“Azadlıq” güclü bir kəlimədir. hamımız ona müsbət
baxırıq və onun uğruna inqilablar başladılıb, müharibələr aparılıb və davamlı
olaraq siyasi kampaniyalar təşkil edilir. Yaxşı “azadlıq” deyərkən tam olaraq nəyi
nəzərdə tuturuq? Bütün partiyalardakı bütün siyasətçilərin azadlığa inanması,
insanların bu mövzuda danışarkən ağıllarında hər zaman eyni şey olmadığını göstərir.
Azadlığın fərqli növləri ola bilərmi və əgər elədirsə bu fərqli növlər bir-biri ilə ziddiyyət təşkil edə bilərmi? Bir azadlığın dəstəklənməsi digər azadlığı məhdudlaşdıra bilərmi? Hətta insanlar azadlıq adı altında bir şey etməyə məcbur edilə bilərmi?
Azadlığın fərqli növləri ola bilərmi və əgər elədirsə bu fərqli növlər bir-biri ilə ziddiyyət təşkil edə bilərmi? Bir azadlığın dəstəklənməsi digər azadlığı məhdudlaşdıra bilərmi? Hətta insanlar azadlıq adı altında bir şey etməyə məcbur edilə bilərmi?
XX əsr siyasət fəlsəfəçisi İsaiah Berlin
(1909-1997) bu iki suala da “Bəli” cavabını vermiş və “İki Azadlıq Anlayışı”
(1958) məqaləsində, mənfi azadlıqlar və müsbət azadlıqlar adını verdiyi iki
ayrı azadlıq (hürriyyət, Berlin bu kəlimələri bir-birlərinin yerinə istifadə
etmişdir) təsvir etmişdir.
Mənfi azadlıq, müdaxilədən gələn azadlıqdır.
Başqalarının fəaliyyətlərinizi məhdudlaşdırmadığı ölçüdə mənfi olaraq
azadsınız. Əgər başqaları bir şeyi etməyinizə birbaşa fəaliyyətləri ilə və ya
sizin əleyhinizə olan sosial və iqtisadi tənzimləmələri dəstəkləyərək dolayı
olaraq mane olursa, mənfi azadlığınızı o qədər məhdudlaşdırır deməkdir. Berlin,
insanın azadlığını məhdudlaşdıran şeylərin sadəcə başqaları tərəfindən tətbiq
edilən məhdudiyyətlər olduğunu vurğulayır. Təbii səbəblərdən qaynaqlanan məhdudiyyətlər
sayılmır. Ayaq üstə dura bilməmək fiziki bir məhdudiyyətdir, amma azadlığıma
istiqamətlənmiş bir məhdudiyyət deyil.
Demək olar ki, hər birimiz xaosdan qaçmaq adına mənfi
azadlıqlarımıza gələn bəzi məhdudiyyətləri qəbul etməyimiz lazım olduğunda həmfikirik.
Bütün dövlətlər, vətəndaşlarının bir arada yaşaya bilməsi və cəmiyyətin
problemsiz işləməsinə kömək etmək üçün hazırlanan qanun və idarəçiliklərə tabe
olmaqlarını tələb edir. Azadlığımıza istiqamətlənmiş bu məhdudiyyətləri, sülh,
təhlükəsizlik və rifah kimi digər faydalarla əvəz etmək üçün qəbul edirik. Eyni
zamanda çoxumuz həyatın tənzimləmələrə daxil edilməməsi və fərdlərin tamamilə olmasa da böyük ölçüdə
azad olmalı olduqları bəzi hissələrin olduğunu müdafiə edirik. Siyasət fəlsəfəsinin
əsas mübahisələrindən biri də bu şəxsi mənfi azadlıq sahəsi ilə əlaqəlidir. Məsələn, dövlət, dediyimiz və oxuduğumuz şeylərlə ya da hansı cinsi fəaliyyətlərlə məşğul
olacağımızla əlaqəli məhdudiyyətlər tətbiq etməlidirmi?
Mənfi azadlıq başqaları tərəfindən idarə edilən azadlığımızla əlaqəli ikən, müsbət
azadlıq şəxsin özünü idarə etməsi ilə əlaqəlidir. Müsbət mənada azad olmaq, şəxsin
öz mənfəətləri ilə vəhdət halında məntiqli davranaraq və məsuliyyət sahibi
olduğu seçimlər edərək özünün ağası olmasıdır. Bu mənfi azadlığın bəsit bir
qarşılığı olaraq görünə bilər, başqalarının məni idarə etmədiyi ölçüdə özümü
idarə edə bilirəm. Məsələn, özünü ölümə aparan narkotik vərdişini dəyişə bilməyən
bir aludəçini düşünün. Mənfi azadlığı məhdudlaşdırılmamış olsa da (kimsə
narkotiki alması üçün onu məcbur etmir) müsbət baxımdan azad deyil (yəni öz mənfəətləri
istiqamətində məntiqli davranmır).
Berlin-ə görə, bu cür vəziyyətlərdə, məntiqsiz və
instiktiv olan ikili şəxsiyyət və məntiqli və uzaqgörən olan üstün şəxsiyyət
kimi bir şeydən bəhs etmək çox normaldır. Və buradakı məsləhət bir kimsənin sadəcə
üstün şəxsiyyəti hakimdirsə, müsbət mənada azad olmasıdır. Əgər bu düzdürsə, şəxsi
bir şeyi etməyə məcbur edərək daha azad hala gətirə bilərik deməkdir. Əgər aludəçinin
narkotik istifadəsinə mane olsaq, üstün şəxsiyyətinin idarəni ələ almasına kömək
edə bilərik. Mənfi azadlığını məhdudlaşdıraraq müsbət azadlığını artıra bilərik.
Səhv yönləndirilən və pis niyyətli müdaxilələri əsaslandırmaq üçün bu baxış tərzindən
necə faydalana biləcəyini görmək asandır.
Berlin, üstün və ya “gerçək” şəxsiyyətin bir sosial
qrupla (“qəbilə, irq, kilsə, dövlət”) əlaqələndirildiyində müsbət və mənfi
azadlıq arasındakı boşluğun və sui-istifadə olunma riskinin artdığını müdafiə
etmişdir. Çünki bu vəziyyətdə fərdlərin sadəcə qrupları (daha aşağı, sosial
olmayan şəxsiyyətlərindən qaynaqlanan), fərdi
arzularını basdırdığında və öz arzularını tətbiq etdikdə azad olduqları nəticəsinə
gələ bilərik. Bu düşüncə ilə əlaqəli Berlin-i xüsusilə narahat edən şey fərdləri
sadəcə təhlükəsizlik və əməkdaşlıq kimi sosial mənfəətlərin zəmanət altına
almaq üçün deyil, eyni zamanda onları
azad etmək məqsədi ilə bir şeylərə məcbur etməyi haqlı hesab etməsi idi.
Buradakı məcbur etmə, heç məcburiyyət kimi deyil, azadlaşdırma olaraq baxılır və
buna əks olan etirazlar da narkotik almaq istəyi kimi daha aşağı şəxsiyyətin
ifadələri kimi göz ardı edilə bilir.
Berlin, iqtidardakıların “insanların “gerçək” şəxsiyyətləri adına zorakılıq etməklərinə,
basqı göstərməklərinə, onlara işgəncə verməklərinə və insan və ya cəmiyyətlərin
gerçək arzularını görməzdən gəlməklərinə” icazə verən bu anlayışa “qorxunc şəxsiyyətləşdirmə”
adını vermişdir. (Oxuyucuların ağlına George Orwell-in
Stalinist bir siyasi partiyanın necə öz həqiqət anlayışını fərdlərə tətbiq
edərək onları Partiya liderini sevə bilməkləri üçün “azadlaşdırdığını” göstərən
1984 kitabı gələ bilər)
Berlin, azadlıq fikirlərini Nasist Almanyası və
Stalinist Rusiya totalitar rejimləri tərəfindən necə sui-istifadə edildiyini
düşünürdü və bu cür düşünməyinin təhlükələrini
vurğulamaqda haqlı idi. Amma buradan müsbət azadlığın dəstəklənməsinin hər
zaman səhv olduğu nəticəsinə gəlinə bilməz. (Berlin də bunu iddia etmir və mənfi
azadlıq anlayışının da bu şəkildə sui-istifadə edilə biləcəyini deyir) Bəzi
insanların özlərinə faydalı olacaq şeyləri anlaya bilmələri və tam
potensiallarına çata bilmək üçün köməyə ehtiyacı ola bilər və onlara bu mövzuda
kömək etməkdə dövlətin məsuliyyətli olduğunu deyə bilərik. Hətta məcburi təhsilin
əsas məntiqi də budur. Uşaqları (mənfi azadlıqlarını böyük ölçüdə məhdudlaşdıraraq)
məktəbə göndəririk, çünki onlara faydalı olacağına inanırıq. Uşaqları nə istəyirlərsə
etsinlər deyə azad buraxmaq böyük ehtimal laqeydlik və ya sui-istifadəyə səbəb
olacaqdır. Böyüklər mövzusunda da müzakirəyə açıq bir şəkildə dövlət, mədəniyyət,
təhsil və sağlamlıq proqramları ilə vətəndaşlarının
zəngin və razı qaldıqları bir həyat yaşaya bilməklərinə kömək etməkdə məsuliyyət
daşıyır. (Bu cür bir köməyə yaranan ehtiyac, reklamçıların “aşağı səviyyəli”
zövqlərimizə təslim olmağımız üçün bizi davamlı olaraq sövq etdiyi sərbəst
bazar cəmiyyətlərində xüsusilə basqılayıcı ola bilər) Bundan əlavə insanlar həyatlarının
məna və məqsədini özlərini feminizm kimi geniş ölçülü bir sosial və ya siyasi hərəkatla
qaynaşdıraraq tapmış da ola bilər və bunu etməklərinə köməkçi olaraq azadlaşmalarını təmin etmiş ola bilərik.
Əlbəttə bu vəziyyətdə ortaya daha çox sual çıxır.
Mövcud təhsil sistemimiz həqiqətən uşaqların xeyrinə işləyirmi, yoxsa onları sadəcə
sosial və iqtisadi baxımdan yararlı olacaq bir qəlibəmi salır? Zəngin və razı
qalacaqları bir həyatın necə olacağına kim qərar verir? Dövlət, insanların
yaxşı yaşaması üçün hansı vasitələri qanuni bir şəkildə istifadə edə bilər?
Zorakılıq hər hansı bir formada qəbul edilə bilərmi? Bunlar nə cür bir cəmiyyətdə
yaşamaq istədiyimiz ilə əlaqəli suallardır və cavabları da asan deyil. Amma
Berlin, bizə mənfi və müsbət azadlıq arasındakı fərqi göstərərək onlar haqqında düşünmək üçün güclü bir vasitə də təqdim
etmiş olur.
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Mənbə: Maria Kasmirli, “Tools for thinking: Isaiah Berlin’s two concepts of freedom” (11.02.2019)
Yorumlar
Yorum Gönder