Zəruri Varlıq və onunla əlaqədar problemlər fəlsəfədə
filosofların məşğul olduğu metafizik mövzuların başında gəlir. Bu problem fəlsəfənin
ən əhəmiyyətli sahələrindən biridir. Fəlsəfi baxımdan Tanrının varlığı
mövzusunda müxtəlif teistik dəlillər istifadə edilərək, Tanrını tapma yolları
sınaqdan keçirilmişdir. Bu dəlillər ya “a priori” ya da “a posteriori”dir.
Heç bir təcrübəyə söykənmədən ağıl yoluyla Tanrının
varlığını ələ alan ontoloji dəlil, mümkün varlığı
müzakirə mövzusu etmədən zəruri varlığı əsas götürür. Bu dəlil Tanrının varlığı qavramından başlanılır. Bu fikir “Özündən daha üstünü düşünülməyən” və “ən mükəmməl varlıq” fikiridir
müzakirə mövzusu etmədən zəruri varlığı əsas götürür. Bu dəlil Tanrının varlığı qavramından başlanılır. Bu fikir “Özündən daha üstünü düşünülməyən” və “ən mükəmməl varlıq” fikiridir
Tarixi kökləri İslam fəlsəfəsinə qədər gedən
ontoloji dəlili, bir dəlil formasında dilə gətirən və fəlsəfəyə daxil edən edən,
tanınmış xristian filosofu Anselm olmuşdur.
Orta əsrlərdə dərin izlər buraxan, sxolastik fəlsəfənin
də çox əhəmiyyətli bir filosofu olan Anselm, ontoloji dəlilin qurucusu olaraq
bilinir. Anselm tərəfindən irəli sürülən bu dəlil, fəlsəfədə üzərində ən sıx
müzakirələrin edildiyi bir mövzu halına gəlmişdir . Xüsusilə, özündən sonra gələn
rasyonalist filosoflar tərəfindən də inkişaf etdirilən bu dəlil sayəsində,
Tanrının varlığı düşüncəsindən onun varlığının həqiqəti (gerçəkliyi) və zəruriliyi fikirinə gedilir.
Anselmin ontoloji dəlili, “Proslogion” adlı əsərinin
2-ci ve 4-cü hissələri arasında yer alır. Eyni mövzuya “Responsio” adlı
yazısında da yer vermişdir.
Onun “Proslogion”dakı fikirləri və öz dövründə
yaşamış olan Qaunilonun etirazlarına verdiyi cavablar, indiki vaxtda da bir çox
filosofun mövzu üzərində təkidlə dayanmalarını təmin etmişdir.
Anselm, Tannın varlığını O-nun tərifi və Tanrı
anlayışının təhlilindən çıxarmağa çalışır. Ona görə, “Tanrı dedikdə nəyi nəzərdə
tuturuq?” sualının cavabı; Tanrı, “özündən daha üstünü təsəvvür edilə bilinməyən
varlıq”dır. Anselm “özündən daha üstünü təsəvvür edilə bilinməyən varlıq”
anlayışından yola çıxır. Buradakı “daha üstünü düşünülə bilinməyən varlıq”,
“çox mükəmməl varlıq” mənasındadır. Ona görə insanda belə bir “mükəmməl varlıq”
fikri a priori olaraq mövcuddur. Bu baxımdan Anselm, Müqəddəs Kitabdakı (Zəbur, 14:1) bu ifadəni təkrarlamaqdadır:
“Ürəyində “Tanrı yoxdur” deyən bir axmağın belə zehinində özündən daha mükəmməli
düşünülə bilməyən Tanrı fikri mövcuddur .
Burada ağılımıza bu sual gələ bilər: Görəsən qeyd
edilən bu fikir yalnız zehinimizdə olan bir anlayışdırmı? Yoxsa o, zehinimizin
xaricində də bir həqiqətə sahibdirmi? Anselmin bu suala cavabı budur: “Fərz edək
ki, Tanrı yalnız zehindədir; o zaman zehinimiz bir çıxmazda olar”. Çünki həm
zehində həm də zehinin xaricində var olan bir şey yalnız zehində var olandan
“daha mükəmməl” olacaq. Tanrı “özündən daha mükəmməli təsəvvür edilməyən
varlıq” dır. Anselmə görə, əgər Tanrıya zehin xaricində də bir varlıq ətf etməsək
bu prinsipə tərs düşərik. O halda Tanrının, həm zehində həm də zehin xaricindəki
reallıqda mövcud olması lazımdır.
Anselm, Tanrının varlığını ontoloji dəlil vasitəsiylə
izah edərkən bu dəlili iki formada ələ almışdır: Dəlilin birinci formasında
Anselm, Tannın zehnində və xarici dünyadakı varlıq fikirini zikr edərək, Zəruri
varlığın yalnız zehində var olub xarici dünyada var olmaması vəziyyətində daha
mükəmməl ola bilməyəcəyi qənaətini bildirir.
“Mükəmməl varlıq” tək zehində düşünülsə, o varlığın
mükəmməl varlıq kimi deyil, mümkün varlıq kimi olduğu düşünüləcək. Bu vəziyyət
zəruri varlığın təkzibi deməkdir. O halda Anselmə görə, mükəmməl varlığın həm
zehində həm də xarici dünyada mövcud olması lazımdır.
Dəlilin bu istiqamətiylə “çox mükəmməl varlıq”a və
ya başqa bir şeyə də dəlalət edilə biləcəyinə işarə edən Qaunilo, Anselmin dəlilinin
mənasız bir dəlil olduğunu müdafiə edərək bu dəlilə etiraz etdi. Ancaq,
Anselmin bu tənqidə bir cavab yazıb yazmadığı müəyyən deyil .
Varlığın mükəmməlliyi fikirindən Zəruri Varlığa çatmağa
çalışan Anselmin iddiasından elə görünür ki, var olduğuna ürəkdən inandığı
Tanrının Varlığına mükəmməllik nöqteyi nəzərindən ağıl vasitəsiylə çatmaq
mümkündür. Anselm, dəlilini qane edici bir dəlil olmaqdan çox fəlsəfi bir dəlil
xarakterində təqdim edir.
Dəlilin ikinci formasına gəldikdə; “Proslogion”un
üçüncü hissəsində Anselm dəlili “Tanrının mükəmməlliyi” fikri baxımından deyil,
eyni zamanda “Tanrının yeganə Zəruri Varlıq” olduğu cəhətindən də ortaya
qoymağa çalışır. Dəlilin bu şəklində açar termin “mükəmməl varlıq” deyil, “Zəruri
Varlıq” dır. Bu vəziyyətdə “Tanrı” Zəruri olaraq vardır. Belə bir varlığa sahib
olmaq “mümkün varlıq”a sahib olmaqdan daha çox mükəmməllik ifadə edir.
Anselmin Ontoloji dəlilinin formalaşmasında “mükəmməllik”
və “zərurət” sifətlərinə sahib olan Zəruri Varlıq, yəni Tann haqqındakı düşüncələr
iki nöqtədə toplana bilər:
1 – Tanrı, mükəmməl varlıq olaraq başqa bir mümkün
varlığa tabe deyil. Ayrıca, başqa bir reallığın xarakterinə də tabe deyil.
Tanrı, hər hansı bir varlıq tərəfindən yaradılmamışdır, Tanrının varlığında heç
bir şeyin tərkibi olmadığı kimi, heç bir şey də onu yox edə bilməz. Qəti olaraq
sonsuzluğun zənginliyində və ən son varlıq olaraq tam mükəmməl varlıq xarakteri
ifadə edir. O halda Tanrı “Mütləq” və “Mükəmməl” dir.
2 – “Zərurət” fikri baxımından da Tanrı əzəli və əbədi
bir varlıqdır. Əgər onun bir əvvəli və sonu olsaydı, o təqdirdə Tannın
varlığına təsir edən başqa bir varlıq olacaqdı. Bu vəziyyət isə Tannın
varlığına ziddir. Yəni ontoloji dəlil baxımından Tanrının mükəmməliyinə mane
olacaqdı . Elə isə, Tanrı, Zəruri olaraq əzəli və əbədidir.
Doğruluğu təcrübələrimizə, müşahidələrimizə söykənməyən,
mülahizələrə, düşüncələrə, mühakimələrə “A Priori” deyilir. Doğruluğu təcrübələrimizə,
müşahidələrimizə söykənən, mülahizələrə, düşüncələrə, mühakimələrə “A
Posteriori” deyilir.
Tərcümə edən: Ziya Balıyev*
*Yazı müəllifin
istəyi və icazəsi ilə blogumuzda paylaşılmışdır.
Yorumlar
Yorum Gönder