Jürgen Habermas-ın həyatına
aid bu bioqrafiya yazılı və şifahi mətnlərdən hazırlanmışdır. XX əsrin
sonlarında “məktublar”dan təşkil olunmuş bir həyatın ola bilməsi isə vəziyyətin
ən maraqlı tərəfidir. Hebermas kosmopolit filosof, sosioloq, siyasət nəzəriyyəçisi,
“hüquqşünas olmayan hüquq insanı” və xalq ziyalısıdır. O, II Dünya Müharibəsindən sonra nümunə olaraq
göstərilən Alman ziyalısıdır və
dünyanın ən təsirli filosofları sırasında yer tutur.
dünyanın ən təsirli filosofları sırasında yer tutur.
Habermas 1929-cu ildə Düsseldorf-da
burjua ailəsində dünyaya gəlmişdir. Sadiq bir Protestant olaraq böyüdülməsi və
kiçik səviyyəli fiziki əngəli onu Volksgemeinschaft-dan müəyyən ölçüdə uzaq olmasına və hələ gənc ikən
onu Nasist rejiminin günahkarlığını idrak etməyə meylli etmişdir. Schelling
haqqında doktorluq dissertasiyasını, fəlsəfi antropologiyanın qabaqcıllarından
biri olan Erich Rothacker-in rəhbərliyi altında tamamlamışdır. Yalnız postdoktoral illərdəki fikir
dünyası daha geniş əhatəli idi, bunlar içərisində ən görkəmli nümayəndələr tənqidi
nəzəriyyəçi və filosof Teodor Adorno, Marksist
siyasi nəzəriyyəçi və hüquqşünas Wolfgang Abendroth, filosof və şərhçi
Hans-Georg Gadamer idi. Onun araşdırmalarının əksəriyyəti linqvistik fəlsəfə və
nitq nəzəriyyəsini, inkişaf psixologiyasını və Amerikan praqmatist ənənəsini əhatə
edirdi. Lakin araşdırmalarının mərkəzini təşkil edən başqa bir şey idi. O, İmmanuel
Kant ilə davam edən dialoq içərisində idi və öz araşdırmalarını “başa çatmamış
bir layihə” olan Aydınlanma-nı inkişaf etdirmək istiqamətində Kant ilə və nəticədə
Kantı keçən bir cəhd ilə formalaşdırılmışdı.
Habermas
həm akademik mənada, həm siyasi mədəniyyət baxımından Almanyada ciddi təsir
gücünə sahib idi. Akademik nəşrlər və qəzet nəşriyyatları qədər mütəfəkkirləri
də öz fikirlərinin istiqamətinə çəkmək mövzusunda inanılmaz bir potensialı var
idi, hələ də vardır. Lakin bununla yanaşı, qərəzli və qərəzsiz, xüsusilə də
düşünmədən hərəkət etdiyi anlarda, düşmən qazanmaq potensialı da var idi. Eyni
zamanda Habermas müxtəlif disiplinlərə malik, sahələrində bir nömrə olan
doktorantura tələbələri yetişdirirdi. Bu baxımdan özünü işinə həsr etmiş
pedaqoq və mübariz, lakin eyni zamanda qonaqpərvər rabitəçi olaraq qarşımızda
dayanır.
Jürgen Habermasın
haqqında, Stefan Müller-Doohm tərəfindən təqdim olunan bu tablo bir az
dramatiklik də əks etdirir. Eyni zamanda da Habermas-la əlaqəli dolayı müzakirəyə
yol açır, çünki sonrakı bioqrafiyalar professorun akademik (və xüsusən fəlsəfi)
işi ilə intellektual ictimai-siyasi “müdaxilələri” arasındakı fərqlilikdə israr
edirlər. Lakin Habermas-ın bioqrafiyasının yazarı bu nöqtədə onu göz ardı etməkdə
haqlıdır, çünki növləri ayırmaq, daha əhəmiyyətsiz bir Habermas-ın
yaradılmasına səbəb olardı. Onun kapitalı tamamilə, bu modern filosofların həyatının
fərqli mərhələlərini bir arada görməsi ilə yaranmışdır.
Akademik mövqeyi səbəbindən
ortaya çıxa biləcək proqnozların əksinə Habermas-ın həyatı ciddi həyacan və gərginlik içində idi, bitmək
bilməyən amansız müzakirələrlə bəzədilmiş idi. Əsas mövzusu kompromis mərkəzli
rasional diskurs olan bir filosofdan gözləniləni düşünsək, bu bir şey deyildi.
İlk nəşri Martin Heidegger-in müharibə sonrası tündxasiyyətliliyi ilə əlaqədar hövsələdən
çıxmış tənqid idi. Bu gün belə demokratik Avropa haqqında müzakirə
aparmaqdadır, hətta bir nümunəsi yaxın zamanlarda sosioloq Wolfgang Streeck ilə
həyata keçirdiyi dialoqudur. Alçaltma və təhrik səviyyələrindəki sərt dialoqlar
1970 və 80-ci illərdə zirvəyə çatmışdı, bu dövrdə Almaniyadakı demokratiyanın gələcəyi,
kəsişən bir çox ictimai müzakirələrin nəticəsinə bağlı idi: Universitetlərin gələcəyi,
Sol və terrorizm, texnokratiya və inzibati vəziyyətlər, Almaniyanın Qərb meyli
ilə ikinci Soyuq Müharibə və hər şeydən əvvəl, Nasist keçmişinin danılmaz
mövcudluğu. Və Habermas bütün bunların tam ortasında idi.
Berlin Respublikası
dövründə və post-Maastricht Avropa dövründə ixtilafın sonu gəlməz ikən,
Habermas-a yönələn mənfi reaksiyalar yaxın zamanda yerini rəğbət dolu sözlərə
verdi. Əgər Müller-Doohm-un medallar, mükafatlar, dərslər və qürur verici dərəcələr
haqqında dediklərinə qulaq versək, Habermas İngiltərə istisna olmaqla günəşin
doğub batdığı demək olar ki, hər yerdən fəxri mükafatlar almışdır. Lakin bu qədər
möhtəşəm rasionallığa sahib olan və belə bir akademik düşüncəni mənimsəyən
filosofun həyatı nəfəs nəfəsə qaçaqaçla keçmişdir. Bu səbəbdən, Almanyanın
müharibə sonrası tarixini daha yaxşı və mükəmməl olduğunu hesab edən şəxslər bu
bioqrafiyanı oxuduqdan sonra əminəm ki, fikirlərini dəyişəcəkdirlər.
Bir bioqrafiya yazarının
niyyəti qətiyyən qarışıqlıq yaratmaq deyildir. Müller-Doohm Habermas-ın həyat
hekayəsini yeri gəldikcə didaktik şərhlərlə yavaşlatmışdır. Araşdırdığı mövzuya
heyranlıq və hörmət hissi bəsləyir. Həyacanı onu mühasirəyə almışkən, Martin
Heidegger-i taxtından düşürməyə kömək etmiş və beləliklə, “Heidegger ilə və ona
qarşı” post-metafizik düşüncə üçün yenidən potensial imkan yaratmış olan bir
Alman mütəfəkkiri haqqında yazdığının fərqinə varmışdır. Theodor Adorno,
Herbert Marcuse və digərlərinin orjinal Frankfurt Məktəbinin pessimistliyinə
qalib gələrək Habermas, “tənqidi nəzəriyyənin” Marksist irsini və onun
müasirlik anlayışını yenidən uzlaşdırdı. Max Weber-in avtoritar dövlətçiliyi ilə
üzləşdi və Alman fəlsəfəsi, sosiologiya və hüquq ənənələrini daha da qarışıq
hüquq və demokratiya nəzəriyyəsinə sövq etdi.
Habermas-ın anlayışının mərkəzində,
müharibə sonrasında Qərbi Almaniyanı narahat edən sonu gəlməyən müzakirələr
silsiləsi vardı. Habermas başa düşülməz bir şəkildə Nasizm haqqında hər hansı
bir kimsəni pis yola yönəlməyə təhrik edir ya da (Jacques Derrida kimi) pis
yola yönəlmiş hesab edir. Nasist Almaniyasının oyanışında Alman ənənəvi düşüncəsini
test etmək və yenidən konfiqurasiya etmək üçün işə girişdi, bu işinin uğurlu ya
da uğursuzluğu etibarının həqiqi ölçüsüdür.
1962-ci ildən nəşr edilən
İctimai Sahənin Struktur Çevrilməsi, Habermas-ın ilk şah əsəri idi və çox böyük
əsər idi. Lakin bu bioqrafiya, onun bu əsərini, 20 illik intellektual təkamülü
nəticəsində necə də təsirli bir şəkildə rədd etdiyini göstərir. Habermas səhv
bir epistemoloji yanaşma mənimsəmiş olduğu, saxta tarixi mühakimələrin özünü
yanıltdığını və bir ictimai sahə məhfumunun altından xətt çəkən fəlsəfi
problemin dərinliyini kiçik hesab etmiş olduğu nəticəsinə gəlmişdi. İşin
maraqlı tərəfi, Habermas, dünyanı hədəfindən qaçırdığı üçün ictimai sahə fikrinə
şübhə edirdi. Əməkdaşı və dostu olan Oskar Negt və Alexander Kluge ilə birlikdə
bu fikirdən imtina etdilər.
Daha da təəccüb doğuran
şey, Habermas bu fikrə şübhə içində ikən belə, Qərbi Almaniyada xalq ziyalısı
olaraq filosoflar platforması yaradan, intellektual-siyasi-mədəni ixtilafın
olduğu konkret ictimai sahə ortaya çıxdı. Bu çox da mümkün hesab edilməyən
hadisə idi (hələ də elədir). 1960-cı illərdə çox coşğulu universitet mühitindən
başlayan və Nasist keçmişinin varlığı, bir demokratiyada etiraz və vətəndaş itaətsizliyin
yeri, post-milli kimliyə qarşı milli kimlik və son olaraq da Avropada
demokratiya haqqında 10 illik milli bir müzakirə içində aydınlanan, üstün Alman
dəyərləri və kimlikləri haqqında bir sıra, uzun yazılı meydan müharibəsi idi.
Ədəbi dərgilərdə, universitet auditoriyalarında, məktəblərdə, barlarda, kafelərdə
və hətta televizorlarda aparılan bir müharibə idi. Jürgen Habermas-ın iştirakı
xalq müzakirələrinin gücünə aid canlı bir sübut idi, qaldı ki, Aydınlanma-nın sosial-mədəni
çərçivəsinin çökməsindən uzun müddət sonra idi.
İctimai həyatı bir tərəfə,
bir insan olaraq Habermas, hörmət göstəriləcək, intensiv bir şəkildə özünütənqid
edən, amma eyni zamanda özünə inamlı da olan bir mütəfəkkir olaraq təsvir
edilir. İntellektual həyatında aldığı
risklər və verdiyi qərarların məsuliyyətinin fərqindədir, fəda etdiyi
dostluqlar da buna nümunədir. Hər akademik və xalqa açıq müzakirədə, səhnədə
olan şəxslər dəyişirdi, Franfurt Məktəbindən Max Horkheimer-in nifrətindən və
Habermas-ın bunu bilərək etdiyi qucaqlamasından, Martin Walser ilə münaqişəsinə
qədər. Habermas, bəzən onunla həmfikir olan bəzən isə ona qarşı çıxan, onunla
vuruşan bir qrup akademik, jurnalist, yazıçı və şairlərdən ibarət müxtəlif
qrupları cəzb edirdi. Müharibə sonrası Almaniya düşüncəsi və mədəniyyəti son dərəcə
həssas, emosional olan mövzulardan biridir.
Onun irəliləməsini təmin
edən motivasiya qaynaqlarının çoxu bizlər üçün sirrini hələ də saxlayır.
Mütamadi olaraq hərəkət halındadır lakin gərgin tondakı bir həyat ya
intelektual marağın ya da müdrik bir zehnin narahatlığının məhsulu ola bilər.
Lakin əlbəttə, 1945-ci ildən sonrakı yenidən formalaşdırma və yenidən qurma
bütün nəslin möhürüdür (dəri dəyişdirmə,
soğan soymaq, yeni bir şüurun və hətta yeni bir kimliyin ən bərbad şəkildə
istehsal edilməsi). Habermas üçün, bu keçid dövrü məsələn Günter Grass-inki ilə
müqayisədə daha az dramatikdi və o nifrət etmədən inkişaf etməyə davam etdi. Dəyişməkdən
həzz alırdı ya da bu dəyişikliyi bir filosofun səyahəti olaraq düşünürdü.
Habermas-ın akademik mənşəyindəki
mühafizəkarlıq, sonrakı gəldiyi mövqeyə baxdıqda olduqca təəccüb doğurur.
Amlaniyada müharibə sonrası dövürdə yaşanan akademik və intellektual yoxsulluq
elə idi ki, daha sərbəst baxışları olan mütəfəkkirlər belə işlərini və
disiplinlərini, Nasist keçmişlərində topladıqlarının işığında gələcəyə əks
etdirməkdə idi. Habermas mühafizəkar bir fəlsəfə təhsili ilə yola çıxmış ola
bilər, lakin əksəriyyəti 1930-cu illərdə doğulmuş olan və bu gizli aparılan
mühafizəkar yanaşmanı dəyişmək istəyən olduqca qəzəbli insanlar qrupuna mənsub
idi.
Tənqidi nəzəriyyəçi
Adorno-nun bu baxımdan uzun müddət təsirini qoruyan bir gücü oldu. Habermas
başı qarışıq bir tənqidi nəzəriyyəçi olsa da, Adorno Habermas-ı özünütənqid
düşünə bilməsi və ictimai və siyasi həyatın təməl problemlərinə bir filosof
olaraq yanaşması mövzusunda təsir etdi. Habermas ilk araşdırmalarının
“yaxşılaşdırıcı” tərəfini təkrarlayaraq dilə gətirdi. Marksist düşüncənin daha
incə nöqtələri və siyasi və hüquqi Alman nəzəriyyəsi (Staatsrechtslehre)
haqqındakı müzakirələrin intensivliyi ya da pozitivizm haqqındakı iynələyici
müzakirələrin məcburi təkrarı bu bioqrafiyada köhnə formatını mühafizə edir.
Yaxşılaşdırıcı öyrənməyin bu dövrü, Nasist Almaniyasının yandırıb yıxan təsirindən
sonra ortaya çıxan Almaniya və Soyuq Müharibənin ilk 20 ilindəki keçmək bilməyən
artımları, həqiqi “aranı bağlayan inqilab”dır. Oxşar yaxşılaşdırıcı hərəkətlər
bütün intelektual düşüncə spektrində özünü göstərdi. Bu da akademik,
intelektual və əxlaqi hakimiyyətlərdəki intensiv çəkişməni və Almaniyadakı
ictimai qavrayışı izah edir.
Bu yaxşılaşmanın tam
ortasında biliyin daha çox yavaş bir formada yenidən təşkil edilməsini görmək
çox çətindir. Bioqrafiyanın irəli sürdüyü fikrə görə, yeni bilik üçün itici güc
əsasən informasiya əlaqəsi nəticəsində aşkara çıxır, lakin elmi danışıqlar,
konfranslar akademik və xalqa açıq dərslər, kitab tənqidləri, intellektual əsərlər
və redaktora məktublar belə bu informasiya əlaqəsinə daxildir. Bunun ən bilinən
nümunəsini vermək lazımdırsa, 1971-ci ildə Christian Gauss-un Princeton-da
verdiyi dərslər Habermas-ın kommunikativ bacarıq nəzəriyyəsini aydınlığa
çıxardı. 1974-cü ildə San Diego-da Heidegger-ə aid təşkil edilməsi imkansız
olan kollokvyum sadəcə qəzəbli bir daşqına
səbəb olmaqla qalmayıb, eyni zamanda Richard Rorty ilə “maarifləndirici” bir
dostluğa səbəb oldu. Bax bu yeni biliyi meydana gətirən- dostcasına, düşməncə və
sadəcə akademik olan- kommunikativ bir vəziyyətdir.
Daha köhnə Alman çevrəsini
(fəlsəfə, dövlət nəzəriyyəsi və Marksist sosial nəzəriyyə) yenidən
araşdırmaqdan, “Qərb düşüncəsi olaraq təqdim etdiyi açıqca desək yeni bir
düşüncənin yaradıcı formalaşdırılmasına keçən Habermas-ın konkret dövrü ilə əlaqədar,
akademiklər arasında hörmət edilən bir müzakirə var idi. Müller-Doohm bunun
1960-cı illərin sonlarındakı Frankfurt-a dək aparıla biləcəyini dedi. Dediyinə
görə, Elmi və Texniki Dünyadakı Cari Vəziyyətlər Araşdırması üçün Max Planck Institute-un Carl Friedrich von
Weizsäcker-ın köməkçi məsləhətçisi olaraq Habermas-ı çoxda xoşbəxt olmayan bir
səlahiyyətli etdi. Bunu nəticəsində bir fəlsəfəçi və siyasət nəzəriyyəçisi
olaraq Habermas-ın təməl əsəri ortaya çıxdı, Kommunikativ Fəaliyyət Nəzəriyyəsi
(1981), bundan sonra isə Between Facts and Norms: Contributions
to a Discourse Theory of Law (1992)
yazdı.
Kommunikativ
Fəaliyyət-dəki təməl sual, bütün insanların sahib olduğu xüsusilə onların öz
mənfəətlərinin arxasınca getmək istiqamətindəki “vasitəçi” ya da “strategiyalı”
ağla müxalif olaraq, qarşılıqlı anlayışı hədəf alan “kommunikativ” fikirləşmək
istiqamətindəki rasionallıq haqqındakı mövcud iddiaları yenidən necə
düşündüyümüzdür. Bu cəhdində hədəflənən ümumibəşərilik, kommunikativ
fəaliyyətindəki praqmatiklər qədər təəccüblüdür. Bu da rasionallığı, ünsiyyətin
qaçınılmaz olduğu insanlığa yerləşdirməyi, ən sonunda da gündəlik həyatın
olduqca dərin üslub qazandığı vəziyyətlərdəki meyl üçün ortaq zəmin yaratmaq
istiqamətində olduqca mümükün bir mənfəət yerləşdirməyə çalışır. Between Facts and Norms isə rasionallıq üçün
insanın doğuşdan sahib olduğu
potensialın necə siyasi və hüquqi bir layihə olaraq təşkilatlandığını kəşf
edir. İkisinidə nəzərdən keçirsək, təməl sual, anlayışa necə çata biləcəyi və
“keçərlilik iddialarının” necə təsdiqlənə biləcəyidir. Faktlar, faktlar olaraq
necə keçərli hesab edilir və cəmiyyətlər ilə onları bir arada tutan bir
həqiqəti necə inkişaf etdirir-və bunu niyə istəyirlər?
Müller-Doohm
bu böyük cəhdlərin səbəbkarlarını təqdim edir. Ümumi reaksiyalar haqqında yazsa
da, mühakimə etməməyə və ya hər hansı bir dəyər ölçüsü qeyd etməməyə diqqət
edir. Kommunikativ Fəaliyyət Nəzəriyyəsi “bir şüurluluq fəlsəfəsindən bir dil
praqmatikinə” tərəf, bir sürüşmənin məhsulu idi, ustalıqla təsvir edildikdə hər
şey və heç bir şey bərabərdir deyirdi. Bundan əlavə bu araşdırmasına xalqın
münasibətinin yaxşı olmadığını da bilirik. İki cildi də müəyyən edilmiş və
olduqca kiçik azlıqların Alman dili ilə yazan bütün qəzetlər və dərgilərdə
nəzərdən keçrildi (məsələn: Der Spiegel). Lakin Müller-Doohm-un ifadə etdiyi
kimi, Habermas bu böyük araşdırmasına aid ciddi müzakirələrin əksikliyinə görə
xəyal qırıqlığına məruz qaldı və tənqidlərə qarşı özünü şiddətlə müdafiə edərək
danışarkən insanlara məsləhətlər verən, himayədarlıq edən can sıxıcı birinə
çevrildi. Dilin praqmatik ünsürü haqqındakı ilk təsirlərinin açıq bir iqrarı
olaraq necə də geniş ölçülü araşdırıldığı həqiqətini başa düşmədi. İqtisadi və
inzibati rasionallığa qarşı və üstün gələ biləcək və gündəlik ünsiyyətdən başa
düşülə bilən bir dünya yaradacaq sosial bir güc mənbəyi olaraq düşünmək (və
yazmaq) fikrini göz ardı edən əsasən bu araşdırmanı aparan jurnalistlər idi. Bu
ünsiyyətlərin çoxunu bir arada düşündükdə məntiqli fərdi və kollektiv
fəaliyyətlər yarada biləcəyi, normaları təsdiq edə biləcəyi və bütün xalqı bir
araya gətirə biləcək fikrini göz ardı edirdilər. Bundan əlavə, sadəcə Alman
jurnalistlərinin edəcəyi formada, ölüm haqqında düşünməyin ziddi olaraq,
kommunikativ fəaliyyət haqqında düşünməyin yetəri qədər fəlsəfi olmadığı mövzusunda
etirazlar edirdilər.
Əhəmiyyətinin
tədricən gec də olsa başa düşülməsi, Habermas-ın görmə qabiliyyətinin
əhəmiyyətini aşkara çıxardı. Habermas Austin və Searle-in söz nəzəriyyəsini
xatırladaraq yenidən nəzərdən keçirdi. Kantçı subyektivliyi qarşılıqlı və subyektlər arası bir çərçivədə yenidən
əsalandırdı. Kommunikativ fəaliyyətin yaxşı düşünülmüş kommunikativ uzlaşmaya
niyə və necə səbəb olduğunu və beləliklə sadəcə norma və dəyərlərin deyil eyni
zamanda dünyanın uyğunlaşmasına da niyə və necə səbəb olduğunu da izah etdi.
Sözün yenilənə bilən bir mənbə olduğu mövzusunda israr etdi və yeni bir
başlanğıcın potensialını aşkar etdi. Lakin ən çətin hissə, bu
subyektlər-aralığın, “ağıl” adlı etibarlı bir başlığa ehtiyacı olduğunun
fərqinə varması idi. Bu sadəcə əzəmətli bir ad deyildi, bundan əlavə sosial bir
feil idi, “idrak etmək”.
Fəlsəfi
müzakirələrin detallandırılması və həqiqi həyata tətbiq edilməsi arasındakı
əlaqələndirmə işi Habermas-a qalmışdı. İkinci layihə indiyə kimi ilk olanı
sonlandırmış görünür, ən azından ictimai dərk etmədə belədir. Bu bioqrafiyada
nəticə bir az təəccüblüdür, çünki Bonn-dan Berlin Cumhuriyyəti-nə keçiddə irili
xırdalı ixtilaf nişanlarını
təkrarlayır. Bir baxıma,
Habermas-ı xilasetmə rəisi olaraq görmək
gözəldir, çünki burada belə kimsələr, onun irəliləmə əldə etdiyinə razı olmaya
bilər. Bu özünü adamışlıq, tez-tez ön mühakimə ilə qarşılansa belə səhv etmək ehtimalı
olmayan və Almaniyadan gəlməkdə olan demokratiya üçün əsla asan susdurula
bilməyən səsə sahib olmaq yenidən güvən verən ən böyük ünsürdür. Lakin bu
tablo, izaha ehtiyacı olan bu müdaxilələri dəstəkləyən qarmaşıq fəlsəfi və
siyasi nəzəriyyədən imtina edir.
Habermas-ın
demokratiya nəzəriyyəsinin yer aldığı, hüququn ifadə nəzəriyyəsini araşdırdığı
ən maraq cəlb edici əsəri olan detallı araşdırması Between Facts and Norms-dur. Müasir demokratiya vəziyyətləri ilə əlaqədar
bu araşdırmasının məhəkdaşı ətraflı bir şəkildə etdiyi Max Weber tənqididir və
əsas marağını yönəltdiyi nöqtə qarmaşıq cəmiyyətlərin bütünləşməsi üçün bir
mexanizima olaraq hüququn yeri və mövqeyidir. Kritik müəmma, hüquq və
qanuniliyin necə uzlaşdırılacağıdır və bununla əlaqədar ən bilinən iddia
bitməmiş və dəyişdirilə bilən layihələr olaraq konstitusiyaları
dəstəkləməkdədir. Bir-birindən ayrı lakin bir-birinə alışmış olan hüquq və
əxlaq sahələrini həm xalqlar içində həm də xalqlar üstündə yerləşdirməsi ən
mülayim nöqtəsidir. Xalqların içində, hakimiyyətin təbiətinə aid nəticələri çox
olan bir rezerv təmin edir. Xalqların üzərində isə insan haqlarına aid
çəkişməli bir müzakirə təqdim edir. İnsan haqları məhvumuna hər mümkün və imkan
xarici vəziyyətdə müraciət edilən bir dövürdə, insan haqları danışıqlarının
hadisələrə işıq olan əxlaqi gücünü, ədalətsizliyi diaqnoz qoymağa aid
insanların potensialını vurğulamış hətta təqdir etmişdir. Konstitusiya ilə
əlaqədar insan haqları hüququnu görmüşdür və konstitusiyanın çökməsinə mane
olacaq vəziyyətləri (məsələn: kommunikativ fəaliyyətin
azadlığını) sığortaya almaq haqda insan haqları sərhədlərini genişləndirmişdir.
Nə Habermas nə də onun bioqrafiyasını yazan şəxs, Habermas-ın Alman Staatsrechtslehre-yə aid sərt
tənqidinin və sonradan ortaya çıxan inzibati-texnokratik dövlət
dəyərləndirmələrinin günümüzdə belə aktual olacağı halı proqnozlaşdıra bilərdi.
Between Facts and Norms çətin və zaman zaman çox yaxşı Alman mehi verən bir
mətndir, lakin Almaniyadakı ən sözünü əsirgəməyən, demokratik səsdən bu suala
məqbul bir cavab verir: 20-ci əsr
inzibati dövlətinin ardından nə gəlir?
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Yorumlar
Yorum Gönder