Son dövrlərdə postmodernizmdən sonra gələni adlandırmaq
üçün ədəbiyyatşünaslıqda sanki silahlan-ma yarışı kimi bir şey var. Postmodernizm,
kosmodernizm, digimodernizm (rəqəmsal modern-izm), avtomoder-nizm, altermodern-izm
və metamodernizm ən populyar perspektivlər sırasındadır. Bu terminlərin hər
biri açıq şəkildə postmodernizmin iddia edilən ölümündən sonra yeni bir ədəbi
istehsal üsulunu təsvir edir. Ancaq yeni bir dövrü adlandırmaq məcburiyyəti, üfüqə doğru irəlilədikcə geri baxmağımıza səbəb olan iki vacib sual doğurur:
istehsal üsulunu təsvir edir. Ancaq yeni bir dövrü adlandırmaq məcburiyyəti, üfüqə doğru irəlilədikcə geri baxmağımıza səbəb olan iki vacib sual doğurur:
1. - izm nədir?
2. Bizə ümumiyyətlə dövrlər lazımdırmı?
Əgər hansısa bir dəyişiklik, yeni bir şey baş
verirsə, məsələn metamodernizm postmodernizmi zəbt edirsə, şübhəsiz ki, bu yeni
şeyin əvvəlkilərdən fərqli olaraq yeni olduğunu güman
edirik. Başqa sözlə, yeni bir - izmi adlandırmaq bizdən əvvəlki - izmin
toxunulmaz olmasını tələb edir. Ancaq, deyəsən belə soruşmalıyam, postmodernizm
- izm idi?
Ədəbiyyatşünaslıqda tez-tez ikili hadisələri təsvir
etmək üçün - izmlərdən istifadə edirik: özünəməxsus sənət fəlsəfələrinə sahib
olan tarixi dövrlər. Əlbəttə ki, romantizmdəki kimi -izm qədər təmiz və səliqəli
deyil. Təxminən bütün alimlər romantizmin 11 aprel 1861-ci il çərşənbə axşamı
günü bitdiyinə razıdırlar və bunun müəyyən bir yazıçıdan və ya ədəbi əsərdən
tam formalaşmadığı ilə razılaşırlar. Buna baxmayaraq, biz bu tarixi-fəlsəfi
kateqoriyalardan, başqa bir tarixi olmayan tarixi daha yaxşı, istifadəyə
yararlı bir şəkildə düzəltmək üçün istifadə edirik. Ədəbiyyatşünaslar zamanla
bu yazıçıları, əsərləri və dövr intervallarını daha yaxşı başa düşmək üçün bu -
izmləri təşkilatlandırmış və inkişaf etdirmişlər. Bu yazıları, əsərləri və dövr
intervallarını tələbələrə daha əlçatan etmək üçün də bu amillərdən istifadə etdik.
Bu cür kateqoriyalar, başımızda çox sayda məlumat saxlamağı asanlaşdırır.
Ancaq heç vaxt postmodernizm haqqında romantizm,
realizm və ya modernizmdəkinə bənzər
fikir birliyi olmayıb. Bu elmi bir razılaşma olmadığını söyləmək deyil,
ancaq postmodernizmdən sonrakıları adlandırmaq cəhdlərimizin asan olmadığını
söyləməkdir. Axı, postmodernizm nədir? Memarlıq estetikası idi? Fəlsəfə idi?
Modernizmin kulminasiya nöqtəsi idi, yoxsa antitezisi? Postmodernizm bir qədər əvvəlki
ədəbi formaya qayıtmağı təmsil edirdi, yoxsa tamamilə yeni bir təcrübə idi?
Problem tarixi bir dönüş nöqtəsinin nişanı olaraq -izmin
xüsusi formasıdır. Bir - izm, OED-ə (Oksford İngiliscə Lüğəti) görə, "fərqli xüsusiyyətlərə və ya əlaqələrə sahib
olduqlarını iddia edən bir doktrinanın, nəzəriyyənin və ya təcrübənin bir
formasıdır." Buna Platonizm yaxşı bir nümunədir. Platonun fəlsəfəsini
bir araya gələrək Platonizmi təşkil edən ortodoks (doqmalar, ənənələr) sistemi
müəyyənləşdirə bilər. Lakin - izmi tarixi dövrlərə ayırmaq, dövrləşdirmək üçün
istifadə etdikdə, mütləq bir hekayə, sistem kimi yanaşmağa meyl edirik.
Tarixə doktrina kimi yanaşırıq. Hekayənin nə olması
lazımdır prinsipləri siyahısı kimi yanaşırıq. Tarixi və estetikanı və ya bəlkə
tarixi və fəlsəfəni əlaqələndiririk.
“- izm nədir?” sualı bizi, “ümumiyyətlə dövrlərə ehtiyacımız varmı?” sualını verməyə sövq edir.
Bir sözlə, dövrlərə ehtiyacımız var. Fredric Jameson bu şəkildə deyir: "Dövrləşdirə bilmərik". Mərhum Jak
LeGoff bunu belə ifadə edir: "İnsanlıq
gələcəyi dəqiqliklə proqnozlaşdıra bilmirsə, çox uzun keçmişi formalaşdırmaq
qabiliyyəti öz əhəmiyyətini itirməyəcək.” Dövrləşdirmə tarixdəki dəyişiklikləri
hesablamağa, məlumatın saxlanmasına kömək edir, keçmişi daha idarəolunan hala gətirir.
Ancaq dövrləşdirməyin bir çox fərqli yolu var. - izm bunlardan biridir. Onsuzda
- izmləri ancaq bu mənada istifadə etməmişik. Əgər ədəbiyyatşünaslar dövrləşdirirlərsə,
bəlkə düşünməli növbəti sual budur: biz bunu etmək üçün - izmdən istifadə etməyə
davam etməliyikmi?
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
Yorumlar
Yorum Gönder