiz, əməli şəkildə dini inanclarını inkar
etdikləri üçün toplandıqları ortaya çıxır. Dövlətlərin qurulmasının səbəbi
tanrıya olan inanc deyil, tanrıdan şühbə duyulmasıdır. İnsanın tanrıya olan
inancından daha çox insana olan inancı bizə dövlətin mənşəyini subyektiv olaraq
izah edir.
Dövlətlə insanın gücləri
ayrılır, bu ayrılma və təkrar birləşmə sayəsində sonsuz sistem qurulur,
insanların və güclərin toplanması tək bir gücü yaradır. Dövlət bütün
reallıqların simvoludur, insanın alın yazısıdır. Dövlətdə biri digərini təmsil
edir, tamamlayır, mənin edə bilmədiyimi bilirəm ki, başqası edə bilir. Mən ancaq
özümü düşünmürəm, özümü təbiətdəki güclərin təsadüfünə buraxmıram. Başqaları məni
düşünür, ümumi bir sistem ətrafımı əhatə edir mən bütövün bir parçasıyam. Gerçək
dövlət sərhədsiz, sonsuz, həqiqi, mükəmməl, ilahi insandır. Dövlət hər şeydən əvvəl
insandır. Dövlət özü haqqında özü qərar verən, özü üçün davranan, mütləq
insandır.
Dövlət bir reallıqdır,
amma eyni zamanda dini inancın əməli olaraq cürüdülməsidir. Dindar insan dara düşdüyünda
bu gün belə sadəcə insandan mədət umur. Hər yerdə hazır olan və hər şeyi görən olması
gərəkən “tanrının inayəti” ilə yetinir. Lakin uğur insanın fəaliyyətində deyil,
ümumiyyətlə təsadüf nəticəsində ortaya çıxan əlverişli şərtlərə bağlı qalmaqdadır.
Amma “tanrının inayəti”, inanclı etiqadsızlığın öz əməli ateizmi arxasında gizləndiyi
yalan pərdəsidir.
Deməli, əməli ateizm dövlətləri
bir-birinə bağlayır, insanlar dövlətin içərisindədir, çünki tanrısız olduqları
üçün dövlətin içindədirlər. İnsanlar üçün tanrı dövlətdir, bu səbəblə də dövlət
haqlı olaraq özünə ilahi “ulu” dəyərini verir. Dövlətin şüursuzca təməli və
bağlı olan əməli ateizm bizlərin şüuruna qədər çıxmışdır. İnsanlar xristianlığı
siyasi enerji təmin edən din olaraq
gördükləri üçün bu gün siyasətlə daha çox məşğul olurlar.
Mütəfəkkir tərəfindən
şüura çıxmadan əvvəl dərk edilənlər, praktiki insanda instinktiv formada
vardır. Ancaq praktiki instinkt siyasi instinktdir, dövlət işlərinə aktiv
olaraq qatılmaq, siyasi yerarxiyanı qaldırmaq, xalqı başa sala bilmək, siyasi
katolikliyi inkar etmək instinktidir.
Reformasiya dini
katolikliyi yıxdı, amma yeni çağ onun yerinə siyasi katolikliyi gətirdi.
Reformasiyanın din sahəsində istədikləri və hədəflədikləri indi də siyasət sahəsində
istənilir.
Tanrının ağıla çevrilməsi
necə ki, tanrını ortadan qaldırmayıb sadəcə yerini dəyişdirdisə, protestantlıq
da papanı kralın yerinə gətirmişdi. Bu gün haqqında danışılan şey siyasi
papalıqdır, kralın zəruriliyi üçün göstərilən səbəblərin eynisi dini papalığın
zəruriliyi üçün göstərilməkdədir.
Yeni deyilən, bu günə qədərki
çağ sadəcə yarı inkar etmələrə və çarələrə müraciət edərək Roma kilsəsini, Roma
hüququnu, utanc yaradan cəza hüququnu, köhnə model universitetləri və
başqalarını hələ də qoruduğumuz Protestant Orta əsrlərindən başqa bir şey
deyil. Bizlər, protestantlığın mənəvi həyatı müəyyən edən dini hökmran və həqiqət
olaraq sıradan çıxması ilə birlikdə yeni çağa girdik. Çağın ya da gələcəyin
ruhu gerçəkliyin ruhudur. İnsandan fərqli
bir varlığı ən uca prinsip və varlıq olaraq nəzərdən keçirsək, o zaman bu
varlığın dərk olunması üçün geriyə qalan şərt mücərrəd olanla insanın
bir-birindən ayrılmasıdır. O zaman özümüzlə, dünya ilə, gerçəkliklə heç vaxt birbaşa
birlik qura bilmərik. Dünya ilə bizim aramızı bir başqası, üçüncü bir şəxs tapır,
istehsal edən əvəzinə hər zaman əlimizdə bir məhsul vardır. Artıq xaricimizdə
olmasa da daxilimizdə bir digər dünya vardır. Nəzəriyyə və praktika arasındakı təzad
həyatımızdan əksik deyildir, başımızda yerləşən varlıq, ürəyimizdə yerləşən
varlıqdan fərqlidir. Başımızda “mütləq ruh”, həyatımızda insan. Bir yanda
varlıq olmayan düşüncə, digər tərəfdə Noumena
(Noouμeva), düşüncə olmayan varlıq. Həyatın hər
iki anında fəlsəfədən kənarda, fəlsəfi hər düşüncədə isə həyatdan kənardayıq.
Kilsənin
rəhbərliyindəki papa mənim kimi, krallar da bizlər kimi insandır. O halda
qeyri-şərtsiz olaraq ağlına gələni edə bilməz, dövlətdən və cəmiyyətdən daha
üstün deyillər. Protestant dindar cümhuriyyətçidir. Bu səbəblə protestantlıq
dağılarkən əgər dini məzmunu itmişdirsə, yəni örtülmüş, gizlənmişdirsə, o zaman
siyasi cümhuriyyətçiliyə çevirilir. Protestatntlığın hakim olduğumuz göy üzü ilə
kölə olduğumuz yer üzü təzadını ortadan qaldırarsaq, yəni yer üzünü söz sahibi
olduğumuz yer deyə görərsək, o zaman Protestantlıq dərhal cümhuriyyətçiliyə çevrilir.
Keçmiş günlərdə cümhuriyyətçilik protestantlıq ilə uyğunlaşırdısa, bu əlbəttə
ki, bir təsadüf idi – amma önəmsiz də deyildi - çünki protestantlıq insanı sadəcə
dini baxımdan azad edir və insan hələ protestatntlığın dini inanclarına bağlıq
alırsa, bu səbəbdən bir ziddiyyətdir. Xristianlığı ortadan qaldırdığın təqdirdə
cümhuriyyəti qurmaq haqqını əldə edərsən. Çünki xristianlıq da cümhuriyyətin
göy üzündədir (cənnətdədir), deməli burda bir cümhuriyytə ehtiyac yoxdur. Əsinə
burda yer üzündə kölə olmağa məcbursan, əks halda göy üzü (cənnət) gərəksizdir.
Ludwig Andreas Feuerbach, Grundsatze der Philosophie der Zukunft
Lüdviq Feyerbax, Gələcəyin fəlsəfəsi", Say, 2012
Tərcümə edən: Araz Əliyev
Yorumlar
Yorum Gönder