tez zamanda görəcəksiniz, çünki fərqli rəngləri qarışdıraraq, yaşılı, sarını, mavini hər zaman xüsusi bir rəng yaratmış olursunuz. Təəccüb beyinin müxtəlif liflərinin və heyvani zehinlərin sonsuz saydakı sarsıntısı ilə yaranır, amma buna rəğmən xüsusi bir duyğudur, çünki zehnimiz kimi xüsusi bir varlığın bütün dəyişikliyi ancaq xüsusi ola bilər. Fikirlərin içərisində yer alan ümumiliyə heç vaxt çata bilməz. Ümumi olaraq əzabları düşünə biləcəyimiz doğrudur: amma ancaq xüsusi bir əzab vasitəsilə dəyişə bilərsiniz. Və ümumi olaraq əzabı düşünə bilərsinizsə, bu hər şeydəki ümumiliyə çata biləcəyiniz mənasına gəlir. Amma hələ də içinizdən bu ümumilik fikrini çəkib çıxara bilməzsiniz. Bu fikir fövqəl bir gerçəkliyə sahib olacaqdır: sonsuzluğun öz bolluğu ilə bu fikiri sizə təqdim etməsi gərəklidir.
Ariste: Qarşı
çıxacağım heç bir şey yoxdur. Bütün dedikləriniz mənə doğru görünür. Amma sonsuz
bir formada xüsusi fikirlərdən daha çox gerçəkliyi olan ümumi fikirlərin məndə xüsusi
fikirlərdən daha az təsirli olması və mənə çox daha az sağlamlığı varmış kimi
görünməsi məni təəccübləndirir.
Theodore: Özlərini daha az hiss etdirməsi və ya daha
çox özlərini heç hiss etdirməməsi. Ariste, uşaqların cismlərin gerçəkliyini şərh
etdiyi şəkildə fikirlərin gerçəkliyini şərh edə bilmərik. Uşaqlar dünya və göy
arasındakı bu sahənin gerçək olmadığına inanırlar, çünki bu sahələr özlərini
hiss etdirmirlər. Və bir m3 havada bir m3 qurğuşunda
olduğu qədər maddə olduğunu bilən çox az insan vardır, çünki qurğuşun havadan
daha sərt, daha ağır və daha hissediləndir. Bu cür insanlara uymayın. Fikirlərin
gerçəkliyi haqqında duyğularınızla deyil sizə quruluşunuzu kəşf etdirən qavrayıcı
işıqla mühakimə yürüdün.
Ariste, heç bir zaman
duyğularınızı fikirləriniz olaraq, ruhumuza təsir edən dəyişiklikləri bütün
zehinləri aydınladan fikirlər olaraq görməyin. Budur, təəccübü ortadan qaldıracaq
dərslərin ən böyüyü. Heç bir zaman bir gerçəyi kəşf etmədən fikirləri müşahidə
edə bilməzsiniz: amma öz dəyişikliklərinizə nə qədər diqqət edərsəniz edin heç
bir zaman aydınlanmayacaqsınız...
Ariste, bilirsiniz ki,
müqəddəs kəlam universal Ağıl olduğu müddətcə, mahiyyəti daxilində yaradılmış və
mümkün bütün varlıqların fikirlərini əhatə edəcəkdir. Bu hakim Ağıla bağlı olan
bütün zəkaların bu Ağılda bu fikirlərin bəzilərini kəşf etdiyini bilirsiniz.
Bu, Tanrının bizi ağıllı hala gətirmək və özü ilə bizim aramızda bir növ bütövlük
(icma) formalaşdırmaq üçün meydana gətirdiyi ümumi fikirlərin nəticəsində gerçəkləşir.
Bir gün sizə bütün bu sirrləri açacağam. Məsələn, cimslərin müəyyən fikri və ya
arxetipi olan qavranıla bilən genişliyin, bütün zehinlərin və bu ağılla eyni
substansiyadan olanı aydınladan universal Ağılın içərisində olduğundan şübhə
duymursunuz. Amma bu ağılın əhatə etdiyi qavranıla bilən fikirlər ilə ruhumuzun
dəyişiklikləri və ya duyğularımız
arasındakı fərq haqqında bəlkə də çox düşünmədiniz və bəlkə də ona qəti olaraq
diqqət yetirmənin faydasız olduğuna inanırsınız.
Sevgili Ariste, fikirlərimizin
işığı ilə duyğularımızın qaranlığı arasında, bilmək ilə hiss etmək arasında fərq
vardır və bu fərqi zəhmətsiz bir şəkildə ayırd etməyə alışmaq gərəklidir. Ən
güclü şəkildə hiss etdiyi şeyi çox açıq şəkildə bildiyini zənn edərək bu fərq
üzərində yetəri qədər düşünməmiş şəxs öz dəyişikliklərinin qaranlıqlarında itməkdən
başqa bir şey edə bilməz. Bu önəmli gerçəyi yaxşı anlayın. İnsan heç bir halda
özü özlüyündə özünün işığı deyildir. Quruluşu özünü aydınlatmaqdan uzaqdır və
özü üçün qavranıla bilməyən bir faktdır. Bütün zehinləri aydınladan universal
ağılın işığı olmadan, bu ağılın öz işıqlı quruluşunda kəşf etdiyi fikirlər
olmadan insan heç bir şeyi bilə bilməz.
Mənbə: Entretiens sur la
Metaphysique (Metafizik Uzerine Soyleşiler), 1688, ed. A. Cuvillier, J. Vrin,
1948, tome I, s. 93-94 ve 101-102.
Tərcümə edən: Araz Əliyev
Yorumlar
Yorum Gönder