Başqa bir terminin
olmaması səbəbi ilə çox müxtəlif mənalarda yanlış olaraq istifadə edilən fəlsəfə
teminini istifadə etmək məcburiyyə-tində qalmaqdan təəssüflənirəm. Amma pozitiv
sifəti mənə - ki, mən ondan istifadə edərək fəlsəfənin mənasını dəyişdirirəm - ən
azından bu sifətin dəyərini bilən şəxslərdə hər cür şübhəni aradan qaldırmaq
üçün yetərli görünür. O halda fəlsəfə sözünü
əvvəlkilərin və xüsusilə də insan baxışlarının ümumi bir sistemi olaraq görən Aristotelin verdiyi mənada istifadə etdiyimi bildirmək istəyirəm: və pozitiv sözünü əlavə etməklə hansı fikirlər səviyyəsində olursa olsun anlayışları göz önünə gətirmək olan bu xüsusi formada fəlsəfə ilə məşğul olmağı müşahidə edilən hadisələrin əlaqələndirilməsi kimi gördüyümü elan edirəm. Bu cür fəlsəfə ilk olaraq teolojik, daha sonra metafizik olan fəlsəfənin üçüncü və sonuncu mərhələsidir.
əvvəlkilərin və xüsusilə də insan baxışlarının ümumi bir sistemi olaraq görən Aristotelin verdiyi mənada istifadə etdiyimi bildirmək istəyirəm: və pozitiv sözünü əlavə etməklə hansı fikirlər səviyyəsində olursa olsun anlayışları göz önünə gətirmək olan bu xüsusi formada fəlsəfə ilə məşğul olmağı müşahidə edilən hadisələrin əlaqələndirilməsi kimi gördüyümü elan edirəm. Bu cür fəlsəfə ilk olaraq teolojik, daha sonra metafizik olan fəlsəfənin üçüncü və sonuncu mərhələsidir.
Şübhəsiz mənim pozitiv fəlsəfəmlə
İngilislərin, xüsusilə də Nyutondan etibarən, təbii (təbiət) fəlsəfədən anladıqları arasında çoxlu bənzərliklər vardır.
Amma nə təbii fəlsəfə termini, nə də daha çox konkret ola biləcək elmlər fəlsəfəsi
terminini istifadə edə bilmərəm, çünki bunların hər ikisi hər növ hadisəni öz
içərisinə ala bilməməkdədir, buna əks olaraq isə içərisində sosial hadisələrin
olduğu kimi digər bütün hadisələrin də araşdırılması yer alan pozitiv fəlsəfə
haqqında insan beyninin işləyə biləcəyi bütün mövzulara tətbiq oluna biləcək tək
bir forma düşünməyi qeyd edir. Ayrıca da təbii fəlsəfə termini İngiltərədə ən əhatəli
xüsusiyyətlərinə qədər müşahidəyə əsalanan müxtəlif elmlərin hamısını ifadə etmək
üçün istifadə edilməkdədir: pozitiv elmlərlə müqayisə edildiyində pozitiv fəlsəfəni,
mən sadəcə olaraq bir metoda bağlı, araşdırmaların ümumi planının müxtəlif hissələrini
yaradan kimi nəzərdən keçirilən müxtəlif elmlərin ümumiliklərinin araşdırılması
olaraq anlayıram...
Ən sadə forması ilə ilk
vaxtdan bu günə gələnə qədər insan zəkasının müxtəlif fəaliyyət sahələri içərisində
ümumi inkişafının araşdırılması yolu ilə, bu inkişafın dəyişməz gərəkliliklə
bağlı olduğunu və istər öz nizamlamamamızın biliyinin təmin etdiyi rasional dəlillər
haqqında olsun, istərsə də keçmişin diqqətli araşdırılmasından əldə edilən
tarixi sübutlar haqqında olsun bunların üzərinə sağlam şəkildə yerləşə
bildiyini zənn etdiyim böyük, təməl bir qanunu tapdığımı düşünürəm. Bu qanun, təməl
baxışlarımızın hər biri, biliklərimizin hər istiqaməti bir-birindən fərqli üç nəzəri
mərhələni sıra ilə keçdiyini müəyyən etməkdədir: teoloji, yaxud da dini mərhələ,
metafizik, yaxud da mücərrəd mərhələ, elmi və yaxud da pozitiv mərhələ. Digər
bir ifadə ilə, təbiəti nəticəsində insan beyni quruluşları tamamilə fərqli və hətta
bir-birinə kökdən zidd olan üç fəlsəfə
metodunu, araşdırmalarının hər birində bir-birini izləyəcək şəkildə istifadə
etmişdir: əvvəlcə teolojik metod, sonra metafizik metod, nəhayət ən sonda
pozitiv metod. Buradan da hadisələrin bütünlüyü haqqında bir-birini kənarlaşdıran
üç növ fəlsəfə və ya ümumi sistemlər ortaya çıxmışdır: birincisi insan zəkasının
məcburi çıxış nöqtəsidir: üçüncüsü bu zəkanın yekun və dəqiq mərhələsidir:
ikinci isə sadəcə keçid xarakterinə malikdir.
Teoloji mərhələdə
araşdırmalarını təməl olaraq varlıqların quruluşuna, özünə təsir göstərən bütün
hadisələrin ilk və yekun səbəblərinə, yəni mütləq biliklərə istiqamətləndirən
insan zəkası fövqəltəbii qüvvələrin özbaşına müdaxiləsinin kainatda görünən
anormallıqları izah etdiyini və az çox saydakı bu güclərin davamlı və birbaşa təsiri
ilə hadisələrin baş verdiyini qəbul etmişdir.
Təməlində teoloji mərhələnin
fərqli forması olan metafizik mərhələdə fövqəltəbii qüvvələrin yerini mücərrəd
güclər və dünyanın müxtəlif varlıqlarının bağlı olduğu və özlərindən müşahidə
olunan bütün hadisələrin əhatə edə biləcək kimi qəbul edilən gerçək bütövlüklər
(şəxsləşdirilmiş mücərrədləşdirmələr) almışdır. Müşahidə olunan hadisələrin
izah edilməsi isə, hər bir hadisənin aid olduğu bütövlüyün müəyyən edilməsi
yolu ilə olmaqdadır.
Son olaraq pozitiv mərhələdə
mütləq anlayışların əldə edilməsinin mümkünsüzlüyünü başa düşə insan zəkası kainatın
mənşəyini və məqsədini araşdırmaqdan və hadisələrin yekun səbəblərini öyrənməkdən
əl çəkərək ağıla əsaslanmanın və müşahidənin ən yaxşı şəkildə birləşdirilməsi
yolu ilə hadisələrin sadəcə konkret qanunlarını, yəni onların ard-arda gəlmələrinin
və bənzərliklərinin dəyişməz şərtlərini tapmağa yönəlmişdir. Hadisələrin izah
edilməsi bundan sonra müxtəlif xüsusi hadisələr ilə ümumi bəzi faktlar arasında
yaradılmış əlaqədir. Elmin kəşfləri bu ümumi faktların sayını azlatmağa istiqamətlənmişdir.
Teoloji sistem xüsusi bir varlığın gözlənilməz
davranışını: ibtidai olaraq xəyal edilmiş çoxsaylı müqəddəsliklərin qarışıq bir
oyunu olaraq gördüyü zaman ən mükəmməl formasına çatmış olacaqdır. Eyni şəkildə
metafizik sistemin yekun nöqtəsi növbənöv xüsusi bütövlüklər əvəzinə bütün
hadislərin tək qaynağı kimi görülən təbiəti tək böyük bütövlük olaraq nəzərdən
keçirməkdən ibarətdir. Oxşar olaraq insan ağlının heç bir zaman çata bilməyəcəyi
böyük bir ehtimal olmasına rəğmən davamlı ollaraq istiqamətləndiyi şey olan
pozitiv sistemin mükəmməlliyi müşahidə oluna bilən bütün hadisləri ümumi bir
faktın xüsusi vəziyyətləri olaraq nəzərdən keçirə bilməsidir: məsələn cazibə
qüvvəsi kimi.
Özünüdərkin tənqidi
Heç bir formada bu gün faydasızca
canlandırılmaq istənən nə intellektual orqanlarımızın fizioloji araşdırılmasını,
nə də fərqli elmi araşdırmalarımızı istiqamətləndirən rasional proseslərin
müşahidəsini hesaba qatmadan, insan beynini müşahidə etmək yolu ilə, yəni səbəbləri
və nəticələri mücərrədləşdirərək onun təməl şərtlərini tapdığını iddia edən
teologiyasnın son fərqli forması olan bu aldadıcı psixologiya üçün heç bir yer
olmadığını görürük. Pozitiv fəlsəfə onun fövqəladə inkişafına yad qalan beyinlər
üzərində belə o qədər böyük təsir imkanı qazandı ki, zəkamızın quruluşunu
araşdıran metafizikçilər psevdo elmlərin çöküşünü, ancaq öz nəzəriyyələrini da
hadisələrin müşahidəsinə əsaslanırmış kimi təqdim edərək yavaşlatmağı ümid etmək
məcburiyyətində qalmışlardır. Bu məqsədlə son zamanlarda çox xüsusi bir hiyləgərliklə
bərbər önəmə malik olan iki fərqli müşahidəni bir-birindən ayırmağı
planlaşdırblar. Bu müşahidələrdən biri sadəcə xarici, digəri isə sadəcə
intellektual hadisələrin araşdırlmasına ayrılmış daxili müşahidədir. İnsan beyninin
özünü birbaşa bu psevdo müşahidənin saf bir yanılma olduğunu şübut edən təməl
düşüncəni qeyd etməklə kifayətlənəcəyəm... İnsan beyninin qarşısı alınmaz bir gərəkliliklə
özündə olanların xaricindəki bütün hadisələri birbaşa müşahidə edə bilməsi diqqət
çəkicidir. Öz daxilindəki hadisələri müşahidə edə bilməz, çünki bu müşahidə kim
tərəfindən aparılacaqdır? Əxlaqi hadisələrlə əlaqədar olaraq insanın onu fəaliyyətə
sürükləyən ehtirasların əlaqəsi içərisində özü özünü maşahidə edə biləcəyi və
anatomik səbəblərlə ehtirasların yarandığı orqanların müşahidə edən orqanlardan
fərli olduğu irəli sürülmüşdü. Hər kəs bu cür təyin etmələri öz üzərində həyata
keçirmə imkanına çatsa belə bu təyin etmələrin
heç bir zaman böyük elmi önəmi olamayacaqdır və ehtirasları öyrənməyin ən yaxşı
yolu onları hər zaman xaricdən müşahidə etməkdir, çünki haqqında çox danışılan
ehtiras vəziyyəti araşdırılması ən təməl olanı, müşahdə vəziyyəti ilə məcburi
olaraq bərbərləşmir. Amma yarandıqları əsnada intellektual hadisələri eyni şəkildə
müşahidə etməyə gəldikdə isə açıq şəkildə mümkünsüzlük vardır. Düşünən fərd
ikiyə bölünə bilməz. Bir tərəfdi ilə düşünərkən, digər tərəfi ilə də düşündüyünə
baxa bilməz. Bu hadisədə müşahidə edən orqanla müşahidə edən orqan eyni
olduğundan müşahidə neçə gerçəkləşəcəkdir?
O halda bu psevdo psixoloji metod şərtləri və əsası etibarilə sıfırdır.
Cours de
Philosophie Positive (Pozitiv Fələfə Dərsləri),1830.
Tərcümə edən: Araz Əliyev
Yorumlar
Yorum Gönder