2 tip fikir var: abstrakt və reallıq haqda.
Abstrakt fikirlər bizim beynimizdə yaratdığımız çərçivələr, konstruktlar içində
yaratdığımız fikirlərdir. Bu fikirlər düz və ya yanlış ola bilərlər, çünki
fikrin işlədiyi sistem bizim tərəfimizdən təyin olunur. Yanlışlıqlar elementlərin
beyində simulyasi-yasının yanlışlığından ola bilər və ya sistem səhv qurula bilər.
Düzgün də ola bilər. Tam, müzakirəsiz, riyazi məntiqlə doğru. Riyaziyyatda 2+2=4 olduğu qədər doğru. Riyaziyyatda aksiomlar sistem və çərçivələrdir.
Düzgün də ola bilər. Tam, müzakirəsiz, riyazi məntiqlə doğru. Riyaziyyatda 2+2=4 olduğu qədər doğru. Riyaziyyatda aksiomlar sistem və çərçivələrdir.
Reallıq
haqda fikirlər isə heç vaxt tam dəqiq ola bilməz. Çünki biz baş verənlərin, baş
verən şeylərin işlədiyi sistemlərin, çərçivələrin hamısını bilmirik. Elm kimi
bir sistem belə reallığın işlədiyi sistemlərin təkrarlana biləcək müşahidələrlə
yaradılmış modelləri və ya təxminləridir.
Din
obyektiv əxlaqla, obyektiv həqiqətlər yarada bilər, çünki bu sistemdən kənar
bir anlayışdır, hansı ki, sistemi yaradır. Amma bu həqiqətlər mənbədən və təsdiqlənə
bilən metodlarla yox, inanan insanlar tərəfindən deyilirsə, deməli həmin fikirlər
də dəqiq deyildir və hər şeyi dəqiqlik üzərində qurulmuş fikirlər ədəbiyyata
dönür. Dinin düzgün olduğunun yeganə sübutu onun bu sistemdən kənar anlayış
olmasının təsdiqi ola bilər. Və bu halda din dəqiq məlumatları verə bilər.
Burda belə bir çox problemlər ortaya çıxır. Əgər biz sistemi təxmini modellərlə
olsa belə, əsaslı şəkildə bilmiriksə, bir şeyin sistemdən kənar olmasını necə sübut
edə bilərik? İndiki elmin kəşfləri keçmiş adamlara sistemdən kənar görünməzdimi?
Yəni hə,
düzgün abstrakt anlayışlar yarada bilsək belə, reallıq haqda yalnız təxmini
modelləri yarada bilərik. Əlimizdə olan ancaq bu modellərdir. Elmin modelləri.
Elm özündə həmişə səhv axtardığı üçün bu modellər, qoyulmuş spesifik vəziyyətlərdə
məntiqlə izah oluna biləcək, sistemləşdirilə biləcək və təkrarlana biləcək nəticələr
verir. Hələ ki, reallıq haqda ən doğru anlayışlarımız bunlardır.
Bunlar dəqiqləşdirildikdən
sonra
1) Heç nəyin xüsusi bir mənası yoxdur;
2) Dünya niyələrlə deyil, necələrlə işləyir;
3) Axmaqlıq ancaq daha çox problem gətirir;
4) Rifahsız, təhlükədə insanlar məcburiyyətdən cəmiyyəti
narahat edəcək şeylər edirlər;
1-ci
anlayış
Məna və dəyər
kimi anlayışlar yalnız bizim beynimizdə yaranan, psixologiyamızın tələb etdiyi
anlayışlardır. Biz adi hərəkət eləməkdən tutmuş, yaşamağa, yeməyə, cinsi əlaqəyə
girməyə kimi hər şeyi eləmək üçün qərar vermə mərhələsində hiss etdiyimiz itələyiciyə,
iradəyə və ya koqnitiv şəbəkəmizin deduksiya elədiyi gələcək hərəkət üçün qərarlara,
onları eləməyə hansısa bir ağırlıq yükləməliyik. Həmişə yükləyirik. Bu yükləmələrə
biz məna, dəyər, şərəf, ləyaqət, namus və s. kimi adlar qoymuşuq. Psixoloji
anlayış olaraq məna və dəyərlər vardır.
Bu
anlayışlar olmadan biz yaşaya bilmərik. Və bir kəsin bu anlayışlar olmadan nəsə
etməsi mümkünsüzdür. Genetik olaraq hesablanmış emosiyalar bizi ağ kağız
olduğumuz vaxt öyrənməyə vadar edir. Amma bir müddət sonra bu sistemi məntiqlə
idarə altına almaq lazımdı. Çünki emosiyalardan gələn bu mənalar, dəyərlər, niyələr
obyektiv deyil və bizə sağ qalmaq üçün lazım olan sistemlərdən qaynaqlanır. Həmin
sistemlər isə əsasən eqoistdirlər, uzun müddətli deyil, qısa müddətli düşünürlər.
Bu mərhələdə
artıq ağ-qara düşüncə insanları bürüyür. Əgər obyektiv məna yoxdusa, məna sadəcə
psixoloji tələbatdırsa, o zaman istədiyimiz adamı öldürüb zorlaya bilərik. Və əslində
hə. Mən indi bu yazını yazdığım komputeri başıma çırpıb qıra bilərəm. Evdə qazı
açıq saxlayıb sonra kibriti yandıra bilərəm. Amma bir şeyin fiziki olaraq
mümkün olması o demək deyil ki, həmin şeyi eləməliyik. Biz bu həyatı bir dəfə
itirəndə ona geri gəlmədiyimizi bilirik. Yəni həyat dəyərlidir. Hər birimiz məntiqlə
bir-birimizi öldürməyin düzgün qərar olmadığını düşünürük, çünki sosial
varlıqlarıq. Empatiyanın sağ qalan fərdlərdə daha çox olub təkamüldə artmasının
da səbəbi var. İnsanlarda demək olar bütün əxlaq empatiyadan gəlir. Bu o demək
deyil ki, empatiya məntiqli bir şeydir. Sadəcə bizim bir-birimizi öldürməməyimizə,
zorlamamağımıza daha çox səbəb var, nəinki zorlamağa.
2-ci
anlayış
Bizim
gördüyümüz qədəri ilə dünya deterministik sistemlə işləyir. Necələrlə. Fizika
qanunları işləmək üçün hər hansısa səbəb ehtiyac duymurlar, sadəcə elədirlər.
İnsanlar isə, emosiyalara qapılıb fizikadan və hormonlarda kənar, hansısa səbəblə
hərəkət etdiklərini düşünürlər. Fəqət ki, bu səbəb tapılmayacaq. Amma bu səbəbin
olmaması nihilizmə səbəb olmalı deyil. Çoxunun anladığı nihilizm başqa bir
emosiyadır. Nihilizm bizim heç bir obyektiv mənanın, əxlaqın olmamasının fikridir
və doğru bir fikirdir, amma bu fikir depressiya və ya stres yaratmalı deyil.
İnsanlar
genlərinin, doğulandan yığılan məlumatların işləndiyi bir sistemdilər, maşın
kimi. Niyə sualı beynimizin dövrələrinin tələb etdiyi sualdır. Amma həmin
sistem aldadıla bilər. O, konseptlərin qəlizliyini anlamır, ona sosial status,
cinsi əlaqə, uğur, qida kimi şeylər lazımdı. Pornoya baxan beyin cinsi əlaqədə
olduğunu düşünür. Hətta təsəvvür edəndə belə bu mümkündü. Neokorteks kərtənkələ
beynindəki sistemlərdən çox üstündür. Amma heç də həmişə bu mübarizədən
neokorteks qalib çıxmır.
3-cü
anlayış
Yeganə
yaxşı məlumatdır və yeganə pis cəhalətdir. Yeganə müdriklik heç nə bilmədiyini
bilməkdədir. Sokratın məlumatsızlığımızı anlamaq üzərində vurduğu vurğu daha
düzgün ola bilməzdi. Dunninq Kruqer effektinə görə, axmaq insanlar özlərini
daha ağıllı hesab edirlər, verdikləri qərarlara daha əmin olurlar. Sokrat,
indiki dövrdəki anlayışlar içində axmaqlıq xoşbəxtlikdir qədər şər bir
anlayışın olmadığını deyərdi. Həqiqətən də, nihilizmlə, ya hansısa reallıqlarla
depressiyaya qapılıb dünyanı anlayan adam özlüyündə bədbəxt ola bilər, amma ətrafındakıların
təbiətini anlayıb onlara heç nə eləməyəcək. Axmaq adamsa öz yalançı reallığına
qapılıb xoşbəxt ola bilər, amma anlamaz ki, onun xoşbəxtliyi onlarla, yüzlərlə
şəxsin bədbəxtliyi üzərində qurulub və ya DK effektinə görə öz qərarlarını mütləq
hesab edib başqalarının yerinə qərar verər. İq səviyyəsi ilə ölkələrdə olan
sosial problemlər düz mütənasibdir.
4-cü
anlayış
Qanunlar,
insan haqları cəmiyyətin olduğu rifah ilə düz mütənasib əlaqədədir. Rifah aşağı
olduqda, insanların daha çox qanunu pozması daha normal qarşılanır və daha çox
müşahidə edilir. Və insanların rifahsızlıq içində, öz ailəsini qorumaq üçün elədikləri
bir çox şeylər anlaşılandır və məntiqlidir. Hər kəs sağ qalmağa çalışır.
Bizim eləməli olduğumu çox sadədir. Mənalar,
emosiyalar, subyektiv şeylər üzərində düşünməkdənsə, rifahı, təhsili artırmaq
üzərində düşünməliyik. Bir stolda oturub səmimi şəkildə bir şeyləri dəqiq bilmədiyimizi
deməyi bacarmalıyıq.
Müəllif: Vüsal Qasımov
Yorumlar
Yorum Gönder