Hal hazırda ildə minlərlə kitab çap olunur və bir fərdin
bu qədər kitab dumanı arasında itməmək üçün müəyyən bir kompasa ehtiyacı var.
Üstəgəl indiyə kimi də milyonlarla kitab yazılıb və zaman adlı süzgəcdən keçməyən
pis kitablar da qalıb. Ümumiyyətlə ilk öncə razılaşaq ki, yaxşı və pis kitablar
var. Bəziləri belə bir fikir səsləndirir ki, pis kitab yoxdu, amma mən bu
fikirlə razı deyiləm.
Əsasən o fikri səsləndirənlərin qulağa xoş gələn bir arqumentləri olur ki, “Hər bir yazıçı öz kitabı ilə nəyisə çatdırmaq istəyir, buna görə də pis kitab yoxdur, çünki onun anladığı nəyisə biz anlamaya bilərik və s...” Bu fikir yaxşı səslənsə də, bir az düşündükdə və sadəcə kommersiya məqsədi ilə yazan o qədər yazıçı olduğunu nəzərə alsaq, elə Kant kimi məsələyə yanaşıb, əgər arqument haradasa, işə yaramadısa onu kənara ata bilərik deməkdir. Amma arqument üzərində bir az düşündükdə anlamaq olar ki, plagiat yazanlar, ədəbiyyatla heç bir yaxınlığı olmayanlar, yazmaq xətrinə yazanlar və s. o qədərləri var ki, arqumentin izi tozu belə qalmır. İndi isə ədəbiyyatla az tanış olanlar və ədəbiyyatla tanış olmayan, amma olmaq istəyənlər üçün bir bələdçi, yolgöstərən olmaq istəyərdim. Artıq çiyinlərimdə 700-800-dən artıq kitab var və bu məni ədəbiyyat üzrə ekspert etməsə belə, müəyyən söz sahibi olmağa imkan verir. Amma bu sözlə də razı deyiləm, çünki bəzən yüzlərlə kitab oxuyub hələ də Elxan Elatlı, Qaraqan, Müşviq Xan, Varis, Rövşən Abdullaoğlu və sairləri ən sevimli yazıçı olaraq deyənləri anlamıram. Elə buna görə də məncə bu yazım, illərlə oxucu təcrübəsi olanlara da faydalı olar.
Əsasən o fikri səsləndirənlərin qulağa xoş gələn bir arqumentləri olur ki, “Hər bir yazıçı öz kitabı ilə nəyisə çatdırmaq istəyir, buna görə də pis kitab yoxdur, çünki onun anladığı nəyisə biz anlamaya bilərik və s...” Bu fikir yaxşı səslənsə də, bir az düşündükdə və sadəcə kommersiya məqsədi ilə yazan o qədər yazıçı olduğunu nəzərə alsaq, elə Kant kimi məsələyə yanaşıb, əgər arqument haradasa, işə yaramadısa onu kənara ata bilərik deməkdir. Amma arqument üzərində bir az düşündükdə anlamaq olar ki, plagiat yazanlar, ədəbiyyatla heç bir yaxınlığı olmayanlar, yazmaq xətrinə yazanlar və s. o qədərləri var ki, arqumentin izi tozu belə qalmır. İndi isə ədəbiyyatla az tanış olanlar və ədəbiyyatla tanış olmayan, amma olmaq istəyənlər üçün bir bələdçi, yolgöstərən olmaq istəyərdim. Artıq çiyinlərimdə 700-800-dən artıq kitab var və bu məni ədəbiyyat üzrə ekspert etməsə belə, müəyyən söz sahibi olmağa imkan verir. Amma bu sözlə də razı deyiləm, çünki bəzən yüzlərlə kitab oxuyub hələ də Elxan Elatlı, Qaraqan, Müşviq Xan, Varis, Rövşən Abdullaoğlu və sairləri ən sevimli yazıçı olaraq deyənləri anlamıram. Elə buna görə də məncə bu yazım, illərlə oxucu təcrübəsi olanlara da faydalı olar.
Düzü mənim özümün müəyyən ədəbi zövqümün
formalaşmasında, ilk ədəbiyyat oxuduğum dövrlərdən əsasən yaxşı kitablar
oxumağım olub. Bu abzasda özümün kitablarla tanışlığımdan danışaraq, həm də
analiz edərək sizə də sırf yazıçılar və onların kitabları barəsində çox qısa məlumat
verəcəm. Çoxlarının ilk kitabı elə yuxarıda sadaladığım yazarlar olsa da, mənim
ilk oxuduğum kitab, Jül Vernin “20.000 lye su altı ilə” kitabı olub. Sonrakı
illərdə Jül Vernin başqa kitabları ilə də tanış oldum və ən sevimli
yazıçılarımdan biridir. Daha sonra uşaq ədəbiyyatı ilə daha geniş olmağa
başladım və Daniel Defo, Conratan Svift, Artur Konan Doyl, Robert Stivenson,
Mark Tven və s. onlarla yazıçılar və onların yaratdığı dünyalarla tanış oldum. Düzdür,
nisbətən tez oldu, amma elə o dövrdə də Dostayevski, Tolstoy, Aleksandr Düma,
Çarlz Dikkenz, Homer və sair bu tip yazarlarla tanış oldum. Düzdür kitabın yaşı
olmur, amma belə yazıçıları, bir neçə il daha gec oxumaq məncə daha çox faydalı
olardı. O dövr mənə təsir edən ən güclü yazarlardan biri isə Cek Londondur. Cek
Londonun əsərləri çox möhtəşəm qurulub. Hekayəsində adi heyvan taleyindən elə
yazır ki, başqa yazıçıların yaratdığı insan obrazlarının taleyi ondan beş qat çətin
olsa belə, onların taleyinə Cek Londonun yaratdığı heyvan obrazlarının taleyinə
yandığın qədər yanmırsan. Bu özü yazıçının hekayəni qurma tərzindən və təsvirlərinin
canlılığından asılı olan bir şeydir. Ad çəkməklə onlarla yazıçı adı çəkib
oxucunu saysız adlarla yormaq olar, amma məncə kompasın məğzinə keçmək zamanı gəldi.
Kitabları seçərkən əsas güvəniləcək mənbə kitab tənqidçiləri
və avtoritetlərdir. Mən tənqidçi hesab olunmuram, sadəcə oxucuyam. Amma işi elə
bu olan tənqidçilər də olur. Azərbaycanda belə tənqidçilər azdır. Əsasən xaricdə
belə ekspertlər yetəricə olur və hər jurnalın özünün bir-neçə tənqidçisi olur,
jurnalda başqa məqalələr olduğu kimi, bu tənqidçinin oxuduğu kitablar haqda
fikri və ya ümumiyyətlə ədəbiyyat haqda məqalələri çap olunur. Ədəbiyyatda seçim
edərkən bu avtoritet fikirlərə güvənmək faydalıdır. Bəziləri bunu booktube
(youtube üzərində kitab analizi edənlər) və bookstagramlarda (instaqram üzərindən
kitab analizləri edənlər) məsləhət görülən kitablar kimi başa düşə bilər, amma
mən onları nəzərdə tutmuram, onlar əsasən elə də yaxşı ədəbi zövqə malik şəxslər
olmur və bəzən pul qarşılığında kitabları tərifləyirlər. Bunun kimi hallar qat-qat
az olsa da, tənqidçilər arasında da ola bilir, buna görə də, araşdırmaq və bir
mənbə yox, bir-neçə mənbədən oxumaq, məsələyə hərtərəfli baxış əldə etmək üçün
daha düzgün addımdır. Eyni zamanda, tənqidçilər də həmişə ədəbiyyatda hərşeyşünas
olmurlar. Onlardan əsasən müəyyən bir janrı və ya yazıçını daha çox oxuyub
analiz edə bilən biri olur. Bunun kimi müəyyən ətrafınızda da kitab oxumağı sevən
insanlar da ola bilər ki, onları tanımaqda və onlarla kitab barədə müzakirə etməkdə
fayda var. Əsasən, hər bir insan müəyyən bir janrı və ya yazıçını o birilərinə
nisbətdə daha çox bəyənir. Onlardan da əgər kitab zövqləri olduğu hiss
olunursa, kitab məsləhətləri almaq olar. (Bu artıq müəyyən öz zövqü formalaşmış
şəxslərə aid məsləhətdir.)
Öz bəyəndiyiniz kitabı oxumalısınız. Bu ilk qayda ilə
bir az dialektik təzad gətirirmiş kimi görünə bilər, amma məsələyə düzgün bucaq
altında baxdıqda sintezini görmək çox asandır. Düzdür ki, klassika çox gözəldir,
“Dostayevski dahidir”, “Tolstoy rus ədəbiyyatının tanrısıdır”, “Hüqonun təsvirləri
elə bil adamın beynində məkanı dəqiqliyi ilə canlandırır və hətta qoxuları belə
hiss edirsən” və s. onlarla yazıçı haqda gözəl sözlər demək olar, amma əgər
sizin o yazıçıların kitablarına marağınız yoxdursa, heç başlamayın oxumağa.
Başa düşürəm, birdən-birə mütaliəyə 1000 səhifəlik kitabla başlamaq adamı ədəbiyyatdan
qorxuda bilər. Bəzən o kitabları neçə ilin ədəbiyyatçıları oxumaqdan çəkinirlər.
Və ya ümumiyyətlə sizə maraqlı deyil “Cinayət və cəza”, “Hərb və sülh əsəri”.
Burada utancverici heç nə yoxdur. Sizə klassika yox, müasir ədəbiyyat maraqlı gələ
bilər. Ümumiyyətlə, “klassik ədəbiyyat, yoxsa müasir ədəbiyyat oxumaq daha əhəmiyyətlidir?”
özü çox maraqlı bir sualdır, heyif ki, mövzumuz o deyil. Oxumaq istəmədiyi
kitabı özünə məcbur edib oxuyan şəxs, bir-neçə belə kitabdan sonra ümumiyyətlə
kitaba və ədəbiyyata olan marağını itirəcək. Buradan da elə bu punktla əlaqəli
olan növbəti punkta keçirik.
Kitab maraqsızlaşdısa oxuma. Kitab maraqlı başlaya və
bütün kitab maraqlı gedə bilər, amma bir kitab maraqsız gedirsə, onu başladınsa
oxuyub bitirməlisən deyə bir qayda yoxdur. Əvvəldən dediyim kimi, həyat bu qədər
kitabların heç olmasa zərrəsini belə oxuyub bitirmək üçün çox azdır və buna görə
də oxuduğunuz kitabları çox diqqətlə seçmək lazımdır. Əgər oxuduğunuz zaman da
kitab maraqsız olarsa, onu oxumamaqdan çəkinməyin. Bəlkə başqa vaxt marağınız
yarananda onu oxuyarsınız və ya yaranmasa heç oxumayın da. Bilirəm, insanda
instiktiv olaraq başladığı işi tamamlanmaq istəyi kimi bir funksiyası var və bu
diskomfort yarada bilir. Əgər kitab sizə maraqsız gəldisə, onu sadəcə bağlayıb
qırağa qoyun və başqa bir sizə indi maraqlı gələn kitabı oxuyun.
Hamı deyəni, hamı oxuyanı oxumayın. Həmişə elə məşhur
kitablar var ki, onu hamı oxumağa başlayır və cəmiyyət üçün o kitabı oxumaq ənənə
halına keçir. Bu tipli kitablara bir ara mini klassikada Stiven Zveiqin kitabları
idi ki, hamı onları oxumağa başlamışdı. Düzdü, bu hələ yaxşı yazıçıdır, amma həmişə
belə olmaya bilər. Eyni hal Rövşən Abdullaoğlunun kitabları ilə də baş verir.
Müasir gənc azərbaycanlı oxucularımızın əksəriyyəti psixologiya ilə tanışlığı
çoxları ilk dəfə məhz onunla etmişdir, hərçənd onun kitabları psixologiyaya aid
ümumi kitabları oxuyub, yadında qalanları yazılıb, kitab halına salırmış kimi
görünür. Ümumiyyətlə kitab oxumaq çoxluğu dinləməklə inkişaf etdiriləcək şey
deyil, çoxluğun dediyini edən şəxs, ancaq öz toplumunun hüdudlarınadək inkişaf
edir. Bunun qarşısını almaq üçün isə, insan gərək fərqli yazıçılara, ədəbiyyatlara
müraciət etsin. Həmişə üzdə olan və siyahılarda “1-ci yerlərdə olan”, ilk
“onluqda” olan, “bu ayın ən çox oxunan kitabı” və s. boş titulları olan
kitablar varsa, heç kimin diqqət yetirmədiyi, üzdə olan, amma oxunulmayan
kitablar var. 21-ci əsrdə artıq informasiyanı gizlətmək elə də asan deyil. Amma
belə bir söz də var, “Əgər bir şeyi gizlətmək istəyirsənsə, onu üzə qoy və ona
heç kim fikir verməyəcək.”
İxtisasınızla bağlı kitablar oxuyun. Peşəcə nə
olduğunuzdan asılı olmayaraq, əminəm ki, ixtisasınızla bağlı informasiyanı
genişləndirmək üçün mütləq kitab tapmaq olar. Ola bilər kimsəsə çətin olsun, ya
kitablar baha olsun, amma heç yoxdur variant deyil. Əvvəllər universitet illərində
istər-istəməz dərsliklər oxumağa məcbur oluruq, universiteti bitirdikdən sonra
isə təhsilimizi davam etdirməsək, artıq heç kim bizə o kitabı, bu kitabı oxu
deməyəcək. Amma bunu biz özümüz özümüzə deyə bilərik. Hər 4-5 kitabdan birini,
yəni oxuduğumuz kitabların 20-25 %-ni ixtisasla bağlı kitab oxuya və beləcə, həm
peşəmizi yaddan çıxarmaya, əksinə onunla bağlı yeni əlavə informasiyalar öyrənə
bilərik. Bu inkişaf üçün çox faydalı olur. Bir yerdən sonra elmlə məşğul olmağa
davam etməyə qərar versəniz, artıq neçə illərdir oxumamış şəxs olsanız, hər
şeyi yada salmaqdan çox, yenidən öyrənməyə məcbur olacaqdınız.
Kitabları analiz etmək. Oxuduğunuz kitabları
bağladıqdan sonra, bir kənara qoyub yaddan çıxarmayın. Kitab barədə düşünün,
onu təhlil etməyə çalışın. Qaranlıq qalan nöqtələr barədə düşünün, bəzən
onların izahını bütün kitabı bitirdikdən sonra anlamaq olur. Niyə görə indi
bitirdiyiniz kitabın yaxşı və ya pis kitab olduğunu əsaslandırmağa çalışın.
Fikirlərinizi bir vərəqə yazın və ümumi şəkildə tənqid və ya resenziya
formasına gətirin. Bu həm özünüzə maraqlı olacaq, həm də inkişafınıza faydalı
olacaq. Müəyyən dövrdən sonra heç analizləri oxumadan özünüz tənqidçi kimi, bəlkə
ondan daha yaxşı kitabı təhlil etməyi bacaracaqsınız.
Bir də ümumiyyətlə oxumaqla bağlı deyim. Elələri var
ki, kitablar bahadır, tapmaq olmur, azdır və s. kimi arqumentlər səsləndirirlər.
Mən ilk 500 kitabımın demək olar hamısını ancaq kitabxanadan oxumuşam və hələ də
orada ouxmaq istədiyim yüzlərlə kitab var. Bu sadəcə ilk və ən sadə üsuldur.
Bundan əlavə dostlarınızdan istəyə, kirayə götürə, yarmarkalarda endirimlə ala,
barter edə və s. kimi çoxlu üsullar var. Məni kitab oxumağa heç kim təşviq etməyib,
sizi də istəməsəniz, kitab oxumağa da oxumamağa da heç kim məcbur edə bilməz. Bu
yuxarıdakılar isə sadəcə bəhanələrdir, beynin baryerləridir, inkişaf etmək üçün
onları aşmaq lazımdır.
Rövşən Nəzərov
Qeyd: Yazı müəllifin şəxsi fikirlərini ifadə edir. Redaksiyamız qarşı fikirləri yayımlamağa hazırdır.
Yorumlar
Yorum Gönder