"Yaradanı yaradanlar" - Şəbnəm Qarayeva

 Fəlsəfənin əsas bölmələlərindən biri olan sosial fəlsəfənin mərkəzində insan problemi durur. Hansı ki, insan yarandı və fəlsəfə kəşf olundu. O fəlsəfə ki, mənalı mənasız, olan, olamayan hər bir fikri və ideyanı fəlsəfə adlandırdılar. İnsan yaranarkən öz fikirlərini, ya çox anlamlı sayıb fəlsəfə statusu verdi, ya da heç vaxt fəlsəfə sözünün anlamını bilmədi, hansı ki, bəlkə bu cümləyə uyğun gəlməyən “axmaq” mənası var?
- "Yoxdur!”                                                                             

Bu qədər baş yorucu bir söz yaratdıq, hələ içindəkiləri demirəm. Sonda buna  “elm” dedik. Tədqiq etməkdən və axtarmaqdan bezmədik? “Fəlsəfəni insan yaratdı” fikrini inkar edirəm. Fəlsəfənin insana ehtiyacı yox idi. Bu vacib kəşfi edə bilməyən alimlərin “uğur bu gün gəlmədi”, - düşüncəsiylə ertələməsidir. Fəlsəfə birdən yaranmadı, insanla dünən yaranmadı və onu gözləmədi. Əvvəldən vardı və o, yaranarkən özü də yaradılış gözlədi. Bəs bu yaradılanlar niyə onu tədqiq etməyi öz öhdələrinə götürdülər? Bunu Fəlsəfə istəmədi. Problemmi yox idi, ya aksiyon lazım idi? Ola bilsin ki, bununla özlərini insanlara yox, özlərinə sübut etmək istəyirdilər. Bu gün“fəlsəfə” termini ilə adlandırılan, elə insanın da, dünyanın da var olması, olması ilə “nəyi qazandığını və ya itirdiyini?”, ya da heç nə etməyən, elə nihilist yanaşan bu məhfumun məqsədinin nə oluduğu, ya da heç məqsədinin olmadığını dərk edərək və ya etməyərək, öyrəndiyimiz elm sizdən “məni öyrənin” deməmişdi. Onsuzda, deyə bilməz. Diddikcə qan çıxartdıq. Təbii, o yara bir yerə qədər kiçik olur. Daha sonra buna “elm” deyildikdə, “elm deyil” dedilər. Bunu da insanlar etdilər. Bilmirəm, ”məqsəd nədir?” ”Sökmək ya tikmək?”. Tarixdən bu günə qədər müharibələrdə dağıdılan saraylar yenidən bərpa olunub. Niyə? ”Olmalıdır”- deyə cavab yoxdur. Ümümən olmalıydıqmı ki, bu da olsun? Bu olmaq üçün yaradıldıq, ya sökülsün deyə tikdik? Deməli, biz yarananda ilk təməl sökülmüşdü,”daha yaxsışı” gəldi, -deyə. İnsan öncə yarandı. O bir qədər kiçik qutuya(Yer)daxil oldu. Hansı ki, bu qutuda qalmış siçana  bənzəyirdi. Vurnuxdu və sonda gücsüz və çarəsiz olduğunu anladı. Tək qalmışdı. Xəyalən bir qüvvə-varlıq yaratdı və onunla dost olub inandı. Qutudan daha böyüyünə daxil oldu. Bu uğurdan sonra insanlar artdı. İnsan xəyalında canlandırdığı varlığın insanlar yanında aciz olduğunu anladı. Bununla da daha güclüsünü yaratdı və ona ibadət etdi. Ona olan inam zamanla daha da dərinləşdi və bu daha ağıllı şəkildə oldu. O qutudan çıxıb daha böyük ərazidə (müəyyən mənada qutuda) yayıldı. Bu da zamanla oldu. Hansı ki, insanın yaratdığı varlığı ifadə edən kitablar, məkanlar yarandı. Hamsını insan düşündü və yaratdı. Əslində o düşündüyünü düşünməzdən əvvəl,  düşünülmüş bir varlığı yaratdığını unutdu, ya da heç anlamadı. Öz yaradıcısını öz məqsədləri və mənafeyinə görə istifadə etdi. Yaradılarkən, “kim bilir?” bəlkə də, bu qədər bərbad yaradılacağını düşünmürdü və Nitşenin də dediyi kimi “Tanrı öldü və onu insanlar öldürdü”. Demək, öldürmək üçün 2 yol var : maddi və mənəvi. Maddinin yenidən, sözün əsl mənasında, dirilmə və yaşama şansı çoxdur. Məsələn, bayaq misal çəkdiyim sarayın yenidən tikilməsi və bərpası ehtimalı, insanların ölümdən sonra reankarnasiya ehtimalı və s. Mənəvinin isə 1 canı var və o, maddi kimi “pişik canlı”deyil. Hər 2 ölüm sonrasında bərpa olsa belə, eyni olmaz. Onu ölümə yaxınlaşdıran, yaradanının ona verdiyi və məcbur olduğu hər şey təbii ki, yox olar. Yenidən başlamaq həmişə asan deyil. Varlıqlar mümkün və zəruri olmasından aslı olmayaraq daim ölürlər. İnsanlar yatanda-yuxuda, oyananda-həyatda, doğuluşları zamanı və s. daim ölürlər. 1 uşaq doğularkən 2 insanı öldürür. Bəlkə də, daha çox.. O, valideynlərinin yaratdığı ideal uşaq obrazını öldürür, daha sonra özü də ölür. Valideyn rola başlayır. Çox bahalı mağazadan zövqsüz geyim alıb sənə nifrət edən, paltarına görə isə hörmət edən və sevən insanlar arasında geyinib narahat gəzmək, məcburiyyətdən 30 il hər gün işə 7:00 getmək, ad gününə gələn tanımadığın qohumlarını saatlarca gülərək qarşılamaq və ağız ağrısıyla yola salmaq və s. buna misal ola bilər. İnsanı “kim olduğu”o qədər narahat etdi ki, o fəlsəfəni tədqiqə başladı, ancaq fəlsəfə “Magic shop” olub, daha çox sual yaratdı.
Yaradanın yaratdığı, nazil etdiyini bütün maddi və mənəvi hər şeyi o qədər xoşbəxtliklə qarşılayırıq ki, hətta ona “ən yaxşısı” adlandırıb aksioloji dəyərləndiririk. Ətrafımızdakı bizi yaradanları da sevirik və onlara yaramağa çalışırıq. Öldürdüyümüz birinin olduğunu görəndə biz “biz” olmağa çalışırıq. Bu, bəlkə də, dünyanın ən çətin işidir. Aktyor belə oynadığı obrazın bir müddətə bitəcəyini bilir. Biz isə oxuduğumuz əsərlərdəki personajları yaratdığımız kimi bir maska alırıq və bu maska bizi “biz” edir. Onlara sübut etmək üçün onlar kimi qaçırıq, bacardığımız qədər tez hərəkətlər edirik, tələsirik yolun “hara?” və “kimə?” getdiyin bilmədən.Vacib olan tələsməkdir, sakit yol getmək, onlara ayaq uydurmamaq boz kütlə arasında qırmızı kimi görünməkdir. Bu xəstəlikdir. Ola bilmədiyimiz “mənlər, sənlər....” toplaşır qalır, onları qoruyuruq. Bu, eynilə, illərdir bir dəfə də olsun qazana bilməyən lotereya oyunçusu tipidir. Qoruduğumuzu gələcək nəsilə - yaratdıqlarımıza ötürürük. Onlar da bizim kimi davam edir. Bu halqa davam edir..
Biz necə də yaradıcıyıq! ”Harda? kim? nə? kim ilə? kim üçün? nə üçün? niyə? nə ilə? nə zaman?” suallarıyla insan olduq və yaradaraq öldürməyi öyrəndik. Əksərən, “Yaratmaq öldürməkdən çətindir”, - deyilir. Birinin hisslərini, ona məcbur verilən öyrəşdiyi şəxsiyyətini, bir tarixi abidənin daşlarını yıxmaq, qüsursuz, mükəmməl və qüdrətli Tanrını öldürmək elə də asan deyil.
Motivasiyasız, həyatdan küsmüş, həvəssiz şəxslər əgər ”heç nə bacarmıram “deyirsizsə, sizin bacardığınızı sizə çatdırmaq istədim : “siz insan olmağı bacarmısız. ”Biz” bu missiyanı “daha yaxşısı” gələnə qədər etməyi bacardıq. Aktyorların oynadığı rollar içində keyfiyyətcə mənfi rol daha çətindir. Sosial fəlsəfənin mərkəzi problemini deist yönümlü olaraq şərh etməyə çalışdığıma inanıram.



Müəllif: Şəbnəm Qarayeva
Bakı Dövlət Universiteti, fəlsəfə ixtisası, IV kurs

Yorumlar