Hər il New Hampshire
Universitetində, bakalavr tələbələrinə elm fəlsəfəsi dərsini tədris edirəm.
Tələbələrin çoxu dərslərimi ümumi təhsil tələblərini ödəmək üçün oxuyur və
onların çoxu daha əvvəl heç fəlsəfə dərsi keçməmiş tələbələr olur.
Yarım ilin ilk günündə, onlara elm
fəlsəfəsi ilə əlaqəli ümumi bir təəssürat yaratmağa çalışıram. Onlara
fəlsəfənin sırf həqiqətlərlə açıqlana bilməyən problemlərlə maraqlandığını
və elm fəlsəfəsinin də bu yanaşmanın elm sahəsinə tətbiq olunmalı olduğunu danışıram. Daha sonra, dərsin təməlini təşkil edəcək bəzi terminləri izah edirəm: elmi araşdırmada metod, induksiya və dəlil. Onlara elmin keçmiş müşahidələrindən hələ müşahidə edilməmiş ümumi arqument gətirmə üsulları olan induksiya ilə irəlilədiyini ancaq filosofların induksiyanı kifayət qədər məqbul hesab etmədiyini və elm üçün problem təşkil edə biləcəyini düşündüklərini deyirəm. Sonra, bir hipotezə məxsus olaraq hansı dəlilin uyğun olduğunu təyin etməyin çətinliyi və bunu düzgün təyin edə bilməyin elm üçün nə qədər həyati əhəmiyyət daşıdığı mövzusuna toxunuram. Bundan əlavə, elmi metodun tək və açıq olmadığından və elmi medodologiyanın tam olaraq təyin edilməsi mövzusunda təməl mübahisələr olduğundan bəhs edirəm. Son olaraq, bu problemlər hər nə qədər “fəlsəfi” olsa da yenə də elmin icrası barəsində həqiqi təsirləri olduğunu vurğulayıram.
və elm fəlsəfəsinin də bu yanaşmanın elm sahəsinə tətbiq olunmalı olduğunu danışıram. Daha sonra, dərsin təməlini təşkil edəcək bəzi terminləri izah edirəm: elmi araşdırmada metod, induksiya və dəlil. Onlara elmin keçmiş müşahidələrindən hələ müşahidə edilməmiş ümumi arqument gətirmə üsulları olan induksiya ilə irəlilədiyini ancaq filosofların induksiyanı kifayət qədər məqbul hesab etmədiyini və elm üçün problem təşkil edə biləcəyini düşündüklərini deyirəm. Sonra, bir hipotezə məxsus olaraq hansı dəlilin uyğun olduğunu təyin etməyin çətinliyi və bunu düzgün təyin edə bilməyin elm üçün nə qədər həyati əhəmiyyət daşıdığı mövzusuna toxunuram. Bundan əlavə, elmi metodun tək və açıq olmadığından və elmi medodologiyanın tam olaraq təyin edilməsi mövzusunda təməl mübahisələr olduğundan bəhs edirəm. Son olaraq, bu problemlər hər nə qədər “fəlsəfi” olsa da yenə də elmin icrası barəsində həqiqi təsirləri olduğunu vurğulayıram.
Bu nöqtədə, bu tərz suallarla
qarşılaşıram: “Hansı ixtisaslarınız var?” “Hansı məktəbdə oxumusunuz?” və “Elm
adamısınız?”
Bəlkə də bu sualları Yamayka əsilli
qadın bir fəlsəfəçi olaraq qeyri-adi bir şəxsiyyətə sahib olmağımdan və bunun
onların marağını çəkməsi səbəbindən soruşurdular. Bunun bir az düz olduğuna
əminəm ancaq mənimkindən daha tanış və adi şəxsiyyətə sahib alimlərin də buna
oxşar suallara məruz qaldığını müşahidə etdiyim üçün tək səbəbin bu olmadığını
düşünürəm.
New York-dakı Cornwall
Universitetində magistr təhsili aldığım zamanda mühazirəçi olaraq insan təbiəti
və təkamül dərslərini keçirdim. Dərsi keçən alim məndən daha çox fərqli bir təəssürata
sahib idi: 60 yaşlarında bəyaz, saqqallı bir kişi olaraq akademik nüfuzun vücud
tapmış halını əks etdirirdi. Ancaq tələbələr onun bir elm adamı olmadığını
deyərək elm haqqındakı yanaşmalarına şübhə ilə baxırdılar.
Bu reaksiyanın, elmin
dəyəri ilə qarşılaşdırıldığında fəlsəfənin dəyəri mövzusundakı narahatlıqlarla əlaqəsi olduğunu düşünürəm.
Tələbələrimin fəlsəfəçilərin elmlə əlaqəli işə yarayan şeylər deyəcəkləri
mövzusunda şübhələrinin olduğu aşkar idi. Görkəmli bəzi elm insanlarının
fəlsəfənin elm mövzusunda əhəmiyyətsiz olduğunu dediklərinin fərqindədirlər.
STEM (elm, texnologiya, mühəndislik və riyaziyyat) təhsilinə bəşəri elmlərdən
daha çox əhəmiyyət verildiyini bilirlər.
Dərsimdə iştirak
edənlərin çoxu, fəlsəfənin yalnızca düşüncələri əsas götürən qeyri-müəyyən bir
disiplin olduğunu, elmin isə həqiqətləri kəşf etmək, dəlil göstərmək və
obyektiv həqiqəti ortaya çıxarmaq işi olduğunu düşünürlər. Bundan başqa, bir
çoxu elm insanlarının fəlsəfi suallara cavab verə biləcəyini ancaq
fəlsəfəçilərin elmi mövzularda heç bir çəkisi olmayacağına inanır.
Niyə universitet
tələbələri fəlsəfəni elmə tabe və tamamilə ayrı bir sahə olaraq görür?
Təcrübələrimə görə, dörd ayrı səbəbi deyə bilərəm.
İlk səbəb, tarixi
məlumatlandırmaya sahib olmamaqla əlaqəlidir. Universitet tələbələri əksəriyyətən fakültələr arası kəskin fərqlərin həqiqi
dünyadakı fərqlilikləri əks etdirdiyini düşünürlər və bu səbəbdən fəlsəfə ilə
elm arasındakı sözdə fərqin insan ixtirası olduğunun fərqinə varmırlar. Hazırda
elm deyə adlandırılan bir çox sahə bir vaxtlar fərqli baxışlar altında
dəyərləndirilirdi. Elmlərin ən etibarlısı olan Fizika, bir vaxtlar təbiət
fəlsəfəsi əhatəsində araşdırılırdı. Musiqi də bir vaxtlar riyaziyyatla eyni
imtiyaza sahib idi. Tətbiq olunduğu zaman, məkan və mədəni kontekstə bağlı
olaraq elmin əhatəsi həm daraldı, həm də genişləndi
Bir digər səbəb isə
konkret nəticələri ilə əlaqəlidir. Elm, həqiqi dünya problemlərini həll edir.
Bizə toxuna, görə və istifadə edə biləcəyimiz texnologiyalar veir: peyvəndlər,
GDO məhsulları və ağrı kəsicilər kimi.
Tələbələr üçün, fəlsəfə əllə tutulan bir şey təqdim etmir. Ancaq tam
əksinə, fəlsəfə əllə tutulan bir çox şey təqdim etmişdir: Albert Einstein-in
fəlsəfi düşüncə təcrübələri Cassini kosmik vasitəsini mümkün etmişdir.
Aristo-nun məntiqi bizə notebook və ağıllı telefonları təmin edən kompüter
elminin təməlini yaradır. Ruh-bədən problemi haqqında fəlsəfəçilərin etdiyi
araşdırma neyropsixologiyanın ortaya çıxmasına səbəb olmuşdur. Elmin arxa
planında fəlsəfə daima səssizcə iş başındadır.
Üçüncü bir səbəb isə
həqiqət, obyektivlik və ön mühakimə ilə əlaqəlidir. Tələbələr, elmin tamamilə
obyektiv olduğunu və buna qarşı çıxan hər kəsin səhv düşüncədə olduğu fikrində
israrçıdırlar. Onlara görə, əgər insan araşdırmaya bir sıra ön mühakimələrlə yanaşırsa
bu onun obyektiv deyil ideologiya olduğu mənasına gəlir. Lakin hamımız bəzi ön
mühakimələrə sahibik və bu ön
mühakimələrimiz yaradıcılığımızı qidalandırır. Çox saf bir obyektivlik təsviri
elmin məşhur imici ilə elə inteqrasiya olunmuşdur ki, bu problemə diqqət çəkmək
çətin ola bilər. Məsələni həll etmək üçün, tələbələrə yaxınlıqlarındakı bir
şeyə heç bir ehtimala aldanmadan baxıb nə gördüklərini deməklərini istəyirəm.
Duruxurlar və bir ön fikrə sahib olmadan təcrübələrini şərh edə bilmədiklərinin
fərqinə varırlar. Bunu fərqinə vardıqları anda elmin obyektivliyini sorğulamaq
onlar üçün daha az qəribə hala gəlir.
Tələbələrin
narahatlıqlarının dördüncü mənbəyi isə onların elm təhsili qavrayışı ilə
bağlıdır. Onlar, elmi daha çox həqiqətlərin maddələnməsi və elm təhsilinin də
bu həqiqətlərin öyrənmə yolu olaraq görürlər. Ancaq bir fəlsəfəçi olaraq mən bu
həqiqətlərin necə seçildiyi və şərh olunduğu ilə və həqiqətlərin necə
ehtimallardan təsirləndiyi ilə maraqlanıram.
Tələbələr çox zaman bu narahatlıqları səbirsizcə “Həqiqət,
həqiqətdir” deyərək cavablayırlar. Ancaq bir şeyin özünün eyni olduğunu demək
müzakirəni maraqlı etməz. Tələbələrin “Həqiqət, həqiqətdir” deyərkən nəzərdə
tutduqları şey əlimizdə həqiqətlər varkən şərhlərə və münaqişələrə yer verilmədiyidir.
Bəs niyə bu şəkildə
düşünürlər? Elm bu şəkildə icra edildiyi üçün deyil, bu şəkildə öyrədildiyi
üçündür. Tələbələrin elmi olaraq bilgili hala gələ bilməsi üçün
mütəxəssisləşmələri lazım olan göz qorxudacaq qədər üsul və həqiqət vardır
ancaq bunları öyrənəcək vaxtları olduqca sərhədlidir. Elm adamları, dərslərini
sürətlə artan təcrübi bilgiyə ayaq uyduracaq şəkildə təşkil etmək
məcburiyyətindədirlər və haqqında heç bir təhsil almadıqları problemlərlə
məşqul olacaqları dərslərə vaxt ayırmaq rahatlığına sahib deyildirlər. Bunun
istəksiz bir nəticəsi olaraq da tələbələr çox vaxt fəlsəfi problemlərin elmi
nəzəriyyəyə və praktikaya təsiri olduğunu öyrənmədən dərsdən ayrılırlar.
Ancaq bu daima belə
olmaq məcburiyyətində deydir. Doğru təhsil platforması təmin olunarsa, mənim
kimi fəlsəfəçilər tələbələri fəlsəfənin də elm haqqında deyəcəyi şeylər ola
biləcəyi mövzusunda inandırmaq üçün axına qarşı avar çəkmək məcburiyyətində
qalmaz. Bunun üçün tələbələrin bir və
tək doğru bilgi qaynağı olaraq gördüyü elm insanı məsləkdaşlarımızın köməyinə
ehtiyac hiss edirik. Onlar, elmin təməl prinsiplərini öyrətməyə davam
etməlidirlər, ancaq elmin əhəmiyyətli konseptual, təfsirçi, etik və metodoloji
problemlərlə dolu olduğunu, fəlsəfəçilərin bu problemlərə toxunmaq üçün əvəzsiz
bir statusda olduğunu və fəlsəfənin elm üçün əhəmiyyətsiz olması bir tərəfə,
onun tam qəlbində yer tutduğunu tələbələrə başa salaraq bizə kömək etmiş
olarlar.
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Mənbə: Subrena E. Smit – “Why philosophy is so important in science education”
Yorumlar
Yorum Gönder