![]() |
Felix Guattari və Jil Delöz Fransa 1980 foto: Mark Gardier |
1969-da,
Fransız yayının zirvəsində, radikal bir psixanalist tanınmış bir fəlsəfəçinin axtarışına
çıxdı. Üç saat cənuba, orta Fransanın meşələrinə və böyükbaş heyvan fermaları
ilə bilinən bir bölgəsi olan Limousinə yol gəldikdən sonra axtardığı adamı evdə
yatağında, vərəmli ciyərini aldırdıqdan sonra tapdı.
Əsəbi,
soyuqqanlı bir psixoterapist olan Felix Guattari professor Jil Delöz ilə
belə qarşılaşmışdı. Onlar tezliklə bir-birilərinə
öyrəşəcəkdilər. Bu iki nəfər ömür boyu dost olacaq və intellektual iş birlikləri günümüzün ən təhrik edici fəlsəfi polemikalarından bəzilərini yaradacaqdı.
öyrəşəcəkdilər. Bu iki nəfər ömür boyu dost olacaq və intellektual iş birlikləri günümüzün ən təhrik edici fəlsəfi polemikalarından bəzilərini yaradacaqdı.
Bu
ilk qarşılaşmadan əvvəl, bu adamlar arasındaki qüvvətli fərdi kimyanı çox az
insan təxmin edə bilərdi. Yəqin ki, 44 yaşındaki Delöz daha yaşlı görünürdü. Səhhəti
pis olduğundan və nəfəs darlığı çəkdiyindən səyahət etmək istəmirdi və Lyon
universitetindəki işini davam etdirməyi üstün tuturdu. Guattari isə bir
aktivist idi. O partiya xəttini izləməyi rədd edərək yaxın zamanda əvvəlki müəllimi
psixanalist Jak Lakandan yolunu ayırmışdı. İndi 39 yaşı var idi və Loire Valleydə
qeyri-adi psixiatriya klinikası olan La Bordedə işləyirdi. Burada qrup
fantaziyası haqqında etdiyi işlər Delözün diqqətini çəkmişdi. Amma Guattari
yazıçı tıxanmasından əziyyət çəkirdi, filosofun ona qalib gəlməsinə kömək edə
biləcəyinə ümid edirdi.
Francois
Dosse 2007 tarixli iki şəxs haqqında bioqrafiyasında "Bu qədər fərqli həssaslıqlara və tərzlərə sahib bu qədər fərqli iki
adam necə oldu ki, 20 ildən uzun bir zaman boyunca öz intellektual mövzularının
arxası ilə gedə bildilər?” deyə soruşurdu. Bu sualın cavabı və
ittifaqlarının sirri kimliyə qarşı bəslədikləri ortaq güvənsizlik idi. Delöz və Guattari qərarlı bir şəkildə anti-fərdiyyətçi idi: siyasət, psixoterapiya, fəlsəfə
sahəsində, fərdin gerçəkliyin təbiətini gizlətmək üçün bir aldatma olduğunu
göstərməyə çalışırdılar.
İlk
əməkdaşlıqlarından etibarən onlar, fərdin səltənətinin olmadığı bir gələcək xəyal
edərək, anti-fərdiyyətçi müxtəlif düşüncə cərəyanları inkişaf etdirməyə davam
etdilər. Bu dünya görüşü yalnız nə söylədiklərində deyil, necə söylədiklərində
də - qəribə və qeyri-adi simbiotik bir dialog içində yazmaq,düzəltmək və yenidən
yazmaq - diqqətə çarpırdı. Dossenin deyimi ilə “bir varoluş, düşünüş və dünyaya reaksiya veriş cəmiyyəti” fərz edər
bir tərzdə işlədilər. Tarixi olaraq tabe edilmiş kimliklərin geri qazanılmasına
çalışmaq yerinə, Delöz və Guattari fərdi subyektin özünü müəyyənləşdirən və sərhədlərini
təyin edən fərqləri ortadan qaldırmağa çalışdılar. Bu səylərin nəticəsi bugünün
yayğın bəzi kimlik siyasəti tərzləri ilə çox yola getməyən, yenilikci, Marksizmdən
ilham alan, antikapitalist bir həzz siyasəti oldu.
Guattarinin
fərd məsələsi ilə ilk qarşılaşması siyasi təşkilatlanma içindəki ilk təhsilindən
gəlmişdir. İkinci dünya müharibəsi 1945-də başa çatdığı zaman Guattari sadəcə
15 yaşında idi. Amma o, artıq Fransız Komunist Partiyasının yığıncaqlarında
iştirak etməyə başlamışdı və Fransız Müqaviməti ilə sıx əlaqələri olan Tələbə
Yurdu hərəkatının bir üzvü idi. Həyatının geri qalan hissəsini qəbul edilmiş
siyasi programların sərhədlərini yoxlayan bir militant olaraq keçirtdi. Troçkist
qruplar qurdu və Komunist Partiya liderliyinə meydan oxuyan qəzetlər tərtib
etdi.
Guattarinin
heç bitməyən təşviqatının səbəbi tək bir cümlə ilə deyilə bilər: ”Stalinizm təhlükəsi”. Guattari Rus
İnqilabının kollektiv iradəsinin bürokratik dövlət komunizminin iyerarxik
strukturu içində çökdüyünü görürdü. Artıq eyni prosesin qatıldığı hər qrupda
kiçik miqyasda yaşandığını görürdü. İlkin mübarizənin nə qədər kommunal
olmasından asılı olmayaraq, kollektiv iradə gec-tez fərdi istəklər arasında rəqabətə
çevrilirdi. Nəticədə bir şəxs lider olaraq yüksəlirdi. “Əməkdaşlıq daim niyə ierarxiyaya çevirilir” deyə özündən soruşurdu.
Grup vahid bir səs qazanmaq əvəzinə niyə parçalanma baş verir?
1953-dən
etibarən Guattari psixoterapevt olaraq işləməyə başladı. Bir daha disiplinin fərdlərə
olan aludəçiliyinə dözə bilmədiyini gördü. Təhsilini Sigmund Freyddən bu tərəfə
ən effektiv psixanalistlərdən biri sayılan Jak Lakan ilə tamamladı. Amma
peşəsini şəxsi davam etdirmək əvəzinə stasionar müalicə alan psixotik xəstələrlə
işləyən böyük bir dövlət xəstəxanasını üstün tutdu. La Borde kommunist xəttində
fəaliyyət göstərən experimental qurum idi:həkimlər işlərə kömək edir və xəstələr
və işçilər xəstəxananı birlikdə idarə edirdi. Burada Guattari xəstələri xəstə
edən şeyin öz şəxsi patalogiyaları deyil, bir sosial özgələşmə olduğuna və həkimlərin,
tibb bacılarının və ənənəvi tibb sistemlərinin insani olmayan fəalliyyətlərinin
bu problemi daha da dərinləşdirdiyinə inanmağa başladı.
…….
Bu
baxış əsas müalicə konsepsiyası ilə təzad təşkil edirdi. Ənənəvi psixanalitik
texnikalar analiz edən ilə edilən arasında təkbətək görüşlərə uyğun
hazırlanmışdı. Beləliklə, psixoz təməl olaraq müalicə oluna bilməz kimi
görünürdü, çünki psixozu olanlar öz analistləri ilə lazımi əlaqəni davam etdirə
bilmirdilər. Guattari bu problemi həll etmək üçün bütün xəstəxananı müalicənin
aləti halına gətirməyə çalışan, qruplara yönəlmiş psixanalitik metodlar
yaratdı. Psixoz əslində bir cür özgələşmə idisə, o zaman bununla ancaq
sosiallaşma yolu ilə mübarizə edə biləcəyini gördü. Bu isə güclü bir fərdlik
anlayışının yaranmasına deyil, bir qrup insanın bir arada işləyə bilmə
bacarığına söykənirdi.
Siyasi təşkilatçı və terapevt olaraq Guattari əməkdaşlığı
gücləndirməyə fokuslandı. La Bodredakı texnikaları arasında xəstələri, qalıcı əlaqələr
yarada bildikləri sənət və teatr istiqamətli “Terapevtik klublara” qoşulmağa təşviq
etmək var idi. İnsanlara cəmiyyətə yenidən inteqrasiya ola bilməklərini kömək
edəcək yollar verməyə çalışırkən, Guattari “artıq
fərdə söykənməyən yeni subyektivlik formları inşa etməyin” gərəkli olduğunu
deyirdi. Siyasi arenada Guattari ‘kommunist
partiyaların mərkəziyyətçilik xəstəliyinin liderlərin pis niyyətlərindən çox
kütlə hərəkatları ilə qurduqları xətalı əlaqələrdən qaynaqlandığını” önə
sürürdü. Heç bir zaman-nə şizofren nə Stalinist olsun-problemi müəyyən bir şəxslə
deyildi. Dərdi qrupların ayrı-ayrı hissələrə bölündüyü, bir-birlərindən və öz həyatlarından
ayrıldığı proseslə idi.
1968-in
yayında,başlanğıcda La Borgedən çox uzaqda, inqilabçı bir alov Fransaya
yayılmışdı. Tələbələr və fabrik işçiləri istehlakçı kapitalizmin dağıdıcı güclərinə
cavab olaraq nümayişlər hazırlayır və kütləvi ümumi tətillər təşkil edirdilər. Bu
hadisələr özlüyündən yaranmışdı və heç bir sol qurum tərəfindən dəstəklənmirdi:
nə işçi həmkarlar ittifaqları, nə də Fransız Kommunist Partiyası. Guattari irəlidə
gedən şəxsiyyətlərdən və təşkilatçılardan biri idi, amma müəllimi Lakan
isteriya deyərək nümayişlərin üstünə xətt çəkmişdi. Guattari üçün bu xəyanət
anı idi: Kommunist partiyası burnunun ucunda baş verən inqilabı görə bilmirsə və
Lakan küçələrə tökülən kollektiv arzunun gücünü anlamayı rədd edirsə, bir şeylər
yanlış olmalı idi.
Guattarinin
Delözün işləri ilə tanışlığı bu dövrdə oldu. Ən sonunda terapevtik və siyasi məqsədlərinin
intelektual tamamlayıcısını tapdığına inanırdı. O dövr Delözün elmi işləri
arasında David Hyum, Baruch Spinoza, İmmanuel Kant və Friedrich Nitsşe kimi Qərb
filosofları haqqında işlər var idi. Daha “orjinal” iki başqa əsəri daha var
idi. Difference and Repetition (Fərq
və Təkrar,1968) ilə The Logic of Sense
(Anlamın Məntiqi,1969). Delöz Qərb düşüncəsinin tarixinin ən azından Platondan
bu yana, düşüncənin özünün təbiətinə dair bir sıra illuziyanın əsiri olduğunu
müdafiə edirdi. Bir çox filosofun fərziyyəsinin əksinə düşüncə təmsili deyildi –
yəni dünyanın doğruluq dərəcələrinə uyğun olaraq doğru və ya yanlış şəklində dəyərləndirilə
biləcək rəsmlərini çıxararaq işləmirdi. Tərsinə, deyirdi Delöz, düşüncə yaradıcıdır
və daim haqqında düşündüyü şey ilə əlaqəlidir.
Delöz
ikinci olaraq isə Qərb fəlsəfəsi kanonunun düşüncəni dünyanı təmsil edə bilmə
bacarığı üzərindən dəyərləndirməsi səbəbi ilə, eynilik ilə doğruluğu əsas qəbul
etdiyini deyirdi. Platon və Dekart bunun iki nümunəsi idi. İdealar fəlsəfəsində
Platon, hər hansı bir varlığın keyfiyyətlərini öz idealizə edilmiş, mücərrədləşmiş
ideasını əks etdirərək qazandığını söyləmişdir. Bu idea - ki sadəcə özü ilə
eynidir - bilginin təməli olaraq alınır. Bir insan ancaq öz ideal formunu təmsil
etdiyi müddətdə insandır və bir insanın nə olduğunu bilmək “insanın” ideasını
bilməkdir. Oxşar bir şəkildə Dekartın “Düşünürəmsə,
deməli varam” sözü kimliyin və fərdin mərkəziliyini əsas alırdı. Buna görə
bir şəxsin özünü bilmək bacarığı digər bütün bilgiləri mükün edən şey idi. İki
nümunədə də, anlamanın təməli bənzərsiz, fərdiləşdirilmiş və dəyişməz bir şeydən
qaynaq alırdı. Yəni fərd həqiqətin örnək modeli idi.
Delöz
üçün belə deyildi. O, düşüncənin kimlikdən deyil, fərqdən irəli gəldiyini iddia
edirdi. “Təmsil qəbul edilən fərq
dünyasını əks etdirə bilməz” yazırdı - buna görə də, kimliyi təməl almayan
yeni bir düşünmə şəkli, yeni bir fəlsəfə yolu tapmağımıza ehtiyac var. Əslində
bizə təcrübədə bir fərd olaraq görünən şey - bu istəyir tək bir daş istəyir tək
bir fərd olsun-kimliyini ancaq bir-birləri ilə davamlı qarşıdurma içində olan fərqli
güclərin bir təsiri olaraq qazanır. “Daş” deyilən mücərrəd bir anlayış yoxdur. Bir-birindən
ancaq bir quşun bir ağacdan fərqli olduğu qədər fərqli olduğu iddia edilə biləcək
birdən çox daş vardır. Təmsili düşüncə əksi kimi göstərə bilsə də, dünya fərqliliklərdən
yaranır, fərdlərdən deyil.
May
1968 hadisələrinin alovlandırdığı Guattari Delözün kitabları haqqında bir məqalə
olan “Machine and Structure”u (Maşın
və Struktur,1971) yazdı. Burada, küçələrdə həqiqətən nə olduğunu anlatmaq cəhdi
ilə Delözün argumentlərini Lakana qarşı istifadə etdi. Lakan hər hansı bir fərd
ilə onun arzu obyekti arasındaki əlaqəni müəyyən edən bir sıra struktur qaydası
müəyyən etmişkən, Guattari arzunun kollektiv və məhsuldar bir güc olduğunu göstərmək
istədi. Lakanın şüuraltına fərdi arzuların səhnə aldığı bir teatr olaraq ələ
almasına qarşı Guattari bunun daha çox davamlı arzu istehsal edən bir maşın və
ya fabrik kimi olduğu fikrini müdafiə etdi. Lakan Guattarinin məqaləsini öz
nüfuzuna bir təhlükə olaraq qəbul etdi və dərc olunmasını əngəlləməyə çalışdı. Ustadının
bu küçümsəməsinə fikir verməyən Guattari məqaləsini Delözə göndərdi - taleyüklü
görüş üçün katalizator idi.
Dostluqlarının
ilk ayları geniş bir aralıqda orjinal fikirlər ortaya çıxmasına səbəb oldu.
Delöz Guattariyə düzənli fəaliyyət təklif etdi: səhər oyanıb ilk iş yazı
yazacaq, qaralamaları heç bir düzəltmə etmədən birbaşa Delözə göndərəcəkdi. "Delöz Felixin almazı çıxardan madənçi, özünün
isə almazı parladan olduğunu söyləyirdi" deyirdi. La Bordun tibb
bacılarından biri olan Arlette Donati. Əməkdaşlıqları ən çox yazışmalar üzərindən
gerçəkləşdi. Ancaq onlar hər çərşənbə axşamı günortadan sonra Delözün evində
görüşür və işlərini müzakirə edib diqqətlə incələyirdilər.
Bu
qızğın söhbətlərin notları ilk kitabları olan Anti-Oedipus-un (1972) təməlini təşkil edir. Burada Delöz və
Guattari siyasətdəki mövcud vəziyyəti psixanaliz və fəlsəfədəki əksiklər ilə əlaqələndirərək
arzu ilə gerçəklik arasındaki əlaqəni açıqlamağa çalışırlar. Arzunun maddi
dünya ilə qarşılıqlı təsirdə olduğunu göstərmək və siyasətlə necə iç-içə
olduğunu incəltmək istəyirdilər.
Xüsusilə
də bu maraqlandırırdı: inqilablar niyə uğursuz olur? İnsanlar niyə azadlıq zənn
edərək əslində qulluqları üçün mübarizə edirdilər? Kütləvi hərəkatlar niyə kütlələrin
maraqlarının zərər görməsi ilə nəticələnirdi? Həm Hitler, həm də Mussolini xalq
hərəkatları ilə iqtidara gəlmişdilər. Buna görə Delöz və Guattari faşizmi
anlamaq üçün insanların niyə faşizmi arzu etdiyini anlamaq gərəkdiyi nəticəsinə
gəldilər. "Hitler faşistləri təhrik
edirdi. Bayraqlar, millətlər, ordular, banklar çox insanı təhrik edirdi"
yazırdı Delöz və Guattari, Anti-Oedipus-da.
Arzunun
fərdi olmadığı, daim bəsit şəxsi çıxar ilə eyni xətdə getməyib insanların
arasında gəzdiyi, insanları yönləndirdiyi, Delöz ilə Guattarinin tezislərinin mərkəzində
yer alırdı. Arzunun böyük qruplarda necə işlədiyini analiz etməyə
çalışdığınızda onun nə birləşik, nə də asanlıqla bölünə bilən olduğunu
görürsünüz. Arzunun əsasən "hər
hansı bir vahidliyə sadələşdirilməyən bir təsdiq" olduğunu söyləyirdilər.
Ancaq “çoxluq” dedikləri şey üzərindən anlaşıla bilərdi: özünü təşkil edən
varlıqlara ayrıla bilməyən bir çoxluq.
Ancaq
arzu mütləq fərdlə eyni xətdə olmasa da,kapitalist cəmiyyət bütün arzunun fərdi
yoldan gerçəkləşməsi üçün əlindən gələni edir. Freyd arzunu ilk araşdıranlar
arasında idi. Amma araşdırmalar fərdi xəstələrin xəstəliklərinə fokuslanır və
bunları lazımi şəkildə tarixi perspektivdən incələmirdi. Freydin diaqnoz
qoyduğu və XXI əsrdə cəmiyyətə epidemiya kimi təsir etməyə davam edən nevrozlar
tarixdən kənar patalogiyalar deyildi. Əksinə kapitalizmin zaman içində arzunu
ram etmək və bir sıra məhdudlaşdırıcı qəlibə həbs etmək üçün inkişaf etməsinin
nəticələri idi.
Ailə
örnəyini götürək: Delöz və Guattariyə görə insanları bir Odipallaşdırma periodu
üzərindən şəkilləndirən tarixi bir tikintidir ailə. Uşaqlara arzularını bir
sevgi obyektinə, yəni atada cisimləşən güclü bir qanun tərəfindən kənarda
tutulan anaya yönləndirmələri öyrədilir. Bunun nəticəsi özünü işə,müdirə itaətə,
qonşuları ilə rəqabətə və sonsuz şəkildə meta isteklakçılığına verən passiv fərdi.
Psixanaliz kapitalizmin polisi rolunu oynayaraq psixoloji sapmaları təsbit edər
və bunları yaxşı uşaq və yaxşı işçi imicində yenidən şəkilləndirir.
Anti-Oedipus
bir yönü ilə Freydist bir Marks tənqidi olaraq oxuna bilər. Marksist diskurs
katalitik kollektiv fəaliyyət anlarını hesaba qatmamışdır, çünki arzu
mexanikasını anlamamışdır. Amma Freydist arzu konsepsiyasını daxil etməklə
yenidən canlandırıla bilər. Lakin kitab
tərs istiqamətdə də işləyir. Freydist marksist bir tənqididir. Psixoanalizi
Marksın tarixi əmək anlayışı ilə canlandırmaq istəyir. Bunun nəticəsində
meydana çıxan Freudo-Marksizm, hər iki şəxsin “şizoanaliz” adlandırdığı bir növ
psixoanalitik antropologiyadır: Arzu tarixinin məhsuldar və qərəzsiz
dünya-yaradıcı güc olaraq hekayəsi.
Şizoanalisti
psixoanalist ilə siyasi təbliğatçı arasında bir yerə qoyun. Bu fiqurun rolu, şüuraltı
arzu proseslərini deşifrə etmək və bunların inqilabi potensialını müəyyən etməkdir.
Delöz və Guattari, şizoanaliz üzərindən siyasi dəyişiklik gətirmək üçün üç mərhələli
bir tətbiqi müdafiə etmişdir. Birincisi, kapitalizmdən yayınan arzu proseslərini
tapmaq; sonra kapitalın məhdudluğundan azad olmalarını təmin etmək üçün hər
birini son nəticələrə qədər izləmək və son olaraq bu fərqli prosesləri “molekulyar
bir inqilab” yaradacaq şəkildə sıralamaq.
Bu
tam olaraq nə deməkdir? Delöz və Guattari, belə bir inqilabın nəyə oxşayacağını
əvvəlcədən bilməyin mümkünsüz olduğunu müdafiə etdilər. Əvvəlcədən bir plana
uyğun tətbiq etmək əvəzinə təcrübə siyasətini təklif etdilər. Fransız
dramaturqu Antonin Artaudun "Zalımlıq
Teatrı"ndakı fiziki əziyyətləri və Amerikalı yazıçı Uilyam.S.Burrougun
narkotikin təsirindəki sərgüzəştləri Delöz ilə Guattarinin alternativ arzu təşkilatlarının
araşdırıla bilinəcəyinə dair ən sevimli nümunələri idi.
İkisi
bu təşəbbüsdə kimin iştirak edə biləcəyinə çox geniş baxdılar. İşçi siniflərinin
dəyişimin açarı olduğuna dair ənənəvi Marksist yanaşmanı rədd edərək, bütün
marjinal qrupları birləşdirəcək daha geniş bir çərçivə istədilər. Patriarxiya
(qadınlar), irqçilik(rəngarəng insanlar) və heteronormatizm (indi LGBT icması
adlandırırıq) tərəfindən əzilənlərin hamısı eyni despot və imperial kapitalizmdən
əziyyət çəkirdilər. Ancaq bu “azlıqların” birliyi ilə anti-kapitalist inqilab
uğur qazana bilərdi. Fərdiliyin fəlsəfi obrazı müstəqil ağ kişi subyekt
fiquruna söykəndiyindən, fərdilik sonunda qadın-oluş,azlıq-oluş prosesi ilə
aradan qaldırıla bilərdi.
Anti-Oedipus
ortalığı qarışdırdı. Lakan dəliyə döndü və seminarlarında bu mətnin müzakirəsini
qadağan etdi. Bir çox solçu Delöz və Guattarinin hədəflərinə rəğbət bəsləsələr
də, ehtiyatsızlıqlarını qınadı. Bu tənqidlərə baxmayaraq (və bəlkə də bu tənqidlərə
görə) kitab böyük bir uğur qazandı. Bütün nəşrlər günlər ərzində tükəndi və Le
Monde-də iki səhifəlik bir tənqid dərc olundu.
Məsələ
təkcə məzmunda deyildi. Formaları və çalışma tərzləri də mübahisə yaradırdı. Delöz
və Guattarinin kitabları çox səsli idi və iki müəllifdən birinə aid edilə bilməzdi.
"Hər birimiz sayısız olduğumuzdan, onsuzda
bir çoxluq idik" deyirdilər. Anti-Oedipusun davamı olan Thousand Plateaus-da (1980) Bu duyğunu
Guattari belə izah edəcəkdi: "Biz
çox fərqliyik… Mən macəraçı şeylərə
daha çox meylliyəm; yad torpaqları ziyarət etməyi sevən bir konseptual əsgər. Gilles
fəlsəfi bir ağır çəkili(döyüşçü), biblioqrafiyaya da tam bələddir".
Bu
şəkildə çalışaraq steril bir fərdiyyət meylinə qarşı mübarizə aparmağa
çalışdılar: həm praktik, həm də teorik mənada. A Thousand Plateaus geologiyadan dilçiliyə, molekulyar biologiyadan
rəssamlığa, poeziyadan siyasi iqtisadiyyata qədər baş döndürən bir mövzu müxtəlifliyi
əks etdirən 15 fəsildən ibarətdir. Burada kimlik tənqidləri min kiçik dəyərləndirməyə
parçalanır. Fərqli istintaq sahələrini bir-birindən müstəqilmiş kimi ələ almaq
yerinə, Delöz və Guattari, bir intizamın digərinin içinə, aralarından hər hansı
birinin mərkəziliyinə meydan oxuyacaq şəkildə sızdığı nöqtəni göstərməyə
çalışdılar. Nəticədə, onların məqsədi düşüncəni xaricə açmaq və nəzəri işin
özünə qapalı olmaq meylinə qarşı çıxmaq idi.
Anti-Oedipus
və "A Thousand Plateaus" Delöz
və Guattari arasındakı tək əməkdaşlıq deyildi və hər biri öz layihələrini davam
etdirdi. Delöz sinemanın potensialı və Gottfried Leibniz, Michel Fuucault fəlsəfəsi
üzərinə geniş araşdırma apardı; Guattari, mənəvi ekologiyamız, siyasi
ekologiyamız və planetimizin ekologiyası arasındakı qarşılıqlı əlaqəni izah edə
biləcək yeni bir növ ekoloji düşüncəni müdafiə etdi. Son əməkdaşlıq What is Philosophy? (Fəlsəfə nədir?,
1991) sualını ələ alırdı. Təəssüf ki, Guattari həmin il infarktdan öldü və Delöz
cənazəsində iştirak edə bilməyəcək qədər xəstə idi. Nəfəs darlığı dayanmırdı və
işləmək üçün çox xəstə idi; Nəhayət, Guattari öldükdən üç il sonra Parisdəki mənzilindən
özünü aşağı atdı və həyatına son verdi.
"İki fərqli insan kimi əməkdaşlıq etmirik.
Üçüncünü yaratmaq-ki bunun biz olduğunu düşünürəm-üçün bir araya gələn iki ayrı
cərəyan kimiyik" demişdi Delöz. Ya da Guattarinin dediyi kimi, "aramızda gerçək bir müxalif siyasəti var, bir
kult deyil, daha çox hər birimizi digərinin orijinallığını anlamağa və qəbul
etməyə məcbur edən heterojenlik mədəniyyətidir". İkisi yalnız bir-birləri
ilə qarşıdurma içində olan kimliklərini qoruyaraq deyil, eyni zamanda özlərini
fərqliliklərin qidalana biləcəkləri bir yer kimi qəbul edərək çalışdılar.
Limousin'dəki ilk görüşdən etibarən bir çoxluq idi doğan.
Tərcümə edən: Əhməd Əhmədov
Mənbə: Aeon
Yorumlar
Yorum Gönder