İris
Murdok - İrlandiya doğumlu Ayris Mördok (1919-1999) dünya
miqyasında tanınmış Britaniyalı yazıçıdır. Oksford və Kembric universitetlərində
fəlsəfə təhsili almış İris Murdok, Oksfordda 15 ildən artıq fəlsəfə professoru
kimi fəaliyyət göstərmişdir. Ədəbiyyat sahəsində Buker mükafatı laureatıdır.
Bəli. Fəlsəfə izah etməyi və dəqiqləşdirməyi nəzərdə
tutur, çox çətin və son dərəcə texniki olan problemləri həll etməyə və ifadə
etməyə çalışır. Bu səbəbdən də fəlsəfi mətnlərin yazı forması bu məqsədə uyğun
olmalıdır. Pis fəlsəfə, fəlsəfə deyildir demək olar, lakin pis incəsənət yenə də
bir incəsənətdir. Bir çox baxımdan ədəbiyyata bu bəhanələri bağışlamaq olar,
lakin fəlsəfə üçün belə bir şeydən danışmaq olmaz. Ədəbiyyatı çox sayda və növbənöv
insan oxuyur. Fəlsəfəni isə çox az insan oxuyur. Ciddi incəsənət xadimləri özlərinin
tənqidçiləridir və çox vaxt da “mütəxəsis” deyə adlandırılan oxucu kütləsi üçün
yazmırlar. Digər tərəfdən də incəsənət əyləncə üçündür və əyləncəlidir,
çoxsaylı məqsədi və cazibəsi vardır. Ədəbiyyat bizləri fərqli səviyyələrdə və fərqli
formalarda maraqlandırır. Hiylə ilə, cadu ilə, müxtəlif sehirli faktorlarla
doludur. Ədəbiyyat əyləndirir, çox şey edir, fəlsəfə isə yalnızca tək bir şey.
Fəlsəfə
kitablarınız da daxil olmaqla bir çox kitabınızı oxuduqdan sonra cümlələrinin
eyni olmadığı diqqətimi çəkdi. Romanlarınızdakı cümlələr müxtəlif mənalar,
metaforalar baxımından zəngindir, fəlsəfəyə aid yazdığınız mətnlərdəki cümlələr
isə olduqca yığcamdır, çünki bir dəfədə tək bir şey ifadə edirlər.
Bəli,
ədəbi yazı bir növ incəsənətdir, bir incəsənət formasının növlərindən biri. Özünü
biruzə verməyən bir tipdən də ola bilər, daha qabarıq və görkəmli tipdən də,
amma ədəbiyyatdan danışılırsa, incəsənət baxımından bir mahiyyətə
malikdir. Qısa, ya da uzun xaraketerə
malik bir dildən istifadə edilir ki, bu da “əsərin” bir parçasını təşkil edir.
Dolayısı ilə tək bir ədəbi üslub, ya da daha ideal bir üslub yoxdur. Digər tərəfdən
də yaxşı və ya pis yazı fərqli təbii ki, vardır. Kierkegoor və Nitsşe kimi böyük yazıçı olan düşüncə sahibləri vardır
ki, mən onları filosof olaraq adlandırmıram. Təbii ki, filosofdan filosofa fərq
var və kimlərsə digərlərindən daha “ədəbi”-dir. Lakin yendə də özünəməxsus bir
sadəliyi və sıxlığı olan, dəbdəbədən uzaq, “mən” deməyən, açıq bir üsluba uyğun
gələn ideal bir fəlsəfi üslub olduğunu qeyd etməyə uyğun görürəm özümü. Filosof
nə demək istəyirsə, onu açıqlamağa çalışmalıdır, ritorikadan və mənasız bəzəklərdən
uzaq durmalıdır. Lakin yaradıcı düşüncəsinin mütləq şəkildə kənarlaşdırılmasına
ehtiyac yoxdur. Əgər filosof əlaqədə olduğu problemdən daha çox önə çıxırsa,
bir növ soyuq, tanınan və açıq bir səslə danışır deyə düşünürəm.
Profesional
dərəcədə hər iki fəaliyyətlə məşğul olan şəxslərin sayı çox az olmalıdır. Şəxsi
təcrübələrinizdən yola çıxaraq fərqin nə olduğunu qeyd edə biləcək çox az
insandan birisiniz. Bu məsələ ilə əlaqədar bir qədər də məlumat verə bilərsinizmi?
Fəlsəfi
yazı özünü ifadə deyildir. Şəxsi səsin nizamlı bir formada ortadan
qaldırılmasını vacib sayır. Bəzi filosoflar öz əsərlərində bir növ şəxsi
mövcudiyyətlərini bəyan edirlər. Fərqli formalarda etmiş olsalar da Hyum və
Vitgenşteyn bu filosoflara örnək kimi verilə bilər. Hər şeyə rəğmən fəlsəfənin
sadə və qeyri-şəxsi bir qatılığı vardır. Əlbəttə ədəbiyyat da şəxsi səsin
nizamlanmasını və dəyişdirilməsini tələb edir. Ən qatı ədəbiyyat növü olan şeir
və fəlsəfə arasında bənzərlik qurula bilər. Hər ikisi də dilə gələn düşüncələrin
və ifadələrin xüsusi və çətin bir formada saflaşdırılmasının gərəkli edir. Lakin incəsənətin bütün aktyorluğu və
mistisizmi ilə birlikdə dəbəiyyatda yer alan bir növ özünü ifadə forması vardır. Ədəbi yazar oxucunun özünün
oynaması üçün bir növ boş sahə buraxır. Filosof isə boş sahə buraxmamalıdır.
Az
əvvəl fəlsəfənin məqsədinin dəqiqləşdirmək, ədəbiyyatın məqsədinin isə mistikləşdirmək
olduğunu qeyd etdiniz. Düşünürəm ki, bu roman müəllifinin və ya yazarın bir yanılma
yaratmağa çalışması baxımından mərkəzi bir önəmə sahibdir. Digər tərəfdən də
bir filosofun yanılmanı aradan
qaldırmağa çalışması baxımdan da filosof üçün mərkəzi bir yerə sahibdir.
Fəlsəfə
forma baxımdan yetkin olmağı sırf forma olaraq məqsəd hesab etmir. Ədəbiyyat isə
qarışıq estetik forma problemləri ilə məşğul olur. Bir növ tamamlanmışlıq
ortaya çıxarmağa çalışır. Hər incəsənət formasında hissi və ya maddi olan bir
şeylər vardır. Ədəbiyyat yazısından alınmış bir parça belə tamamlanmışlıq hissi
verir. Ədəbiyyat çox vaxt sənət əsərlərindən meydana gəlir. Fəlsəfi əsərlər isə
olduqca fərqli şeylərdir. Bir fəlsəfə əsərinin eyni zamanda bir sənət əsəri
olmasına çox nadirən rast gəlinir. Symposium-da
olduğu kimi. Lakin bu istisna hallardır. Çünki Symposiumu Platon fəlsəfəsinin digər bölümlərinin işığında fəlsəfi
bir ritorika olaraq oxuyuruq. Ədəbiyyatla qarşılaşdırıldığında fəlsəfənin çoxu
budaqdan budağa tullanan formasız bir
şey kimi görünür. Filosof nəhəng formal qarmaqarışıqlığa malik şeyləri izah edərkən
də bu belədir. Fəlsəfə bir problemi nəzərdən keçirmə, ona sıx şəkildə bağlı
qalmaq, fərqli formullar və həll variantları tətbiq edərkən özünü təkrarlamağa
hazırlıqlı olmaq məsələsidir. Problemin içərisində qalmağa dair bu səbr dolu
aman verməyən qabiliyyət filosofun əsas əlamətidir. Digər tərəfdən sənətkarın
önəmli ayırdedici xüsusiyyəti də ümumilikdə yenilik arzusudur.
Bu
təzadı ağlımızda tutduğumuzda ədəbiyyatı fəlsəfədən ayrı olaraq necə xarakterizə
edə bilərik.
Ədəbiyyat
“ifadə etmək” olduqca uzun bir vaxt ala bilər, Lakin hər birimiz ədəbiyyatın nə
olduğunu bilirik. Sözlərdən istifadə edən incəsənət forması. Lakin bir şeyin
incəsənət olduğunu hesab edərsək, o zaman jurnalistika da ədəbiyyat ola bilər,
akademik yazı da ədəbiyyat ola bilər. ədəbiyyat növbənövdür və çox geniş əhatə
dairəsinə malikdir. Digər tərəfdən isə fəlsəfə nisbətən dar əhatə dairəsinə
malikdir. Ən başda ifadə edilən problemlər əksərən bizi məşğul edən problemlərlə
eynidir. Halbuki bu problemlər geniş əhatə dairəsinə malik olsalar da say
etibarilə çox azdır. Fəlsəfə nəhəng bir nüfuza malik olmuşdur, lakin bu nüfuzu
ortaya çıxaran filosofların sayı çox azdır. Fəlsəfənin çox çətin olmasından irəli
gəlir bu.
Fəlsəfi
problemlərin davamlılığı ilə bağlı düşüncələriniz A.N.Vaytheadın bütün Qərb fəlsəfəsi
oldu kimi Platona istinadlardır deməsi ilə ən əvvəldən bəri üst-üstə düşür.
Bəli
həqiqətən də elədir. Platon təkcə fəlsəfənin atası deyil, ən böyük filosofdur
eyni zamanda. Əlbəttə fəlsəfədəki metodlar dəyişilir, amma hələ də Platonu
geridə qoymuş sayılmırıq. Bu eyni zamanda fəlsəfənin elm kimi bir irəliləmə qət
etmədiyini irəli sürür. Əlbəttə ədəbiyyat da irəliləmir, hər hansı səviyyəni qət
etmir. Homerdən daha yaxşısı yoxdur. Lakin ədəbiyyatın davamlı olan bir vəzifəsi
yoxdur, bu mənada da bir növ iş, əsər olduğunu demək mümkün deyil. Həqiqətən hər
birimizin spontan bir şəkildə həzz aldığımız bir şeydir. Bu səbəblə də
tamaşlara, oyunlara daha yaxın olan bir şeydir. Ədəbi modellər bizə çox təbii
görünür. Gündəlik həyata və düşünən varlıqlar olaraq həyat tərzimizə çox
yaxındırlar. Hər ədəbiyyat fantaziya deyil, lakin böyük bir qismi elədir. Evə
qayıdaraq “günümüzün necə keçdiyini danışdığımızda” əlimizdə olan məlumatları hekayə formasına
çevirmiş oluruq. Ədəbiyyatla yaşayırıq, ədəbiyyatla nəfəs alırıq, hər birimiz ədəbiyyat
xadimləriyik, dayanmadan dildən istifadə edərək əslində donuq və əsassız görünən
təcrübələrimizdən qəribə formalar ortaya çıxarırıq. Bu yenidən forma verməyin həqiqətə
qarşı hansı dərəcədə qəbahət hesab olunması isə hər incəsənət xadiminin üzləşməli
olduğu bir problemdir. Ədəbiyyat və ya hər hansı incəsənət yaradıcılığı ilə məşğul
olmağımızın dərin səbəblərindən biri dünyanın formasızlığının öhdəsindən gəlmək
arzusudur. Əks halda mənasız bir yığın tullantı kimi görünən şeylərdən formalar
yaradaraq həzz almaq arzusudur.
Həzz
almaq ilə əlaqədar dediyiniz fikirlərə əsalanaraq ədəbiyyatın məqsədlərindən
birinin hər zaman əyləndirmək olduğunu deyə bilərik. Lakin bunun fəlsəfə ilə əlaqədar
olan bir məqsəd olduğunu düşünmürəm.
Fəlsəfə
forma etibarilə əyləndirməyə əsaslanmasa da, rahatlıq verə bilər. Çünki o da
bir növ qarışıqlıqdan forma çıxarmaqdır. Filosoflar əksərən çox saylı qarşıq
obyektlərdən təşkil olunan mətnlər yaradırlar. Fəlsəfi hipotezlərin çoxu az ya
da çox dərəcədə bu obyektlərə əsaslanır. Filosofun özündəki estetik duyğulardan
şübhələnməsi və həyat gücünün instinktiv tərəflərinə qarşı tənqidi münasibəti
normaldır. Digər tərəfdən də hər incəsənət xadiminin öz beyninin şüuraltı hissəsinə
xüsusi bir eşqlə bağlı olması da gərəklidir. Nə də olsa, ona bu yaradıcı gücü bəxş
edən və əsərlərini yazmasın imkan verən şey budur. Əlbəttə filosoflarında şüuralatı
hissələri vardır. Və fəlsəfə qorxularımızın öhdəsindən gələ bilər. Bir filosofa
“o nədən qorxur” deyə soruşmaq çox vaxt daha artıq şeylərin ortaya çıxmasına səbəb
ola bilər. Filosof daxilindəki rahatlıq axtaran sənətkara qarşı mübarizə
aparmalıdır. Probleminə bağlı qalmaq üçün həqiqətə çatmaq üçün öz yaratdığı əsəri
hər zaman pozmaq məcburiyyətindədir. Ədəbi incəsənətlə uyğunlaşmağa meylli
olmayan şeydir bu. Fəlsəfə təkrarlanmalıdır, eyni zəmin üzərinə təkrar olaraq gəlir
və öz yaratdığı formaları davamlı olaraq dağıdır.
Bu
ana qədər ədəbiyyata dair bir sıra şeylərdən bəhs etdiniz ki, bunlar da təbii
olaraq fəlsəfə və ədəbiyyat arasında bir sıra fərqliliklərin olduğunu ortaya
qoyur. Məsələn, hekayə danışmağın təbii olduğunu qeyd etdiniz, hər birimizin
gündəlik həyatda etdiyini və etmək istədiyini dediniz. Düşünürəm ki, fəlsəf bu
baxımdan bir qədər qeyri təbii olandır. Fəlsəfə inanclarımızı və
inanclarımızdakı ehtimalların tənqidi həllini
gərəkdirir. Baxmayaraq ki, çoxu insan nə bunu etməkdən, nə də bunun özünə edilməsindən
xoşu gəlir. İnanclarının əsaslandığı baxışlar sorğulandığında bu onlara güvənsiz
hiss etdirir və buna qarşı şiddətlə müqavimət göstərirlər.
Bəli. Fəlsəfənin təbiliyə əks olduğunu düşünürəm.
Çox qəribə bir şəkildə təbii olmayan bir fəaliyyətdir. Hər fəlsəfə müəllimi
bunu hiss etmişdir. Fəlsəfə normalda əsaslandığımız yarı-estetik anlayış vərdişlər
yığınını narahat edir. Hyum, filosofun belə işləməyi buraxdığında bu ənənəvi
yanaşmalara baş vurduğunu qeyd edir. Çünki fəlsəfə elmi bir məşuliyyət deyildir
və elmə daxil olan şəxs fəlsəfədən kənara çıxmış olur. Fəlsəfə ən dərin və ən
geniş anlayışlarımızı düşüncənin içərisində
qavrama və çıxarıb atmaq fəaliyyətidir. İnsanları fəlsəfənin dediyi səviyyədə
baxmağa məcbur etmək asan iş deyildir.
Bertran
Rassel bir dəfə fəlsəfənin cavab verə bilməyəcəyimiz suallardan ibarət olduğunu
qeyd etmişdi. İsaiah Berlin də bu yanaşmanı mənimsəyir.
Bəli, necə cavablayacağımızı bilmədiyimiz və bəlkə
də, necə sual verməyimizin lazım olduğunu bilmədiyimiz. Cavablaya bilməyəcəyimiz
çox sual var, amma onları necə cavablaya biləcəyimizi bilirik. Fəlsəfə onunla məşğul olanın mütləq
qəribəliyini görməyi və buna dair daha dərinə enən suallar verməyə çalışmağı gərəkdirir.
Tərcümə edən: Bahmanyar Club
Bryann Magee, BBC, 1977
İris Murdock,"Existentialists and Mystics"
Yorumlar
Yorum Gönder