Şüur nə qəribə bir sirr, nə də aldadıcı bir inancdır. Etibarlı və əsaslı
olaraq təsirli bioloji bir gerçəklikdir.
Bu günlərdə şüuru “illuziya” olaraq etiketləmək həddindən artıq dəbdədir.
Bunun nəicəsində, xüsusilə də cəmiyyət daxilində, mental həyatımız haqqında
normal düşünmək yolumuzun elm tərəfindən qəti bir şəkildə səhv olduğunun göstərildi-yi təəssüratını yaradır. Bu olduqca xüsusi və texniki bir mənada düz olsa da şüur,
açıq şəkildə insanlığın təkamül etmiş ən ayrıca xüsusiyyəti olaraq varlığını davam etdirməkdədir. Bizim, eyni ilə digər heyvanların etdiyi kimi, ancaq dünyanı təcrübə etməyimizə deyil, lakin eyni zamanda planlı olaraq təcrübələrimiz haqqında düşünməyimizə və həyatlarımızın axınını buna görə dəyişdirməyimizə imkan yaradır.
açıq şəkildə insanlığın təkamül etmiş ən ayrıca xüsusiyyəti olaraq varlığını davam etdirməkdədir. Bizim, eyni ilə digər heyvanların etdiyi kimi, ancaq dünyanı təcrübə etməyimizə deyil, lakin eyni zamanda planlı olaraq təcrübələrimiz haqqında düşünməyimizə və həyatlarımızın axınını buna görə dəyişdirməyimizə imkan yaradır.
Gördüyümüz kimi, qarışıqlığın çoxu həm “şüur” həm də “illuziya” dedikdə tam
olaraq nəyi nəzərdə tutduğumuzdan aslıdır. Zehin fəlsəfəsi və idrak elmi elmin
nəhəng ədəbiyyatında fırlanmaqdansa, fikirlərimizi işimizə yarayacaq şəkildə
nizamlamaq adına, Keith Frankish tərəfindən Aeon üçün
yazılan o möhtəşəm məqaləni düşünün. Frankish, işə fenomenal şüur (phenomenal consciousness) və ixtiyar şüuru (access
consciousness) arasında bir bölgü apararaq başlayır. Fenomenal şüur təcrübənin
subyektiv keyfiyyətini yaradan, filosofların “qualia” adlandırdıqları şeydir.
Bu, məsələn, qırmızı görmək, xurma dadmaq və ya zehin fəlsəfəsi mövzusunda
məqalələr yazmağın necə bir şey olduğunu təcrübə etməyi bizim üçün (və
ehtimal ki digər bir sıra heyvan növləri üçün də) mümkün edən şeydir.
Əksinə, ixtiyar şüuru şeyləri
ilk mərhələdə dərk etməyimizə imkan yaradır. Frankish-inin dediyi kimi, ixtiyar şüuru, emosional biliyi zehnin yerdə qalanına və beləcə “sizə” -
bu basdırılmış mental sistemlər tərəfindən yaradılan şəxs - əlçatan edən şeydir. Qırmızını görməyin necə bir şey olduğunu təcrübə etmədən həqiqətən
qırmızını görürmüş ola bilməyiniz lazımdır. Frankish məqbul bir formada
onu başa düşmək vəzifəmizin hələ çox əvvəllərində olduğumuzu əlavə etməsinə
rəğmən, ixtiyar şüurunun illuziya
olmadığını, həqiqi bir şey olduğunu qəbul edir. Bəlkə də ixtiyar şüurunun ən
yaxşı bilinən tərəfi vizual sistemdir, dünyanı görməyimizə imkan yaradan
mərkəzi sinir sisteminin parçasıdır. Bu sistemin anatomik, fizioloji və
nevroloji tərəflərinə aid bir çox şey bilirik və ixtiyar şüurunun digər
komponentlərinin də oxşar şəkildə işlədiyini və elmin, ən azından prinsipdə,
onları oxşar təcrübi və müşahidəçi yanaşmalarla başa düşə biləcəyini fərz etmək
ağlabatandır. Ancaq Frankish, bəzi filosofların, ixtiyar şüurunun tamamilə izahına sahib olsaydıq belə, bir tam olaraq
şüur rəsmimizdən təməldə əksik olacaq şeylərin olduğunu deyə biləcəyini iddia
edir. Bu hissə - fenomenal şüur – bir şeyi hiss etməyin və ya Thomas
Nagel-ın klassik məqaləsi “What Is It Like to Be a Bat?” (1974)- də irəli
sürdüyü şeyin (Yarasa Olmaq Necə Bir Şeydir?) təməlini yaradır.
“Dualistlər” və “İlluzionistlər” arasında zehin
fəlsəfəsindəki təməl fərq burda meydana gəlir. İki tərəf də şüurun sadəcə ixtiyar verici cəhətindən daha çoxu olduğunda və
hətta fenomenal şüurun qeyri-fiziki xüsusiyyətlərə sahib imiş kimi göründüyündə
razılaşırlar (“necə bir şeydir” məsələsi). Kimsə burdan iki fəqli istiqamətə
gedə bilər: Frankish-in elədiyi kimi, elmin bizlərə necə məmnun edici
bir fenomenal şüur izahı təmin edə biləcəyini açıqlamağa girişən dilemmanın
elmi qanadı və ya David Chalmers-ın kariyerasının demək olarki hamısında,
məsələn kitabı The Conscious Mind-da (1996) etdiyi kimi, fenomenal
şüurun elmin yetkinlik sahəsinin açıqca kənarında olduğunu iddia edən anti-elmi
qanad.
Anti-elmi mövqeyi mənimsəyərək
Chalmers və digərləri dualist olmaq vəziyyətində qalırlar. Dualizm, fiziki və
mental fenomenlərin bir şəkildə barışmaz, iki fərqli növ varlıq olduğu
düşüncəsidir. Klassik mənada, dualizm maddələrlə maraqlanır: Rene Descartes-a görə, bədən fiziki şeylərdən
yaranmışdır (Latınca, res extensa),
zehin isə mental şeylərdən (Latınca, res cogitans). Bu günlərdə həm fizika, həm
də biologiyada əldə olunan naliyyətlər sayəsində, artıq heç kim maddi dualizmi
ciddi qəbul etmir. Alternativi, hər şeyin - bədən və zehin – eyni təməl şeydən (kvarklar
və s) yaranmış olduğunu, ancaq bu şeyin (burdakı boşluqlara diqqət yetirin) hər
necəsə, vəziyyət beyinlərə gəldikdə və material dünyada başqa heç bir yerdə
olmayan xüsusi xüsusiyyətlər ortaya çıxanda dəyişdiyini qəbul edən
xüsusiyyət dualizmi olaraq adlandırılan
bir şeydir. (Xüsusiyyət və maddə dualizmi arasındakı fərq barədə daha çox
məlumat üçün Scott Calef-in tərifinə baxın.)
Əksinə, “illuzionistlər” fiziki
cəhətdən (və ya materializm və ya başqa bir oxşar “izm”) qəbul etdikləri elmi
yolu izləyirlər ki, bu da onların - müasir elmlə - nəinki hər şeyin eyni əsas növdən
hazırlandığını düşündüklərini deyil, eyni zamanda fiziki mental fenomenlərdən
ayıran xüsusi maneələr olmadığını düşündüklərini də göstərir. Dolayı olaraq da
fenomenal şüurun bir növ illuziya olduğu baxışı geridə qalır.
İlluzionizm,
keçən il The New York Review
of Books-da Galen Strawson
tərəfindən “irəli sürülən ən axmaq iddia” olaraq etiketlənmişdir, ancaq
digər qabaqcıl filosoflar tərəfindən
müdafiə edilməkdədir, xüsusilə də Daniel Dannett tərəfindən. Həqiqətən - əlbəttə
maraqlı olsa da, əslində şüuru izah etməyən - maraqlı Consciousness
Explained (1991) (Şüur izah edilir) kitabının yayımlanması ilə Dennett
aşkar olaraq 1990-cı illərdə bu dəbi başladan şəxsdir. Həqiqətən, Dennett-in bu
mövzudakı kitabları arasındakı seçimim Elbow Room: The Varieties of Free Will Worth Wanting (1984)
(Hərəkət Sahəsi: İstəməkdən Azad İradə
Növləri)-dir.
Burda Strawson ilə eyni hissləri bölüşsəm də, məncə, Dennett hədəfə daha yaxındır. Niyə belə olduğunu başa düşə bilmək üçün,
Consciousness Explained-də verildiyi kimi, Dennett-in fenomenal şüur haqqında
bir “intuisiya nasosu” olaraq adlandırdığı məşhur analogiyasını düşünək. Dennett, masaüstü və dizüstü
kompüter ekranlarında görməyə vərdiş verdiyimiz simvollara oxşar bir şəkildə,
fenomenal şüurun bir “istifadəçi illuziyası” olduğunu iddia edir.
Bu şəkildə açıqlayır:
Kompüterlə əlaqə qurarkən, içində baş verən hadisələrə
daxil olmaq imkanımız məhduddur. Proqramçılar tərəfindən hazırlanmış təqdimat
sxemləri sayəsində mükəmməl bir audiovizual metafora, klaviatura, siçan və
ekran səhnəsində interaktiv bir dram nümayişinə qonaq oluram. Mən, İstifadəçi,
bir sıra xoşagələn illüziyalara şahid oluram: kursoru, komputerdə sənədimi
saxladığım yerə hərəkət etdirə bilirəm(güclü və görünən bir xidmətçi) və kursoru
"ora" gəldiyini gördükdə bir düyməni basaraq və əmrimdəki bir
pəncərədə (ekran) onu açaraq faylı yerləşdirir kimi görünürəm. Kompüterdə
müxtəlif əmrləri yazaraq, müxtəlif düymələri basaraq hər cür şeyin baş
verməsini təmin edə bilərəm və bunun təfərrüatlarını bilmək məcburiyyətində
deyiləm. İstifadəçi illüziyası tərəfindən təqdim olunan detallı audiovizual
metaforaları başa düşməyimə əsaslanaraq nəzarəti saxlaya bilirəm.
Bu həqiqətən fenomenal şüur və onun mümkün edən
təməldəki neyron qurğusu arasındakı münasibətinin olduqca güclü bir (metaforik)
açıqlamasıdır. Ancaq niyə bunu “illuziya” olaraq adlandıraq ki? Anlayış ağıla
kələkbazlığı, qeyri-müəyyənliyi və əks olunmaları gətirir ki, reallaşan şey
qətiyyən bu deyildir. Komputer simvolları, kursor və sonrası illuziya deyildir,
təməldə dayanan mexanika - dili proseslərinin səbəbi olaraq təsirli
nümayişləridir. Bir çox istifadəçi üçün mexanika-dili baxımından danışmaq çox
sıxıcı və bu yolla komputerlə əlaqəyə girmək çox yavaş olardı. Elə bu səbəbdən
proqramçılar bizə simvolları və kursorları verdi. Ancaq bunlar səbəb olaraq
təməldəki mexanika kodu ilə əlaqəlidir ki, bu da komputerdə şeyləri reallaşdıra
bilməyimizin səbəbidir. Əgər illuziya olsa idi, heç bir şey reallaşmazdı - səbəbiyyət olaraq təsirsiz epifenomenlər olardılar.
Neyron mexanizmlərimizə daxil olmağa ehtiyacımız
yoxdur, eyni ilə bir komputer istifadəçisinin mexanika-dilini bilməsinə
ehtiyacı olmadığı kimi.
Və ya daha sadə bir nümunəyə baxaq. Maşınınızın təkərini bir
illuziya olaraq alardınız? Və yenə də,
bu və ya digər tərəfə döndüyünüzdə, sizin sadə hərəkətlərinizi maşınınızın bu və ya digər tərəfə dönməsinə çevirən (getdikcə
artan) mürəkkəb avtomatik və elektronik mexanizimlərin qəti şəkildə xəbardar deyilsiniz. Sükan
çarxını dairəvi şəkildə çevirdikdə, avtomobilinizin təkərləri eyni şəkildə
dönmür, üfüqi bir müstəvidə sağa və ya
sola sürüşürlər (buna görə də dönən sükan yerinə sağa və ya sola hərəkət edən
avtomobilləriniz ola bilər). Sükan, müəyyən mənada bu və ya digər istiqamətə
hərəkət etdirdiyimizdə, avtomobilin nə edəcəyini ifadə edir və belə bir qurğunu
siz fərqində olmadan təsirli formada istifadə etməyinizə imkan yaradacaq bir
şəkildə təməldəki qurğuya səbəbiyyət olaraq bağlı olduğu üçün işləyir.
Eyni vəziyyət fenomenal şüur üçün də keçərlidir. Sahib
olduğumuz “necə bir şeydir” hissləri və düşüncələri bizim üçün dünyanı başa
düşməyimizi, ona reaksiya verməyimizi və onun istiqamətini izləməməyimizə imkan
yaradan (təbiətdə tamamilə fərqli olan) təməldəki neyron mexanizimlərin yüksək
səviyyədə təmsilləridir. Daha çox və ya az ağıllı proqramçılar yerinə, bu səbəb
olaraq təsirli təmsillər üçün tamamilə ağılsız (mindless) təbii seçmə
tərəfindən meydana gələn milyardlarla illik təkamülə təşəkkür etməliyik. Onları
illuziya olaraq adlandırmaq, bizi - əgər diqqətli deyiliksə - Chalmers və
bənzərlərinin iddiaları qədər problemli olan metafiziki və elmi iddialara
apararaq bizim düşüncəmizi yaradıcı olan reyslərdən çıxarar və Strawson “axmaq”
deməkdə tamamilə haqsız deyildir.
İlluzionistlərin iddia etdiyi kimi, öz neyron
mexanizimlərimizə çatmağımızın mümkün olmadığı düzdür. Amma eyni ilə bir
kompüter istifadəçisinin mexanika dilini bilməsi lazım olmadığı kimi, bizim də buna
ehtiyacımız yoxdur - və əslində baxsaq, bu bizim üçün daha yaxşıdır. Bu, heç bir
şəkildə, bir kompüter istifadəçisi olaraq mənim hansı “qovluğun” bu məqaləni yazdığım “fayl”ı
ehtiva etdiyində mənim xətalı ola bilməyimdən daha çox bizim düşüncələrimiz və
hisslərimiz haqqında hər necəsə xətalı olduğumuzu eyham vurmur.
Bu illuziya mübahisəsi, sadələşdirici meyl olaraq
düşündüyüm şeydən tətiklənmiş ola bilər, aşağı səviyyə açıqlamaların - bu
hadisədə, neyrobioloji olan - bir şəkildə daha düz olduğu və ya yeganə düz
olanlar olduğu məhkumluğudur. Bu düşüncə tərzinin yanlışlığına bir sıra
yollarla aydınlıq gətirilə bilər. Əvvəlcə və ən bariz şəkildə, niyə neyrobiloji
səviyyədə dayanaq? Niyə, əslində onlarda molekullardan yarandığı üçün
neyronların özlərinin illuziya olduğunu
deməməliyik? Dayanın, dayanın! Onlar da kvarklardan yarandığı üçün molekullar
da illuziyadırlar. Və ya mətn yığımlarından ... Ve ya sahələrdən ... Və ya əsas
fizika ən son nə dedisə ...
Bu düşüncə metodu əslində bəzi acgöz sadələşdiricilər
üçün cəzb edicidir, ancaq yararsız olması
kimi bəsit bir səbəbə görə həqiqətəndə mənasızdır. Və yararsızdır, çünki məsələ
insan anlayışı olduqda, fərqli açıqlama səviyyələri fərqli məqsədlər üçün
faydalıdır. Beyinin biokimyası ilə maraqlanırıqsa, uyğun açıqlama səviyyəsi,
daha aşağı səviyyələri (məsələn, kvant) təməl şərt (background condition) olaraq
sahə hüceyrə daxili (subcellular) olandır. Əgər beynin necə işlədiyinin daha
geniş bir şəklini istəyiriksə, hüceyrə daxilindən kvanta bütün əvvəlki
səviyyələri təməl şərt olaraq sahə anatomik səviyyəyə çıxarmağımız lazımdır.
Ancaq əgər digər insanlara necə hiss etdiyimizdən və nəyi təcrübə etdiyimizdən
bəhs etmək istəyiriksə, yanıldıcı olmaq bir kənara, ən dəyərli olan (Dannett-in
simvol və kursorlarına ekvivalent olan) psixoloji açıqlama səviyyəsidir. Ki
Paul ve Patricia Churchland-in köhnə təklifinin - ağrı haqqındakı xalq
psixologiyası söhbətlərini daha “elmi” olan C-liflərinin (ağrı hiss etməyə
imkan yaradan neyron substrat parçası) atılması ilə əvəz etməliyik - həqiqətən
axmaqca olmasının səbəbi də budur. Biz son istifadəçilərin hamısını anidən mexanika
dili öyrənəcəyindən və kursorları, simvolları tərk edəcəyindən daha çox belə
bir şey olmayacaq.
İlluzionistlər kvark olaraq təcrübə etdiklərimizin
əsil daxili mental mexanizimlərimiz kimi “olmadığını” iddia etdiklərində,
əslində bir mənada haqlıdırlar. Ancaq xarici dünya haqqında dərk etdiyimiz hər
şeyin bir təmsil olduğunu, özü olmadığını unudurmuş kimi görünürlər. Yuxardakı ixtiyar şüurunun ən yaxşı başa düşülən
nümunələrindən biri olan və fenomenal şüuru mümkün edən vizual sistemi nəzərdən
keçirin. Real olaraq, gözlərimiz, Günəşdən gələn və Dünyanın atmosferinin
filtirindən keçən radiasiya müxtəliflikləri tərəfindən olduğu qədər sosial
primatlar olaraq təkamül etdiyimiz xüsusi ətraf mühit tərərfindən də müəyyən
edilən elektromaqnetik spektrın çox dar bir zolağını dərk edir. Başqa cür
desək, heç görmədiyimiz bir yığın şey vardır.
Şüuru, suyun yaşlığından
fərqli olmayan zəyif bir şəkildə görünən bir fenomen olaraq düşünün.
Dünyanı başıaşağı
görməkdənsə düz bir şəkildə görməyimiz də beynin bir oynudur (bir “illuziya”?)
çünki gözlərimizin optikası elədir ki xarici obyektlər torlu qişamıza
düşən tərs çevrilmiş siqnallar yaradır.
Dünyanı düz görək deyə beyin, qəbul edilmiş elektrik impulslarını yenidən şərh
edir (bura baxın). Bəzi (ancaq hamısı deyil) insanlar başı aşağı eynək (upside down goggle) istifadə edərək bunun nə qədər
qəribə olduğunu təcrübə edə bilərlər. Bu eynəklər xaricdən gələn görüntüləri
siqnallar torlu qişanı xəbərdar etmədən əvvəl tərs çevirirlər, beləcə
subyektlərə, beyinləri tərs dönməyi kompensasiya etməsəydi, dünyanın necə
görünəcəyini göstərirlər. Bəzi fərdlərdə beyin çox sürətli adaptasiya olur və
siqnal qəlibini təkrar tərsinə çevirir, dolayı olaraq dünya təkrardan “normal”
görünən hala gəlir. Yəni təcrübəçilər eynəklərini çıxarana qədər ki, o zaman da
bəziləri beyinləri yenidən özünü qaydaya salanadək dünyanı başı aşağı
görəcəkdir. Niyə işlər bu şəkildə gedir?
Çünki insan gözü optikası təməl prinsiplərdən faydalanmaq üçün təkamül etdi,
ancaq insanlar tərs çevrilmiş əvəzinə düzgün şəkildə bir dünyada daha yaxşı
istiqamət alacaqları üçün beyin onlar üstündə iş görməkdədir.
John Searle davamçısı olaraq, məncə şüur uyğunlaşma
dəyəri ilə təkamül etmiş bir bioloji mexanizma və ona illuziya demək, böyük bir
baxışdan, açıqlanması lazım olan məlumatı rədd etməkdir. Kitabı The
Rediscovery of the Mind-da (1992) (Zehnin Yenidən Kəşfi), Searle belə
yazır:
Dayanmadan israr etmək istədiyim şey, birinin, öz
təcrübələrimiz haqqındakı açıq həqiqətləri rədd etmədən - məsələn, hamımızın
şüurlu olduğu və şüurlu hallarımızın olduqca spesifik sadələşdirilə bilməyən
fenomenal xüsusiyyətlər olduğu - eyni zamanda fizikanın bariz həqiqətlərini
qəbul edə biləcəyidir - məsələn, dünyanın tamamilə qüvvə sahələrindəki fiziki
hissəciklərdən yarandığıdır.
Burda “sadələşdirilə bilməyən” mistik bir anlayış
deyildir və bir neçə yolla bəsitləşdirilə bilər. Searle-nin yönəldiyi
istiqamətdən əmin deyiləm, ancaq mən şüuru, suyun yaşlığından (daha mürəkkəb
olsa da) fərqli olmayan zəif bir şəkildə görünən bir fenomen olaraq düşünürəm.
İndividual su molekulları bir sıra fiziki-kimyəvi xüsusiyyətlərə sahibdirlər
ancaq yaşlıq onlardan birisi deyildir. Onlar bu xüsusiyyəti ancaq müəyyən ətraf
mühit şərtləri altında və ancaq onlardan lazimi qədər çox miqdarda olduqda
qazanırlar (ətraf mühit temperaturu və təzyiq baxımından). Xüsusi bir şəkildə,
suyun xüsusiyyətləri ancaq molekulların nizamına və sayına əsaslanmır ancaq
eyni zamnada molekulların özlərinin necə yarandığına da əsaslanır. Atomların
içərisində fərqli sayda neytron və ya elektron ya da fərqli atom sayına sahib
olsalar idi fərqli xüsusiyyətləri olardı.
Eyni vəziyyət bütün mental fenomenlər üçün də
keçərlidir, ixtiyar şüuru və fenomenal
şüurun ikisi də daxil olmaq üzrə. Onun haqqında qəribə heç bir şey olmamasına
rəğmən (bütün dualizm formalarına yaxşı yol), neyronların spesifik sayları və
nizamları bu fenomenləri yaratmaq üçün yetərli olmur. Daxil olan neyronların
eyni zamnada düzgün maddədən yaranması (və bu maddəni istehsal etməsi)
lazımdır: hiyləni reallaşdıran şey ancaq onların beyində necə nizamlandığı
deyildir, eyni zamanda karbon əsaslı hüceyrələrin sahib olduğu, silikon əsaslı
alternativin sahib ola biləcəyi və ya ola bilməyəcəyi (bu açıq bir emprik
sualdır) və kartonun mütləq ki, sahib olmadığı müəyyən xüsusi fiziki və kimyəvi
xüsusiyyətlər də lazımdır.
Fenomenal şüurun izahının,
insan beynini dərk etməyimiz öz kompüterlərimizin daxili işlərini dərk etməyimiz
ilə müqayisə edilə bilər olduğu zaman, neyroşünas və təkamül biologiyasından
gələcək (əgər gələcəksə təbii – sırf bir şey bilmək istədiyimizdən, onu həqiqətən
bilməyin bir yolunu axır əvvəl tapacağımıza bir qarantiyamız yoxdur) nəticə
çıxacaqdır. Bu halda, bizim kompüterlərlə qarşılıqlı bir şəkildə
işləməyimizə imkan yaradan və dünyada bioloji orqanizmlər olaraq həyatda
qalmağımıza və çoxalmağımıza imkan yaradan təməldəki mexanizmlər və istifadəçi
dostu səbəb olaraq təsirli təmsillərin (illuziyaların deyil!) arasındakı
münasibəti açıqca görə biləcəyik.
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Mənbə: Aeon
Yorumlar
Yorum Gönder