Əvvəlki iki məqaləmdə ardıcıl olaraq qitə fəlsəfəsinə və Analitik fəlsəfəyə
hücum etmişdim. Lakin hələ də incidə bilmədiyim bəzi fəlsəfəçilər vardır. O səbəbdən
də indi insanların fəlsəfə fakültələrində məşğul olduğu üçüncü əsas işə hücum
etmək vaxtıdır: fəlsəfə tarixi. Niyə
fəlsəfə tarixi dərsləri alırıq anlamıram. İllər boyu fəlsəfə tarixi haqqında
çoxsaylı dərslər aldım və bir xeyli dərs dinlədim və zaman zaman da bu sualı dilə
gətirdim, lakin heç kim
mənə niyə belə bir sahəmizin olduğunu izah etmədi.
mənə niyə belə bir sahəmizin olduğunu izah etmədi.
Fəlsəfə tarixi nədir?
Məni yanlış
anlamayın. Nə üçün tarixi fiqurlar
haqqında oxuduğumuzu və onları dərslərimizdə əhatə etdiyimizi anlayıram – çünki
keçmişdəki məşhur filosoflar adətən maraqlıdırlar və bu gün hələ də sıx-sıx
müzakirə edilən baxışların kanonik formullarını vermişlər. Eyni zamanda çox
geniş bir əhatə dairələri və əksər çağdaş araşdırmada (işdə) əskik olan cəsarətləri
var.
Anlamadığım şey isə fəlsəfə
tarixinin niyə akademik fəlsəfənin bir sahəsi olaraq var olmasıdır. Bilməyənlər
üçün qeyd edim ki, İngilis dilli dünyada bütün karyeralarını fəlsəfə tarixindəki
müəyyən bir dönəmi (demək olar ki, hər zaman Qərb fəlsəfi daxilində) və bəzən də
sadəcə tək bir filosofu araşdırmaya həsr etmiş fəlsəfəçilər var.
Bu tədqiqatçılar nə tapmağa çalışırlar?
Unudulmuş yaxud da itmiş yazılarımı axtarırlar? müəyyən fikirlərin tarixi köklərini
və əsrlər boyu necə inkişaf etdiyinimi tapmağa çalışırlar? Və ya bəlkə də tarixi fiqurların müdafiə
etdiyi müəyyən fikirlərin doğru və ya yanlış olduğunumu anlamağa çalışırlar?
Xeyr, həqiqtən belə deyil.
Bunlardan heç biri deyil. Fəlsəfə tarixindəki tədqiqatçılar əsasən belə edirlər:
qəbul edilmiş bir sıra büyük fiqurlar tərəfindən yazılmış, uzun müddətdir əlimizdə olan müəyyən
kitablar var. Müəyyən bir filosofun kitablarını oxuyursan. Sonra da o
kitabların birindən müəyyən bir hissəni seçirsən və o hissənin nə mənaya gəldiyi
ilə bağlı olaraq başqaları ilə müzakirə edirsən. Argumentlərini formalaşdırarkən
həmin filosofun dediyi başqa şeylərə istinad edirsən. Bununla yanaşı böyük fiqurun daha az sayda və ya daha az faciəli
xətalar etdiyinə işarə etdiyi üçün öz şərhinin başqa bir şərhdən “daha rəhimli”
olduğunu iddia edirsən.
Etməyi umduğun şey ən çox
böyük filosofun sözlərini şərh etməyin sarsıdıcı yeni yolunu tapmaqdır və bunun
daha əvvəl kimsə tərəfindən düşünülməmiş olmasına rığmən təəccübləndirici dərəcədə
müdafiə olunan olmasıdır. Hələ bu fəlsəfəçinin deməklə məşhur olduğu şeylərdən
birini dediyini rədd edərsən xüsusilə əyləncəli olur. Məsələn, bir formada Kantın
bir konsekvensialist(nəticəçi) olduğunu
müdafiə edə bilsən möhtəşəm olmazdımı?
Kant həqiqətən
bir nəticəçi ola bilər – xoş niyyətin meyl edilən hər hansı bir obyektdən mənası
etibarilə daha üstün (sonsuz dərəcədə daha dəyərli) olduğunu düşünən qəribə bir
nəticəçi.
Fəlsəfə tarixi nə tarix nə
də fəlsəfədir.
İndi hesab edək ki, həqiqən
yaxşı bir fəlsəfə tarixçisi var və öz sahəsinin stantdartlarına görə həqiqətən
böyük bir iş görür, eyni zamanda da gördüyü iş tamamailə doğru və
inandırıcıdır. Burada ən çox yerinə yetirilmiş olan nədir?
Cavab: “Artıq P
filosofunun U deyərkən nə izah etmək istədiyini bilirik”. Bundan daha əvvəl bəlkə
də bəziləri U-nun X mənasına gəldiyini hesab edirdi, indi isə əslində Y mənasına
gəldiyini bilirik.
Bunun fəlsəfə mövqeyindən
bir mənası yoxdur. Hələ də X-inmi yoxsa Y-inmi doğru olduğunu bilmirik. Böyük fəlsəfəçinin
Y olduğunu düşündüyü üçün bunun ən azından Y üçün bir ölçüdə sübut təşkil etdiyini
düşünə bilərik. Lakin bu həddindən artıq dərəcədə zəif bir sübut olacaq(böyük fəlsəfəçilərin
demək olar ki,bütün əsas nəzəriyyələri yanlışdır). Həm də (ayrıca) məsələni
sırf bu yöndən araşdırmaq mənasızdır. Y-ə inanmaq üçün hansı fəlsəfi səbəblərimizin
olduğunu düşünmək çox daha yaxşı olacaqdır.
Bunun eyni zamanda minimal
tarixi önəmi da vardır. “Bu hissəni yazdığında bu şəxsin ağlından hansı düşüncələr
keçirdi?” texniki olaraq tarixi bir sualdır. Lakin bu önəmsiz sualdır, tarixdəki
hər hansı önəmli bir hadisəni anlamaqla əlaqəsi yoxdur. Məsələn, Aristotelin
Metafizikanın Gamma-sının düzgün şərhini əldə etsək, Romanın nə üçün çökdüyünü
anlamayacağıq.
Burada nəzərdə tutulan
saf intellektual tarix olsa belə tarixi baxımdan önəmli olan Aristotelin onu
oxuyanlar tərəfindən necə başa düşüldüyü, anladıqları şeyin Aristotelin həqiqətən
dediyi şey olub olmadığıdır.
Qısaca, fəsəfə tarixçiləri
bir önəmə malik olmayan şeylərə böyük miqdarda enerji sərf edirlər.
Soruşa bilərsiniz ki,
bunun nəyi yanlışdır? Tarixçilər ən azından məşğul olduqları şeyi sevirlər kimi
görünürlər, yəni onlar üçün yetəri qədər maraqlıdır. Dorğrudur. Lakin ağıllı
insanlar cəmiyətdə çox az tapılan bir qaynaqdır. Sizin beyin gücünüzü önəmsiz məsələlərə
xərcləməyinizdə bir problem yoxdur. Lakin cəmiyyətin sizə bunu etməyiniz üçün
pul ödəməsinə heç bir səbəb yoxdur, hələ ki, beyin gücü xərclənməsindən fayda əldə
edəcəyi önəmli suallar varkən.
Niyə fəlsəfə tariximiz
var?
Elədirsə, niyə belə bir
akademik araşdırma sahəsi var?
Çünki araşdırma istiqamətli
fəlsəfə şöbələrində (bütün fəlsəfə şöbələrində olduğu kimi) fəlsəfə tarixi dərsləri
var. Bu dərsləri öyrətməsi üçü birini işə qəbul etdiklərində fəlsəfə tarixində
ixtisaslaşmış birisini qəbul etmək gərəkdiyini düşünürlər. Araşdırma ilə məşğul
olan bir məktəbdə olduqları üçün qəbul edilən şəxslərdən dərs verməklə yanaşı
araşdırma ilə məşğul olmaları da gözlənilir.Bu səbəblə də yuxarıda izah etdiyim
şeyləri edirlər.
Bir həll: fəlsəfə tarixini izah etməsi üçün əslində bir
tarixçiyə ehtiyacınız yoxdur. Hər hansı adi bir fəlsəfəçi fəlsəfə tarixini öyrədə
bilər, çünki hər hansı adi bir fəlsəfəçi verilən tarixi bir şəxsin bir neçə əsas işini oxuya və onları tələbələrə
yetəcək qədər yaxşı izah edə bilər. Fəlsəfə tarixi tədqiqatçılarının müzakirə
etdiyi daha qarışıq, incə şərhə əsaslanan mövzular ixtisas dərsləri üçün uyğun
deyildir. Tarix tədqiqatçıları bunları izah etməkdə adi fəlsəfəçilərdən daha
pis də ola bilərlər, çünki onlar tələbələrin başlarını qarışdırır və tələbələr
də kiçik şərhə əsaslanan detallarda itirlər.
Demək istədiyim, gedin hər
hansı bir fəlsəfəçini işə alın.
Fəlsəfə tarixinin sizin
üçün zərərli olduğu vaxtlar.
Dini mətnlərin problemi
Fəlsəfə tarixinə həddindən
artıq fokuslanmaq zehniniz üçün zərərlidir, həddindən artıq dindar olmanın
zehninizə zərərli olması kimi.
Dini mətnlərə
fokuslandıqları üçün dindar insanlar bəzən gerçək dünyaya baxaraq onu anlamaqdan
geri qalırlar. İncili, Quranı və s. müqəddəs bir mətn kimi görürsünüzsə, bütün
dünyanı onun şərtlərindən anlamağa çalışmağınız və dolayısı ilə həddindən dar
baxış bucağınıza malik olmağınız mümkündür. Bununla bərabər böyük ehtimalla bu
kitablar xəta və yanıldıcı hissələrə malik olacaq və dindar şəxs bu xətalara bəhanə
tapmaq üçün çalışarkən yanlış inanclara yönələcəkdir.
Fəlsəfə tarixindəki önəmli
mətnlər tam olaraq dini mətnlər kimi nəzərdən keçirilmir. Lakin tam olaraq
onlardan fərqli şəkildə də nəzərdən keçirilmir. Tarixçilər ümumi olaraq seçdikləri
tarixi fiqurlara hərhansı çağdaş tarixi fiqura göstəriləndən daha çox hörmət və
itaət göstərirlər, böyük ehtimalla heç kimə göstərilməməsi lazım olan qədər. O
böyük filosofun xətalı yaxud da önəmli bir fəlsəfi nöqtədə çaşdığını qəbul etməmək
üçün əllərindən gələni edirlər.
Az qala bütün filosoflar əsasən
xətalıdır. Lakin əgər bir fəlsəfəçini öyrənməyə çox vaxt ayırsanız, dünyanı
onun fikriləri üzərindən anlamağa başladığınız folie a deux-a (ikili dəlilik) sürüklənirsiniz. Əksər fəlsəfə
tarixçisi üzərində işlədiyi fəlsəfəçinin əsasında haqlı olduğuna inanır (lakin
öz işlərində bunu müdafiə etməkdən daha çox yuxarıda deyildiyi kimi şərhə fokuslanırlar).
İlk baxışdan uzaq keçmişdən
bir fəlsəfəçinin təqibçisi olmaq heç də gərəkli görünmür (200 ildən daha əvvəlkilər
deyək) Bunun bir səbəbi bir bütöv olaraq insan biliyi 200 il və ondan əvvəlki
dönəmdə tamamilə fərqli bir halda idi. Əksər böyük filosofun öz yazılarını yazdığı
vaxtda elm az da olsa mövcud idi. Fəlsəfə belə son 200 ildə böyük inkişaf etmişdi.
Çağdaş fəlsəfəçilərin köhnə fəlsəfəçilərin əsərlərinə çatmaq imkanı yanında
daha ciddi təlim və çox geniş, müxtəlif və aktiv profesional fəlsəfəçilər qrupu
ilə yaradıcı əlaqələrə malik olmaq kimi üstünlükləri var.
İndi, əgər sizin fəlsəfəniz
əsas etibarilə minlərlə və yüzlərlər il əvvəl yaşamış bir filosofun fəlsəfəsinə
uyğun gəlirsə, siz rəsmən deyirsiniz ki, “Nə o zamandan bəri ucsuz bucaqsız genişləyən
insan biliyini, nə də keçən əsrlərdəki fəlsəfəçilərin əsərlərinin önəmi var”, “fəlsəfə
məsələlərində bunların heç biri bizi elmdən əvvəlki çağda yaşaymış olan bir
adam qədər irəli apara bilməz” deyirsiniz.
Düşünürəm ki, bu
qeyri-mümkündür.
Xahiş edirəm, Aristotelçi
olmayın.
Bir nümunə verəcək olsam,
bu gün Aristotelin təqibçisi olan insanlar vardır. Məncə bu bir çılğınlıqdır. Aristotel
özü bu gün yaşamış olsaydı, qətiyyən Aristotelçi olmazdı. Onu günümüzdəki zamana
gətirsək, dərhal müasir elmi öyrənməyə başlayar, öyrəndiklərinə əsaslanaraq
modası keçmiş fikirlərini tərk edər və çox güman ki, müasir Aristotelçilərə gülərdi.
Aristotel bütün
zamanların ən büyük düşüncə xadimi ola bilər. Lakin böyük, hətta ən böyük düşüncə
xadimi olmaq belə keçdiyimiz 200 ildə toplanmış insan biliyinə çata bilmək qədər
önəmli deyil. Bu səbəbdəndir ki, Aristotelin böyüklüyünə çata bilməyəcək
günümüzdəki düşüncə xadimlərinin araşdırmaları böyük ehtimalla Aristoteliniklərdən
daha doğrudur. Aristotelin fəlsəfi metodu böyük ölçüdə çoxluğun və müdriklərin
fikirlərini uzlaşdırmaq haqqındadır. Amma əlbəttə ki, bunlar öz zamanında
yaşamış və aşağı yuxarı heç bir şey bilməyən insanların düşüncələrinəə uyğun gəlir.
Bir az da müəyyənləşdirəcək
olsaq, Aristotelin fəlsəfəsi teologiya ilə doludur. Şeylərin öz içərilərində
yerləşmiş məqsədləri və funksiyaları olmalıdır – sadəcə şüurlu varlıqların və
obyektlərin deyil, təbiətdəki hər şeyin. Bu tamamilə xətalı bir dünyagörüşüdür.
Əgər 2000 il əvvəldə yaşayırsınızsa, belə düşünmək axmaqlıq deyildir. Amma bu
gün hər cür fenomenə dair detallı və cəsarətlə test edilmiş nəhəng bir elmi
açıqlamalar yığınımız var. Təbii teologiyanın – hər hansı bir şüurlu varlığın
arzularından müstəqil olaraq təbiətdə var olan məqsədlər və “funksiyalar”- buna
ən kiçik payı belə yoxdur*.
*Bilirəm
indi kimsə, təbii funksiyaların biologiyada ortaya çıxdığını iddia edən bir şərh
verəcək. Lakin təkamülçü funksiyalar Aristotelçi “teleo”-larala eyni deyildir.
Bütün bioloji fenomenlər mexaniki səbəbiyyətlə izah edilə bilir.
Yəni hələ təbii
funksiyalardan bəhs edirsinizsə, məncə bu dörd bədən mayesinin
balanssızlığından narahat olan həkimin etdiyinə bənzəyir.
Mətnin xaricinə baxın
Mənə qalarsa, fəlsəfə
tarixi ilə məşğul olmanın cazibədarlığının bir qismi onun təcrid halında olmasından
qaynaqlanır: bir şəxs sadə şəkildə sırf A filosofunun mətnlərindən ibarət
dünyada məskunlaşa bilir. Bu mətnlərin hamısını oxumağımız mümkündür və fəlsəfəçi
ölmüş olduğundan daha
artığını yaratmayacağını də bilirik.(Yenə də şübhəsiz ki, ikinci dərəcəli qaynaqlardan
daha çoxu gələcəkdir)
Əgər adi bir fəlsəfəçisinizsə, hər tərəfdən gələcək
etirazları və dəlilləri ağlınızda tutmalısınız. Bir fəlsəfəçi istinad etməli
olduğunuz tamamilə yeni bir arqument ortaya qoya bilər. Bir elmi kəşf(öz sahənizdə
belə olmasına ehtiyac yoxdur) nəzəriyyələrinizdən birinə şübhə sala bilər(təbii
ki, haqqında danışdığınız məsələləri “saf anlayışlar” olaraq ifadə etməmisinizsə)
Tarixçisinizsə, bütün bunları problem etməyinizə
ehtiyac yoxdur, çünki siz hər hansı bir fəlsəfi fikirin doğru olduğunu müdafiə
etmirsiniz. Sadəcə bir fəlsəfi fikrin mətnlər tərəfindən dəstəkləndiyini deyirsiniz.
Bu xətanı daha sadə və asan formaya salır.
Lakin bu eyni zamanda fəlsəfə tarixinin zərərli
olmasının da səbəbidir. Çünki insanlar fəlsəfənin böyük sualları haqqında həqiqətən
düşünməlidirlər. Və onlar haqqında düşünərkən bunu gerçəkliyə aid çox fərqli mülahizələri
göz önünə alacaq şəkildə etməliyik.
Məsələn nəyi etmənin doğru olduğu haqqında düşünməliyik. Kantın fikrincə nəyi etmənin doğru olduğu haqqında deyil. Nəyin gerçək olduğunu düşünməliyik,
Platonun nəyin gerçək olduğunu deməsi haqqında yox.
Tərcümə edən: Bahmanyar Club
Mənbə: Fake Nous
Yorumlar
Yorum Gönder