Fəlsəfə ölüm qarşısında çarəsizmi qalır? Karl White
rumın filosof Emil Cioranın doğum, var olmaq və yox olmaq haqqında həyat boyu çəkən
meditasiyasına daxil olub, fəlsəfənin bizi son saatlarımızın ümidsizliyin-dən
qurtarıb qurtara bilməyəcəyini, onun sərhədlərinin də öz ölümlülüyümüz təməlində
yatıb yatmadığını soruşur.
Başlanğıcından bu yana fəlsəfi
araşdırmanın fokus nöqtəsi ölüm oldu. Fəlsəfə bizə necə ölünəcəyini öyrədir, dedi Sokrat. Ona görə, ölümdən qorxduğumuz zaman müdrik kimi davranırıq. Çünki bu barədə heçnə bilmirik. Biləbilsəydik, bütün instinklərimizə rəğmən bu bir lütf ola bilərdi. Fəlsəfə eyni zamanda ölümlülüyümüzlə əlaqəli bilgini dayanmadan təkrarlayaraq qorxularımızı azaltmağa çalışdı. Bu [bilgi] bizi ölümümüzü müstəsna bir şey olaraq görməməyimiz üçün gündəliyin üstünə çıxarmağa çalışır; bizi ölümə məhkum olduğumuzu xatırlamağımız gərəkən bir növ təvazökarlığa, daimi memento mori-yə (tam olaraq “öləcəyini xatırla” deyə tərcümə olunan bir deyim) yönləndirir. Bəs bu məqsədlərindən hər hansı birində uğurlu oldumu? Rumın filosof E.M.Ciorana görə bunun cavabı qulaqları kar edən bir “yox”dur, çünki onun fikrinə görə "təbiət ölümü düşünməkdən yayınanlardan başqa heç kimə səxavətli deyil" .Yox olmağımızın gerçəkliyi ilə üzləşdiyində həqiqi fəlakət ilə qarşı-qarşıya qalan fəlsəfə ancaq öz uğursuzluğu və acizliyi haqqında bir meditasiya ola bilər.
araşdırmanın fokus nöqtəsi ölüm oldu. Fəlsəfə bizə necə ölünəcəyini öyrədir, dedi Sokrat. Ona görə, ölümdən qorxduğumuz zaman müdrik kimi davranırıq. Çünki bu barədə heçnə bilmirik. Biləbilsəydik, bütün instinklərimizə rəğmən bu bir lütf ola bilərdi. Fəlsəfə eyni zamanda ölümlülüyümüzlə əlaqəli bilgini dayanmadan təkrarlayaraq qorxularımızı azaltmağa çalışdı. Bu [bilgi] bizi ölümümüzü müstəsna bir şey olaraq görməməyimiz üçün gündəliyin üstünə çıxarmağa çalışır; bizi ölümə məhkum olduğumuzu xatırlamağımız gərəkən bir növ təvazökarlığa, daimi memento mori-yə (tam olaraq “öləcəyini xatırla” deyə tərcümə olunan bir deyim) yönləndirir. Bəs bu məqsədlərindən hər hansı birində uğurlu oldumu? Rumın filosof E.M.Ciorana görə bunun cavabı qulaqları kar edən bir “yox”dur, çünki onun fikrinə görə "təbiət ölümü düşünməkdən yayınanlardan başqa heç kimə səxavətli deyil" .Yox olmağımızın gerçəkliyi ilə üzləşdiyində həqiqi fəlakət ilə qarşı-qarşıya qalan fəlsəfə ancaq öz uğursuzluğu və acizliyi haqqında bir meditasiya ola bilər.
Cioran fəlsəfənin anti-filosofudur. Peşəkar
filosofların təcrübənin çəkiciliyini və həyatın çıxmazlarını kateqoriyalarla təyin
etmək, əxlaqi buyruqlarla sərhədləmək və basdırmaq cəhdlərini qınayır və
alçaldır. Cioran bunun yerinə təkrarolunmaz üslubu, ironiyası və qara yumoru ilə
hisslərinin, qəzəblərinin və məyusluqlarının bir sağa bir sola hərəkət etməsini
və ağılın, fəlsəfənin ölümün gözə görünməz və sonsuz gücünün öhdəsindən gələ
bilməməsini qeyd edir. İnsan onun gözündə taleyin və öz kontrolundan kənardaki
güclərin bir kuklası ikən, ağlın məntiqli
istifadəsi ilə varlığın mahiyyətini
təzyiq altına almaq üçün cəhd edən bir nizam olaraq fəlsəfə insan təkəbbürünün
istehzalı və gülməli bir örnəyindən ibarətdir.
"Əgər fəlsəfə həyatın mənasını vermək
üçün mübarizə apararsa, ölümlə bağlı nə təklif edə bilər?"
Cioran fəlsəfi həyatına Nitsşeçi ənənə içində həvəsli vitalist kimi başlayıb, forma
və məntiqi mübahisəyə az əhəmiyyət verərək həyatı təsdiqləyən etikanı dəstəkləmişdir.
Yenə də zehnini məşğul edən şeylər aşağı gördüyü ənənəvi filosoflar ilə eyni
idi-ən azından ölümə olan marağı.Lakin
Sokrat fəlsəfəni sona doğru bir hazırlıq forması və ölüm ilə sükunətli və nəzakətli
bir qarşılaşma yolu kimi tərif edərkən, Cioran ağlın və müdrikliyin 19-cu əsrin
təməlcilik əleyhdarı fəlsəfələrinin çoxunu yönləndirənlərlə eyni səbəblərə görə,
yox olma qarşısında aciz olduğu qənaətinə gəldi: biologiyanın prioriteti, dilin
qeyri-sabitliyi və bütün əxlaqi sistemlərin tarixiliyi.
Cioran üçün ağıl həyatın irrasional qüvvəsi üzərində
qurulmuş zəif bir quruluş kimi görünürdü və bu bilinməyəni taclandırmaq ölümün
və var olmamanın qaçılmaz bir yanaşması idi. Fəlsəfə əgər həyatı anlamlandırmaq
üçün çalışsaydı, ölümə dair nə təklif edə bilərdi? Bu cür Maarifçilik əleyhdarı
güclər Cioranı yox olma qaçınılmazlığı mövzusundaki fərqindəliyi səbəbiylə
özünü ortaq insanlıqdan ayrılmış hissetməyə sürüklədi: "Şüur həyatdan müstəqil hala gəldiyində, ölüm
elə güclü bir şəkildə açığa çıxar ki, mövcudiyyəti bütün saflığı, bütün nəşəli
coşğunu və bütün təbii şəhvətliliyi yox edər...İnsanların nəticəyə bağladıqları
layihələri və onun teoloji illüziyaları da bərabər dərəcədə boşdur". Bir
gün nə yaşam, nə zehin, nə də düşüncələr olacağına dair bütün bilgidə, həyatın
özünün çiy təcrübəsindən və zehnin bunu mənalandırmaya yönəlik zəif və
bacarıqsız cəhdlərindən başqa bir şey yoxdur.
Ciorana görə, ölümə qarşı ləyaqətli münasibət göstərməyə
nə qədər çalışsaq da, ölümümüzün həqiqi və rəngsiz görünüşü bizi motivasiya və
mənadan məhrum edir.Yunan Naturalizmində də,Roma Stoaçılığında da cəzb edici
bir şey yox idi. Müharibədən sonra Cioran özünü insani məsələlər üstündə
sardonik biraforizm yazarı və kinik şərhçi olaraq yenidən təzahür etdirdi. Bir
çox tərəfdən Sartre əleyhdarı oldu. Sartre azadlığı və qurtuluşu təbliğ edərkən,
Cioran sabit bir şəkildə insan məhbusluğuna, tələyə düşməsinə və məhdudluğuna
dair ciltlərlə kitab yazdı. Bütün ideologiyalar iflas etmişdi, azadlıq bir
yalan idi, şiddət və nifrət insan təbiətində mövcud idi və də bütün bunlara son
vermək ölümün mənası olmayan çıxmaz yolu idi.Cioran daha əvvəl yox olmağımızla
bağlı həqiqəti basdırmaq və qısırlaşdırmaq istəyən bütün cəhdləri xeyli şübhəli
olduğu nəticəsinə gəlmişdi. Lakin düşüncənin yox oluş ilə qarşı qarşıya gəldiyindəki
acizliyini dayanmadan təkrarlayacaqdı.
“Heç bir stoik düşüncə hamının bir gün ölməli olduğu
həqiqətinin öhdəsindən gələ bilməz”
Ancaq nadir hallarda Epikürün ölüm düşüncəsi ilə mübarizə yolunun şərhlərindən
biri Cioran'ın qanına girir. O da belə deyirdi: "Artıq var olmayan insanları düşünür və onlara yazığım gəlir. Düzdü, o qədər
də acınası bir vəziyyətdə deyillər. Belə ki, ölüm problemi başda olmaqla bütün problemləri
həll etdilər".Yenə də bunun kimi uydurmalar keçici idi. Cioran nə qədər
çalışır çalışsın ümidsiz gerçəkliyə dəstək çıxa bilməz, onu yalnız qəbul edə
bilərdi. Fəlsəfə ümumiləşdirmələrlə məşğul olaraq təcrübənin gücünü
qısıtlaşdırmağa çalışır. Lakin hər fərdin bir bələdçi olmadan öz başına ölməsi
gərəkdiyi gerçəyini inkar etməsi, onu bir məsxərə mövzusuna çevirir.
"O mənə
heç bir məna ifadə etməmişdi. Bu il sonra, birdənbirə nə olur olsun onu bir
daha əsla görə bilməyəcəyimin fərqinə vardığımda demək olar ki, çökdüm. Ölümün
nə olduğunu ancaq, zamanında laqeydliyimin obyekti olmuş birinin üzünü
xatırlayaraq anlaya bilərik".Heç bir stoaçı təfəkkür hər kəsin bir gün
ölməsi gərəkdiyi gerçəyinin üstəsindən gələ bilməz".
Fəlsəfənin ölüm qarşısındaki acizliyi Cioranın digər
mətkəzi inancı ilə yaxından əlaqəli idi:ölüm qorxunc bir fəlakət olsa da, qarşısı
alınmaz bir faciə hər şeydən əvvəl doğulmuş olmaq idi. Həyatın özü keçici, təxmin
olunmaz və xəyal qırıqlıqları ilə doludur. Nə etdiyimizi, nə də niyə etdiyimizi
bilərik. Ölüm çox az sayıdaki qətilikdən biridir.”Ölümə doğru qaçmırıq, doğum fəlakətindən qaçırıq. Fəlakət qurbanları
olaraq onu unutmaq üçün çalışırıq. Ölüm qorxusu həyatımızın ilk anına qədər gedən
bir qorxunun gələcəyə yansıtılmasından ibarətdir”. Ölmənin tək səbəbi
doğulmuş olmaqdır.
Məzarlıqların davamlı bir ziyarətçisi olan Cioran, doğum
və ölümün bu dəmirdən zincirini tutan bir aydınlanma anı yaşamışdı: "Hamilə bir qadın içəri girdiyində, kəndə
yuxarıdan baxan bu məzarlıqda yalnız idim. Dərhal tərk etdim oranı. Çünki bu cəsət
daşıyıcısını yaxın məsafədən görmək istəmirdim, nə də təcavüzkar bir bətn ilə
köhnəlmiş məzarlar arasındaki-yanlış bir vəd ilə bütün vədlərin sona çatması
arasındaki qarşıtlıq üstünə düşüncəyə dalmaq istəyirdim". Doğum, həyat
və ölüm silsiləsi qaçması mümkün olmayan sarsılmaz bir birlikdir. Cioran
Sofoklçu "bütün şeylərin içində ən
yaxşısı heç doğmamış olmaqdır" anlayışına geri dönər.
Baş etmə cəhdlərindən birində Cioran həm yaşamın
travmasını, həm də ölümün dəhşətini qəbullanmanın bir yolu olaraq "mən" anlayışını fəda etməyə
girişdiyini gördüyündə on illər boyunca Budizm ilə maraqlandı. Lakin bunun kimi
bir mənlik silinməsi hər nə qədər ölüm və var olmayış ilə əlaqəli olsa da daim
canlı olan xüsusiyyətinə yad idi. Bundan əlavə qaçınılmaz olaraq fəlsəfi egonu
hər şeyin mərkəzinə oturdan Faustçu bir fərdiyyətçiliyin dəstəkçisi Qərb fəlsəfi
ənənəsinin bir parşası olduğunu bilirdi. Buddizm köklərindən qopardılmış bir qərbli
üçün çox yad bir qaçış fantaziyası idi.
Cioran bu hissi daha başqa bir tərzdə ifadə etdi
ki, bu eyni zamanda Epikürçü təsəllini
sona çatdırmaq üçün hazırlanmışdı: "Bizdən
əvvək gəlmiş heçlikdən bir fərqi yoxkən,bizi gözləyən heçtən niyə qorxursanki: Antiklərin
ölüm qorxusuna qarşı bu argument bir təsəlli olaraq qəbul edilə bilməzdir. Daha
əvvəl var olmama şansına sahib idik;indiysə var oluruq və bu varoluş zərrəsidir
ki, ölümdən qorxuruq. Düzdü,hər birimiz özümüzü kainatdan üstün tutduğumuz, ən
azından ona bərabər gördüyümüz üçün zərrə uyğun bir söz deyil". Heç
doğulmamış olmaqla, həyat və ölümü izləyən mövcud olmayış eyni şey deyildir. Bu
ikisi heçlikdəki kəmiyyət eyniliklərinə rəğmən, keyfiyyət olaraq fərqlidir. Bizlər
nə qədər hüsran və xəyal qırıqlıqlarıyla qarşı qarşıya qala biləcəyimizə
baxmadan mənliklərimizə və can sıxıcı həyatlarımıza bağlıyıq. Son nəfəsini vermək
fəlsəfənin bizə yardım edə biləcəyi bir mövzu deyildir. Ölüm heç bir zaman xoş
qarşılanmayacaqdır
Antiklər işə yaramazdır. Ölüm haqqında düşünmək onu
təcrübə etmək deyildir-fərdin ondan qorxmadığına inanması onun hələ ki, ölümlə
tanış olmadığını göstərir: "İnsan
ölümü qəbul edər, amma öz ölüm saatı gəldiyində deyil. Hər zaman ölmək, Ölmək məcburiyyətində
olduğun an xaric!". Filosofların,mistiklərin və müdriklərin əsərləri
vasitəsi ilə etdiyi araştırmalardan sonra Cioran kədərli bir şəkildə ancaq bu nəticəyə
gələ bilərdi: "metafizika cəsədə heç
yer buraxmır". Fəlsəfə zəifliyi və acizliyi içində heçbir məna
daşımamasına rəğmən yaşamağa yönəlmiş bir təqliddir. Ölülər nə fəlsəfə edə bilər,
nə də hələ ölməmiş olan filosofların bayağı sözlərini eşidə bilərlər.
Ciorana görə təsəlli yoxdur. Yalnızca eyni mövzu üzərinə
sonu gəlməyən bir meditasiya vardır: "Ölümü
düşünmədiyim zamanlarda içimdəki birini aldadıram hissinə qapılıram". Düşünmək
ilə,kürt yatma və yazmaq ilə keçən on illərin ardından Cioran məğlubiyyəti qəbul
etməyə məcbur olmuşdu. Fəlsəfi səyahətinin başında düşüncənin ölüm qarşısındaki
acizliyindən şübhələnirdi. Ömür boyu davam edən təfəkkürü şübhəsini
doğrulamışdı: "İllərlə, əslində bir
həyat boyu,yalnız son anlar üzərinə düşünmək; həm də sadəcə, sonunda o an gəlib
çatdığında, heç bir işə yaramadığını, ölüm düşüncəsinin ölməkdən başqa hər
mövzuda köməkçi olduğunu kəşf etmək üçün!".
Tərcümə edən: Əhməd Əhmədov
Mənbə: Forubythreemagazine
Yorumlar
Yorum Gönder