Etika mövzusunda ixtisaslaşmış fəlsəfə
professorlarının, bir sıra əxlaqi məsələdə digər sahələrdə ixtisaslaşmış olan fəlsəfə
professorlarından və ya fəlsəfə ilə əlaqəsi olmayan professorlardan daha əxlaqlı
davranmadıqları müəyyən edilmişdir. Lakin bu vəziyyət əxlaqi əsaslandırmanın
(ethical reasoning) insanları daha əxlaqlı bir formada hərəkət etdirmək
baxımından aciz olduğu mənasına gəlməməlidir.
Fəlsəfə dərsi almaq – spesifik olaraq praktiki
etika sahəsində - tələbələrin daha əxlaqlı davranmasına səbəb ola bilərmi?
Praktik etika müəllimləri bu suala cavab vermək
mövzusunda aşkar bir marağa sahibdirlər. Cavab eyni zamanda praktik etika mövzusunda dərs almağı düşünən tələbələr üçün də vacib olmalıdır. Lakin
sualın eyni zamanda daha geniş bir fəlsəfi əhəmiyyəti var ona görə cavab qədim
və təməl bir sualı – “əxlaq mühakimələrimizi yaratmaqda və nə edəcəyimizi qərarlaşdırmaqda
ağlın oynadığı rol" sualını – aydınlaşdıra bilər.
Phaedrus-da Platon iki at tərəfindən çəkilən bir at
arabası metaforasından istifadə edir. Biri rasional və əxlaqi impulslarımızı
digəri isə irrasional ehtiraslarımız və arzularımızı təmsil edir. Arabaçının vəzifəsi
atların bir komanda olaraq bərabər çalışmasını təmin etməkdir. Platon ruhun
ehtiraslarımızın və ağlımızın bir birləşməsi olduğunu düşünürdü, lakin
harmoniyanın ağlın ucalığında olması lazım olduğunu aydın bir formada ifadə
edirdi.
XVIII əsrdə David Hume, ağıl və ehtiraslar
arasındakı mübarizənin bu portretinin aldadıcı olduğunu iddia etdi. O, ağlın özü
tərəfindən iradəni təsirləndirə biləcəyini düşünmürdü. Ağıl, onun üçün “məşhur
deyişilə” ehtirasların köləsidir.
Hume “ehtiras” anlayışını bu gün başa düşdüyümüz
formasından daha geniş bir mənada istifadə edirdi.
“Ehtiras” deyə adlandırdığı şeylər arasında eyni
duyğuları paylaşmaq və ya canıyananlıq və uzun müddətli şəxsi maraqlarımıza
dair əlaqə vardı. Hume, digər fəlsəfəçilərin “ağıl və hisslər arasındakı
qarşıdurma” olaraq gördüklərinin əslində ehtiyatlı ehtiraslar və bizim daha çox
vəhşi və ya ehtiyatsız ehtiraslarımız arasındakı qarşıdurma olduğunu düşünürdü.
Hume-un ağıl anlayışına oxşar bir yanaşma müasir
psixologiyada təsirlidir. “Xoşbəxtlik Fərziyyəsi” (The Happines Hypothesis) və
“Fəzilətli Ağıl” (The Righteous Mind) kiablarının yazarı Jonathan Haidt, Hume-ə
yaxın bir yanaşma göstərmək və etika haqqında, sosial intuisiya dediyi
yanaşmaya misal gətirmək üçün Platonu xatırladan bir metafora istifadə
etmişdir. “Fəzilətli Ağıl” (The Righteous Mind) kitabının ilk səyfəsində, “Ağıl
bir filin üstündəki minici kimi ayrıdır və minicinin vəzifəsi filə xidmət etməkdir”
deyə yazmışdır. Haidt-in metaforasındakı minici, idarə etdiyimiz zehni
funksiyalar (şüurlu fikir yürütmək) və fil isə zehni funksiyaların qalan yüzdə
doxsan doqquzluq hissəsidir (hisslərimiz və intuisiyalarımız).
Haidt-in tədqiqatı, onun, əxlaqi fikir yürütməyi
geniş ölçüdə bir-birini izləyən avtomatik və hissi reaksiyalar olaraq görməsinə
vadar etdi. Nəticədə bunu yazdı: “Bax buna görə əxlaqi davranmağı təşviq edən
birbaşa yanaşmalara qarşı şübhəçi bir mövqe tutdum – xüsusilə məktəblərdəki
birbaşa təhsilə -. Tələbələrimizin başına əxlaqi bilikləri eləcə qoyub sinifdən
çıxdıqdan sonra onlardan bu bilikləri tətbiq etməklərini gözləyirik.”
Haidt, Fəzilətli Ağıl-da (The Righteous Mind)
Kaliforniya Universitetindən Erich Schwitzgebel və
Stetson Universitetindən Joshua Rust tərəfindən aparılan tədqiqatlara
əsaslanmaqdadır. Schwitzgebel və Rust, etika sahəsində ixtisaslaşmış
professorların bir sıra əxlaqi məsələdə fəlsəfə daxilindəki digər sahələrdə
ixtisaslaşmış olan və ya fəlsəfə ilə
əlaqəsi olmayan professorlardan daha əxlaqlı davranmadıqlarını göstərirlər.
Əgər etika sahəsində ixtisaslaşmış professorlar belə digər fənlərdəki
əməkdaşlarından daha əxlaqlı deyillərsə, bu vəziyyət əxlaqi fikir yürütməyin
insanları daha əxlaqlı davranmasına müvəffəq olmadığı inancını təsdiqləmirmi?
Bəlkə də elədir. Ancaq
sübutlara rəğmən tamamilə razı olmuş deyiləm. Praktiki etika dərslərimin ən
azından bəzi tələbələrimin həyatlarını olduqca köklü surətdə dəyişdirdiyinə
dair bir çox diqqətəlayiq sübuta sahibəm. Bəziləri vegeteryanlığa ya da
veganlığa istiqamətlənmiş oldular, bir
qismi kasıb ölkələrə kömək etmək üçün pul yardımı toplamağa çalışdı və bir
neçəsi də dünyanı daha yaxşı bir yer halına gətirə bilmək üçün karyera
planlarını dəyişdirdi.
İki il əvvəl Schwitzgebel, ət yeməyin əxlaqlılığı haqqında
dərslərin, tələbələrin yemək vərdişlərini dəyişdirib dəyişdirməyəcəyinə aid bir
test həyata keçirməyi – daha əvvəl edilmiş olanlardan daha çox sıx olan –
məsləhət gördü. Kansas Universitetindən Brad Cokelet ilə birlikdə Kaliforniya
Universitetindəki 1143 tələbəni əhatə edən bir tədqiqat apardıq. Tələbələrin
yarısına, daha sonra bu haqda qrup müzakirəsi təşkil etməklə vegeteryanlığı
müdafiə edən fəlsəfi məqalə oxumaq
vəzifəsi verildi, digər yarısı isə nəzarətedici qrup idi. Oxşar materiallar
əldə etdilər və kasıb insanlara kömək etmək üçün ianə toplamaq haqqında
müzakirələr etdilər.
Hər iki qrupdakı
tələbələrin bu dərslərdən əvvəl və sonra nələr aldıqlarını müəyyən etmək üçün
universitetin yemək kartlarından əldə etdiyimiz məlumatları istifadə etdik. 476
tələbədən təxminən 6000-ə yaxın yemək almaq məlumatları əldə etdik. Bu həm ət yeməyin əxlaqlılığına aid oxuyan və
müzakirələr aparan tələbələr, həm də bunları etməyən digər tələbələr arasında
aparıldı. Lakin əldə etdiyimiz məlumatları gizli saxladıq ki, tələbələrin yemek
almaqlarını təyin edə bilməyək.
“Ət etikası” qrupundakı
tələbələr arasında ət almaq nəticələri 52%-dən 45%-ə düşdü və bu azalma ət
almaq dərslərindən sonrakı bir neçə həftədə davam etdi. Digər qrupda – ianə
toplamaq qrupu - ət almaqlarında bir dəyişiklik olmadı (və bu tələbələrin
xeyriyə qurumlarına pul verib vermədiklərini bilməyimizin bir yolu yox idi).
Bu mərhələdə
nəticələrimiz bir ilk hazırlıq təşkil etməkdədir və hələ əməkdaşlarımız
tərəfindən təhlil edilməmişdir. Video – tələbələrin məntiqlərindən çox
hisslərinə müraciət edən videolar – izləməyin əhəmiyyəti haqqında daha çox
məlumatın arxasınca gedirik. Yenədə, məlumatlarımıza görə bu tədqiqat, tələbə
davranışlarına aid bakalavr səviyyəsi fəlsəfənin təsiri haqqına aid düzgün bir
formada nəzarət edilmiş və laboratoriya şəraiti yerinə həqiqi dünyada edilən
ilk tədqiqatdır. Ət yeməkdəki azalma kəskin deyillakin statistik olaraq
əhəmiyyətli və müəyyən kontekslərdə əxlaqi fikir yürütməyə aid dərslərin
davranışları dəyişdirə biləcəyini önə sürür.
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Mənbə: Peter Singer- Can Ethics Be Taught? (2019)
Yorumlar
Yorum Gönder