Milli hüququ hansı ölçülər
üzərində qurmalıyıq? Hansı işarələrdən onu tanıyacağıq? Konkret hansı hadisəyə əsaslandıracağıq?
Bir çoxları özündən əmin
bir şəkildə irqə deyəcəkdir. Gerçək saf bir irqin olmadığıdır və siyasəti etnik
araşdırmaya əsaslandırmaq onu bir xəyala əsaslandırmaq deməkdir. Ən köklü ölkələr
İngiltərə, Fransa və İtaliya qanın ən qarışıq olduğu ölkələrdir. Almaniya
bu məsələdə istisnadırmı? Saf german olan bir ölkədirmi? Necə yanlış! Bütün cənubu Qalliyalıdır, bütün şərqi Elbadan etibarən isə slavdır. Mənşədə əsas olan irq faktı hər zaman önəmini itirərək varlığını davam etdirir. İnsan tarixi zoologiyadan mahiyyət etibarilə fərqlidir. Gəmiricilərdə və ya pişiklərdə olduğu kimi insanda irq hər şey deyildir və insanların onların kəllərini əlləmək və daha sonra “sən bizim qanımızdansan; bizə aidsən” deyərək onları sıxışdırmaq haqqları yoxdur.
bu məsələdə istisnadırmı? Saf german olan bir ölkədirmi? Necə yanlış! Bütün cənubu Qalliyalıdır, bütün şərqi Elbadan etibarən isə slavdır. Mənşədə əsas olan irq faktı hər zaman önəmini itirərək varlığını davam etdirir. İnsan tarixi zoologiyadan mahiyyət etibarilə fərqlidir. Gəmiricilərdə və ya pişiklərdə olduğu kimi insanda irq hər şey deyildir və insanların onların kəllərini əlləmək və daha sonra “sən bizim qanımızdansan; bizə aidsən” deyərək onları sıxışdırmaq haqqları yoxdur.
İrq haqqında dediyimiz şeyləri
dil haqqında da deməliyik. Dil birləşməyə səsləyir; amma buna məcbur etmir. ABŞ
və İngiltərə, İspaniya Amerikası və İspaniya eyni dilləri danışırlar və tək bir
milləti təşkil etmirlər. Əksinə, İsveçrə fərqli bölgələrin razılığı ilə
yarandığı üçün üç və ya dörd dilə sahibdir. İnsanda dilin üzərində də bir şey
vardır; bu istəkdir. Dillərinin fərqliliyə rəğmən İsveçrənin birləşmək istəyi,
çox zaman alçaltmalar nəticəsindən əldə edilən dil bənzərliyindən çox daha önəmli
hadisədir. Dillərə verilən siyasi önəm onlara irqlərin özünəməxsus simptomları
olaraq baxılmasından qaynaqlanmaqdadır. Heç bir şey bu qədər yanlış ola bilməz.
Dillər onları danışanların qanı haqqında çox az şey deyən və hər vəziyyətdə, həyat
və ölüm üçün qurulan ailəni müəyyən etmək əsas məsələ olduğu zaman insan
azadlığını susdura bilməyən tarixi formalardır.
Din də modern milliliyin
qurulması üçün yetərli bir zəmin təşkil edə bilməz. Din mənşə etibarilə sosial
qrupun varlığına bağlıdır. Günümüzdə vəziyyət tamamilə aydındır. Tək formada
inanışı olan kütlələr artıq yoxdur. Hər fərd edə bildiyi və istədiyi formada
özünə görə inanmaqda və bunu tətbiq etməkdədir. Artıq dövlət dini yoxdur; katolik, prosestant, musəvi, dinsiz olaraq fransız, ingilis və alman olmaq
mümkündür. Din şəxsi bir şey halına gəlmişdir; hər kəsin düşüncəsi ilə əlaqədardır.
Coğrafiyanın, təbii sərhədlər
olaraq adlandırılan şeyin şübhəsiz ki, millətlərin fərqləndirilməsində önəmli rolu
vardır. Coğrafiya tarixin təməl faktorlarından biridir. Bununla birlikdə bəzilərinin
inandığı kimi, bir millətin sərhədlərinin xəritəyə işlənildiyini və bu millətin
bəzi sərhədləri yuvarlaqlaşdırmaq üçün “a priori” bir növ sərhədləyici bacarıq verən təbiətə,
bir çaya çatmaq üçün zəruri olan şeyi zəbt etmək haqqına sahib olduğunu deyə
bilərikmi? Bundan daha özbaşına və pis nəzəriyyə tanımıram. Bununla bütün şiddət
fəaliyyətləri legallaşdırılır. Və hər şeydən əvvəl bu saxta təbii sərhədləri
yaradan dağlar və ya çaylardırmı? Dağların bölgələri bir-birindən ayırdığı
mübahisəsiz bir faktdır, amma çaylar daha çox birləşdirirlər. Və üstəlik də dağların
hamısı dövlətləri bir-birindən ayırmır. Xeyr, nə torpaq, nə də irq bir milləti
formalaşdırmır. Torpaq işləmək və müharibə sahəsi verir, insan ruhunu verir.
Bir millət bir ruhdur, mənəvi
prinsipdir. Əslində tək bir şeyi formalaşdıran iki şey bu ruhu, bu mənəvi
prinsipi inşa edir. Biri keçmişdə, digəri isə indiki zamandadır. Biri xatirələrin
zəngin mirasının ortaq mülkiyyətidir; digəri indiki təsdiqdir, birlikdə yaşamaq
istəyidir, bölünməz bir şəkildə alınmış mirası dəyərləndirməyi davam etdirmək
istəyidir. İnsan tez bir zamanda formalaşmır. Millət, fərd kimi, cəhdlərin, fədakarlığın
və adamların uzun bir keçmişinin çata bildiyi nöqtədir. Ataların dini hamısından
daha legitim idi; atalarımız bizi olduğumuz kimi buraxıblar. Böyük insanların, fədakarlığın
qəhrəmanlıq dolu keçmişi, məhz bunlar milli fikirin üzərinə yerləşdiyi ictimai
sərmayədir. Keçmişdə ortaq şərəfə, bu gün isə ortaq bir istəyə sahib olmaq; birlikdə böyük işlər etmiş olmaq, daha artığını etməyi istəmək, məhz bir xalq
olmaq üçün təməl şərtlərdir. Qəbul edilən fədakarlıqlar və çəkilən əzablar
ölçüsündə sevilir. İnşa edilən və sonrakı nəsillərə miras qoyulan ev sevilir. Spartalıların
nəğməsindəki: “Sizin daha əvvəl olduğunuz şeyik; indi olduğunuz şey olacağıq” saflığı içində hər vətənin qısa
melodiyasıdır.
Keçmişdə paylaşılmış olan qürur və qayğılar, gələcəkdə
gerçəkləşdiriləcək ortaq proqram; birlikdə əzab çəkmiş, əylənmiş, ümid etmiş
olmaq, məhz bu strateji düşüncələrə uyğun sərhədlərdən və gömrük qapılarından
daha keçərli olan şeylər; məhz din və dil fərqliliklərinə rəğmən başa düşülən
şeylər. Bir az əvvəl “birlikdə əzab çəkmiş
olmaq” demişdim; bəli, əzab sevincdən daha yaxşı birləşdirir. Əslində milli
xatirələr, matəmlər zəfərlərdən daha keçərlidir; çünki vəzifələri diqtə edirlər; birlikdə fəaliyyət göstərilməsini əmr edirlər.
O halda bir millət
edilmiş və hələ də edilməyə hazır olan fədakarlıq hissi tərəfindən
formalaşdırılmış böyük bir həmrəylikdir. Bir keçmişin varlığını fərz edir, buna
rəğmən indidəki konkret bir hadisə ilə yekunlaşır; ortaq həyatı davam etdirmək
üçün açıq şəkildə ifadə edilmiş istək, təsdiq. Fərdin mövcudluğunun həyatın
davamlı təsdiqi olması kimi, bir millətin mövcudluğu da bütün günlərin bir
plebisitidir.
Qu’est-ce qu'une nation? (Millət nədir?), Discours et Conferences, 1887, s. 290, 293-305 ve 306-308, seçilmiş hissələr.
Tərcümə edən: Araz Əliyev
Yorumlar
Yorum Gönder