Bir
vaxtlar "ibtidai insan"
adlandırılan, mədəniyyət, adət və sivilizasiyanın mahiyyəti haqqında Qərb
anlayışını dəyişdirən Fransız antropoloq Klod Levi-Strauss 100 yaşında ölmüşdü.
Oğlu Laurent cənab Levi-Straussun ürək tutmasın-dan Parisdəki evində cümə günü
öldüyünü söyləmişdi. Ölümü çərşənbə axşamı elan edildi, eyni gündə o, ana
vətəni olan Parisin cənub-şərqindəki Kot-
d'Or bölgəsindəki Lignerolles kəndində dəfn edildi. "O, ailəsi ilə birlikdə ana vətənində sadə və sanballı bir cənazə etmək arzusunun olduğunu söyləmişdir" bunu oğlu dedi. "O, bu yerə bağlı idi; meşədə gəzməyi çox sevirdi və indi dəfn olunduğu qəbiristanlıq bu meşənin kənarındadır." Güclü bir mütəfəkkir, cənab Levi-Strauss, ibtidai tayfaların mifologiyalarını öyrənməkdə, XX əsrin sivilizasiyanın özünü necə başa düşdüyünü dəyişdirdi. Qəbilə mifologiyaları, o iddia edirdi ki, Qərb cəmiyyətlərində olduğu kimi inkişaf etmişdir, əqli keyfiyyətləri göstərərək olduqca incə məntiq sistemlərini nümayiş etdirirdi.
d'Or bölgəsindəki Lignerolles kəndində dəfn edildi. "O, ailəsi ilə birlikdə ana vətənində sadə və sanballı bir cənazə etmək arzusunun olduğunu söyləmişdir" bunu oğlu dedi. "O, bu yerə bağlı idi; meşədə gəzməyi çox sevirdi və indi dəfn olunduğu qəbiristanlıq bu meşənin kənarındadır." Güclü bir mütəfəkkir, cənab Levi-Strauss, ibtidai tayfaların mifologiyalarını öyrənməkdə, XX əsrin sivilizasiyanın özünü necə başa düşdüyünü dəyişdirdi. Qəbilə mifologiyaları, o iddia edirdi ki, Qərb cəmiyyətlərində olduğu kimi inkişaf etmişdir, əqli keyfiyyətləri göstərərək olduqca incə məntiq sistemlərini nümayiş etdirirdi.
Cənab
Levi-Strauss cəmiyyətlər arasındakı fərqlərin heç bir nəticəsi olmadığı fikrini
rədd edirdi, lakin bəşəriyyətin dünyanı dərk etmək cəhdləri onun diqqətini
çəkirdi. O, "strukturizmin",
ümumdünya "quruluşların"
bütün insan fəaliyyətinin əsasını qoyduğu düşüncə məktəbi oldu, zahirən fərqli
mədəniyyətlər və yaradılışlar şəklini verdi. Onun işi hətta tənqidçilərinə də
çox təsir etmişdi. Fransada onunla müqayisəli varisi olmayıb. Onun yazdığı mən
pedantik və poetik bir qarışığam, cəsarətli tərtibatlarla, mürəkkəb mübahisələrlə
və müfəssəl metaforalarla antropologiyada əvvəlkilərdən az bənzəyirəm.
İnsanlar
onun 20-ci əsrin ən böyük intellektual qəhrəmanlarından biri olduğunu başa
düşürlər, Kollej de Fransanın antropologiya şöbəsinin müdiri Philippe Descola,
cənab Levinin yüz illik yubileyi ilə əlaqədar NewYorkTimes qəzetinə keçən ilin
noyabrında verdiyi açıqlamasında - Strausun doğuşu da dedi. Cənab Levi-Strauss
o qədər hörmətli idi ki, bu hadisə ən azı 25 ölkədə qeyd olunmuşdur.
Möhtəşəm
bir fransız-yəhudi sənətkar ailəsinin bir övladı, akademiyada olduğu kimi
ictimai sahədə də rahat bir bacarıqlı Fransız ziyalısı idi. Paris, NyuYork və
San-Paulu (Braziliya) universitetlərində dərs demiş, eyni zamanda Birləşmiş
Millətlər Təşkilatı və Fransa hökumətində çalışmışdır.
Onun
mirası tətbiq olunur. Amerikadakı doğma mifologiyanın quruluşuna dair dörd
cildlik "Mifologiyalar"
əsəri az tanınmış qəbilələrin və adət-ənənələrin yüzlərlə mifinin təhlili ilə
formalaşan mədəniyyət və adət dünyasının təfsiri haqqındadır. 1964-cü ildən
1971-ci ilə qədər çap olunan "Çiy və
bişmiş", "Baldan külə",
"Süfrə tərtibatının mənşəyi"
və "Çılpaq adam"
kitablarını oxucuları mürəkkəb mövzu və detalla qarışdırmışdır. Mif və mədəniyyətin
təhlili, cənab Levi-Strauss, meymunların və jaguarların arasındakı fərqi
qovrulmuş və qaynadılmış yeməyin fərqləri ilə kontras edir: düşünün
(canniballar, dostlarını qaynatmağa və düşmənlərini qovurmağa meyl edirdilər)
qəribə mifoloji nağıllar və nigah qohumluq qanunları ilə aralarında əlaqə
qururdular. Onun bir çox kitabında ulduzlararası həndəsə xəritələrinə bənzəyən
diaqramlar, riyazi texnikanı doğuran düsturlar və şişmiş faunun qara-ağ
fotoşəkilləri, sahə işləri zamanı etdiyi ces və ekzotik rituallar yer alır.
"Savadlı
ağıl"
Onun
Şimali və Cənubi Amerika miflərini şərhləri, qondarma ibtidai cəmiyyətlər
haqqında Qərb düşüncəsinin dəyişdirilməsində əsas rol oymayırdı, 1930-cu
illərdə antropoloji tədqiqatlarına başladıqdan qısa müddət sonra onlar haqqında
şərti etiraz etməyə başladı, 1955-ci ildə məşhur Braziliyada və başqa yerlərdə
etdiyi səyahətlərə əsaslanan bir məşhur antropoloji düşüncə növü olan "Tristes Tropiques" adlı bir kitabın
əsası təcrübələrdə ibarətdir. Qəbul olunan fikir, ibtidai cəmiyyətlərin qida,
geyim və sığınacaq üçün təcili ehtiyacların ödənilməsini əsas götürərək həyat
və dinə münasibətlərini, intellektual olaraq düşünülməmiş və xasiyyətcə
irrasional olduqları qənaətinə gəlinmişdir. Cənab Levi-Strauss, subyektlərini
bu məhdud baxımdan xilas etdi. İlk və əsas sahə işlərini apardığı Braziliyanın
Mato Grosso bölgəsindəki Caduveo və Bororo tayfalarından başlayaraq, onların
arasında yalnız maddi ehtiyaclarını ödəmək üçün deyil, mənşələrini, hətta
mənşəyi də idarə edən mürəkkəb bir məntiqlə anlamaq üçün bir axtarışa başladı, o
ən qəribə miflər, və hətta amansız müharibə edən qəbilələr arasında gizli bir
nizam və dizayn hissi aşkar etdi.
Əsəri
"vəhşi ağıl" statusunu
yüksəltdi, ən güclü sorğularından biri olan "La Pensée Sauvage" (1962) İngilis başlığına çevrildi. "Obyektiv biliklərə olan susuzluq",
ibtidai "adlandırdığımız insanların
düşüncəsinin laqeyd qaldığı cəhətlərdən biridir."
İbtidai
qəbilələrin dünyası sürətlə yoxa çıxdı. 1900-1950-ci illərdə təkcə Braziliyada
90-dan çox qəbilə və 15 dil yox oldu. Bu cənab Levi-Strausun təkrarlanan
mövzularından biri idi. Müasir bir "monokulturanın"
"kütləvi mədəniyyət"
böyüməsindən narahatdır. O, bəzən Qərbdən və onun "bəşəriyyətin qarşısında atılan öz çirkliliyindən" məyus
olduğunu bildirdi.
Bu
vəhşi düşüncənin yüksəldilməsi və Qərb müasirliyinin inkar edilməsində, 18-ci
əsr filosofu Jean-Jacques Rousseau tərəfindən cənab Levi-Strausun hörmət etdiyi
Fransız Romantizm ənənəsi çərçivəsində yazırdı. 1960-cı və 70-ci illərdə cənab
Levi-Straussun əks-mədəniyyət romantizmi dövründə ictimai nüfuzunun artmasına
kömək edən bir görüş idi.
Lakin
bu qədər sadələşdirilmiş romantizm və sonrakı onilliklərdə inkişaf edən mədəni
relativizm də fikirlərinin təhrifi idi. Cənab Levi-Strauss üçün vəhşi heç bir
şəkildə nəcib və ya heç bir şəkildə "təbiətə
yaxın” deyildi. Məsələn, cənab Levi-Strauss təbiətə qarşı üsyan edərək bir
qəbilə kimi təsvir etdiyi Caduveo-nu təsvir edərkən susurdum və beləliklə
düşmən nəsillərindən uşaqları oğurlamaqla "çoxalma" seçən nəsillərdən yayınmağa çalışdım. Şimali və
Cənubi Amerika hindu tayfalarının təsvirləri adi hala gələn sentimental və
pastoral klişe ilə az əlaqəlidir. Cənab Levi-Strauss da ibtidailik və müasirlik
arasında kəskin fərqlər qoymuş, yazı və tarixi şüurun inkişafına diqqət
yetirmişdir. Bu, tarixin bilinməsi, elmin inkişafına və Qərbin təkamül və
genişlənməsinə imkan verən bir şey idi.
Ancaq
Qərbin taleyindən narahat idi. Bu, onun New York Review of Books-də "öz irsini unutdurmağa və ya məhv etməyə
imkan verən" yazısı idi. Müasir Qərbdə mif gücünün azalması ilə o,
musiqinin mif funksiyasını aldığını irəli sürdü. Musavat, mübahisəli qüvvə və
cəmiyyətin təməlində dayanan fikirləri səsləndirmək bacarığına sahib olduğunu
iddia etdi. Lakin cənab Levi-Strauss, Rousseau-nun bəşəriyyətin problemlərinin
cəmiyyətin təbiəti təhrif etməsindən qaynaqlandığı fikrini rədd etdi. Onun
fikrincə, bu cür təhriflərə alternativ yoxdur. Hər bir cəmiyyət özünü təbiətin
xammalından meydana gətirməlidir, inandığına görə qanun əsas vasitədir. Bu ağıl
tətbiqi, bütün mədəniyyətlərdə və zamanlarda tapıla biləcək universalları
yaratdığını iddia edirdi. Bir quruluşçu birliyin bütün bəşəriyyətin
mifləşməsinin əsasını təşkil etdiyinə inandığı üçün bir quruluşçu kimi tanındı
və o universal motivlərin cəmiyyətlərdə necə bir kəndin quruluşu ilə necə
qurulduğunu göstərdi.
Cənab
Levi-Strauss üçün hər mədəniyyətin mifologiyası müxaliflər ətrafında
qurulmuşdu: isti və soyuq, xam və bişmiş, heyvan və insan. Bu qarşı olan
"ikili" anlayışlar sayəsində insanlığın dünyanı dərk etməsi olduğunu
söyləyirdi. Bu, əksər antropoloqların narahat olduqlarından tamamilə fərqli
idi. Antropologiya ənənəvi olaraq universalları kəşf etməkdən daha çox
mədəniyyətlər arasındakı fərqləri açıqlamağa çalışırdı. Mücərrəd fikirlərlə
deyil, rituallar və adətlərin xüsusiyyətləri, onları toplayıb
kataloqlaşdırmaqla məşğul idi. Cənab Levi-Strausun insan düşüncəsi ilə bağlı
universallarını axtaran "struktur"
yanaşması antropologiya anlayışına qarşı çıxırdı. Bir cəmiyyətin tətbiq etdiyi
və ayinlərinin xidmət etdiyi müxtəlif məqsədləri müəyyən etməyə çalışımırdı.
Clifford Geertz kimi bir sonrakı nəslin antropoloqlarının bir cəmiyyətin
içərisini sanki yaxından izlədiyi və təhlil etdiyi heç bir sahə ilə
maraqlanmırdı. ("Tristes Tropiques"-ni
"səyahətə və kəşfiyyatçılara nifrət
edirəm" ifadəsi ilə başladı.
Sahəsini
silkələyən fikirlər
Ağlına
görə, "Le Cru et le Cuit"
(1964) -dən tərcümə olunan "Çiy və
bişmiş" əsərində yazdığı kimi, "psixologiya, məntiq və fəlsəfə istiqamətində etnoqrafik araşdırma"
aparmışdı.
1977-ci
ildə Kanada Yayım Korporasiyası üçün radio danışıqlarında ("Mif və Mənası: Mədəniyyət Kodunu Çatdırmaq"
olaraq nəşr olundu), cənab Levi-Strauss mifin struktur müayinəsinin necə davam
etdiriləcəyini nümayiş etdirdi. Peruda, hava həddindən artıq soyuq olduqda, bir
rahib ilk ayaqda doğulan, ya da dovşandodaqlı olanları və ya əkiz olanları
çağırırdı. Hava üçün cavabdeh olmaqda günahlandırıldı və tövbə etmələri əmr
edildi. Niyə bu qruplar? Niyə dovşandodaqlar və əkizlər? Cənab Levi-Strauss
əkizləri qarşı-qarşıya gələn təbii qüvvələrlə əlaqələndirən bir sıra Şimali
Amerika miflərinə istinad edirdi: təhdid və vəd, təhlükə və gözləmə. Bir mif,
məsələn, sehrli dovşanın burnu bir döyüşdə parçalanmış, sözün əsl mənasında,
bir dovşandodaq halında olan bir əkizliyi irəli sürmüşdür. Onun əmrləri ilə
Peru kahini kosmik pozğunluq və əkizlərin gizli gücləri arasındakı birliklərdən
xəbərdar idi.
Cənab
Levi-Straussun fikirləri onun sahəsini sarsıtdı. Lakin onun tənqidçiləri çox
idi. Tarixi və coğrafiyanı görməməzliyə vurduğu üçün mifləri bir yerdən və
zamandan istifadə edərək, birbaşa əlaqəni və təsirini göstərmədən mifləri
işıqlandırmadığı üçün tənqidçilər onu tənqid edirdilər. 1970-ci ildə etdiyi
işin nüfuzlu bir tənqidi araşdırmasında Cambridge Universiteti antropoloqu
Edmund Leach cənab Levi-Strauss haqqında yazırdı: "Hələ böyük nüfuzuna baxmayaraq, peşəkar həmkarları arasındakı tənqidçilər
şagirdlərdən çox idi".
Cənab Leach özü, cənab Levi- Strauss, Braziliyadakı sahə işləri əsnasında,
"ana dilində danışan hər hansı bir
məlumatı" ilə danışa biləcəyinə və ya ilk təəssüratlarını təsdiqləmək
üçün kifayət qədər qala bilməyəcəyinə şübhə edirdi. Cənab Levi-Straussın nəzəri
dəlilləri, o cümlədən cannibalları və zövqlərini izah etməsi, empirik
araşdırmalara etiraz edirdi. Cənab Levi-Strauss, gücünün kəşf etdiklərini
şərhlərində olduğunu etiraf etdi və düşünürdü ki, tənqidçiləri bu
spekulyasiyaların məcmu təsirini kifayət qədər qiymətləndirmirlər. "Niyə etiraf etmirsiniz?" bir dəfə
"Levi-Straus ilə söhbətlər"
(1988) adlı reportajda Didier Eribon-a dedi. "Mən sahə üçün deyil, təhsil üçün daha çox insan olduğumu kəşf etməyə
çox tələsdim."
Klod Levi-Strauss 28 noyabr 1908-ci ildə
Brüsseldə anadan olmuşdur, atası Raymond Levi-Strauss və o vaxt Belçikada
yaşayan anası Emma Levydir. Fransada, babası bir ravvin və atası portret
rəssamı olduğu Versal yaxınlığında böyüyüb. Böyük babası İshaq Strauss,
xatirələrində Berliozun bəhs etdiyi Strasburq skripkaçısı idi. Uşaqlıqda fərqli
əşyalar toplamağı və onları saxlamağı sevirdi. "Ekzotik maraqlara olan həvəsim var idi", "Söhbətlər" də deyirdi. "Kiçik əmanətlərimin hamısı ikinci mağazaya
getdi." Ailəsinin kolleksiyasından yəhudi antikalarının bir
kolleksiyası, Parisdəki Musee de Clunyda nümayiş olunurdu; başqaları Fransa
1940-cı ildə faşistlərə yıxıldıqdan sonra talan edildi. 1927-1932-ci illərdə
Klod Paris Universitetində hüquq və fəlsəfə dərəcələrini aldı, sonra yerli bir
orta məktəbdə, yoldaşlarının da daxil olduğu Liseyi Janson de Sailly-də dərs
aldı. – Paul Sartre və Simone de Beauvoir. Daha sonra Fransanın təsiri olan
Braziliyanın San-Paulu Universitetində sosiologiya professoru oldu.
Macəra üçün bir dad.
Antropoloq olmağa qərar verərək 1932-ci ildə
evləndiyi həyat yoldaşı Dina Dreyfusun müşayiəti ilə ölkənin daxili hissələrinə
səyahətlər etməyə başladı. "Peşəkar
təhsilimi macəra zövqümə görə uzatmağı düşünürdüm" deyirdi. "Söhbətlər" də əlavə edərək: "İlk 16-cı əsr kəşfiyyatçılarının
sərgüzəştlərindən xilas olduğumu hiss etdim." Xanım Dreyfusla
evliliyi, 1946-cı ildə oğlu Laurentlə birlikdə olduğu Rose-Marie Ullmo ilə
sonrakı evliliyi kimi boşanma ilə başa çatdı. 1954-cü ildə Monique Romanla
evləndi və onların da Matthieu adlı bir oğlu var. Laurentdən başqa, cənab
Levi-Strauss həyat yoldaşı və Matthieu, eləcə də Matthieu'nun iki oğlu
tərəfindən baxılır. Cənab Levi-Strauss 1937-ci ildə tədrisdən ayrılır və özünü
iş sahəsinə həsr edir, 1939-cu ildə təhsil almaq üçün Fransaya qayıdır. Lakin
II Dünya Müharibəsi ərəfəsində, İngilis qoşunları ilə əlaqə yaratmaq üçün
Fransa Ordusuna çağırılır. "Tristes Tropiks"
əsərində Hitlerin Fransaya hücumundan sonra Majino xəttindən "nizamsız geri çəkilməsini",
mal-qara yük maşınlarında qaçaraq, "qoyun
qatlarında" yatdığını yazır.
1941-ci ildə cənab Levi-Strauss, Rokfeller Vəqfinin köməyi ilə Nyu-Yorkdakı Yeni Sosial Tədqiqat Məktəbində ziyarətçi professor olmağa dəvət edildi. O, bunu "həyatımın ən məhsuldar dövrü" adlandıraraq Nyu York İctimai Kitabxanasının oxu salonunda vaxt keçirərək, Alman əsilli Amerika antropoloqu Franz Boas və rus əsilli dilçi (və quruluşçu) Roman Jakobsonla dostluq etdi. Maks Ernst, Andre Breton və Jean-Paul Sartre-nin gələcək yoldaşı Dolores Vanetti də daxil olmaqla bir sənətçi və sürrealistlər bir hissəsi oldu. Xanım Vanetti "söhbətlər" də "obyektlərə olan ehtirasını" bölüşdü, cənab Levi-Strauss və ikisi mütəmadi olaraq Manhettendə Sakit Okean Şimal-qərbindən əsərlər satan antik bir dükana baş çəkirdilər. Ekskursiyalar, cənab Levi-Straussu "insanlığın bədii xəzinəsinin bütün əsaslarını Nyu Yorkda tapa biləcəyi təəssüratı" ilə tərk etdi.
1941-ci ildə cənab Levi-Strauss, Rokfeller Vəqfinin köməyi ilə Nyu-Yorkdakı Yeni Sosial Tədqiqat Məktəbində ziyarətçi professor olmağa dəvət edildi. O, bunu "həyatımın ən məhsuldar dövrü" adlandıraraq Nyu York İctimai Kitabxanasının oxu salonunda vaxt keçirərək, Alman əsilli Amerika antropoloqu Franz Boas və rus əsilli dilçi (və quruluşçu) Roman Jakobsonla dostluq etdi. Maks Ernst, Andre Breton və Jean-Paul Sartre-nin gələcək yoldaşı Dolores Vanetti də daxil olmaqla bir sənətçi və sürrealistlər bir hissəsi oldu. Xanım Vanetti "söhbətlər" də "obyektlərə olan ehtirasını" bölüşdü, cənab Levi-Strauss və ikisi mütəmadi olaraq Manhettendə Sakit Okean Şimal-qərbindən əsərlər satan antik bir dükana baş çəkirdilər. Ekskursiyalar, cənab Levi-Straussu "insanlığın bədii xəzinəsinin bütün əsaslarını Nyu Yorkda tapa biləcəyi təəssüratı" ilə tərk etdi.
Müharibədən
sonra cənab Levi-Strauss Nyu-Yorkda təhsilini davam etdirmək niyyətində idi və
ona 1947-ci ilə qədər Fransa hökuməti tərəfindən mədəniyyət attaşesi vəzifəsi
verildi. Fransaya qayıdarkən universitetdən gələn məktublarla doktorluq
dərəcəsi qazandı. 1948 və 1949-cu illərdə Parisdəki Musee de l'Homme-da
əlaqələndirici kurator idi. İlk böyük kitabı "Qohumluğun Elementar Strukturları" 1949-cu ildə nəşr olundu.
(Bir neçə il sonra Prixin münsiflər heyəti Fransanın ən məşhur ədəbi mükafatı
olan Goncourt bu mükafatı "Tristes Tropiks"ə
vermişdi, onun xatirə və antropoloji səyahətlərinə görə bu uydurma idi.)
Rokfeller Vəqfi Parisdəki "Ecole Pratiquedes
Hautes Etudes"-a verdikdən sonra Sosial və iqtisadi elmlər şöbəsi
yaratmaq üçün qrant, cənab Levi-Strauss, 1950-1974-cü illərdə vəzifədə qalan
məktəbin direktoru oldu.
Digər
mövqeləri izlədi. 1953-1960-cı illərdə Unesco-da Beynəlxalq Sosial Elm
Şurasının baş katibi vəzifəsini icra etdi. 1959-cu ildə "College de France" da professor
təyin edildi. 1973-cü ildə Fransa Akademiyasına seçildi. 1960-cı ildə cənab
Levi- Strauss Amerikalı Antropoloq üzərində modelləşdirilmiş L'Homme jurnalını
təsis etdi. 1980-ci illərə qədər cənab Levi-Straussun təsəvvür etdiyi kimi,
strukturalizm poststrukturalistlər kimi tanınan fransız mütəfəkkirləri
tərəfindən qovulmuşdur: Mişel Fuko, Roland Barthes və Jak Derrida kimi yazıçılar.
Onlar sonsuz universallar ideyasını rədd edirdilər və tarixin, təcrübənin
universal qanunlardan daha çox insan şüurunun formalaşmasında daha vacib
olduğunu iddia edirdilər.
“Fransız cəmiyyəti və xüsusən Parislilər
acgözlüdür" deyə cənab Levi-Strauss cavab verirdi. "Hər beş ildən bir, daha sonra ağızların yeni
bir şey doldurmaq lazımdır. Və beş il əvvəl bu, strukturizm idi, indi isə başqa
bir şeydir. Mən artıq "strukturalist" sözünü praktik olaraq istifadə
etməyə cəsarət etmirəm, o çox pis bir şəkildə deformasiya edilir. Mən əlbəttə
ki, strukturalizmin atası deyiləm." Lakin cənab Levi-Straussun
quruluşçuluq versiyası, əksər tərəfdarlarından sağ çıxdığı kimi, post-strukturalizmdən
də çıxa bilər. Onun monumental əsəri "Mythologiques",
hətta onların ekspektoru olmasa, mifologiyaların yaradıcısı kimi irsini təmin
edə bilər. Son cild, mifologiyanın məntiqinin o qədər güclü olduğunu bildirərək
sona çatır ki, miflər demək olar ki, onlara söyləyən xalqlardan müstəqil bir
həyat yaşayırlar. Onun fikrincə, miflər insanlıq ortamından danışır və öz
növbəsində bəşəriyyətin dünyanın ən böyük sirrinə uyğunlaşan vasitələrə
çevrilir: olmamaq ehtimalı, ölüm yükü.
Tərcümə edən: Eldar Əsgərov
Mənbə: Nytimes
Yorumlar
Yorum Gönder