"Tanrı" - Nigel Warburton


Tanrı var mı? Bu, bir çoxumuzun həyatının bəzi anlarında dönüb özündən soruşduğu əsas suallardan biridir. Hər birimizin bu suala verdiyi cavab yalnız necə davrandığımıza deyil, eyni zamanda dünyanı necə anlayıb, şərh etdiyimizə və gələcəyə dair gözləntilərimizə də təsir edir. Əgər Tanrı varsa, insan varloşu bir məqsədə sahib ola bilər və hətta sonsuz yaşamı ümid edə bilər. Əks təqdirdə insanın
öz həyatına özünün hər hansı bir məna qazandırması lazım gəlir: xarici bir səbəbin onlara məna vermədiyi bu vəziyyətdə, ölüm də, ehtimal ki, bir son nöqtə olacaqdır.
   Filosoflar diqqətlərini dinə yönəltdikdə, ümumiyyətlə, Tanrının varoluşunu dəstəkləyən və qarşı çıxan müxtəlif arqumentləri araşdırırlar. Onlar faktları ölçüb biçərək arqumentlərin quruluşunu və nəticələrini yaxından tədqiq edirlər. Bununla birlikdə filosoflar insanların Tanrı haqqında düşünmə formalarının anlamlı olub olmadığını anlamaq məqsədilə, inanc və dini inanc kimi anlayışları da araşdırırlar.
   Din fəlsəfəsinin böyük bir hissəsi üçün başlanğıc nöqtəsi, Teizm olaraq bilinən, Tanrının təbiəti kimi olduqca ümumi bir baxışdır. Bu baxışa görə; vahid bir Tanrı vardır, O hər şeyə qadir və hər şeyi biləndir və ən uca yardımsevərdir (mütləq yaxşı olandır). Müsəlmanlar, xristianlar və yəhudilərin çoxu bu düşüncələrlə razıdır. Bu hissədə mənim edəcəyim isə xristianların Tanrı ilə bağlı nöqteyi-nəzərinə diqqəti yönəltmək olacaq; ki buna rəğmən arqumentlərin bir çoxu bərabər səviyyədə digər Teist dinlərə tətbiq oluna bilərkən, bəzi arqumentlər də hər növ dinlə əlaqəli olacaq.
   Ancaq Teistlər tərəfindən təsvir olunan bu Tanrı həqiqətən də var mı? Onun var olduğunu sübut edə bilərik mi? Məntiqli bir insan ateizmin pəncərəsindən baxıb belə bir Tanrının var olmadığına mı inanmalıdır? Ya da inancın kənara qoyulduğu (ya da nə də olsa biriləri təsvir edər deyib bir küncdə oturulduğu) aqnostisizm mi uyğun yanaşmadır? Tanrının varoluşunu sübut etməyə çalışan bir çox fərqli arqument vardır. Bu hissədə, bu arqumentlərin ən əhəmiyyətlilərini ələ alacağam.
   Tanrının varoluşu ilə bağlı ən çox istifadə olunan arqument, bəzən teoloji arqument olaraq da adlandırılan Dizayn Arqumentidir. Bu arqument, təbii dünyada ətrafımıza baxdığımızda, qaçınılmaz olaraq, hər şeyin yerinə yetirdiyi funksiyaya uyğun olduğunu görəcəyimizi ifadə edir: hər şeyin hazırlanmış olduğuna dair faktları özündə daşıyır. Bu səbəbdən bu, bir Yaradıcının varoluşunu bizə göstərməlidir. Məsələn, insan gözünü tədqiq edəcəyiksə, ən kiçik hissələrinin hər birinin bir-birinə uyğun olduğunu, hər bir hissənin görmə məqsədinə uyğun olaraq ağıllı şəkildə yerləşdirildiyini görərik.
   William Paley (1743-1805) kimi Dizayn Arqumenti dəstəkçilərinə görə, göz və ona bənzər təbii nəsnələrin mürəkkəbliyi və məhsuldarlığı, bütün bu nəsnələrin Tanrı tərəfindən planlaşdırıldığının isbatı olmalıdır. Başqa cür necə olardı ki, hal-hazırda var olduqları kimi var olardılar? Beləliklə, onlara görə necə ki bir saata baxdığımızda onun bir saatsaz tərəfindən düzəldildiyini söyləyə biliriksə, eynilə buna bənzər formada, “göz”ə baxdıqda da onun bir növ İlahi Saatsaz tərəfindən düzəldildiyini söyləyə bilərik. Belə ki Tanrı, sanki bilərək və istəyərək, dünyaya öz varoluşunun dəlillərini buraxmışdır.
   Bu, təsirdən yola çıxaraq səbəbi ortaya qoyan bir arqument: təsirə (saat və ya gözə) baxaraq və onun tətdiqindən yola çıxaraq, onu var edən səbəbi (bir saatsaz və ya bir İlahi Saatsaz) söyləməyə çalışmaqdır. Sözü gedən arqument saat kimi hazırlanmış bir əşya ilə göz kimi təbii bir nəsnənin bir çox cəhətdən bənzərliyə malik olduğu fikrinə əsaslanır. Bu növ bir arqument iki şeyin bir-birinə olan oxşarlığına əsaslanan analoji bir arqumentdir. Analoji arqumentlər, bəzi cəhətləri ilə bir-birinə bənzəyən iki obyektin, eyni şəkildə digər cəhətləri ilə də bir-birinə bənzədiyi qaydasına söykənir.
   Dizayn Arqumentini qəbul edənlərə görə, baxdığımız hər yerdə, xüsusilə də, təbii aləmdə-ağaclarda, heyvanlarda, ulduzlarda və ya nəyə baxırıqsa onda-Tanrının varlığının daha yüksək təsdiqlərini görə bilərik. Bu şeylər (təbiət predmetləri) bir saatla müqayisədə daha ustacasına inşa edildikləri üçün, İlahi Saatsaz da, buna paralel olaraq normal bir saatsazla müqayisədə daha çox ağıllı olmalıdır. İlahi saatsaz o qədər güclü və ağıllıdır ki, onun teistlərin ənənəvi anlayışındakı Tanrı olduğunu hesab etmək anlaşılmaz bir şey deyildir.
   Ancaq, Dizayn Arqumentinə qarşı, bir qismi filosof David Hume’un (1711-1776) ölümündən sonra nəşr olunan “Təbii dinlər haqqında dialoqlar” [Dialogues Concerning Natural Religion] adlı kitabında və onun digər bir kitabı olan “İnsanın anlama bacarığı haqqında bir araşdırma”nın [Enquiry Concerning Human Understanding] XI. hissəsində irəli sürülən çox güclü arqumentlər vardır.
   Dizayn Arqumentinə yönəldilən etirazlardan biri, onun yetərsiz bir analogiyaya əsaslanmasıdır: o, təbii nəsnələr ilə insan əli ilə hazırlanmış olduğunu bildiyimiz nəsnələr arasında nəzərə çarpan oxşarlıq olduğunu əsas götürür. Lakin eyni nümunəni yenə istifadə etsək, insan gözünün həqiqi anlamı ilə bir saata bənzədiyini söyləmək mümkün deyildir. Analoji arqumentlər müqayisə edilən iki şey arasında güclü bir oxşarlıq olduğu fikrinə əsaslanır. Əgər sözü gedən bənzərlik zəifdirsə, buna paralel olaraq müqayisələrindən törəyə biləcək nəticələr də eyni ölçüdə zəifdir. Beləliklə, məsələn, bir qol saatı ilə bir cib saatı, bir saatsaz tərəfindən düzəldildiyi hesab oluna biləcək qədər bir-biriləri ilə nəzərə çarpan dərəcədə bənzərliklər daşıyarkən, hər nə qədər bir saat ilə bir göz arasında bəzi oxşarlıqlar olsa da- hər ikisi də qriftdir və bəzi funksiyaları yerinə yetirir- ikisi arasında yalnız müəmmalı bir bənzərlik vardır və bu səbəbdən göz ilə saat arasındakı analogiyanı əsas götürən hər çıxarış da buna paralel olaraq müəmmalı bir nəticədir.
   Bu tənqidə qarşı bir teist gözün yalnız şans əsəri ortaya çıdığı fikrindən daha çox, onun uca bir varlıq tərəfindən yaradıldığı iddiasını yenə də qorumağa davam edə bilər.
   Halbuki ilahi bir saatsazın varlığı, heyvanların və bitkilərin yerinə yetirdikləri funksiyalara necə bu qədər yaxşı uyğunlaşa bildiyinin tək mümkün açıqlaması deyildir. Xüsusilə də, Çarlz Darvinin (1809-1882) “Növlərin mənşəyi” [The origin of species, 1859] adlı kitabında açıqladığı təbii seçmə ilə təkamül nəzəriyyəsi, bu faktla bağlı ümumi qəbul edilən alternativ bir açıqlama irəli sürür. Darvin, ən uyğun olanın həyatda qaldığı bir müddətdə, ətrafına ən çox uyğunluq göstərən heyvanlarla bitkilərin niyə yaşadığını və özəlliklərini özündən sonrakılara necə ötürdüyünü göstərmişdir. Ardınca gələn elm adamları isə, miras alınan genlər üzərindən təkamül mexanizmini açıqlamağa nail olmuşdurlar. Bu müddət, heyvan və bitki aləmlərindəki belə bir fövqəladə ekoloji uyğunlaşmanın, Tanrı anlayışı ilə qarşılamağa ehtiyac duymadan, necə meydana çıxdığını açıqlayar.
   Şübhəsiz, Darvinin  təkamül nəzəriyyəsi heç bir yöndən Tanrının varlığının əksinə bir şeyi sübut etməz; hətta bir çox xristian, təkamül nəzəriyyəsini, bitkilərin, heyvanlarının və insanın mövcud mövqelərinə necə gəldiklərinin ən yaxşı açıqlaması olaraq qəbul edər: onlar, təkamül mexanizminin Tanrı tərəfindən yaradıldığına inanarlar. Yenə də Darvinin nəzəriyyəsi Dizayn arqumentinin gücünü, onunla eyni nəticələrə Tanrını hər hansı bir şeyin səbəbi olaraq göstərmədən gələ bildiyi üçün zəiflədər. Bioloji uyğunlaşma mexanizmi üzərinə belə bir nəzəriyyənin var olması, Dizayn Arqumentinin Tanrının var olduğunun mütləq bir sübutu olmasının önünə keçər.
   İndiyə qədər nəzərdən keçirilən bütün etirazlara qarşı Dizayn arqumentini hələ də inandırıcı qəbul etsəniz belə, bu arqumentin bənzərsiz, hər şeyə qadir, hər şeyi bilən, mütləq yaxşı olan bir Tanrının varlığını isbat etmədiyinin fərqinə varmağınız lazımdır. Yaxından bir araşdırma arqumentin bir çox cəhətdən məhdud olduğunu göstərir.
   Bu məhdudiyyətlərdən ilki Dizayn Arqumentinin təktanrıçılığı (yalnız tək bir Tanrının olduğu baxışını) dəstəkləmək məsələsində tamamilə uğursuz olmasıdır. Əgər dünya və içindəki hər şeyin şübhəyə yer qoymayacaq bir şəkildə layihə məhsulu olduğunu qəbul etsək belə, bütün bunların tək bir Tanrı tərəfindən hazırlandığına inanmağınız üçün heç bir səbəb yoxdur. Niyə kiçik bir tanrı qrupunun birlikdə çalışaraq hazırladığı bir şey olmasın ki? Nə də olsa ən böyük ölçüdəki, mürəkkəb insan istehsalı göydələnlər, piramidalar, kosmos roketləri və buna bənzər şeylər tək-tək fərdlərin əmələ gətirdiyi qruplar tərəfindən inşa edildi; bu səbəbdən burada yatan analogiyanı məntiqi nəticəsinə çatdırsaq, bizi aparacağı yer dünyanın da bir qrup tanrının birlikdə hazırladığı bir şey olduğuna inanmaq olacaqdır.
   İkincisi, bu arqument Memarın (ya da Memarların) zəruri olaraq hər şeyə qadir olduğu nəticəsini çıxarmaz. Bununla yanaşı kainatın bir çox “dizayn xətası”na sahib olduğunu söyləmək ağlabatan bir iddiadır: məsələn, insan gözü miyopa və irəli yaşlarda kataraktaya meyillidir; bu halda, hər şeyə qadir bir Yaradıcının mümkün dünyaların ən yaxşısını yaratmaq istədiyini söyləmək həqiqətən də çətindir. Belə bir müşahidə bəzi insanlarda, kainatın Memarının hər şeyə qadir olduğu fikri bir kənara, nisbi gücsüz bir Tanrı və ya tanrıların, hətta böyük ehtimalla gənc bir tanrının öz gücünü sınadığı fikrini oyandıra bilər. Bəlki də Memar, kainatı yaratdıqdan dərhal sonra ölmüş və kainatın öz ahəngində işləməsinə izn vermiş ola bilər. Dizayn arqumenti, ən az teistlərin təsvir etdiyi Tanrının varlığı üçün olduğu qədər, nəzərdən keçirilən nəticələr üçün də dəlil təqdim edər. Bu səbəbdən dolayı Dizayn arqumenti tək başına hər hansı başqa bir Tanrı və ya tanrıların yerinə, teistlərin Tanrısının var olduğunu sübut etməz.
   Ən sonunda, Memarın hər şeyi bilən və mütləq yaxşı olduğu düşüncəsi, bir çoxları tərəfindən dünyadakı pislik dolayısıyla etibarsız bir nəticə olaraq görülür. Dünyadakı bu pislik; insanın acımasızlığı, cinayət və işgəncədən təbii fəlakət ilə xəstəliklərdən qaynaqlanan acıya qədər uzanır. əgər Dizayn arqumentinin görməmizi istədiyi şəkildə Tanrının əlinin hər şeyə toxunduğunu görməyimiz gözlənilərsə, bir çox insan gördüklərində yardımsevər bir Tanrının olduğunu qəbul etməkdə çətinlik çəkəcəkdir. Hər şeyi bilən Tanrı, şübhəsiz, pisliyin var olduğunu bilir, hər şeyə qadir olan Tanrı onun ortaya çımasına əngəl olar və mütləq yaxşı olan Tanrı bu pisliyin var olmasını istəməz. Teistlərin Tanrısına inanmaqda qarşımıza çıxan bu ciddi çətinlik, filosoflar tərəfindən mübahisə mövzusu olmuşdur. Bu çətinlik, Pislik Problemi olaraq bilinir. Yuxarıda irəli sürdüyümüz müzakirədən də aydın olacağı üzrə Dizayn Arqumenti bizə, ən yaxşı ehtimalla, dünyanın və hər şeyin bir şey ya da biri tərəfindən hazırlandığı, olduqca məhdud, nəticəsini verə bilər. Bunun ötəsinə keçə bilmək bu arqumentdən məntiqi olaraq çıxarıla biləcək olanı aşmaqla mümkündür.


Tərcümə edən: Könül Bəndiyeva
Mənbə: Nigel Warburton, "Fəlsəfəyə giriş"

Yorumlar