Uellsin zaman maşınını hər kəs bilir; maşın,
ona sahib olan insanın zaman içərisində irəliyə və geriyə getməsini, keçmişin nəyə
bənzədiyini, gələcəyin necə olacağını şəxsən görməsini təmin edər. İnsanlar Uellsin
maşınının verdiyi faydaların bir çoxunun, günümüzdə də, dünyanın müxtəlif yerlərinə
səyahət edərək təmin oluna biləcəyini görə bilmirlər. Nyu Yorka, ya da Çikaqoya
gedən bir avropalı gələcəyi, əgər iqtisadi bir fəlakət meydana çıxmazsa Avropanın çata biləcəyi gələcəyi görəcək. Digər tərəfdən əgər Asiyaya gedəcəksə, keçmişi görəcək. Mənə deyildiyinə görə, Hindistanda Orta əsrləri, Çində(1920) 18-ci yüzilliyi görəcəkdir.
gedən bir avropalı gələcəyi, əgər iqtisadi bir fəlakət meydana çıxmazsa Avropanın çata biləcəyi gələcəyi görəcək. Digər tərəfdən əgər Asiyaya gedəcəksə, keçmişi görəcək. Mənə deyildiyinə görə, Hindistanda Orta əsrləri, Çində(1920) 18-ci yüzilliyi görəcəkdir.
Əgər George Vashington Yer üzünə geri gəlsəydi,
yaratdığı ölkə onu da təəccübləndirərdi. İngiltərədə bir az daha az, Fransada
isə ondan daha da az özgəlik yaşayardı. Ancaq Çinə çatmadan özünü tam olaraq
ölkəsində hiss etməzdi. Xəyali səyahətləri boyunca ilk dəfə orada, “yaşam,
azadlıq və xoşbəxtlik axtarışı”na hələ
inanan, bunları Müstəqillik Müharibəsinin amerikalılarına oxşar şəkildə anlayan
insanlarla rastlaşardı. Hesab edirəm, Çinin dövlət başçısı olması da çox gec
olmazdı.
Qərb sivilizasiyası Şimali və Cənubi
Amerikanı, Rusiya xaricindəki Avropanı və avtonom İngilis dominyonlarını əhatə
edir. Bu sivilizasiyada Amerika başda dayanır, Qərbi Şərqdən fərqləndirən bütün
xüsusiyyətlər ən çox Amerikada dolğun və inkişaf etmiş vəziyyətdədir. İrəli
getməyi təbii qarşılamağa alışmışıq: son yüz ildə baş verən dəyişikliklərin
daha yaxşıya doğru olduğundan, yaxşıya doğru başqa dəyişikliklərin də hər zaman
davam edəcəyindən heç şübhə etmirik. Müharibə və onun nəticələri Qitə
Avropasında bu güvənli inanca bir zərbə endirdi; insanlar 1914-cü il öncəsinə,
yüz illər boyunca təkrar geri qayıtmayacaq olan bir qızıl dövr gözü ilə baxmağa
başladılar.
Xeyirxahlığın məruz qaldığı bu sarsıntı
İngiltərədə daha yüngül, Amerikada isə daha da yüngül olaraq gerçəkləşdi.
Aramızda, irəli getməyi təbii qarşılamağa alışmış olan insanların, bizim yüz əlli
il öncə dayandığımız mövqedə olan Çin kimi bir ölkəyə getmələri və yaşadığımız
dəyişikliklərin bizi yaxşılığa doğru aparıb aparmadığını özlərinə sual vermələri
xüsusilə maraqlı olacaq. Hər kəsin bildiyi kimi Çin mədəniyyəti, Konfutsinin
İsadan beş yüz il əvvəl geniş yayılan ideyalarına əsaslanmışdır. Yunanlar və
romalılar kimi Konfutsi də insan cəmiyyətinin inkişafının təbiətin qanunu
olduğunu düşünmürdü; əksinə, çox qədim dövrlərdə hökmdarların müdrik insanlar
olduğuna və insanların, korlanmış zəmanəmizin heyranlıq duyduğu ancaq çata bilmədiyi
dərəcədə xoşbəxt olduqlarına inanırdı.
Şübhəsiz ki, bu bir yanılma idi. Lakin nə
olursa olsun Konfutsi dövrünün digər mütəfəkkirləri kimi, həmişə yeni uğurların
ardınca düşmək əvəzinə, bəlli bir xarakter səviyyəsini qoruyan qərarlı bir cəmiyyət
yaratmaq məqsədi güdürdü. Bu mövzuda indiyə qədər yaşamış olan hər kəsdən daha
uğurlu oldu. Onun şəxsiyyəti o dövrlərdən bu günümüzədək Çin mədəniyyətinə iz
qoymuşdur.
Onun zamanında Çin bu günkü torpaqlarının
yalnız kiçik bir hissəsini əhatə edirdi və bir-biriləri ilə mübarizə aparan əyalətlərə
bölünmüş vəziyyətdə idi. Çinlilər, bundan sonrakı üç yüz il ərzində indi Çin
olaraq tanınan ərazilərə yayıldılar və son əlli ilə gələnə qədər ərazi və əhalinin
sayı baxımından dünyadakı ən böyük imperiyanı qurdular. Barbarların
işğallarına, Moğol və Mançu xanədanlarına və arada yaşanan uzun və ya qısamüddətli
vətəndaş müharibələri və iğtişaşlara baxmayaraq Konfutsinin sistemi mövcud
olmağa davam etdi; özü ilə birlikdə incəsənət, ədəbiyyat və mədəni bir həyat tərzi
gətirdi. Qərb və qərbiləşmiş Yaponiya ilə əlaqələr nəticəsində bu sistem təzəlikcə
çökməyə başlamışdır.
Bu qədər fövqəladə bir varolma gücünə sahib
bir sistemin çox üstün xüsusiyyətləri olmalıdır; hörmət və diqqətimizə də
layiqdir. Bu sistem sözün bizim başa düşdüyümüz anlamında bir din deyildir;
çünki fövqəltəbii və ya mistik inanclarla bir əlaqəsi yoxdur. Tamamilə əxlaqi
bir sistem olmaqla yanaşı qaydaları, xristianlığın qaydalarından fərqli olaraq,
sıradan insanların tətbiq edə bilməyəcəyi qədər yüksək deyil. Konfutsinin
fikirləri, əsasən, köhnəlmiş on səkkizinci yüzilliyin “cənab” idealına bənzər
şeylərdir. Kəlamlarından biri bunu açıqlayır (Lionel Gilesin “Sayings of Confucius”-
“Konfutsinin kəlamları” kitabından): “Əsl cənab heç bir zaman davakar deyildir.
Əgər ortada qaçınılmaz bir rəqabət varsa, bu bir atış yarışması kimi həll
olunur. Burada belə, yerini almazdan öncə və məğlub olduqdan sonra rəqibini nəzakətlə
salamlayar, məğlub olmuşsa zərərini də qarşılayar. Beləliklə, dalaşarkən belə
gerçək cənablığını qoruyar”.
Əksərən, bir əxlaq müəllimindən gözlənildiyi
kimi, məsuliyyətdən, fəzilətdən və bu cür şeylərdən danışar; amma insanı, təbiətə
və təbii sevgiyə zidd olan hər hansı bir şeyə məcbur etməz. Bu da aşağıdakı
söhbətdə görünür:
“Shi şəhzadəsi Konfutsiyə bunları dedi: Ölkəmizdə
dürüst bir adam var. Atası bir qoyun oğurladı və oğlu ona qarşı şahidlik etdi.
Konfutsi belə cavab verdi: Bizim ölkəmizdə dürüstlük bundan fərqli bir şeydir.
Ata oğlunun səhvini, oğul da atasının səhvini gizləyər. Əsl dürüstlük ancaq belə
davranışlarda ifadə olunur”. Konfutsi hər şeydə, hətta fəzilət mövzusunda belə,
mülayim bir insan idi. Pisliyə yaxşılıqla cavab verməyin lazım olduğuna inanmazdı.
Bir dəfə pisliyə yaxşılıqla qarşılıq vermə prinsipi haqqındakı düşüncəsi
soruşulanda cavabı belə olmuşdur: “O zaman yaxşılığın qarşılığı nə olacaq?
Haqsızlığa ədalətlə, yaxşılığa yaxşılıqla qarşılıq verməlisiniz”. Onun vaxtında
Çində pisliyə yaxşılıqla qarşılıq vermə prinsipi, fikirləri xristianlığa
Konfustinin fikirlərindən daha yaxın olan daoistlər tərəfindən irəli
sürülmüşdür. Daosizmin banisi Lao-Tszı (Konfutsinin daha yaşlı bir müasiri
olduğu hesab olunur) belə deyir: “Yaxşıya yaxşı, yaxşı olmayana da, onu
yaxşılığa yönəltmək üçün, yenə yaxşı davranmalıyam. İnanc sahibi olanlara hörmət
edirəm; olmayanlara da hörmət edirəm; çünki bəlkə, bu yolla onlar da inanc
sahibi olarlar. Bir insan pis belə olsa onu kənarlaşdırmaq doğru ola bilər mi?
Pisliyə yaxşılıqla qarşılıq verin”. Lao-Tszının bəzi sözləri Dağdakı Xütbənin
(İsa tərəfindən müridlərinə verilən, xristianlığın başlıca qanunlarını ehtiva
edən xütbə) bəzi hissələrinə inanılmaz dərəcədə bənzəyir. Məsələn belə deyir:
“Təvazökar olanlar olduqları kimi
qalacaqlar. Yanlışlıqlar düzəldiləcək. Boşlar doldurulacaq. Köhnəlmişlər yenilənəcək.
Yoxsullar müvəffəqiyyətli olacaqlar. Həddən artıq şeyə sahib olanlar yollarını
azacaqlar”.
Lao-Tszının yox, Konfutsinin milli müdrik
olması Çinə xas bir xüsusiyyətdir. Daosizm də mövcud olmağa davam etdi, lakin
cahil xalq arasında və sehr xarakterində. Onun fikirləri imperiyanı idarə edən
tətbiqçilərə uydurma kimi gəlirdi. Konfutsinin fikirləri isə münaqişələrin
qarşısını almaq baxımından çox yaxşı düşünülmüşdü.
Lao-Tszı fəaliyyət əleyhinə arqument təqdim
edir, belə deyirdi: “İmperiya işlərin öz təbii gedişatına buraxılması ilə
qazanılmışdır. Hər zaman bir şeylər etmək məcburiyyətində olan insanlar
imperiya sahibi olmağa layiq deyildirlər”. Ancaq təbii olaraq Çinin idarəçiləri
Konfutsinin özünə hakim olma, xeyirxahlıq, nəzakət qaydalarını üstün tutdular,
eyni zamanda müdrik hökumətlərin verəcəyi faydalara böyük əhəmiyyət verdilər. Bəyaz
irqə mənsub müasir millətlərin hər birinin etdiyi kimi, çinlilər nəzəri olaraq
bir növ əxlaq sistemini, təcrübədə isə başqa bir əxlaq sistemini mənimsəməyi
heç bir zaman ağıllarına gətirmədilər. Onlar hər zaman öz nəzəriyyələrinə uyğun
davranmışlar demək istəmirəm, amma elə davranmağa cəhd göstərmişlər, özlərindən
də elə davranmaları gözlənilmişdir. Halbuki xristian əxlaq qaydalarının böyük
bir hissəsinin, bu günahkar dünyada tətbiq oluna bilməyəcək qədər uca tutulduğu
ümumilikdə qəbul edilən bir məsələdir.
Gerçəklikdə, bizim yanaşı gedən iki növ əxlaq
sistemimiz var: biri məsləhət gördüyümüz, amma tətbiq etmədiyimiz əxlaq, digəri
isə tətbiq etdiyimiz, amma sadəcə bəzi hallarda məslət gördüyümüz əxlaq.
Mormonizmdən başqa bütün digər dinlər kimi xristianlıq da Asiya mənşəlidir.
Xristianlıq ilk yüzilliklərində Asiya mistisizminə xas olan fərdiyyətçilik və digər-dünya məfhumlarına
xüsusi diqqət yetirmişdir. Bu baxımdan müqavimət göstərməmək doktrinası bir məna
daşıyırdı. Lakin xristianlıq güclü Avropa prinsiplərinin rəsmi dini olduqda bəzi
mətnlərin sözlərin mənasına görə başa düşülməməsi lazım bilindi.
Digər tərəfdən, “Sezarın haqqını Sezara
verin” kimi bəzi ifadələr geniş yayıldı. Günümüzdə isə rəqabətə söykənən sənayenin
təsiri ilə, müqavimət göstərməmək qaydasına ən kiçik bir meyl belə alçaldılır,
hər kəsin öz yolunda getməsi gözlənilir. Təcrübədə keçərli olan əxlaq qaydamız
mübarizə yolu ilə əldə edilən maddi uğurdur və bu məsələ fərdlər üçün olduğu qədər
millətlər üçün də keçərlidir. Bundan başqa hər şey bizə səmimilik və cəfəngiyyat
olaraq görünür.
Çinlilər bizim nə nəzəri, nə də praktiki əxlaq
qaydalarımızı mənimsəyirlər. Nəzəriyyədə, mübahisənin yerində olacağı vəziyyətlərin
varlığını, təcrübədə isə bu hala çox nadir rast gəlindiyini qəbul edirlər. Bizə
gəlincə, nəzəri olaraq mübahisə etməyi lazım biləcək heç bir hal ola bilməyəcəyini,
praktikada isə bu halların tez-tez meydana çıxdığını düşünürük. Çinlilər də bəzən
mübahisə edərlər, amma döyüşçü bir irq deyildirlər. Müharibədə olsun, iş həyatında
olsun, nəaliyyəti çox mədh etməzlər. Ənənəvi olaraq öyrənməyə hər şeydən çox dəyər
verirlər, ondan sonra, və ümumiyyətlə, onunla yanaşı, incəliyə və nəzakətə də.
Çox uzun illər boyunca, Çində rəhbərlik vəzifələrinə
təyin etmələr yarışma imtahanı yolu ilə həyata keçirilmişdir. İki min il
boyunca, atadan oğula keçən bir aristokratiya var olmadığı üçün(bunun tək
istisnası Konfutsi ailəsidir, ailə başçısına Şəhzadə deyilir) elm, yalnız özü
üçün qazandığı hörmətlə yanaşı, feodal Avropasında güclü əsil-nəcabətlilərə
göstərilənə bənzər bir hörmətə qovuşmuşdur. Lakin keçmiş elm çox dar əhatəli
idi, Çin klassiklərinin və onların məşhur şərhçilərinin, tənqiddən uzaq olan təhsilindən
ibarət idi. Qərbin təsiri ilə coğrafiya, iqtisadiyyat, geologiya, kimya və başqa
elmlərin qədim dövrlərin əxlaq təlimlərindən daha praktik faydaları olduğunun fərqinə
varıldı. Yeni Çin (yəni Avropa standartları istiqamətində təhsil görmüş olan gənclər)
müasir tələbatların fərqindədir və bəlkə də, qədim ənənələrə kifayət qədər
ehtiram göstərmir. Ancaq yenə də ən müasir olanları belə, az sayda istisna xaricində, mülayimlik, nəzakət və sülhsevərlik
kimi ənənəvi məziyyətlərini qorumaqdadır. Önümüzdəki bir neçə on illik zaman ərzində
Qərbdən və Yaponlardan alınan dərslərin sonunda bu məziyyətlərin
mövcudluqlarını davam etdirmələri isə şübhəlidir.
Əgər çinlilər ilə aramızdakı fərqi tək bir
cümlə ilə yekunlaşdırsam, bunu deyə bilərəm ki, onlar əsasən, zövq almağı məqsəd
qoymuşlar, biz isə əsasən, güclü olmağı. Biz digər insanlara və təbiətə qarşı
güclü olmağı xoşlayırıq. Bunlardan birincisi üçün güclü dövlətləri, ikincisi
üçün də elmi inkişaf etdirdik. Çinlilər bu cür məşğuliyyətlər üçün çox tənbəl və
çox yumşaq xasiyyətlidirlər. Onlara tənbəl demək yalnız bu mənada doğrudur.
Rusların olduğu növdən tənbəl deyildirlər, yəni həyat tələbatlarını təmin etmək
üçün çox çalışırlar. Müdirləri onları olduqca çalışqan bilirlər. Ancaq onlar Qərbi
Avropalılar və amerikalılar kimi, boş dayanmaqdan sıxıldıqları üçün və ya
yalnız hərəkətdə olmağı sevdikləri üçün çalışmazlar. Həyat tələbatlarını ödəməyə
yetəcək qədər qazandıqda onunla kifayətlənirlər, daha çox çalışaraq
qazanclarını artırmağa cəhd göstərməzlər. Teatra getmək, çaylarını içərək söhbət
etmək, qədim dövrlərdəki Çin incəsənətinə heyranlıq duymaq və ya gözəl mənzərəli
yerlərdə gəzmək kimi əyləncələrlə zaman keçirmək mövzusunda bacarıqları
sonsuzdur. Bizim düşüncə tərzimizə görə insanın həyatını belə yaşaması lazım
olandan çox tənbəllik ifadə edir, biz hər gün işinə gedən bir insana, orada
gördüyü işlər zərərli də olsa, daha çox hörmət edirik.
Bəyazlar üçün Şərqdə yaşamağın bəlkə də, mənfi
bir təsiri olur. Ancaq etiraf etməliyəm ki, Çini tanıdıqdan sonra tənbəlliyə
insanların kollektiv olaraq sahib ola biləcəkləri ən yaxşı xüsusiyyət olaraq
baxmağa başladım. Çalışqanlıq sayəsində hərçənd bəzi şeylər qazanırıq, ancaq bu
bacardığımız şeylərin nəticə olaraq bir dəyər ifadə edib etmədiyi, sual
olunmağa dəyər. İstehsalatda misilsiz bacarıqlar inkişaf etdiririk. İstehsal
etdiklərimizin də bir hissəsini gəmilər, avtomobillər, telefonlar və başqalarını
təm-təraqlı və sürətli həyatın vasitələri olaraq istifadə edirik, bir hissəsini
isə bir-birimizi kollektiv halda öldürəcək silahlar, zəhərli qazlar və təyyarələrə
ayırırıq. Çox yaxşı bir idarə və vergi sistemimiz var. Bu vergilərin də bir
hissəsi təhsil, səhiyyə və buna bənzər yararlı şeylər üçün, yerdə qalanı da
müharibə məqsədləri üçün istifadə olunur.
Bu günkü İngiltərədə milli gəlirin ən böyük
hissəsi keçmiş və gələcək müharibələrə sərf olunur, yararlı şeylərə isə ancaq
bundan geri qalan hissə xərclənir. Qitə Avropasındakı ölkələrin çoxunda nisbət
daha da pisdir. Unikal bir polis təşkilatımız var. Bunun bir hissəsi cinayəti
üzə çıxarmaq və qarşısını almaq üçün, bir hissəsi də yeni, konstruktiv siyasi
düşüncələri olan insanları həbs etmək üçün istifadə olunur. Son zamanlara qədər
Çində bunların heç biri yox idi.
Sənaye avtomobil və ya bomba istehsal edə
bilməyəcək qədər səmərəsiz, dövlət öz vətəndaşlarını öyrədə bilməyəcək və başqa
ölkənin insanlarını öldürə bilməyəcək qədər təsirsiz, polis soyğunçuları və ya
bolşevikləri tuta bilməyəcək qədər gücsüz idi. Bunların nəticəsi olaraq Çində
heç bir bəyaz adamın ölkəsində tapılmayan miqdarda, hər kəs üçün azadlıq, kiçik
bir azlıq istisna olmaqla bütün insanların kasıb olduğu nəzərə alındıqda çox təəccüblü
olan, yayğın bir xoşbəxtlik var idi. Orta sinifdən olan bir çinli ilə orta
sinifdən bir Qərblinin hadisələrə baxış bucaqlarını müqayisə etdikdə iki fərqlilik
gözə çarpır: Birincisi, çinlilərin faydalı bir məqsədə xidmət etməyən heç bir fəaliyyətə
dəyər verməmələri, ikincisi, öz hərəkətverici qüvvələrimizi nəzarət altında
saxlayıb başqalarınınkına qarışmağı əxlaqlılıq hesab etməmələridir. Bunlardan
birincisini daha əvvəl müzakirə etmişdik, lakin zənnimcə, ikincisi də eyni dərəcədə
önəmlidir.
Məşhur çinşünas Professor Gilesın
“Konfutsiçilik və əleyhdarları” mövzusunda Giffordda verdiyi konfranslarda
müdafiə etdiyi baxışa görə, xristian missionerlərin Çindəki nəaliyyətlərinin
başlıca maneəsi, doğuşdan günahkarlıq doktrinası olmuşdur. Uzaq Şərqdə bir çox
missioner tərəfindən hələ də öyrədilən qəlibləşmiş xristian doktrinasına görə hər
birimiz günahkar olaraq, sonsuza qədər cəzalandırılmağa layiq olacaq dərəcədə
günahkar olaraq doğulmuşuq. Çinlilər bu arqumentin bəyazlar üçün keçərli
olmasını asanlıqla qəbul edə bilirlər. Lakin öz valideynlərinin və böyük
valideynlərinin cəhənnəm alovunda yandığı söylənəndə hirslənirlər. Konfutsi
insanların yaxşı olaraq doğulduğunu, əgər sonradan günahkar olarlarsa bunun pis
nümunələrdən, ya da pis tərbiyədən irəli gəldiyini öyrətmişdir.
Qərbin ənənəvi qatı inancları ilə bunun
arasındakı fərqin çinlilərin baxış tərzi üzərində dərin təsiri var. Bizdə, əllərində
əxlaq məşəli daşıdığı hesab edilən insanlar, özlərini normal zövqlərdən məhrum
edən və bunun acığını başqalarının zövqlərinə qarışaraq çıxaran insanlardır.
Bizim fəzilət anlayışımızda başqalarının işinə qarışma xüsusiyyəti var: Birisi əgər
kütlənin rahatlığını pozmursa onun fövqəladə yaxşı bir insan ola biləcəyini düşünmərik.
Bu bizim Günah anlayışımızdan qaynaqlanır.
Bu davranış yalnız azadlıqları məhdudlaşdırmaqla
kifayətlənmir, ikiüzlülüyə də yol açır. Çünki ənənəvi meyarlara uyğunlaşmaq əksər
insana çox çətin gəlir. Çində isə vəziyyət belə deyildir. Orada əxlaq qaydaları
mənfi istiqamətdə deyil, müsbət istiqamətdədir. İnsanın valideynlərinə hörmət
göstərməsi, övladları ilə şəfqətli, kasıb qohumları ilə səxavətli və hər kəslə ədəbli davranması gözlənilir. Bunlar
da həyata keçirilməsi çox çətin gözləntilər deyildir, xalqın əksəriyyəti tərəfindən
həqiqətən tətbiq olunur. Nəticə də, zənnimcə, çoxumuzun yerinə yetirə bilmədiyi
bizim meyarlara görə daha müsbətdir.
Günah məfhumunun yoxluğunun başqa bir nəticəsi
də insanların, aralarındakı fikir ayrılıqlarını, Qərbdə olduğundan daha çox məntiqə
və mübahisəyə açıq tutma meylində olmalarıdır. Bizdə fikir ayrılıqları dərhal
bir “prinsip” probleminə çevrilir: hər iki tərəf digər tərəfin pis olduğunu,
ona qatılmağın günahkarlığı paylaşmaq demək olduğunu düşünür. Bu da anlaşılmazlıqları
şiddətləndirir və təcrübədə dərhal gücə müraciət etməyi ağıla gətirir. Çində
gücə müraciət etməyə hazır olan silahlı qüvvvələr var olsa da, onları heç kim,
hətta əsgərlərin özləri belə ciddiyə almamışdır. Demək olar ki, qansız deyilə
biləcək müharibələr etmişlər, bizim Qərbdəki daha şiddətli qarşıdurmalarımızdan
əldə etdiyimiz təcrübələrə baxsaq, gözləniləndən daha az zərər vermişlər. Mülki
idarəetmə də daxil olmaqla yanaşı, xalqın əksəriyyəti sanki bu generallar və
orduları heç yoxmuş kimi gündəlik yaşamlarına davam etmişlər. Gündəlik yaşamda
anlaşılmazlıqlar, əksər hallarda üçüncü bir insanın dostca vasitəçiliyi ilə həll
olunur. Qəbul edilən prinsip uzlaşmadır, çünki hər iki tərəfin də
alçaldılmaması lazımdır. Bəzi cəhətləri əcnəbilərə gülməli gəlsə belə, bu
görünüşü-xilas etmə prinsipi son dərəcə dəyər verilən milli bir qurumdur,
sosial və siyasi yaşamı, bizdəkindən daha az mərhəmətsiz edər.
Çin sistemində tək bir qüsur, amma önəmli
bir qüsur var və bu da sistemin, Çinin daha davakar millətlərə müqavimət göstərməsinə
mane olmasıdır. Bütün dünya Çin kimi olsaydı, bütün dünya xoşbəxt olardı. Digər
millətlər davakar və qüvvətli olduqları müddətcə, çinlilər də, əgər milli müstəqilliklərini
qoruyacaqlarsa, artıq xarici dünyadan kənarlaşdırılmış olmadıqları üçün, bizim
pisliklərimizi müəyyən dərəcədə təqlid etmək məcburiyyətində qalacaqlar. Bu təqlidin
bir inkişaf olduğunu hesab edib qürurlanmağa cəhd etməməliyik.
Tərcümə edən: Könül Bəndiyeva
Mənbə: Bertrand Russel, "Sceptical essays"
Yorumlar
Yorum Gönder