Doğru olanı etmək istədiyimizdə
belə, ediləcək doğru şeyin “həqiqətən” var olub olmadığı haqqında marağımız
yaranır. XX əsrin böyük bir hissəsində əksər Anglo-sakson filosof bir baxıma
subyektivist idi. Dili diqqət mərkəzinə aldıqları üçün, onu ortaya qoymaq meylləri
buna yaxın bir şey idi. Etik ifadələr, doğru və ya yanlış ola biləcək sadə
hökmlər kimidir; lakin gerçəklikdə duyğularımız və seçimlərimizin ifadələri
yada izahlarıdır. Məsələn, J.L.Mackienin “xəta nəzəriyyəsi” versiyası “Donald Trump qorxunc bir insandır” dediyimdə əslində “Donald Trumpı sevmirəm” demək istədiyimə eyham vurduğumu qeyd edir. Doğru ya da yanlış, yaxşı ya da pis, ədalətli ya da ədalətsiz olmaq haqqındakı iddiaların hərfiyyən özümüzə məxsus duyğular və arzuların subyektiv izahları olduğuna inansaydıq, o vaxt ortaq ictimai ifadələrimiz (söz) və paylaşdığımız ictimai həyatımız açıq şəkildə çox fərqli görünərdi. Nitsşenin “qorxunc gerçəklərindən” biri doğru və yanlış haqqında öz düşüncələrimizin çoxusunun göz görə-görə, əvvəl axır yox olacaq olan Xristianlıqdan qalmış olmasıdır. Bizlər bir uçurumun üzərindən keçən, ancaq aşağı baxmadığı üçün yıxılmayan cizgi film obrazıyıq. Hələ ki.
yada izahlarıdır. Məsələn, J.L.Mackienin “xəta nəzəriyyəsi” versiyası “Donald Trump qorxunc bir insandır” dediyimdə əslində “Donald Trumpı sevmirəm” demək istədiyimə eyham vurduğumu qeyd edir. Doğru ya da yanlış, yaxşı ya da pis, ədalətli ya da ədalətsiz olmaq haqqındakı iddiaların hərfiyyən özümüzə məxsus duyğular və arzuların subyektiv izahları olduğuna inansaydıq, o vaxt ortaq ictimai ifadələrimiz (söz) və paylaşdığımız ictimai həyatımız açıq şəkildə çox fərqli görünərdi. Nitsşenin “qorxunc gerçəklərindən” biri doğru və yanlış haqqında öz düşüncələrimizin çoxusunun göz görə-görə, əvvəl axır yox olacaq olan Xristianlıqdan qalmış olmasıdır. Bizlər bir uçurumun üzərindən keçən, ancaq aşağı baxmadığı üçün yıxılmayan cizgi film obrazıyıq. Hələ ki.
Digər tərəfdən Sam
Harrisin bir neçə il əvvəl geniş miqyasda oxunan bir kitabı var idi: Əxlaqi mənzərə:Elm, insani dəyərləri necə müəyyən
edə bilər? indi, əgər “elm” insani dəyələri müəyyən edə bilsəydi, bunun necə ediləcəyinə
bağlı olaraq, Nitsşe və subyektivliyə qarşı bir cavabımız ola bilərdi. Təəssüf
ki, bu kitabı analiz etməyim istənilsəydi, bir dəfəsində yalnız bir kitabın bütün mətnini
mötərizə içərisinə alaraq ön tərəfinə “Bu
belə deyil” yazıldığı təqdirdə onunla eyni fikirdə olacağını qeyd edən
Vitgenşteyni izləmiş olabilərəm. Nümunələrdən sadəcə biri: Əksər filosof, bir elm ilə elmdən kənar ya da
hətta saxta elm arasındakı sərhədləri müəyyən etmək problemi olaraq
adlandırılan saxta bir metodoloji fərqləndirmə təmin etmək proyektinin bir işə
yaramadığını qeyd edəcəkdir. Yəni, Sam Harrisin “elmin” etikanı qoruyacağı
istiqamətindəki əsas iddiası ya taftologiyadır (çünki etika ilə bağlı suallara cavab
vermək üçün inkişaf etdirdiyimiz hər cür
obyektiv üsullar nə olursa olsun, yetərincə geniş bir ifadə ilə desək, bir növ
elm olacaqdır.) ya da yanlışdır (çünki mövcud formaların heç biri – fizika,
kimya və biologiya, çox güman ki etik problemlərə cavab verməyəcəkdir)
Yenə də Harrisə haqsızlıq
edirəm. O, “insan inkişafının” mərkəziyyəti haqqında danışdığı zaman, öz içərisində,
etika daxilində tək bir obyektivlik qaynağıdır. Subyektiv etikanın böyük xaç atası olan Devid Hyumun etika sahəsində
subyektivliyi dəstəkləmək üçün yaratdığı argumentlərdən biri dünyada heç bir şeyin
“yaxşı” və ya “pis” etiketi ilə dəstəklənən ya da seçilən obyektiv xüsusiyyətlər
olmadığıdır. Hər hansı bir fəaliyyət, soyğun ya da hücuma şahid olarsam, onun
bütün gerçək obyektiv xüsusiyyətlərini heç bir dəyərləndirici olmadan izah edə
bilərəm. Ancaq etika xarici dünyada deyildir. Hamısı başınızın içərisindədir..
Bir şeyin yaxşı ya da pis
olmadığını bir anlıq kənara qoyacaq olsanız da, qəti şəkildə bəzi şeylər sizin
üçün pis ya da yaxşıdır. Soyğun qurbanının duyğusal sıxıntıları ya da hücuma məruz
qalanların yaraları ortaq, obyektiv dünyamızın yetərincə gerçək xüusiyyətləridir.
İnsanlar üçün yaxşı və pis olan şeylər tamamilə subyektiv deyildir.
Budur bütün bunlardan
xilas olmağın bir yolu. Bir şeyi yaxşı ya da pis edən bir şey sadə bir şəkildə
onu seçib seçmədiyimdir. Lakin bu qəti olaraq inandırıcı deyil – rifah iqtisadiyyatında
pragmatik bir sadələşdirmə olsada. Əlbəttə, bəzi şeyləri mənim üçün yaxşı ya da
pis edən şeylərin bir qismi onları seçib seçməməyimdir. Amma bu heç də hekayənin
hamısı demək deyil. Bəzən mənim üçün pis olan şeyləri də seçirəm. Lakin insan
rifahına dair bir obyektiv ünsür, ən azından, mənim üçün yaxşı ya da pis olana
dair bir obyektiv ünsür varmış kimi görünür. “Rifah” haqqında düşünməyin bir
yolu onu “Sağlamlıq” ilə qarşılaşdırmaqdır. Sağlamlıq doktorlar və elm adamları
tərəfindən olduqca yaxşı bir şəkildə araşdırılmaqdadır. Hər nə qədər bəzən pis
nəticələr haqqında əhatəli biliyə sahib olaraq, sağlam olmayan ehtimalı seçsək
də, məhz bu səbəbdən “sağlamlığı” subyektiv bir anlayış olaraq ifadə etməyə cəhd
etmirik. İnsanlar heyvandır. Onlar üçün
bəzi şeylər sağlam ya da qeyri sağlamdır. Sağlamlıq ilə əlaqədar hökmlərin bir
dəyərləndirmə miqyası vardır. Dağa dırmaşmaq və siqaret çəkmək qeyri-sağlamdır (zərərlidir),
çünki bir çox şeyin yanında ölüm riskini də artırır. Siqaret çəkmək və dağa
dırmaşmaq sevginiz sizi ölüm riskinə aparacaq qədər böyük ola bilər, ancaq
bunlar yenə də obyektiv olaraq sağlamlıq üçün zərərlidir. Rifahı da eyni şəkildə
düşünə bilərik. Bəzən bizim yararımıza olmayan şeylər edərik, ancaq bu gerçəklikdə
bizə nəyin fayda verdiyinə dair iddialarda tapılacaq tərəfsiz bir məzmunun
olmadığını göstərmir. Tam əkinə. Bu, bizim üçün yaxşı ya da pis olanın (ən
azından qismən) obyektiv olduğunu intuitiv olaraq hal-hazırda qavradığımızı
göstərir. Bunun nəticəsi olaraq, məhz bunun rifah üçün etika daxilindəki
obyektivlik qaynağı olduğunu deyə bilərik. Eynilə sağlamlıq kimi ən azından
qismən obyektivdir. Bu doğru olsa belə, mənim üçün ən azından yaxşının, yaxşı
olan deyil, obyektiv olan olduğunu sübut etdiyini deyə bilərik. Nə Platon, nə də
Aristotel bunu bu şəkildə görürlər. Onlar üçün mənim mövqeyimdən yaxşı olan və
ümumi olaraq yaxşı olan eyni şeydir. Ancaq çağdaş fəlsəfədə bu iki fikir bir
birindən ayrıldı. Əslinə baxsaq, demək olar ki, tamamilə əksini düşünməyə
meylliyik. Öz şəxsi maraq dairələrimizdə (bir dərəcəyə qədər) vərdiş etdiyimiz
forması ilə gördüyümüz işlərdən fədakarlıq etməyimiz gərəkdiyinin edilməsi lazım
olan doğru şey olduğunu düşünürük. Nə üçün belə olduğu çox uzun bir məsələdir.
Ancaq nəyin edilməsi haqqında düşüncə ilə nəyin yaxşı olması haqqında düşüncə (reasoning) arasındakı fərqlə əlaqədar nə
düşünməliyik?
Mərhum, böyük Derek Parfit,
öz dərsində nəzəri düşüncə ilə 3 növ praktiki düşüncə arasında fərqliliyi göstərən
bir cədvəl təqdim etmişdi. Nəzəri düşüncə nəyə inanılmasının gərəkli olduğu haqqında
düşünməkdir. Praktiki düşüncə nə ediləcəyi haqqında düşünmək deməkdir. Vasitəçi
praktiki düşüncə isə məqsədlərimizə çatmağın yollarına dair düşünməkdir. Əgər
müəyyən bir şəkildə bəzi hədəflər qoysaq, ayrıca bunu necə gerçəkləşdirəcəyimizə
dair bir səbəbimiz varsa, vasitəçi düşüncə ilə məşğuluq. (Nəzəri düşüncənin skeletinin
məntiq oluğunu düşünmək, vasitəçi düşüncənin skeletinin rasional qərar nəzəriyyəsinin
aksiomları olduğunu demək kimidir) Ayrıca nəyə çatacağıma və nəyin arxasınca
qaçacağıma dair əvvəlcədən məlumatlı olduğum praktiki düşüncə də vardır. Heç
olmasa, seçimlərimi daha çox nəyin yerinə yetiriləcəyini düşünərək çata biləcəyimiz
nəticələri qiymətləndirə bilərik: Ayrıca (Parfitin müdafiə etdiyi kimi) daha
yaxşı ya da daha önəmli olaraq nəticələnmələri haqqında da düşünə bilərik.
Nəhayət, etik praktik düşüncə də vardır: digərlərinin nəticələrinin necə diqqətə
alınmasına dair düşünmək. Bu yanaşmaya görə, Etika müəyyən bir növ tərəfsizlik
tələb edir və ya hətta eləcə tərəfsizlikdən yaranır. Öz maraq dairələrimi
başqalarının maraqlarından daha az önəmli saymıram, ancaq onları da daha önəmli
olaraq saymıram.
Bu necə bir düşünmədir? Ən əsas hissələri yetəri qədər bilinəndir. Kantın
dediyi kimi “Etikada subyektiv olmaq
müdriklik deyildir”. Ən çox kəmiyyət qarşılığında ən yüksək faydanı gətirəcək
hər şeyi etməyimiz gərəkdiyini düşünə bilərik. Çox keçmədən bir sıra qarışıqlıqlar
bir-birini izləyir. Lakin hər zaman üçün təsdiq etdiyimiz bu və ya digər
prinsiplərin qarışığı nə olursa olsun bunlardan hər hansı birini bir növ düşüncə
olaraq düşünmək üçün hər hansı bir səbəbimiz varmı həqiqətən?
Hyum praktiki ağılı bütün
yönləri ilə rədd etmişdi.”Dünyanın dağılmasının
əvəzinə barmağının qaşınmasını seçmək irrasional deyildir” deyirdi. Lakin həqiqətən
elədir. Vasitəçi düşüncə dünyanın dağılması ilə nəticələnəcək şəkildə
barmağınızı qaşımağın irrasional olduğunu deyəcəkdir. Çünki, dünyanın dağılması
siz və hədəfləriniz üçün barmağınızın qaşınmasından daha pis olacaqdır. Hyumun
qeyd etmək istədiyi şey, bir növ düşüncə olmadığı üçün onun irrasional
olmadığıdır. Ancaq hədəflərinizə çatmaq üçün vasitələrinizi necə istifadə etmək
haqqında bir nəticə əldə etmək, həqiqətən bir düşüncədir.
Bu ilk addım və ən böyük
sıçrayışdır. Parfit bunu düşüncə forması olaraq etikaya çatdıran təhlükəli bir
prosesin başlanğıcı olduğuna inanırdı. Əgər bu addımı atmanızı təmin edə bilərsək,
gerisi daha asan olacaq. Hər hansı bir növ praktiki düşüncə varsa, niyə
etikanın bir növ praktiki düşüncə olduğunu inkar edək ki? Daha sonrakı addım məhz
budur. Əgər bir növ düşüncə olaraq öz hədəfimizə yönəlmiş davranışları uyğun qəbul
edərsək, hədəflərimizi nizamlamaq, onlara təsir etmək və hətta onları
qarşılaşdırmaq ən azından bir növ düşüncə olmazmı? Və əgər hansı hədəflərin ən
dəyərli olduğu və necə təsirlənəcəyi məsələsində qərar verə bilsək, öz hədəflərimizin
hansı yolla digərlərinin hədəflərinin əleyhinə çevrildiyi haqqında nəticə çıxara
bilmərikmi?
Etikanın böyük hissəsi,
dediyim kimi başqalarının hədəflərinin nə şəkilə hesaba alınacağını ətraflı şəkildə
izah etməklə bağlıdır. Etika fərdlərin hədəfləri arasındakı tərəfsizliyin gərçəklikdə
nə mənaya gəldiyi ilə bağlıdır. Bununla birlikdə rifahın dünyada gerçəkdən var
olduğunu iddia etsəm də bu prinsiplərin hamısı həqəqtən beynimizdədir. Amma onlar
subyektiv deyillər, ağlın məhsullarıdır.
Bu ehtimal doğru
görünmürsə, hətta mistik görünürsə, riyaziyyatla qarşılaşdırın. Riyaziyyat da
tam olaraq bizim beynimizdədir. Şərtlər öz bərabərində sübutlara aparan
aksiomları gətirir. Ancaq, nizamlı olmaları və bir-birinə uyğun olmaları üçün
intuisiyalar olaraq başlayır. Bütün problemlər daha sonra gəlir. Vasitəçi
praktiki düşüncə haqqında daha əvvəl irəli
sürdüyüm iddianı nəzərdən keçirək: Hədəflərimizə çatmağımız üçün lazım olan
yollarla bağlı düşüncələrimiz haqqında necə düşünəcəyimizə dair sistemləşdirməyə
yönəlmiş nizamlar - ən azından rasional qərar nəzəriyəsi və mikroiqtisadiyyat –
mövcuddur. Orada bir anlaşmazlıq vardır və rəqib aksiomlar verilir. Ancaq demək
olar ki, heç kim vasitəçi düşüncəyə aksiomatik yanaşma sərgiləmənin subyektiv
olduğunu düşünmür.
Gorge Stockun “Suallar
kitabı”ndan dərslərimdə tez-tez istifadə etdiyim qəribə və bir o qədər də izah
edici bir sual. Xarici bir ölkədə 1000 tanımadığınız adamın həyatını xilas etmək,
bir təyyarədəki 500 amerikalını ya da özünün ən yaxın dostunun həyatını xilas
etmək arasından hansını seçərdiniz? Təcrübələrimə görə, çoxu insan 100 nəfər
tanımadığı şəxsi xilas etməyi düşünür. Kiçik, amma önəmli bir qrup insan “ən
yaxın dostunu” xilas etməyi düşünür. Demək
olar ki, heç kim 500 amerikalını seçmir. Niyə?
Bəlkə sadəcə olaraq bu yanlış cavabdır. Bizə bu seçimdə yol göstərməsi
lazım olan şərtlərlə bağlı tutarlı, düşüncənin əks strategiyaları sizi 1000 nəfərə
ya da ən yaxın dostunuza istiqamətləndirən fəaliyyətlərdir. Bunlardan da
hansının doğru olduğu çətin və qəribə məsələdir. Ancaq digər ehtimalı dəstəkləyən
tutarlı bir prinsipə əsaslanan öz metodunuzu sorğulamaq çətindir. Bu, etikanın
asan və “həll oluna bilən” olduğunu göstərmir. Ən azından mənə görə, çox az ya
da tamamilə subyektiv olmayacaq şəkildə şərtlər haqqında ətraflıca düşünə biləcəyimiz
görüntüsünü verir.
Dolayısı ilə, burada öz
etik dəyərlərimizi bildirə biləcək ən azı iki potensial obyektiv qaynaq vardır.
Bir tərəfdən insanlar üçün yaxşı və pis olan rifah (ən azından qismən)
obyektivdir – “dünyanın əşyalarının” (Quine) bir hissəsi həqiqətən də kənarda
var. Digər tərəfdən də nə edilməsinin lazım olması haqqında nəticə çıxarmaq bir
növ düşüncədir. Bütün düşüncələr kimi beynimizin içərisindədir, amma hər düşüncə
kimi də bunun bir obyektivlik sıxıntısı vardır. Cavab vermədiyimi bir çox
sualdan biri: Niyə digər insanalrın hədəfələrini hər zaman önəmsəmək məcburiyyətindəyəm?
Niyə sırf mənim üçün yaxşı olanı etmirəm? Hər necə osla da, egoizm etikanın
obyektivliyinə deyil, onun məzmununa qarşı bir meydan oxumadır.
Tərcümə edən: BahmanyarClub
Mənbə: 3
Quarks Daily
Yorumlar
Yorum Gönder