Hegelin
bizim həyatlarımıza dair bir şeylər söyləmiş olduğunu düşünmək yəqin ki, qəribədir.
Bəs bir-birimizə və planetimizə yönəltdiyimiz ən təməl etirazlarımız yazılarını
1800-cü əsrin əvvələrində yazan bu mütəfəkkir tərəfindən işıqlandırıla bilərsə?
Hegel zaman-zaman özümüzü necə də hərkəsdən qopmuş və yalnız hiss etdiyimizi də,
çox yaxşı bilməkdə və "Phenemonology
of Spirit"
(Ruhun fenomenologiyası) əsərində əslində sadəcə bəsit, yalnız, bir birindən qopmuş varlıqlar olmadığımızı göstəməkdədir. Ona görə öz-şüura sahib olan subyektlər bir növ əsla yalnız deyildirlər. Çünki bir başqasına bağlıdırlar və bir başqası olmadan qala bilməzlər. Lakin bir addım daha irəli gedib belə deməkdədir: "Ancaq sosial bir varlıq olaraq özüm haqqında dərin düşünə bilərəm". Digər bir deyiş ilə öz-şüur sahibi olma şansını yaxalaya bilməyim bir başqası ilə qarşılaşma vəziyyətində mümkündür.
(Ruhun fenomenologiyası) əsərində əslində sadəcə bəsit, yalnız, bir birindən qopmuş varlıqlar olmadığımızı göstəməkdədir. Ona görə öz-şüura sahib olan subyektlər bir növ əsla yalnız deyildirlər. Çünki bir başqasına bağlıdırlar və bir başqası olmadan qala bilməzlər. Lakin bir addım daha irəli gedib belə deməkdədir: "Ancaq sosial bir varlıq olaraq özüm haqqında dərin düşünə bilərəm". Digər bir deyiş ilə öz-şüur sahibi olma şansını yaxalaya bilməyim bir başqası ilə qarşılaşma vəziyyətində mümkündür.
"Özümüzü öyrənməyə başladığımızda başqalarına
bağlı olduğumuzu anlayırıq"
Hegel
bir insan subyektinin bir digərini məhv etmək istədiyi drammatik bir səhnəyi və
sonrasında da bir insan subyektinin bir digərinə hökm etdiyi daha genişlədilmiş
başqa bir səhnəyi dəyərləndirir. Bu dəyərləndirmədən hərəkətlə məhv və
hökmranlığın çox işə yaramadığı nəticəsinə gəlir. Bu uğursuzluqların bir nədəni
bu davranış tərzlərinin yəni məhv və hökmranlığın sosial tərəfdən bir birinə
bağlılığı və qarşılıqlı əxlaqi öhdəlikləri inkar etməsidir. Əgər birini məhv
etmək mümkündürsə bu hal digəri üçündə keçərlidir. Bu mənada aqibətləri bir
birinə bağlıdır və məhv strategiyası qaçınılmaz bir şəkildə hər ikisini də təhlükəyə
atmaqdadır. Lakin burada da mənliyin bilinməsi ilə əlaqəli bir problem vardır: Fərd
digərləri tərəfindən fərq edilmədikcə özünə dair dəqiq bir bilgiyə çata bilməz.
Bu səbəblə sosial dünyadan uzaqda içimizə dönərək özümüzü biləcəyimizi düşünsək
səhv etmiş olarıq. Çünki ancaq sosial dünya ilə birlikdə özümüzə dair dəqiq
bilgiyə qovuşmaq mümkündür. Ancaq canlı və sosial olsaq özümüzü bilmə şansına
sahib ola bilərik və özümüzü öyrənməyə başladığımızda, əsasən başqalarına və
mövcudluğumuzun həssas şərtlərinə bağlı olduğumuzu anlayırıq; çünki yer canlı proseslər şəbəkəsidir.
Bu
qarşılaşma vəsiləsi ilə öyrənilən əxlaqi bir dərs də vardır: Həyatım əsla sadəcə
mənim həyatım deyildir. Çünki məni əhatə edən canlı proseslərə və digər həyatlara,
bütün digər canlı və şüurlu formlara aiddir. Və bu da mənim də bir parçası
olduğum canlı proseslərə hücum etmədən bir başqasının həyatını məhv edə bilməyəcəyim
mənasına gəlməkdədir. Digər bir sözlə bir başqasının həyatını məhv etməklə
qaçınılmaz bir şəkildə öz həyatımı da məhv edərəm. Burada söylənən hər kəsə təsir
edən tək günahkar olduğum deyildir. Yaşayan bir canlı olaraq özümü digər canlı
varlıqlardan ayırıb fərdiləşdirməmin mümkün olmadığıdır. Mənim də Hegel'in mətnindən
hərəkətlə söyləmək istədiyim şey, bu yaşayan bir socius düşüncəsinin şiddətsizlik
üçün məqbul bir iddia olduğu yönündədir.
"Hər ikimizi də ideal olaraq təyin edən
sosial bərabərliyin izini itirmədən,bir başqasına hökm etməyim mümkün olmaz".
Ancaq
şiddətdən uzaqlaşdığımda, həyatlarımızı təyin edən sosial əlaqələr tutarlı bir
alternativ olaraq açığa çıxır. Şiddət aşkar bir ehtimal olaraq açığa
çıxmaqdadır. Lakin şiddətin işə yaramayacağı qəbulu aramızdaki qarşıdurmaya
fikir vermədən özümüzü və digərini həyatda tutmaq üçün bir yol tapmaq əxlaqi
bir məcburiyyət hissinə yol açmaqdadır. Hegel sosial təzyiqin ölümcül hiyləsi qədər
qəzəbli və yıxıcı əlaqələri də göz önündə saxlayır. Kimsənin özü ilə bərabər
olmasını istəməyən bir fərdin qəzəbini anlamaqdadır. Lakin digər tərəfdən, öz
canıma qıymadan başqasınınkinə qıyamayacağım, hər ikimizi də ideal olaraq təyin
edən sosial bərabərliyin izini itirmədən bir başqasına hökm edə bilməyəcəyim
yönündəki anlayışa gəlib çıxmaqdadır. Digərini məhv etmək və ona hökm etmək
ehtimal olaraq rədd edildiyi an mənə bağlı olan bu digərinə bağlı olduğumu və həyatımın
digərinki ilə bağlı olduğunu anlayıram.
Hegel
oxumalarıma söykənərək bu qəbula varıram: Mənə bağlı olan bir digərinə bağlıyam
və hər ikimiz də canlı bir dünyaya bağlıyıq. Bu qəbulum da yaşayan canlılar
olaraq mövqemizə, fiziki bağlılığımıza və qarşılıqlı əxlaqi öhdəliklər
anlayışına yəni həyatlarımızı məqbul və yaşana bilən edən bir dünyanı qorumaq
üçün məsuliyyət hissinə işıq tutmaqdadır.
Tərcümə edən: Əhməd Əhmədov
Mənbə: İaİ
Yorumlar
Yorum Gönder