![]() |
Peter Brugel "Hollandiya atasözləri" (1559) |
Epikür sevimli dostu
Menoykeusa sevinc arzu edir.
Fəlsəfə ilə məşğul olmağa
heç çəkinmədən daha gənc yaşda ikən başlamaq lazımdır, amma qocalıqda da
yorulub başını buraxmamaq lazımdır. Çünki can sağlığı üçün nələrsə etmək üçün
heç kim nə çox gənc, nə də çox qoca deyildir. Fəlsəfə ilə məşğul olmaq üçün hələ
çox tez, ya da çox gec olduğunu deyən, xoşbəxtliyi üçün uyğun vaxtın hələ gəlməmiş,
ya da artıq keçmiş
olduğunu deyənə bənzəyir. Bu halda qoca da, gənc də fəlsəfə ilə məşğul olmalıdır. Birincisi bunu keçmişin ona bəxş etdiklərini xatırlayaraq bundan duyduğu zövqlə gənc qalmaq, ikincisi isə qorxusuzca gələcəyə baxmaq, beləliklə də, eyni zamanda həm qoca, həm də gənc qalmaq üçün etməlidir. Şübhəsiz ki, xobəxtlik verən şeyləri vaxtında öyrənmək lazımdır, çünki hər şeyimiz ondadır. Kim xoşbəxt deyilsə,onu əldə etmək üçün hər zəhmətə qatlanmalıdır.
olduğunu deyənə bənzəyir. Bu halda qoca da, gənc də fəlsəfə ilə məşğul olmalıdır. Birincisi bunu keçmişin ona bəxş etdiklərini xatırlayaraq bundan duyduğu zövqlə gənc qalmaq, ikincisi isə qorxusuzca gələcəyə baxmaq, beləliklə də, eyni zamanda həm qoca, həm də gənc qalmaq üçün etməlidir. Şübhəsiz ki, xobəxtlik verən şeyləri vaxtında öyrənmək lazımdır, çünki hər şeyimiz ondadır. Kim xoşbəxt deyilsə,onu əldə etmək üçün hər zəhmətə qatlanmalıdır.
Bu səbəblə də, sənə hər zaman
tövsiyyə etdiyim şeyləri et, buna çalış və əmin ol ki, bunlar həqiqətən gözəl həyatın
əsas şərtləridir.
Hər şeydən əvvəl tanrının
ölümsüz və xoşbəxt bir varlıq olduğuna inan. Onun aləmdən kənar varlığı belə
bunu bizə göstərir. Ona ölümsüzlüyü, ya da xoşbəxtliyinə uymayan heç bir şeyi
aid etmə, əksinə, ölümsüzlük içindəki xoşbəxtliyinə uyan şeyləri aid et. Çünki
tanrılar vardır, biz də bunu aydın şəkildə anlaya bilirik. Ancaq onlar kütlənin
düşündüyü kimi deyillər və kütlənin tanrı obrazını kənara atan deyil, əsl
tanrılara onların obrazlarını yükləyənlər dinsizdir. Kütlənin tanrılar üçün
dedikləri doğru tanrı obrazlarına deyil, yalnış zənn etmələrə əsaslanır. Bu səbəblə
onlar pislərin başına gələn bəlaları, ya da yaxşılara bəxş edilən yaxşılıqları
hər zaman tanrıların ərməğanı olaraq görürlər. Çünki kütlə öz növündən olmayanı
yad hesab edir, ona görə də ancaq özünə bənzəyən tanrıları mənimsəyir.
Bundan başqa ölümün bizim
üçün bir heç olması düşüncəsinə də özünü alışdır. Bütün yaxşı və pis şeylər sadəcə
duyğularımıza əsaslanır. Ölüm isə duyğuların ortadan qalxmasıdır. Bu səbəblə də
əslində ölümün bir heç olduğunu bilmək bu keçici həyatımızı dadlandırır. Təbii
ki, bu məlumat varlığımızın zaman sərhədlərini ortadan qaldırmır, amma
ölümsüzlük ehtiyacımızı qarşılayır. Çünki yaşamamağın qorxunc bir şey olduğunu
görən şəxsi artıq həyatda heç nə qorxuda bilməz. Amma əgər biri ölümdən əzab
verdiyi üçün deyil, onun mütləq gələcəyini bilməyin əzabı ilə qorxuduğunu deyərsə,
o bir dəlidir. Çünki varlığı bizi hürkütməyən şeyin sadəcə gözlənildiyi üçün və
gözlənildiyi müddətdə bizi kədərləndirməsinə səbəb yoxdur.
Bu halda, bəlaların ən
qorxuncu sayılan ölüm bizim üçün bir heçdir. Biz var olduqca o yoxdur, o varkən
də artıq biz yoxuq, bunun nəticəsində də o nə diriləri, nə də ölüləri
maraqlandırır, çünki birincilər olduğu yerdə o yoxdur, ikincilərin isə artıq
özləri yoxdur.
Bəli, böyük kütlə ölümdən
ən böyük bəla olaraq qaçır, amma digər yandan, həyatın çətinliklərindən sonra
istirahətdir deyə onun həsrətini çəkirlər. Müdrik isə nə həyatı mənimsəməkdən əl
çəkir, nə də ölümdən qorxur. Çünki həyatdan iyrənmir və var olmamağı da bəla
olaraq görmür. Necə yeməyin bolluğuna deyil də, yaxşı bişmiş olmasına dəyər
verirsə, həyat üçün də, onun uzun sürməsini deyil, özünə verəcəyi nemətlərin
dadını nəzərə alır.
Digər tərəfdən gənc insana gözəl həyatın,
qocaya isə gözəl ölümün lazım olduğunu iddia edən də axmaqdır. Çünki həyat sadəcə
daim istənilən bir şey deyildir. Gözəl keçən həyat həm də gözəl ölümün
hazırlığıdır. Bunları deyən isə daha da axmaqdır:
..heç doğulmamış olmaq
daha gözəldir.
tezliklə Hadesin
qapsından keçmək üçün doğulmuş olmaqdansa...
Əgər bu adam öz dediyinə
həqiqətən inanırsa, nə üçün həyatdan əl çəkmir? Buna dəqiq olaraq qərar verdikdən
sonra onu fikrindən yayındıracaq nə vardır? Amm əgər bunu zarafat xətrinə
deyirsə, bu cür boşboğazlıqları sevməyənlər üçün əsl o vaxt axmağın biridir.
Bunu heç vaxt
unutmamalıyıq. Hər nə qədər gələcək bizim əlimizdə deyilsə də, yenə də tamamilə
bizim gücümüzdən kənarda da deyildir. Onun üçün nə gözlədiyimizin gələcəyinə
inanmalı, nə də heç gəlməyəcək deyə kədərlənməliyik.
Bunu da aydın şəkildə
bilməlidir ki, istədiklərimizin bir qismi təbiətdən gəlmə, bir qismi isə
boşdur. Təbiətdən gələnlərin bir qismi zəruridir, bir qismi də sadəcə təbiidir.
Nəhayət, zəruri olanlardan bir qismi sağlamlığımızı qorumaq, bir qismi də
yaşaya bilməyimiz üçündür. İstəkləri yanılmadan araşdırsaq, bədənin və ruhun
sükunəti üçün nəyə çalışmaq və nədən uzaqlaşmaq lazım olduğunu öyrənərik. Çünki
bunların hər ikisi birdən xoşbəxt həyatı meydana gətirirlər. Əslində nə edirsək,
hamısı əzab çəkməmək və qorxuya məruz qalmamaq üçündür. Bu hala bir dəfə
çatdıqmı, artıq ruhumuzdakı fırtınalar sakitləşər. Çünki canlı varlıq artıq nə
özündə əskik olanı, nə də bədən və ruhun rahatlığını tam hala gətirəcək başqa şeyi
axtarmaq məcburiyyətindədir. Çünki həzzə qarşı onu ancaq əzabla ehtiyac duysaq,
istəyə bilərik. Yox əgər bu əzabı duymaysaq, o zaman həzzin də yoxluğunu
duymarıq. Bu səbəblə bunu iddia edirəm ki, həzz xoşbəxt həyatın əvvəli və
sonudur. O bizim ən öndə gələn və doğuşdan bizim olan yaxşılıqdır. Nəyi seçməyimiz,
nədən uzaqlaşmalı olduğumuzu bizə göstərən odur, qarşımız çıxan bütün
yaxşılıqların dəyərlərini müəyyən etməyimiz üçün duyğularımızı ölçü olaraq
istifadə etdiyimiz zaman, onun ölçüsü ilə nəticəyə çatırıq. Məhz o bizim hər
şeyin üstündəki, təbiətdən gəlmə yaxşımız olduğu üçün, belə təsadüfi hər növ həzzə
atılmamalıyıq, əksinə, özlərindən eyni dərəcədə sıxıntı gəlməsi təhlükəsi
olanlarla qarşılaşarsaq, onlardan uzqlaşmalıyıq. Əgər uzun müddət dözdüyümüz əzabın
nəticəsi daha üstün həzz olarsa, o zaman bəzi əzabları həzlərdən daha üstün
tuta bilərik. Beləliklə, hər həzz öz təbiəti etibarilə yaxşıdır, amma hər həzzə
çatmaq üçün çalışmağa dəyməz. Necə ki, bunun əksinə olaraq hər əzab pisdir,
amma bunun üçün ondan mütləq şəkildə qaçmağa dəyməz. Bizə düşən faydalı olanla
zərərli olanı müqayisə etmək və fərqləndirərək daima hər şeyin dəyərini tam şəkildə
verməkdir. Çünki bəzən yaxşını pis kimi, pisi də yaxşı imiş kimi istifadə
edirik.
Bizə görə, özü özünə yetərli
olmaq da çox yaxşıdır. Amma bu hər zaman ən azla yetinmək lazım olduğu üçün
deyil, əksinə, çoxu tapa bilmədiyimiz vaxtlarda azı xoş görə bilməyimiz
üçündür. Çünki buna inanırıq ki, zənginlikdən ən böyük zövqü, ona ən az
ehtiyacı olanlar duyar. Bütün təbii olan şeylər ən asan əldə edilən şeylərdir,
boş olanlarınsa təmin edilmələri çox çətindir. Yoxsulluğun meydana gətirdiyi əzablar
ortadan qalxınca, o zaman bizə ən adi yeməklər belə möhtəşəm süfrənin verə
bildiyi qədər həzz verir. Əldə edə bilmək üçün böyük ehtiyac duyduqdan sonra
arpa çörəyi ilə su bizə ən üstün həzzi təmin edir.
Bu səbəblə, sadə və az xərcli
yaşamaq yaxşı sağlamlıq üçün ən üstün qarantiyadır. Bu insana həyatın
qaçınılmaz çətinliklərinə asanca qalib gəlmək imkanı verir. Arasıra önünə çıxan
zəngin zövqlərdən o nisbətdə daha artıq dad almasını təmin edir və qədərin acı
silələri onu qorxutmur.
Həzzin bizim üçün həyatın
ən üstün məqsədi olduğunu deməklə, nə sadəcə hər şeyin dadını hiss etmək istəyən
səfehlərin zövqlərini, nə də maddi həzzləri demək istəyirəm. Bunu yalnız, təlimimizi
anlamayan cahil insanlar, ya da pislik olsun deyə anlamamış kimi görünənlər deyərlər.
Bizim üçün həzz bədən miqyasında əzab çəkməmək, ruh miqyasında da heç bir
narahatlıq duymamaqdır.
Xoşbəxt bir həyatı
meydana gətirən nə ardı arası kəsilməyən içki məclisləri, nə gözəl uşaqların və
qadınların verəcəkləri zövq, nə də zəngin süfrənin verə biləcəyi nəfis balıqlar
və başqa yeməklərdir. Bunu sadəcə istənilməsi ya da uzaqlaşılması lazım
olanların səbəblərini dərinliyinə qədər araşdıran və ruhu qasırğa kimi sarsıdan
boş xəyalları qovan oyanıq ağıl təmin edə bilər.
Hər şeyin önündə ən böyük
zənginliyimiz olan ölçülü olmaq gəlir. Onun üçün də bu, fəlsəfədən belə daha dəyərlidir,
çünki bütün digər fəzilətlərin qaynağı odur. Ağıllı, namuslu və dürüst
yaşamadığımız müddətcə xoşbəxt olmanın mümkünsüz olduğunu da bizə o öyrədir. Həqiqətən,
fəzilətlər xoşbəxt həyatla çox sıx şəkildə bağlıdır və birini digərindən
ayırmaq mümkün deyil.
Tanrıları qəbul edən, hər
an ölümü qorxusuzca düşünə bilən, təbiətin məqsədini aydın şəkildə anlamış
olan, ən yüksək yaxşının əlimizin altında olduğunu və asanca əldə edilə biləcəyini,
ən pisin isə ya sadəcə olaraq qısa müddət davam etdiyini, ya da bizə az əzab
verdiyini bilən, bir çoxlarının qaçınılmaz zərurətlər olaraq hesab etdiklərinə
gülən birindən daha üstün sayacağın kim vardır?
Təbiət filosoflarının
“Alın yazısı” dediklərinə boyun əyməkdənsə, köhnə tanrılara hörmət göstərmək
daha yaxşıdır. Çünki ikincisində heç olmasa - əgər özlərinə hörmət göstərəcək
olsaq – tanrıların dualarımızı qəbul edəcəkləri ümidi vardır, halbuki alın
yazısı yolundan dönməz zərurətlərdən başqa şey deyil.
Təsadüfə gəldikdə isə,
müdrik bunu nə böyük kütlənin düşündüyü kimi bir tanrı – çünki tanrı bu cür təsadüfi
işlər görməz – nə də təməlsiz bir başlanğıc nöqtəsi olaraq görməz, çünki təsadüfün
insanlara xoşbəxt bir həyat üçün yaxşını ya da pisi payladığına deyil, sadəcə
böyük yaxşılıqların ya da pisliklərin ünsürlərini onlar üçün təmin etdiyinə
inanır. Nəhayət, doğru düşündükdən sonra təsadüfün oyununa aldanmağı, yalnız
düşünərək onun lütfünə uğramaqdan üstün sayır. Çünki işlərimizdə doğru qərarın
təsadüf səbəbi ilə uğursuzluqla nəticələnməsi, yanlış qərarımızın təsadüf səbəbi
ilə uğur qazanmasından daha yaxşıdır.
Bu halda bunları və bunun
kimi olan şeyləri ağlından çıxarma. Bunları gecə gündüz, təkbaşına və sənin düşüncəndə
olan biri ilə birlikdə hər zaman düşün. O zaman, nə oyaq olarkən, nə də yuxuda
olarkən ciddi heç bir narahatlığa məruz qalmayacaqsan, insanlar arasında tanrı
kimi yaşayacaqsan. Çünki ölümsüz yaxşılıqlara sahib olan insan heç bir zaman
ölümlü bir məxluqa bənzəməz.
Epikür, “Maksimler ve mektuplar”, (tr. Hayrullah Örs), Remzi yay. İstanbul, 1993
Epikür, “Özdeyişler, aforizmalar və mektuplar”, Arya yay.
Diogen Laertius, “Ünlü filozofların yaşamları və öğrütileri”, (tr. Candan Şentuna), Yapı Kredi yay. İstanbul, 2003
Tərcümə edən: Araz Əliyev
Yorumlar
Yorum Gönder