Modern Avropa və Amerika tarixi, daha çox,
insanları bağlamış olan siyasi, iqtisadi və mənəvi qandallardan qurtulmaq səylərini
danışır. Əzilənlər, yeni azadlıqlar istəyənlər, müdafiə edəcək imtiyazları
olanlara qarşı azadlıq mübarizəsi aparmışdırlar. Bir sinif, başqasının
dominatlığından qurtulub öz azadlığını əldə etmək mübarizəsi apararkən, özünü,
insanlığın azadlığı uğrunda mübarizə
aparan bir sinif olaraq görür və bu səbəblə, bir ideal ortaya qoyub, əzilən bütün insanların içində kök salmış azadlıq həsrətini dilə gətirə bilmişdirlər. Ancaq, uzun və hardasa davamlı azadlıq mübarizəsində, bir dövrdəki basqıya qarşı mübarizə aparan siniflər, zəfər qazanıldıqdan və müdafiə olunacaq yeni imtiyazlar ortaya çıxdıqdan sonra, azadlıq düşmənlərinin yanında olublar.
aparan bir sinif olaraq görür və bu səbəblə, bir ideal ortaya qoyub, əzilən bütün insanların içində kök salmış azadlıq həsrətini dilə gətirə bilmişdirlər. Ancaq, uzun və hardasa davamlı azadlıq mübarizəsində, bir dövrdəki basqıya qarşı mübarizə aparan siniflər, zəfər qazanıldıqdan və müdafiə olunacaq yeni imtiyazlar ortaya çıxdıqdan sonra, azadlıq düşmənlərinin yanında olublar.
Azadlıq, bir çox məğlubiyyətə baxmayaraq, mübarizələr
qazanmışdır. Basqıya qarşı mübarizə aparakən ölməyin, azad olmadan yaşamaqdan
daha yaxşı olduğu inancı ilə, bu mübarizədə bir çox insan ölmüşdür. Bu növ
ölüm, o insanın fərdiliyinin ən açıq bir formada ortaya çıxarma şəkli idi.
Tarix, insan oğlunun öz-özünü idarə etməsinin, öz adına qərar verməsinin və
uyğun gördüyü şəkildə düşünməsinin və eşitməsinin mümkün olduğunu sübut edirdi
sanki. İctimai inkişafın, yolunda sürətlə irəliləməkdə olduğu hədəf, insan
oğlunun gizli güclərinin tam mənası ilə izah tapması idi. İqtisadi liberalizm,
siyasi demokratiya, dini muxtariyyət və şəxsi həyatda fərdiçilik, azadlıq həsrətinin
izahı halına gəldi. Bunlar eyni zamanda insan oğlunu azadlığı reallaşdırmağa
daha çox yaxınlaşdırır kimi idi.
Bir bağın arxasınca digəridə qoparıldı. İnsan, təbiətin
dominantlığını yıxdı və onun əfəndisi oldu. Kilsənin hökümranlığını, mütləqiyyətçi
dövlətin hakimiyyətini yıxdı. Xarici dominantlığın ortadan qaldırılması, o çox
istənən yerə -fərdin azadlığına- çatmaq üçün yalnızca lazım deyil, eyni zamanda
kifayət edəcək şərt olaraq görünürdü.
Çox insan, birinci dünya müharibəsinə son müharibə,
nəticəsinə isə azadlığın qəti zəfəri gözü ilə baxmışdır. Mövcud demokratiyalar
daha da güclənmiş göründü, köhnə krallıqların yerini yeni demokratiyalar tutdu.
Nə var ki, insan oğlunun, yüz illər davam edən mübarizəsinin nəticəsi
qazandığını zənn etdiyi hər şeyi yox sayan yeni sistemlərin ortaya çıxması
üçün sadəcə bir neçə ilin keçməsi lazım
idi. Insanların ictimai və şəxsi həyatlarını tamamilə və də təsirli olaraq nəzarətə
götürən bu yeni sistemlərin özü, bir ovuc insandan kənar hər kəsin, özlərinin
yoxlamadıqları bir səlahiyyətə boyun əymələrinə əsaslanırdı.
Başlanğıcda çox insan, avtoritar sistemin zəfərinin,
bir neçə fərdiçinin çılğınlığı nəticəsi ortaya çıxdığını və bu çılğınlığın
onları zaman içində öz enişlərinə aparacağı düşüncəsi ilə təsəlli oldu. Digərləri
isə, özünü bəyənmiş havalarda, İtalyanların ya da Almanların, lazımınca uzun
bir demokratiya təcrübəsindən məhrum olduqlarını, buna görədə Qərb
demokratiyalarının siyasi yetkinliyinə çatmaqlarını gözləmək lazım gəldiyini
düşündü. Bir başqa ortaq və bəlkə də bütün digərlərindən təhlükəli olan
illüziyaya görə isə, Hitler kimilər, ancaq və ancaq fərasətlilik və hiylə ilə
dövlət aparatının hamısını ələ keçirmişdirlər, onun üstündə təsir və səlahiyyət
sahibi olmuşdurlar. Bu insanlar və onların peykləri, zorla idarə olunurdu.
Bütün insanlar isə, xəyanət və terrorun iradəsiz obyektlərindən başqa bir şey
deyildi.
O vaxtdan bəri keçən illərdə, bu dəlillərin boş
sözlər olduğu açıqca aşkar oldu. Almaniyadakı miyonların, azadlıqlarını
başqalarının əlinə təslim etməkdə göstərdikləri istəkliliyin, atalarının o
azadlığı müdafiə etməkdə göstərdikləri istəklilikdən az olmadığını qəbul etmək
məcburiyyətində qaldıq. Azadlığı istəmək əvəzinə, ondan qaçmağın yollarını
axtardıqlarını gördük. Digər milyonlarla insanın tükünü tərpətmədiyini,
azadlığı müdafiə etməyi, uğrunda mübarizə aparmağa və ölməyə dəyəcək bir
fenomen olaraq görmədiyini qəbul etmək məcburiyyətində qaldıq. Bundan əlavə,
demokratiya böhranının, ancaq və ancaq İtalyanlara ya da Almanlara aid bir
problem olmadığını, hər müasir dövlətin bu problemlə qarşı-qarşıya olduğunu da
görürük, insan azadlığı düşmənlərinin hansı sinvolu seçdikləri də əhəmiyyətli
deyil. Azadlıq, anti-faşizm uğruna hücuma məruz qaldıqda, dümdüz faşizm(1)
uğruna hücuma məruz qaldığı zamankından daha az təhlükəyə daxil olmuş deyildir.
Bu həqiqət, John Dewey tərəfindən çox güclü bir şəkildə
dilə gətirilmişdir, dolayı olaraq, düşüncəni, onun sözləri ilə bildirirəm: “Demokratiyamızın
qarşı-qarşıya olduğu təhlükə,” deyir, “yad totalitar dövlətlərin varlığı
deyildir-yad ölkələrdə, liderə bağlılıq zəfəri qazandıran və öz şəxsi
davranışlarımızda və təşkilatlarımızda var olan şərtlər, ən ciddi təhlükəni
yaratmaqdadır. Bu vəziyyətdə müharibə sahəsi də, öz içimizdə və öz təşkilatlarımızda
olmaqdadır.”(2)
Faşizmlə mübarizə aparmaq üçün onu anlamaq məcburiyyətindəyik,
müsbət xəyalların bizə bir xeyri olmaz, müsbət fikirləri dilə gətirmək isə, bir
Qızıldərili yağış rəqsi mərasimi qədər qeyri-kafi və yararsız olacaqdır.
Faşizmin inkişafına mühit hazırlayan iqtisadi və ictimai şərtlər problemindən
başqa, başa düşülməsi lazım olan bir insani problem də var. Bu kitabın məqsədi,
modern insanın şəxsiyyət qurluşunda olan və faşist ölkələrdə onu azadlığından
imtina etdirən faktorları, öz xalqımız arasında da miylonlarla insanda çox
qabarıq bir şəkildə var olan dinamik faktorları təhlil etməkdir.
Azadlığın insani tərəfinə, boyun əymə həsrətinə və
iqtidar ehtirasına göz gəzdirdikdə, ortaya çıxan əsas suallar bunlardır: Bir
insani təcrübə olaraq azadlıq nədir? Azadlıq istəyi, insan təbiətində var olan
bir şeydirmi? İnsanın içində yaşadığı mədəniyyət mühiti nə olursa olsun,
azadlıq, bütün insanlarda oxşar şəkildəmi baş verir, yoxsa müəyyən bir cəmiyyətdə
əldə edilən fərdiliyin ölçüsündən asılı olaraq fərqlilikmi göstərir? Azadlıq,
ancaq xarici basqının yoxluğudurmu yoxsa eyni zamanda bir şeyin varlığıdırmı və
əgər belədirsə, nəyin varlığıdır? Cəmiyyətdə, azadlığa qovuşmaq istəyi yaradan
ictimai və iqtisadi faktorlar nələrdir? Azadlıq, bir insanın qaldıra bilməyəcəyi
qədər ağır bir yük,qaçmağa çalışdığı bir şey halına gələ bilərmi?
Necə olur da, azdlıq bir çox insanın əldə etmək
üçün can attdığı bir məqsəd və çox insan üçün də bir təhdid yaradır?
Görəsən, anadan gəlmə bir azadlıq istəyindən başqa,
instinktiv bir boyun əymək istəyi də ola bilməzmi? Əgər bu istək yoxdursa, bu
gün bir çox insanın göstərdiyi, “liderə heyranlıq” faktını necə açıqlamalıyıq?
Boyun əymək, daim cəmiyyət qarşısına çıxmış, idarə olunan bir səlahiyyətə
istiqamətlənmiş, yoxsa, vəzifə şüuru
kimi daxili faktorlara, daxili məcburiyyətlərə ya da ictimai rəy kimi anonim
faktorlara boyun əymək də aiddirmi? Boyun əymək, qəbul etmək də gizli bir məmnuniyyət
varmı, varsa bunun əsli nədir?
İnsan oğlunda, doymaq bilməyən iqtidar ehtirası
yaradan şey nədir? Həyati enerjilərin gücümü, yoxsa təməldə həyatın
özbaşınalığı içində, sevgi ilə yaşamaq əksikliyi və zəyifliyidirmi? Bu qarşısı
alınması çətin istəklərin gücünü yaradan psixoloji şərtlər nələrdir? Bu psixoloji
şərtlərin əsaslandığı ictimai şərtlər nələrdir?
Azadlığın və səlahiyyət güclərinin insani tərəflərinin
təhlil edilməsi, ümumi bir problemdir, yəni psixoloji faktorların, ictimai
proses daxilində təsirli güclər olaraqoynadığı rolu dəyərləndirməyimiz lazımdır.
Bu da nəhayət bizi, ictimai prosesdəki psixoloji, iqtisadi və ideoloji
faktorlar arasındakı qarşılıqlı təsir probleminə aparır. Faşizmin böyük xalqlar
üzərində cazibədarlıq təsirini anlamq istiqamətindəki hər cəhd, bizi, psixoloji
faktorların rolunu qəbul etmək məcburiyyətində
qoyacaqdır. Çünki burda, təməldə itaətli şəxsi çıxar güclərini deyil, insan
oğlunda var olmadığını ya da ən azından uzun müddət əvvəl ölmüş olduğunu hesab
etdiyimiz şeytani gücləri hərəkətə gətirən bir siyasi sistem sualıdır. Son yüz
illər içərsində, insan oğlunu, fəaliyyətləri, şəxsi çıxarları və bu çıxarlara
uyğun hərəkət etmək qabiliyyyəti ilə müəyyən edilmiş itaətkar bir varlıq olaraq
görməyə başlamışıq. İqtidr ehtirası ilə düşmənçiliyi, insan oğlunun itici gücləri
olaraq qəbul edən Hobbes kimi yazıçılar belə, bu güclərin varlığını şəxsi
çıxarların məntiqi bir nəticəsi olaraq açıqladılar. Onlara görə, insanlar bərabər
olduğundan və dolayı olaraq eyni xoşbəxtlik anlayışını bəslədiklərindən və də hər
kəsi eyni dərəcədə doyuzdurmağa çatacaq qədər sərvət olmadığından, hal hazırda
sahib olduqlarının xoşbəxtliliyini həqiqətdə də yaşamağı sığortalamaq gücünü əldə
etmək məqsədi ilə qaçınılmaz olaraq bir-birlərinə qarşı mübarizə
aparacaqdırlar.
Ancaq, Hobbes-un çəkdiyi tablo aşılmış, bu rəsmin
modası keçmişdə qalmışdır. Orta sinif bir əvvəlki siyasi ya da dini idarəçilərin
iqtidarını yıxmadan müvəffəqiyyətə çatdıqca, insanlar təbiətə hakim olmaqda
daha böyük addımlar atmışlar və daha çox sayda insan, dünyanı itaətkar bir
dünya və insanı, təməl itaətkar varlıq olaraq görməyə başlamışdır. İnsan təbiətinin
qaranlıq və şeytani gücləri, orta dövrlərin və hətta tarixin daha da qədim
dövrlərinin səyfələrində unudulmuş, bu güclər, bilgisizliklə ya da xain
kralların və rahiblərin hiyləgər intriqaları ilə açıqlanmışdır.
İnsan bu dövrlərə, uzun müddətdir təhlükə olmaqdan
uzaqlaşmış bir yanar dağa baxan kimi baxır. Özünü təhlükəsizlikdə hiss edir,
müasir demokratiyanın müvəffəqiyyətlərinin, bütün pis gücləri silib süpürdüyünə
inanırdı. Dünya, müasir bir şəhərin yaxşı işıqlandırılmış küçələri kimi tərtəmiz
və təhlükəsiz idi. Müharibələrə, qədim dövrlərin son qalıqları olaraq baxılır,
müharibəni sonlandırmaq üçün bir dənə müharibə etmək kifayət idi. İqtisadi
böhranlar, bir qayda olaraq müəyyən dövrlərdə başa gələn qəzalar idi amma yenə
də sadəcə bir qəza idi.
Faşizm iqtidarda olduqda, insanların çoxu, istər nəzəri
istərsə də praktik baxımdan hazırlıqsız idi. İnsan oğlunun bu dərəcə dərin
pislik etmək meylləri, belə böyük iqtidar ehtirası, zəyifin haqqlarının bu dərəcə
yox hesab edilməsi meyli ya da belə böyük bir boyun əymək həsrəti daşıdığına
inanmırdılar. Partlayacaq olan vulkanın xorultularının fərqində olan sadəcə bir
neçə insan idi. Nietzsche, XIX əsrin şirin nikbinliyini barmaqladı. Marx da bir
başqa tərəfdə eyni işi gördü. Bir başqa xəbərdarlıq daha sonra Freud-dən gəldi.
Əslinə baxılarsa, Freud da bir çox davamçısı da, cəmiyyətdə baş verənlər
mövzusunda çox saf düşüncə və fikirlərə sahib idilər, psixologiyanın cəmiyyətdəki
problemlərə tətbiq olunması mövzusundakı bir çox cəhdlər aldadıcı çərçivələr
yaratmışdı. Ammma yenə də, Freud, diqqətini tamamilə fərdin uşaqlıq və zehni
problemləri istiqamətinə yönəltməklə, bizi vulkanın təpəsinə çıxardı və bizə,
qaynamaqda olan krateri göstərdi.
Freud, maraqları, insan davranışının bəzi hissələrini
təşkil edən ağıl və şüur xarici güclərin müşahidə edilməsi və izah edilməsinə
istiqamətləndirmədə özündən əvvəl olan hər kəsdən daha dərinlərə endi. O və
onun müasir psixologiyadakı davamçıları müasir ağıllılığın varlığını görməzdən
gələn bir faktı, insan təbiətinin ağıl və şüur xarici hissəsini örtən pərdəni
qaldırmaqla qalmayıb bu ağıl xarici fenomenin, müəyyən qaydalara tabe olduğunu,
dolayı olaraq rasional başa düşülə biləcəyini göstərdilər.
Freud bizə yuxuların dilini başa düşməyi, insan
davranışındakı şüurdan kənarlıqlardan başqa ruhi-bədəni əlamətləri də qavramağı
öyrətdi. Fərdin bütün bir şəxsiyyət quruluşu kimi bu şüurdan kənarlıqların da,
şəxsin, xarici dünyada və xüsusilə də kiçik uşaqlıq dövründə yaşadığı təsirlərə
verdiyi reaksiyadan yarandığı fikrini ortaya qoyur.
Amma Freud, öz mədəniyyətinin ruhuna aludə olmuşdu
ki, o mədəniyyətin qoyduğu müəyyən sərhədləri keçə bilməzdi. Onun, xəstə bir fərdi
belə anlamağına mane olan sərhədlər, öz mədəniyyətinin qoyduğu sərhədlər idi.
Bunlar normal fərdi və ictimai həyatda işləyən ağıldan kənar fenomeni başa düşməsini
imkansız etdilər.
Bu kitab, psixoloji meyllərin, ictimai prosesin
hamısı üzərindəki rolunu qabağa çıxardığından və bu təhlil etmə, Freud-un təməl
kəşflərindən bəzilərinə, xüsusilə də insan şəxsiyyətində şüuraltı güclərin
mexanizmi və bunların xarici meyllərə bağlı olması ilə əlaqəli kəşflərə əsaslandırıldığından,
oxucunun, daha işin əvvəlində yanaşmamızın ümumi prinsiplərdən bəziləri ilə, bu
yanaşma ilə klassik Froydçuanlayışlar(3) arasındakı əsas fərqləri bilməyi
yararlı olacaq hesab edirəm.
Freud, insan təbiətinin pisliyini müdafiə edən ənənəvi
təlimdən başqa, insanla cəmiyyət arasında bir təməl əleyhdarlıq olduğu istiqamətindəki
ənənəvi inancı da qəbul etmişdir. Ona görə insan, təməldə cəmiyyətin əleyhidir.
Cəmiyyət, onu əhilləşdirməli, bioloji- və dolayı olaraq yox edilməsi
qeyri-mümkün- impulsların bu və ya digər şəkildə dolayı olmayaraq
doyuzdurulmasına icazə verməlidir. Amma cəmiyyətin əsil vəzifəsi, insanın təməl
reaksiyalarını artırmaq və bunları ustalıqla nəzarət etməkdir. Cəmiyyətin təbii
reaksiyaları bu şəkildə basqı altında qalmasının nəticəsi olaraq möcüzəvi bir vəziyyət
ortaya çıxır: basqı altında olan itkilər, mədəni baxımdan dəyər kəsb edən və
reallaşdırılması şiddətlə arzu olunan həsrətlərə çevrilir və insanın mədəniyyət
əsası halına gəlir.
Basqının silvizasiyalaşmış davranış halına gəlməsi
nəticəsini yaradan bu qəribə çevriliş üçün Freud, ucalmasözünü seçmişdir. Basqı, ucalma bacarığından daha artıqdırsa
fərdlər sinir xəstəsi olur və basqının azalmasına icazə vermək lazımdır. Ancaq
ümumi, insan itkilərinin doyuzdurulması ilə mədəniyyət arasında ziddiyyətli bir
əlaqə sualıdır: basqı artdıqca mədəniyyət (və də sinir sistemi problemləri təhlükəsi)
atar. Freud-un nəzəriyyəsinə görə fərdlə cəmiyyət arasındakı əlaqə təməldə
sabitdir: fərd demək olar ki, eyni fərddir. Ancaq cəmiyyətin, təbii
impulslarına daha böyük basqı olduğu (və dolayısı ilədaha çox ucalmanı zəruri
etdiyi), ya da daha çox doyuma icazə verdiyi (yəni mədəniyyəti fəda etdiyi)
ölçüdə dəyişə bilər.
Özündən əvvəl olan psixoloqların qəbul etdiyi,
insanın, təməldə impulsları deyilən şey kimi, Freud-un insan təbiəti anlayışı
da təməl olaraq, müasir insanda görüləcək olan ən əhəmiyyətli itkilərin bir əks
olunması idi. Freud-a görə öz mədəniyyətinin fərdi “insan”ı təmsil edirdi.
Müasir cəmiyyət insanın müəyyən edici xüsusiyyəti olan ehtiraslara və qayğılara
isə, insanın biloji quruluşunda kök salmış əzəli güclər gözü ilə baxılırdı.
Əslində, bu məqamı sübut edəcək (bu gün, müasir
insanda özünü göstərən düşmənçiliyin ictimai əsası olaraq Oedipus qarışıqlığı,
qadınlarda xədim edilmə qarışıqlığı deyilən şey kimi) bir çox nümunə göstərmək
olar, amma mən, bir ictimai varlıq olaraq bütün bir insan anlayışını
maraqlandırması baxımından xüsusilə əhəmiyyətli hesab etdiyim tək bir nümunə
verəcəm. Freud, həmişə fərdi başqaları ilə əlaqə içərisində nəzərdən keçirir.
Ancaq Freud-un izah etdiyi bu əlaqələr, kapitalist cəmiyyət fərdinə məxsus olan,
şəxsin başqaları ilə iqtisadi əlaqələri faktına çox oxşayır. Hər bir insan hər
şeydən əvvəl başqaları ilə iş birliyi içində deyil, fərdi olaraq, etdiyi işin
yarada biləcəyi təhlükələri tək olaraq boynuna götürərək, özü üçün çalışır.
Amma insan, bir Robinson Crusoe deyil. Müştəri kimi, işçi və ya iş verən kimi
başqa insanlara ehtiyacı vardır. Almaq və satmaq vəziyyətindədir. Almalı, verməlidir.
Əmtəə bazarı olsun, əmək bazarı olsun, bu əlaqələri bazar nizamlayır. Dolayı
olaraq, hər şeydən əvvəl tək və özünə yetərli olan fərd, bir vasitə olaraq,
almaq və satmaq vasitəsi olaraq başqaları ilə iqtisadi əlaqəyə daxil olur.
Freud-un insan əlaqələri anlayışı da təməldə eynidir: Fərd,biloji olaraq
doğuşdan sahib olduğu və doyuzdurulmaq ehtiyacını içində olduğu itkilərlə
başdan ayağa döşənmiş görməkdədir.
Bunları doyuzdurmaq üçün, fərd, digər “obyektlər”
ilə əlaqəyə daxil olur. Dolayı olaraq digər fərdlər, hər zaman üçün insanın məqsədinə
çatmasında istifadə olunan vasitədir, məqsəd dediyimiz isə, fərddə, başqaları ilə
təmasa keçməzdən əvvəl yaranan coşqun istəklərin doyuzdurulmasıdır. Freud-un
başa düşdüyü mənada insan əlaqələri sahəsi, bazara oxşamaqdadır- biloji olaraq
var olan ehtiyacların doyuzdurulması istiqamətində edilən bir mübadilədir və bu
mübadilə, bir başqa biri ilə olan əlaqə, heç bir vaxt üçün bir məqsəd deyil, hər
zaman üçün bir vasitədir.
Bu kitabda təqdim olunan təhlil, Freud-un
yanaşmasının tərsinə, psixologiyanın təməl probleminin, bu və ya digər
instinktiv ehtiyacın doyuzdurulması ya da həll edilməsi problemi olmadığı, fərdin
dünya ilə müəyyən bir mənada əlaqəli olması problemi olduğu fərziyyəsinə əsaslandırılmışdır.
Eləcə də, insala cəmiyyət arasında əlaqənin sabit bir əlaqə olmadığı nöqtəsindən
hərəkət edilmişdir. Bir tərəfdən təbiətin müəyyən itkilərlə təchiz etdiyi bir fərd,
digər tərəfdə isə, ondan tamamilə ayrı, bu təbii meylləri doyuzduran ya da
basdıran bir cəmiyyət deyə bir şey yoxdur. Aclıq, susuzluq, cinsəllik kimi
bütün insanlarda ortaq olan bəzi ehtiyaclar vardır hərçənd amma sevgi və nifrət
kimi, iqtidar ehtirası və boyun əymək arzusu, duyğusal zövqləri yaşamaq ya da
yaşamaqdan qorxmaq kimi insanın şəxsiyyətindəki fərqlilikləri yaradan itkilərin hamısı da, ictimai prosesin məhsullarıdır.
İnsan oğlunun ən gözəl və eyni zamanda ən çirkin meylləri dəyişməz və biloji
olaraq var olan insan təbiətinin bir parçası deyildir, bunlar, insan oğlunu
yaradan ictimai prosesin nəticələridir. Başqa cür desək, cəmiyyətin ancaq bir
mane olan, basqılayıcı mexanizmi (hərçənd bu da vardır amma) deyil, eyni
zamanda bir yaradıcı mexanizmi də vardır, insanın təbiəti, ehtirasları və
qayğıları mədəniyyət məhsuludur. Hətta, insan oğlunun, yazılı şəklinə tarix
dediyimiz davamlı cəhdlərinin ən böyük müvəffəqiyyəti və ən əhəmiyyətli əsəri,
bilavasitə insandır.
Insanın tarixdəki bu yaradılış prosesini başa düşmək,
sosial psixologiyanın vəzifəsidir. Niyə bir tarixi dövrdən digərinə insanın şəxsiyyətində
bəzi qəti dəyişikliklər yaranmışdır? Renesans ruhu niyə orta dövr ruhundan fərqlidir?
Monopolist kapitalizm insanının şəxsiyyət quruluşu niyə XIX əsr insanından fərqlidir?
Sosial psixologiya, istər yaxşı, istərsə də pis olsun bütün yeni bacarıq və təcrübələrinin
və yeni ehtiraslarının necə varlıq qazandığını izah etmək məcburiyyətindədir.
Necə ki, məsələn Renesansdan bu günə qədər insanlar
məşhurluq ehtirası ilə alışıb
yanırdılar. Halbuki, bu gün çox təbii qəbul edilən bu həsrət, orta dövr cəmiyyətində çox da görünmürdü.
(4) Eyni dövrdə, insanlar əvvəllər
tanımadıqları bir təbiət gözəlliyi
duyğusu inkişaf etdirdilər. (5) Yenə, Şimali Avropa ölkələrində, XVI əsrdən
başlayaraq, insanlar o dövrdən əvvəl azad bir insanda olmayan ehtiraslı bir işləmək
aclığı inkişaf etdirdilər.
Amma təkcə
insan tarix tərəfindən deyil, tarix də insan tərəfindən yaradılır. Bu ziddiyyətli
görünən vəziyyətin təhlili, sosial psixologiyanın sahəsini əhatə edir. (6) Bu sahədə ediləcək iş, sadəcə ehtirasların,
istəklərin, qayğıların, necə sosial prosesin nəticəsi olaraq dəyişib inkişaf
etdiyini təhlil etmək deyil, bu inkişafın nəticəsi olaraq müəyyən formalara girən
insan enerjisinin necə sosial prosesi formalaşdıran yaradıcı güclər halına gəldiyini
də izah etməlidir. Necə ki, məsələn şiddətli məşhurluq və müvəffəqiyyət əldə
etmək istəyi, işləmək itkisi olmasa idi, kapitalizmin inkişafına şərait yaradan
güclərdən məhrum olmuş olacaqdı. Bu və digər bəzi insani güclər olmasa idi,
insanlar, müasir ticarət və sənaye nizamının ictimai və iqtisadi ehtiyaclarına
uyğun davranmaq impulsu yaranmayacaqdı.
Dediklərimizdən çıxan nəticəyə görə, bu kitabda təqdim
edilən yanaşmalara, Freud-un tarixi, öz daxillərində ictimai olaraq şərtləndirilməmiş
psixoloji güclərin bir nəticəsi şəkilində şərh edən yanaşması ilə böyük bir
uyğunsuzluq içində olması baxımından, onunkulardan fərqlidir. Bu yanaşmalar,
sosial prosesdəki dinamik elementlərdən biri olaraq insan faktorunun roluna
diqqət yetirməyən qaydaları ilə də böyük bir uyğunsuzluq içindədir. Bu tənqid,
ancaq, (Durkheim və onun məktəbinin qaydaları kimi) psixoloji problemləri sosial elimdən kənarlaşdırmağı açıqca istəyən
soisal elm nəzəriyyələrinə deyil, az çox davranış psixologiyası boyasına
batrılmış nəzəriyyələrə da istiqamətlənmişdir. Bu nəzəriyyələrin hamısında da
insan təbiətinin öz dinamikasının olmadığı və psixoloji dəyişikliklərin, yeni mədəniyyət
qəlibləmə bir uyğunlaşdırma şəklində, yeni vərdişlərin inkişafı çərçivəsində nəzərdən
keçrilməsinin lazım olduğu mövqeyindən baxılmışdır.
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Mənbə: Erich Fromm, "Fear of Freedom"
(1) Faşizm ya da avtoritar termini. Alman ya da
İtalyan tipli diktatorluq nizamını izah etmək üçün istifadə edirəm. Xüsusilə Alman
nizamını nəzərdə tutduqda Nasizm deyəcəm.
(2) John Dewey, Freedom and Culture (Azadlıq və Mədəniyyət).
G.P.Putnam`s Sons. , New York, 1939.
(3) Freud-un nəzəriyyəsinin əsas nəticələrinə əsaslandırılmış olmaqla yanaşı,
ondan bir çox istiqamətdə fərqlənən bir ruh təhlili yanaşması. Karen Horney-nin
New Ways in Psychoanalysis (Psixoanalizdə
Yeni Yollar) (W.W.Norton & Company, New York, 1939) adlı kitabı ilə.
Harry Stack Sullivan-ın. Psychiatry dərgisində (1940. 3. Cild. 1. Sayı)
yayımlanan Conceptions of Modern
Psychiatry -The First William Alanson White Memorial Lectures (Müasir
Psixiatriya Anlayışları) başlıqlı yazısında izah edilmişdir. Bu iki yazıçını
bir çox baxımdan bi-birindən fərqləndirsələrdə, bu kitabımda təqdim olunan
yanaşma, hər ikisinin yanaşmasına bir çox baxımdan oxşamaqdadır.
(4) Bxn. Jacob Burckhardt. The Civilization of the
Renaissance in İtaly (İtalyada Renesans Silvizasiyası). The Macmillan Company. New
York, 1921. s.139 və davamı.
(5) Eyni əsər. S.299 və davamı.
(6) Bxn. Sosioloq J.Dollard. K.Mannheim və
H.D.Lasswell-in. Antropoloq R.Benedict. J.Hallowell. R.Linton. M.Mead. E.Sapir-in
dəstəkləri ilə. A.Kardiner-in. psixoanaliz anlayışları
sosiologiyaya tətbiq olunması.
Yorumlar
Yorum Gönder