Platon, Aristofones,
Xenofon ilə dövrün digər yazarların əsərlərində Aspasiadan söz açılmışdır, həmçinin Platonun dialoqlarında da adı çəkilən
qadın Aspasiadır. Miletli Aspasia Axioçun çox yaxşı təhsil almış qızı və
Periklin çox yaxşı təhsil görmüş 2-ci arvadıydı. Miladdan öncə 401-ci ildə
Afinada öldü.
Gözəllik və
zəka timsalı olan Aspasia Miletoslu bir hetairadır. Atasının Axioçus olmasından
başqa məlumat tapılmayıb, ancaq aldığı yaxşı
səviyyədə təhsili göz önünə gətirdikdə onun zəngin,soylu ailədən gəldiyini deyə bilərik. Bəzi antik qaynaqlar Aspasiasın Karyalı bir müharibə əsiri olduğunu deyir, fəqət bunun doğru olmadığı qəbul edilir. Aspasia bəzi antik və müasir yazarlara görə, Afinaya gəldikdən sonra bəzi üst səviyyəyə xitab edən hetaira oldu. Aspasiasın Afinaya necə gəldiyi müəmma qalmaqla bərabər Miladdan öncə IV əsrə aid və üzərində Axioçus və Aspasianın adlarının olduğu bir məzar daşının tapılması, tarixçi Binçel, Aspasianın ailə keçmişini və Afina ilə olan bağlantılarını yenidən ortaya atmışdı. Binçelin qaydası Aspasia ilə Miladdan əvvəl 460-ci ildə Afinadan sürgün olunan və bu dövrü Miletdə keçirdiyi hesab olunan Skambonedaeli II Alkibiadesi bir-birinə bağlayır.
səviyyədə təhsili göz önünə gətirdikdə onun zəngin,soylu ailədən gəldiyini deyə bilərik. Bəzi antik qaynaqlar Aspasiasın Karyalı bir müharibə əsiri olduğunu deyir, fəqət bunun doğru olmadığı qəbul edilir. Aspasia bəzi antik və müasir yazarlara görə, Afinaya gəldikdən sonra bəzi üst səviyyəyə xitab edən hetaira oldu. Aspasiasın Afinaya necə gəldiyi müəmma qalmaqla bərabər Miladdan öncə IV əsrə aid və üzərində Axioçus və Aspasianın adlarının olduğu bir məzar daşının tapılması, tarixçi Binçel, Aspasianın ailə keçmişini və Afina ilə olan bağlantılarını yenidən ortaya atmışdı. Binçelin qaydası Aspasia ilə Miladdan əvvəl 460-ci ildə Afinadan sürgün olunan və bu dövrü Miletdə keçirdiyi hesab olunan Skambonedaeli II Alkibiadesi bir-birinə bağlayır.
Biçnel
Alkibiadesin sürgün edilərək Miletə getdiyi və burada Axioçus adında birinin
qızıyla evləndiyini hesab edir. Daha sonra Alkibiades yeni arvadı və onun
bacısı Aspasia ilə Atinaya geri qayıdır. Binçel, eyni zamanda, bu evlilikdən
doğan uşağın adını Axioçus, 2-cinin isə Aspasia olduğunu deyir. Həmçinin,
Periklin Aspasia ilə tanış olmasının səbəbini Alkibiadesin ev xalqı ilə olan
yaxın münasibətləri sayəsində olduğunu idda edir. Perkleslə olan Zevs və Hera və
ya Omfale ilə Heranbesin münasibətinə bənzədilirdi. Aspasianın xarici və
"hetaira" olması onu evli qadınları evlərinə bağlayan qanuni çətinliklərdən
azad etmiş, ictimai fəaliyyətlərə qatılmasına imkan vermişdi. Plutarkos Aspasia
İonyalı hetaira olan Toeqeliya ilə müqayisə etmiş və onu nümunə görüşdüyünü
demişdi. Aspasianın ictimai dairələrdə fiziki görünüşündən çox gözəl danışıq
qabiliyyəti və təlimatlılığıyla diqqət çəkmişdi. Plutarkos, həmçinin,
Aspasianın Afinadakı evinin içərisində Sokratın və həmçinin, bir çox yazıçının olduğu və diqqət çəkən
intellektual mərkəz olduğunu deyir və Afinalı kişilərin Aspasianın bir hetaira
olmasına rəğmən arvadlarının da onu dinləmək üçün evinə gətirdiklərini yazır. Aralarında
sənətçilər, dövlət xadimlərinin də olduğu Anaxagoras, Arximades, Sofokles, Sokrates
kimi bir çox filosof da buranın daimi üzvlərindəndi. Afinada bir qadın, xüsusilə,
xarici bir qadın bu tərzdə sərbəat hərəkət etmə cəsarətini göstərirdi. Sokrates
Platonun dialoqlarında Diotimadan başqa Aspasiaya da müəllimlik etməsindən
yazır. Demokratik Afinada mütləq idarə olmadığına görə Perikles Aspasia və
yoldaşları kimi öndə gedənlər belə hücumlara məruz qalmışdılar.
Periklesin
düşmənləri Aspasianı qızları başdan çıxarma və tanrısızlıqda
günahlandırırdılar. Plutarkos və Aristofanes kimi antik dövrün yazarları
Aspasianı Afina ilə Sisamlılar arasındakı döyüşdən günahkar saymışlardı. Plutarkosa
görə, Perikles Aspasianı razı salmaq üçün Sisama hücum etmişdi. "Aharniyalılar"
adlı komediyasında "İndilik bəla ciddi deyildi və bundan ziyan görən
bizdik,amma indi bəzi gənc sərxoşlar Megaroya gedib fahişə Simetanı aradan
götürdü, bundan o dəqiqə təsirlənən Megaralılar, qarşılıq olaraq, Aspasianın
evindən 2 fahişə aradan götürdü, nəhayət, 3 fahişə üçün bütün Yunanıstanı
alovlar bürüdü.Sonra Perikles Olimpiya qədər əsəbiylə şimşək endirdi, ildırımı
nəzarətsiz buraxdı.Yunanıstanı alt-üst və mahnı kimi bu qərarı çıxartdı:
"Megaralılar şəhərimizdən, həm bazarlarımızdan, həm dənizdən, həm də torpaqdan sürgün edilməlidir" deyərək, Aristofanes
Aspasianı önəmsəyən Periklesi tənqid etmişdi.
Sokratın, Antistenesin
yazdığı Aspasia dialoqunda "cinslər arasındakı sevgi üzərində pozucu təsirə
qarşı bir xəbərdarlıq" deyən Anistenesin Aspasia haqqındakı düşüncəsi
komediya yazarlarının düşüncəsiylə üst-üstə düşürdü. Əvvəlki sokratiklərdə isə
Aspasia tamamilə başqa göstərilmişdi. Ümumiyyətlə, filosofların Aspasia
haqqındakı düşüncələri komediya yazarlarınınkına görə daha müsbət olmuşdu.
Korneman 1952-ci ildə Aspasia haqqında bunları demişdi. Aspasia mənəvi olduğu qədər
əxlaq baxımdan da qeyri-adi bir qadın
olduğunun dünyaya izah olunması üçün
onun namusunun qurtulmasına gərək yoxdur. Onun bədbəxtliyi Atina dövlətinin ən
yüksək,təhlükəyə ən açıq bir yerində olması,özüylə savaşan"Olimplilər"
kimi pis söhbətlərin, xüsusilə, qadınlar dünyasının və komediya şairlərinin lağ
oxlarının hədəf nöqtəsi olmasıdır.
Aisçines ən yaxşı fəlsəfə müəllimi olmaqla
ucaldığı, öz adını daşıyan bir diaqloq təqdim edər.
Ksenofon
"Sokratesdən xatirələr" adlı ondan hörmətlə söz açır. Platon
Menexenos dialoqu ilə ona bir "Epitaf" yazır. Həmçinin, qaynaqlar
Sokrates ilə Aspasianın çox tez-tez fəlsəfi söhbərlər etdiyini bildirir. Şmidt:
"Sokrates, xüsusilə, Aspasia ilə düşüncə alveri etməsi sayəsində bu gün
bizim də onu hesab etdiyimiz kimi böyük filosof olmasına çatdı"-deyə
yazmışdı. Həmçinin Fəlsəfə elmində "Sokratik metod" olaraq bildiyimiz
metodun həqiqətdə "Aspasianın metodu" olduğu və onun şagirdi olan
Sokratesin gənclik illərində ondan öyrəndiyi deyilir.
Aspasia
Periklesin ölümündən sonra dostu Lyusikles ilə evləndi. Lyusikles 1 il sonra
müharibədə öldü. Bu müddət ərzində Aspasianın qonaq otağı hələ də açıq idi və o
"üst səviyyədə dialektik və ritorik müəllim" olaraq axtarılan biri
idi. Aspasia, xüsusilə, Sokrates tərəfindən məsləhət görülən biri idi. Həqiqətən
də Aspasianın o dövrü siyasi çaxnaşmaların və bir çox düşməni arasında həm Perikleslə
birlikdəykən həm də onun ölümündən sonra yaşaya bilməsi və möhtərəmliyi
qoruması nə qədər yetgin və önəmli biri şəxsiyyət olduğunu və hetairalılığına rəğmən
filosofluq tərəfinin daha çox olduğunu rahatlıqla deyə bilərik.
Tərcümə edən: Şəbnəm Qarayeva
Yorumlar
Yorum Gönder