Dekart bizim
hisslər vasitəsilə əldə etdiyimiz informasiyanın mütləq
doğruluğuna inanmırdı. O, 10 noyabr 1619-cu ildəki təcrübəsindən sonra
özünün intellektual doğuşunu yaşadı. Onun birinci addımı bildiyi hər şeyi
qırağa atmaq idi. Özünü təmənnasız sübut etməzdən əvvəl hətta ən ilkin şərtlərə
inanmaqdan imtina etdi. Bu dağılma və yenidənqurma aktı zamanı Dekart hiss
edirdi ki, hər bir fikiri ayrı-ayrılıqda pozmaq vaxt itkisi olardı. Bunun
əvəzinə o təməl hesab etdiyi duyğu qavrayışının doğru məlumat verməsi fikrinə
hücum etdi. O bunu göstərmək üçün bir neçə arqument inkişaf etdirdi.
Yuxu arqumentində Dekart, yuxuda ikən tez-tez ona real görünən şeyləri xəyal etdiyini iddia
edir. Bir xəyalda otağında ocaq yanında oturur və oyanarkən ocaq olmasa belə
odun istilyini hiss edir. Amma fakt odur ki, ocağı hiss etməsi ona oyaq olduğunu
və nə vaxt yuxusunda olduğunu söyləməsinə imkan vermir. Üstəlik, hissləri odun istiliyini hiss etmədiyi zaman ona hiss elətdirirsə,(yəni yuxuda odun istiliyi yox idi, amma o hiss edirdi) onda o, oyanan zaman hiss etdiyi istiliyin mövcud olduğuna inana bilməz.
və nə vaxt yuxusunda olduğunu söyləməsinə imkan vermir. Üstəlik, hissləri odun istiliyini hiss etmədiyi zaman ona hiss elətdirirsə,(yəni yuxuda odun istiliyi yox idi, amma o hiss edirdi) onda o, oyanan zaman hiss etdiyi istiliyin mövcud olduğuna inana bilməz.
Eyni şəkildə, Dekart Aldadıcı Tanrı ya da Pis Şeytan arqumentlərində bildiyi hər şeyin,
onu aldatmaq üçün güclü bir varlığın işi ola biləcəyini irəli sürür. Bu
vəziyyətdə o ümumiyyətlə bir bədənə sahib deyil, sadəcə hər şeydən güclü
varlığın verdiyi məlumat və illüziyalardır. (Matrix filmlərinin pərəstişkarları
bu konsepsiyanı tanıyacaqdırlar.) Dekart bu dəlilləri sözün əsl mənasında
qəbul etmək niyyətində deyil. Məqsədi, aldanılmağın mümkün olduğunu
göstərməkdir. Ətrafımızdakı dünya haqqında həqiqi məlumatı çatdırmaq üçün
hisslərimizə güvənə bilmiriksə, duyğu qavrayışına görə etdiyimiz güzəştlərə də
etibar edə bilmərik.
Dekart hisslərin qavranmasının
etibarlılığına şübhə ilə yanaşdığı bir vaxtda bu, radikal bir mövqe idi. O,
təklif edirdi ki, elmi müşahidə diqqətlə izlənilmə tələb edən dəyərləndirici
fəaliyyət olmalıdır . İngilis empirisist hərəkatının tərəfdarları
xüsusilə Dekartın fikirlərinə qarşı çıxdılar. İnanırdılar ki,
bütün bilik hisslər vasitəsi ilə bizə gəlir. Dekart və tərəfdarları bunun
əksini iddia etdilər ki, həqiqi bilik yalnız saf ağlın tətbiqi ilə gəlir.
Dekart hisslər
vasitəsi ilə alınan məlumatlara etinasız yanaşsa da, müəyyən biliklərin başqa
yollarla əldə edilə biləcəyinə inandığını əsas gətirərək, bütün problemlərə
ağılın ciddi şəkildə tətbiq edilməsinin elmdə müəyyənliyə çatmağın yeganə yolu
olduğunu iddia etdi. Ağılın yönəldilməsi qaydalarında Dekart bütün
problemlərin ən sadə hissələrinə bölünməli və problemlərin mücərrəd tənliklər
şəklində ifadə edilə biləcəyini müdafiə edir. Dekart elmlərdə etibarsız hiss
qavrayışının rolunu azaltmağa, və ya aradan qaldırmağa ümid edir. Bütün
problemlər ən az mənada asılı və ən mücərrəd elementlərə endirilirsə, problemi
həll etmək üçün obyektiv səbəbi işə salmaq olar.
Dekartın cəbr və həndəsəni
birləşdirən işi bu prinsipin tətbiqidir. Problemlərin həkk (burada k hərfi
səhvən yazılmayıb) oluna biləcəyi iki ölçülü bir qrafik yaradaraq, arifmetik və
cəbr fikirləri üçün vizual lüğət hazırladı. Başqa sözlə, riyaziyyat və cəbri
həndəsi formalarda ifadə etməyə imkan verdi. O, həqiqi dünyadakı cisimlərin
xüsusiyyətlərini, hisslərini qavramadan daha çox ağılla yaxınlaşaraq
formalarını formulalara endirməklə başa düşmək üçün bir metod hazırladı.
Səbəb bəşəriyyətin
mahiyyəti kimi
Dekart ən məşhur
ifadəsi Cogito ergo sum - "Düşünürəm, buna görə də
varam"dır. Dekart bu mübahisə ilə düşüncə tərzinin fərdi insanın
mövcudluğunun sübutunu təklif edir. Düşüncələrin bir mənbəyi olmalıdır, düşüncə
tərzi üçün bir "mən" olmalıdır. Bu məkandan irəli gələn
mübahisələrdə, Dekart varlığına dair başqa heç bir şeyə əmin ola
bilməyəcəyinə baxmayaraq əllərinin, saçlarının və ya bədəninin olduğuna dair
bir şübhə olmadan sübut edə bilməyəcəyini düşündüyünə və düşüncələrinin
olduğuna əmin olduğunu söylədi: ağıldan istifadə etmək qabiliyyəti. Dekart bu faktların ona "aydın və fərqli qavrayış" kimi gəldiyini iddia
edir. Aydın və fərqli qavrayışlarla müşahidə edilə bilən hər şeyin müşahidə
edilənin mahiyyətinin bir hissəsidir. Düşüncə və ağıl, aydın şəkildə dərk
edildikləri üçün bəşəriyyətin mahiyyəti olmalıdır. Nəticə etibarilə, Dekart bir insanın hələ də əlləri, saçı və üzü olmayan bir insan olacağını iddia edir.
Həm də insan olmayan digər şeylərin saçlarının, əllərinin və ya üzlərinin ola
biləcəyini iddia edir, ancaq bir insan səbəbsiz bir insan olmaz və yalnız
insanlar düşünmək qabiliyyətinə sahibdirlər.
Biliyin
imkanları
Dekart ağılın doğma
bir hədiyyə olduğuna qəti şəkildə inanırdı və həqiqi biliyi kitablardan deyil,
yalnız ağılın metodik tətbiqi yolu ilə əldə edə biləcəyimizi qəbul edirdi. Bir
çox kitabının ifadə olunan məqsədi mürəkkəb elmi və fəlsəfi mövzuları ən az
mürəkkəb çəkildə, oxucuların başa düşə biləcəyi dildə təqdim etmək idi. Dekart hər bir insanın ağılın "təbii işığına" sahib olduğuna
inandığına görə bütün dəlillərini məntiqi düşüncə qatarı kimi təqdim edərsə,
hər kəs bunları başa düşə bilər və heç kim kömək edə bilməz. Əslində "Metod
haqqında söhbət"in (Discourse on Method) orijinal nəşrində Dekart öz məqsədini "Müəllif seçə biləcəyi ən mübahisəli mövzuları izah
edir və bunu heç öyrənməmiş insanlar belə edə bilər. Onları başa düş" deyə
ifadə edir. Daha geniş auditoriyaya çatmaq üçün, bəzən rəsmi təhsili olmayan
insanlar onu başa düşmələri üçün Dekart latın dilində deyil, həmyerlilərinin
dilində, fransız dilində yazırdı.
Tərcümə edən: Rüstəm Akifli
Mənbə: SparkNotes
Yorumlar
Yorum Gönder