Sartr və Kamyu arasındakı
münasibətlər müharibədən sonrakı Fransız fəlsəfəsini formalaşdırmışdı.
1943-cü ildən sonra Sartr və Kamyu hər yerdə
birlikdə gəzən iki gözəl dost olurlar. İctimaiyyətin gözü qarşısında "Ürəkbulanma"nın
müəl-lifi və "Yad"ın müəllifi ekzis-tensializm etiketi altında bir
araya gəlmişdilər. Azadlıqdan sonra ekzistensializm dəbli bir fəlsəfədən,
bir həyat tərzi və bir məkan olmuşdu: Saint-Germain-des-Pres (Paris bölgəsi). "Ekzistensializm humanizmdir" bu fəlsəfəni müvafiq şəkildə ümumiləşdirirdi.
bir həyat tərzi və bir məkan olmuşdu: Saint-Germain-des-Pres (Paris bölgəsi). "Ekzistensializm humanizmdir" bu fəlsəfəni müvafiq şəkildə ümumiləşdirirdi.
İctimaiyyət üçün tək bir ifadə ilə
yekunlaşdırmaq olar: existence precedes
essence, yəni varlıq mahiyyətdən əvvəl gəlir.
Sartrın ekzistensializmi əvvəlcə azadlıq və məsuliyyət
fəlsəfəsi kimi təsəvvür olunurdu: Biz taleyi əvvəlcədən təyin olunan insanlar
deyilik. Biz nə ediriksə, oyuq. Açar sözümüz "məsuliyyət" dir.
Kamyu heç vaxt məsuliyyəti rədd etmir, ancaq
"ekzistensialist" və hətta,
"filosof" etiketini rədd
edirdi. 1947-ci ildən bəri Kamyunun Stalin düşərgələrini qınaması ilə yaranan
Sartr və Kamyu arasındakı siyasi mübahisələr, münasibətlərdəki ziddiyəti daha
da dərinləşdirmişdi.
1952-ci ildə Jeanson (Sartrın dostu) Sartrın
"Modern Times" jurnalında Kamyunun
"The Rebel” (dilimizə “Üsyançı insan”
kimi tərcümə edilir) adlı əsərini tənqid
edən məqalə dərc etdi. Məqalədə Kamyunun bu son kitabı mürtəce və səhv fikirlərlə
dolu kimi xarakterizə edilirdi. Kamyu tənqid yazan Jeansona məhəl qoymadan
birbaşa Sartrın özünə cavab verir. Modern
Times-ın növbəti sayında Kamyunun Sartra sərt reaksiyası dərc olunur:
“Qərarsızlıq və müdafiəsizliyin qarışığndan meydana gələn qaranlıq qarışıq
həqiqəti söyləmə cəsarətini qırdı. Bu, sənin yoxsul olduğuna görə ola bilər,
amma artıq deyilsən. Sən bir vətəndaşsan və mənim kimi Jeanson’lar.. Əxlaqınız əvvəlcə
əxlaqçılığa çevrildi, bu gün ədəbiyyatdan daha çoxu, sabah əxlaqsızlıq ola bilər.”
Kamyu və Sartr bir daha bir araya gəlmədilər.
Dörd il sonra, Qırmızı Ordu Budapeştdəki üsyanı yatırdıqda, Sartre (və bir çox
ziyalı) Kommunist Partiyası ilə yollarını ayırdı.
Kamyu və Ekzistensializm
1957-ci ildə Nobel
mükafatını qazanan Albert Kamyu (1913-1960) Jan-Pol Sartrın ilk öncə dostu, daha sonra rəqibi idi. Burjua cəmiyyətinin insanı
olan Sartrdan fərqli olaraq, Kamyu yoxsul mühitin adamı idi. Kamyu Aralıq dənizi
düşüncəsini, yəni açıqlığı təmsil edir (Yunan, Latın, klassik). Absurd və absurd
insanın dizaynındakı vasitəçilik arasındakı boşluq həyat haqqında aydın olan hər
şeydən üstündür. Ərəb mədəniyyəti və ya ispanlarla ünsiyyətdə olmasına
baxmayaraq, Kamyu heç vaxt İslamdan təsirlənməmişdir və bu "Ellin" və
ya "Ellinist" mövqeyi daha aydın görünür.
Kamyunun ekzistensializmi
çıxılmaz ekzistensializmdir.
Absurd adam, Kamyu düşüncəsinin
mərkəzindədir. Digər ekzistensialist filosoflarda olduğu kimi, cəfəngiyyat
hissi də insan varlığının əsassız təbiətinin nəticəsidir. Ancaq Kamyunun göstərdiyi
kimi, cəfəngiyyat nə insanlarda, nə də kainatda yoxdur: bu paradoksal reallığın
nəticəsidir. Bəzi mövqelər mümkündür. Məsələn, intihar, Kamyu, bir qaçış və şüurun
basdırılması olaraq gördüyü intiharı rədd edir. Eyni zamanda həqiqətlərdən və
ümidlərdən kənarda yatan; həyatın mənası, dini inanclar, düşüncənin fəlsəfi
intiharı kimi bu dünya təlimlərini rədd edir. Bu cəfəng adam, çətinliyi qəbul
edən adamdır. Bu, onun həm azadlığını, həm də ehtiras ilə yaşamağa qərar verərək
və öz ziddiyyətlərini yalnız bildiyi ilə götürməyə qərar verən üsyanının əsasını
təşkil edir.
Sartr və Kamyu onları məşhur
edən əsərləri bilmədən yazdılar. Sartr “Yad”ı təqdir edərkən, Kamyu Ürəkbulanma
və Divarla məşğul idi. Sartrdakı təbiətin dərin dəhşətlərini oxuyarkən, Kamyuda
günəşli Aralıq dənizi sevgisini tapırıq. Azadlıqdan başlayan dostluq münasibətləri
və 1952-ci ildə böyük qarışıqlığa səbəb olan ayrılmaları çox güman ki, siyasət
seçimlərinin fərqliləşməsinə işarə edir. Sartr gündən-günə daha çox rəğbət bəsləyərkən,
Kamyu Sovet kommunizminin dəhşətlərindən narahat idi. Humanizm, xoşbəxtliyi
sevmə, üsyan Kamyu ədəbiyyatını bəzədiyi bir vaxtda, Sartr siyasi məsuliyyət,
inqilab və günahkarlıq vəsvəsəsi ilə maraqlanırdı. Bütün bu fərqlərin xaricində,
öz əsərləri arasında müəyyən bir ümumi istiqamət hiss oluna bilər. Demək olar
ki, ekzistensializm bir nəslin əhatə dairəsindən kənarda və iyirmi il əvvəl
sürrealizmi göstərmiş məhsuldar ədəbiyyata sahib olmadığı deyilə bilər. Bu
şagirdlərin müəllimi var idi, amma gələcək nəsillərin yoxdur.
Tərcümə edən: Məlahət Mehdiyeva
Mənbə: Limenya
Yorumlar
Yorum Gönder