Bəziləriniz çadaş fəlsəfədəki “analitik” və “qitə”
tərzlərinin fərqli olduğunu bilir, lakin bu fərqlənin nə haqqında olduğunu və
ya analitik fəlsəfənin niyə daha yaxşı olduğunu bilməmiş ola bilərsiniz. Bu
yazıda bu problemi həll etməyə çalışacağam.
I.
Analitik
fəlsəfə haqqında
Analitik fəlsəfə əsas olaraq ingilis dilli ölkələrdə
(İngiltərə, ABŞ və s.) yayılmış olan fələsəfə anlayışıdır.
G.E.Mur, Bertrand Rassel, A.J.Ayer kimi insanları və bu gün Amerikanın bir çox yüksək dərəcəli fəlsəfə bölümlərindəki digər insanları düşünün.
G.E.Mur, Bertrand Rassel, A.J.Ayer kimi insanları və bu gün Amerikanın bir çox yüksək dərəcəli fəlsəfə bölümlərindəki digər insanları düşünün.
“Analitik” filosoflar əvvəllər fəlsəfənin əsas məsələsinin
dili analiz etmək (sözlərin mənalarını
izah etmək) ya da anlayışları analiz etmək olduğunu düşünən insanlar idi.
İndiki dövrün analitik filosofları isə sadəcə fəlsəfə ilə müəyyən tərzdə
(onların əsas görüşlərindən asılı olmayaraq) məşğul olan insanlardır.
Yaxşı, bəs bu tərz nədir? Ümumiyyətlə, analitik
filosoflar nə demək istədiklərini açıq şəkildə qeyd etmək, tezisləri üçün məntiqli
arqumentlər irəli sürmək və bu arqumentlərə qarşı olan etirazlara (məntiqi
olaraq) cavab vermək üçün əllərindən gələni edirlər.
Həmçinin, fəlsəfənin əlaqədar sahəsi olan, sözlərin
mənaları haqqındakı suallara və ya anlayışlar arasındakı məntiqi və semantik
münasibətlərə istiqamətlənmiş maraqları hələ də davam etməkdədir. Bir anlitik
filosof ədalət haqqında danışırsa, ümumi olaraq “ədalət” anlayışının mənası, ədalət
anlayışının doğruluq və dürüstlük anlayışları ilə necə əlaqəli olduğu kimi şeyləri
müzakirə edəcəyini gözləyə bilərik.
II. Qitə fəlsəfəsi haqqında
Qitə fəlsəfəsi əsas olaraq kontinental Avropadan,
xüsusilə də Fransa və Almaniyadan gəlir. Haydegger, Fuko kimi insanları və ekzistensialistləri
düşünə bilərsiniz.
Tərzi böyük ölçüdə analitik fəlsəfənin əksidir. Qitə
müəllifləri nə dedikləri məsələsində analitik filosoflardan daha az aydındır. Məsələn,
müzakirəyə başlamazdan əvvəl istifadə etdikləri terminləri aydın şəkildə izah
etməzlər. Tam bir izah vermir və həddindən artıq metaforadan istifadə edirlər,
özünəməxsus, mücərrəd bir dillləri var (jargon).
Bir fikir irəli sürdüklərində bunun üçün bir sıra
arqumentlər irəli sürürlər, ancaq bu arqumentlərdə qəti hökmlər (statement) və əqli-nəticə mərhələlərini
tapmaq çox çətindir. Bir qitə fəlsəfəsi müəllifi sizə heç vaxt arqumentlərində üç
tezisin (premiss) nə olduğunu deməz və
ya bunları (analitik filosoflaırn tez-tez etdiyi kimi) 1. 2. 3. ifadələri şəklində
qeyd etməz. Eyni zamanda etirazları birbaşa araşdırmaq və ya alternativ nəzəriyyələrlə
üzləşmək üçün çox daha az səy göstərirlər. Sizi üzün bir düşüncə silsiləsinə
aparacaq şeylər deyərlər. Belə ki, nəticədə “Neçə tezis vardı?”, “İkinci tezis
nə idi?” və ya “İlk etiraz nə idi?” kimi suallara cavab vermək çox çətin olar.
Həmçinin, qitə fəlsəfəsində bəzi doqmatik məsələlər
də var. Qitə fəlsəfəsinin əsərlərində analitik fəlsəfədən daha çox bir növ
subyektivlik və ya irrasionalizmə rast gələ bilərsiniz. Yəni (əgər nə demək istədiklərini
qeyri-müəyyən şəkildə anlamağı bacarsanız) gerçəkliyin müşahidəçilərə bağlı
olduğunu, obyektiv olaraq düşünmənin və ya rasional olmağın mümkün olmadığını və
ya istənilmədiyini müzakirə edirmiş kimi görünən hissələr tapma ehtimalınız yükəsəkdir.
Filosoflar ümumilikdə siyasi olaraq sola meyllidir.
Lakin qitə filosofları isə daha ekstrimal dərəcədə solçu olmağa meyllidir (digər
filosoflardan daha çox).
Digər tərəfdən qitə fəlsəfəsinin bir parçası olan Haydegger,
sözün əsl mənasında “sağçı” bir baxış olan Nasizmin müdafiəçisi idi. Dolayısı ilə
qitə fəlsəfəçilərinin kommunizm və nasizm kimi çılğın və qorxunc radikal siyasi
baxışlara sahib olma ehtimalının daha yüksək olduğunu qeyd etmək doğru
olacaqdır.
Haydeggerə qarşı Karnap
Analitik / Qitə fəlsəfəsi bölünməsindən bəhs edərkən
(qitə filosofu) Martin Haydegger və (analitik filosof) Rudolf Karnap arasındakı
anlaşmazlıqdan bəhs etmədən keçə bilmərik. Karnap “Dilin məntiqi analizi yolu ilə metafizikanın sıradan çıxarılması”
adl məqaləsində təbii dildə yaradıla biləcək mənasız ifadələrdən (nonsensical utterances) bəhs edir. Haydeggerdən bu
çıxarışı nümunə olaraq göstərir:
“Araşdırılması
lazım olan yalnız varlıqdır – başqa bir şey deyil. Tək başına varlıq və ya daha
artığı – Heçlik; sadəcə olmaq və olmanın ardındakı – heçlik. Yaxşı, bəs,
heçlik? Heçlik sadəcə heç var olduğu üçünmü vardır? Yoxsa tamamilə əksidirmi?
Heçliyin heçdən, mənfi olandan əvvəl gəldiyini deyirik. Heçliyi harda axtarırıq? Onu necə tapa bilərik? Qayğı heçbir şeyi
ortaya çıxarmaz...Narahat olduğumuz və özündən ötrü narahatlıq keçirdiyimiz
şeylər əsasında heçbir şeydir. Əslində heçlik öz içində vardır. Bəs heçlik? Heçliyin
özü heçlikdir.”
(Qeyd: Bu cıxarış
Haydeggerin əksər yazılarından daha açıqdır)
Karnap məqaləsində məntiqi olaraq doğru bir dildə, bu
cür ifadələrin niyə aydın və konkret dillə ifadə edilə bilməyəcəyini (formulated) xəbər (predikate) məntiqi ilə açıqlayaraq davam edir.
Analitik fəlsəfə aydın şəkildə daha yaxşıdır.
Qitə fəlsəfəsi ilə maraqlanan bir çox insan mükəmməl
dərəcədə yaxşı insanlardır. Bununla birlikdə, analitik fəlsəfə açıq şəkildə qitə
fəlsəfəsindən daha yaxşıdır. Niyə?
A.
Tərz
Yuxarıda
qeyd etdiyim analitik/qitə fəlsəfəsi bölünməsi haqqındakı təsvirim niyə
analitik fəlsəfənin daha yaxşı olduğu dəqiq bir şəkildə izah edir.
1.
Dəqiq iddialar
2.
Dəqiq, məntiqli arqumentlər
3.
Etirazlara birbaşa cavablar
Bunların fəlsəfi (və ya digər intellektual)
yazıların əsas fəzilətləri olduğunu deyə bilərəm. Bu arada Analitik fəlsəfə və
Qitə fəlsəfəsi arasındakı fərq ifadəmin çox da mübahisəli olduğunu düşünmürəm. Bu
iki növə aid nümunələri araşdıran hər kəs bu üç fərqi görəcəkdir.
Bunlar nə üçün önəmlidir? Çünki (və bunun mübahisəsiz
olduğunu hesab edirəm) fəlsəfi fəaliyyətin bir idraki (cognitive) məqsədi vardır. Məqsəd,
oxucunun bir şey haqqındakı bilik və
anlayışını formalaşdırmaqdır. Məqsəd, məsələn, insanların beyinlərini
qarışdırmaq, söz ehtiyatınızla onları təsirləndirmək, qarışıq cümlə
quruluşlarının həzzini yaşamaq, ya da insanları
susmağa və sizi sorğulamaqdan əl çəkməyə razı salmaq deyil.
Bir əsərin bilik və anlayışı artıra bilməsi üçün
oxucunun əsərdə nədən bəhs edildiyini anlaması lazımdır. Dalayısı ilə aydın
ifadə fəlsəfi yazının əsas fəzilətidir.
Həmçinin bir oxucunun fəlsəfi bilik və anlayışını
artırmaq üçün, ümumilikdə oxucuya haqqında danışılanlara inanması üçün yaxşı səbəblər
verilməsi lazımdır. Çünki çoxu vəziyyətdə müzakirə olunmağa dəyər fəlsəfi düşüncələr
ifadə edildikdən dərhal sonra başa düşülmürlər. Ümumiyyətlə, şəxsin əsas tezisi
digər ağıllı insanların qatılmayacağı bir şeydir.
Bu səbəblə oxucu fikirinizi rasional olaraq mənimsəməyəcəksə,
ümumiyyətlə, səbəblərə ehtiyac duyacaqdır. Həmçinin, digər filosofların da
ortaya qoyduğu əsas etirazlarda nəyin yanlış olduğunu da anlamaları lazımdır.
Bunun əvəzinə ritorika bacarığınıza görə fikirlərinizi mənimsəyərlərsə, (sofist
olmanızdan təsirləndikləri kimi və ya beyinlərini etirazları düşünməyəcək dərəcədə
çox qarışdırdığınız üçün) məsələ haqqında bilik və anlayış qazana bilməyəcəklər.
Dolayısı ilə məntiqli arqumentlər təqdim etmək və
etirazlara cavab vermək də fəlsəfi fəaliyyətin əsas fəzilətlərindəndir.
Bunların önəmsiz olduğunu və açıqlamağa ehtiyac
olmadığını düşünə bilərsiniz. Ancaq göründüyü kimi, (Qitə fəlsəfəsini Analitik
fəlsəfənin yerinə seçən) bir çox insan bu nöqtələri təqdir etmir.
B.
Təlimlər.
Diqqətlə yanaşılması lazım olan bir digər nöqtə də
ümumilikdə qitə filosofları ilə əlaqələndirilən əsas təlimlərin yanlış
olmasıdır.
(1)
Obyektiv
gerçəklik vardır.
Məsələn, gözlərinizi bağladığınızda dünyanın geri
qalanının varlığını itirmirik. Dünya, insanlar (hətta insan olmayan müşahidəçilər)
olmadan çox əvvəl də var idi. Dünya 4,5 milyard ildir burda ikən, insan müşahidəçilər
sadəcə 20.000 – 2 milyon ildir vardır (“insan” olaraq adlandırdığımz şeyə bağlı
olaraq). Dolayısı ilə dünya bizə bağlı deyil.
Bəs buna olan etiraz nədir? Başa düşə bildiyim qədərilə
obyektiv gerçəkliyə qarşı bir əsas arqument var. Bildiyim qədərilə də ilk
olaraq Berkeley tərəfindən ortaya atılmışdı. Berkeleyin argument belə bir
şeydir: (mənim yenidən nizamlamamla)
1.
Əgər X başa düşülə bilmirsə, deməli X mümkün deyil.
(tezis)
2.
Kimsənin düşünmədiyi bir şeyi düşünmək mümkün
deyil. (teziz)
İzah: Əgər X-i başa düşürsünüzsə, onu düşünürsünüz.
·
Bu səbəblə, (kimsənin düşünmədiyi şey) başa düşülən
bilən deyildir. (2. dən)
·
Bu səbəblə, (kimsənin düşünmədiyi şey)
mümkünsüzdür. (1 və 3 dən etibarən)
·
Əgər obyektiv gerçəklik olsaydı, o zaman heç kimin
düşünmədiyi şeylərin olması mümkün olardı. (“Obyektiv” mənasından).
·
Dolayısı ilə, obyektiv gerçəklik yoxdur.
(David Stove bu arqumenti The Gem (Zinət) olaraq adlandırır və ona dünyadakı
ən pis arqument mükafatını verir)
Burada yalnız 2-c idəki boşluğu göstərmək istəyirəm.
Analitik danışıqda bu vəziyyət əhatə dairəsinin qeyri-müəyyənliyidir (scope ambiguity). Problem budur ki, 2,
2a və 2b olaraq oxuna bilərdi:
2a. Mümkün deyil: (Bəzi X, Y-lar üçün (X Y-i başa düşər və kimsə Y-i düşünməz)
2b. Mümkün deyil: (Bəzi X-lar üçün, (X başa düşər: (bəzi
Y-lər üçün kimsə Y-i düşünməz))
tezisin doğru olması üçün 2a-nın doğru olması
lazımdır, ancaq 3-6-nın izləməsi üçün də 2b-nin doğru olması lazımdır.
Ümumiyyətlə,
subyektivizm arqumenti çox daha qeyri-müəyyən şəkillərdə ifadə edilir. İnsanlar
daha çox buna bəznər şeylər deyirlər:
“Ağlımızı,
qavrayış sxemlərimizi, hisslərimizi istifadə etmədən bir şeyi bilməyimiz mümkün
deyil. Bu səbəblə, şeyləri sadəcə olaraq onları düşündüyümüz, hss etdiyimiz,
zehnimizdə təmsil edildikləri və s kimi bilə bilərik. Dolayısı ilə, şeylərin öz
başlarına olduqları kimi olduğunu demək məntiqli deyildir. Əgər belədirsə, ”obyektiv
gerçəklik” fikri heç bir məna ifadə etmir; mənasızdır.”
Eşitdiyim hər cür arqumenti anlamaq və onları məntiqli
vəziyyətə gətirmək üçün əlimdən gələni edirəm, ancaq gerçək subyektivistlərin
danışıqları ümumiyyətlə bundan daha aydındır. (Berkeley əslində ən aydın subyektivistdir).
Hər nəsə, yuxarıdakı
ifadə əslində “Zinət”-in (daha qarışıq) bir versiyasıdır və əsasında eyni xətaya
sahibdir. Xəta, bilinən bir obyektin müəyyən bir zehin vasitəsilə göstərilən
olduğu ifadəsinin, bu zehin tərəfindən göstərilməkdə olmasının göstərilmənin məzmunun
bir parçasını təşkil etdiyi fikiri ilə qarşılaşdırlmasıdır.
Başqa sözlə: Dünyanı sadəcə xəyal etdiyim zaman xəyal
edə bilirəm. Buradan, nə “dünyanı sadəcə mənim
xəyal etdiyim kimi xəyal edə bilirəm”, nəticəsi çıxır, nə də “dünyanın ətrafında deyilkən orada olduğunu xəyal
edə bilmirəm” nəticəsi. (Bunu edə biləcəyimi inkar etmək çox axşmaqca
olardı)
(2)
Rasional
və obyektiv olun
Nə üçün rasional olmağımız lazım olduğunu uzun uzun
müzakirə etməyəcəyəm. Məncə bu gərəksiz təkrar olar. (Rasional düşüncə sadəcə
doğru düşüncədir. ”Rasional olmamaq”
üçün yaxşı bir səbəb olsaydı, bu “rasional
olamamaq” dediyimiz şeyin əslində rasional olduğunu sübut edərdi.)
Amma mən burada sadəcə bir fikir adamının rasionallığıa
və obyektivliyə hücum etməyə çalışdığında nələr olacağını şərh edəcəyəm. Dürüst
olmaq lazımdırsa, çox az insanın açıq şəkildə “Hey, mən məntiqsizəm və sən də məntiqsiz olmalısan” dediyini eşidərsiniz.
(Çox vaxt “məntiqsiz” termini mənfi bir dəyərləndirmə termini kimi görüldüyü
üçün) Amma insanların, məsələn, “şəxs obyektiv və ardıcıl olmağa çalışmalıdır”
kimi rasionallığın əsas şərtini rədd etdiyini çox eşidə bilərsiniz.
Mənə görə, bu vəziyyətdə olan şey budur: Fikir
adamı özünün yanlış olduğunu bilir, ancaq əlbəttə ki, bunu tam şüurlu olaraq
bilməz; özünü aldadır və özünün aldatmağa davam etməyə çalışır. Əgər
yanılırsınızsa, və yanlış inanclarınızı davam etdirmək istəyirsinizsə, o zaman
bilavasitə rasional və obyektiv düşünməkdən qaçmağınızın lazım olduğunu
bilrisiniz. Həmçinin, şeylərin açıq şəkildə ifadə olunmasına icazə verməkdən də
uzaq durmalısınız. Duman, stereotilər və baş qarışıqlığı yanlış inanclarınızı
qorumağınıza köməklik edəcək açar şeylərdir.
(Buna alternativ olaraq, fikir adamı sadəcə digər
insanların yanlış inanclara sahib olmasını istəyə bilər və stereotip ilə baş
qarışıqlığının bunu mümkün etmənin açarları olduğunu bilir)
Bu səbəblə, birinin az çox rasionallığa və
obyektivliyə hücum etdiyini və ya dəqiq fikir formullarından qaçmağa
çalışdığını eşitdiyimdə, bunun o şəxsin daha sonra deyəcəklərinin əksəriyyətinin
yanlış olmasının demək olar ki, sübutu olaraq görürəm.
Orjinal məqaləyə çıxış imkanı verdiyi üçün Öncül Analitik Felsefe dergisi-nə sonsuz təşəkkülər.
Yorumlar
Yorum Gönder