Epikürdən bizə
qalan mənbələr yalnız bir neçə fragmetdən ibarətdir ki, bunlar da Epikürçülük məktəbini
nəzərdən keçirərkən çox da əsas götürülmür. Epikürçülük məktəbi haqqında əsas
ilkin məlumatı biz Lukretsinin “De Rerum
Nature” əsərindən alırıq. Bununla yanaşı, bu məktəblə bağlı ikinci dərəcəli
mənbələr onu öyrənməkdə istifadə olunur: Sisero, Plutarx, Laertli Diogen,
Aristotelçi şərhçilər və başqaları bura
daxildir. [1.s.197] Laertli Diogenin “Görkəmli filosofların həyatları” əsərinin onuncu kitabı məhz Epikürə həsr edilib, Bundan əlavə Vatikan Yazıları və Əsas Doktrinalar adlı mənbəələr də Epikür fəlsəfsinə aiddir. Diogenin əsərindı Epikürün üç məşhur məktubu yer almaqdadır: Herodotus”a məktub Menoeceus”a məktub, Pythocles”ə məktub [online.1.]
daxildir. [1.s.197] Laertli Diogenin “Görkəmli filosofların həyatları” əsərinin onuncu kitabı məhz Epikürə həsr edilib, Bundan əlavə Vatikan Yazıları və Əsas Doktrinalar adlı mənbəələr də Epikür fəlsəfsinə aiddir. Diogenin əsərindı Epikürün üç məşhur məktubu yer almaqdadır: Herodotus”a məktub Menoeceus”a məktub, Pythocles”ə məktub [online.1.]
Epikür b.e.ə
341/2 ci il 2 fevralda Samos adasında Afinalı kalonist ailədə dünyaya gəldiyi və
yetmiş iki (b.e.ə 270) yaşında vəfat
etdiyi iddialar içərisində daha çox qəbul edilir. [2.s. 107, 121] (Bununla bağlı daha geniş bax: Tomas Stanley The History of Philosophy, 1660) O, 14
yaşında olarkən fəlsəfə ilə maraqlanmağa başladığını iddia edir,
Epiküri Afina
yaxınlığında bir bağ alıb və öz dərslərini burada keçirməyə başlayır. Bu bağ
Epikürçülük məktəbi adlandırılsa da bu, bizim anladığımız mənada bir məktəb
deyil, stoik Senekanın dediyi fikrə
baxsaq, “Non schola sed contubernium” (Məktəb
deyil, həyat tərzi) [3.s. 26]
Epikürçülük məktəbi
bizim eranın lV əsrində bağlandı, bu məktəbin davamçılarının olmaması isə,
Langenin fikrincə onun elmə, təbiət elmlərinə olan etinasızlığı olmuşdur.
[6.s.69]
Ellinizim terminini elmə Alman tarixçisi Gustav Droysen (1808-1884) bəxş
etmişdir, o, bununla Böyük İskəndərin Şərqi fəthiylə başlayan Yunan (hellen)
dili və mədəniyyətinin şərqə doğru genişlənməsini nəzərdə tutur. Bu mədəniyyət
kosmopolit bir mədəniyyət idi. [2.s.3] İskəndərin qoşunu Şərqə doğru irəlilədikcə
ellin mədəniyyətini də özü ilə gətirirdi, amma bu, zor gücünə baş vermir, yerli
xalqlarla qaynaşmaqla baş verirdi, bununla belə, yerli əhalinin qədimdən
formalaşan mədəniyyəti də Klassik Yunan mədəniyyətinə təsir edərək onu yeni
istiqamətə yönəldirdi.[13.s.1]
Ellinizm
dövrü və həmin dövr ilə Klassik Yunan mədəniyyəti dövrünün birləşdiyi aralığın
ictimai-siyasi vəziyyəti məhz ellinizm mədəniyyətinin niyə yarandığına cavab
verməlidir, və ya ən azından niyə yarandığına cavab verməsə də - çünki biz deyə
bilmirik ki, məhz bu hadisənin nəticəsi başqa cür deyil də, yalnız belə olmalı
idi - necə yarandığına cavab verməlidir. Yunanların Şərqdə məskunlaşması hələ İskəndərin
işğallarından xeyli əvvəl, b.e.ə təqribi 750 ci ildən başlayaraq [13.s.2]
kolonizasiya mərhələsində başlamışdı [14] , amma bu zaman belə bir fərq var ki,
həmin koloniyalar yarandığı yerin yerli əhalisi ilə geniş kontakta girmir və
özünün gəldiyi şəhərin mərkəzi ilə sıx əlaqədə qalır, [6.s.6] bu isə bizə deməyə
icazə verir ki, bütün Yunan koloniyaları Yunan mədəniyyətinin təsiri altında
yaşayır və onu zənginləşdirirdi.
İskəndərin
işğalları nəticəsində əsrlər boyu mövcud olan sərhədlərin də aradan
qaldırılması Şərq və Qərb arasında və ya Yunan dünyası və mədəniyyəti ilə
xüsusilə Əhməni mədəniyyətinin qovuşması üçün başlıca şərtlərdən olan iqtisadi
nəticələrə də gətirib çıxardı. [6.s.5] Hər şeydən əvvəl, İskəndərin hakimiyyəti və ya işğalları dönəmində
və ondan sonra Makedoniyalı İsgəndər imperiyasına daxil olan ərazilərdə vahid
pul sikkələrindən istifadə olunurdu, ki bunlar da İsgəndərin adına zərb
edilirdi. Bununla vahid iqtisadi məkan formalaşırdı. Bundan əlavə həmin dönəmdə
yüksək dairələrdə rəsmi dil olaraq Ellin
dilinə keçildi.[15.s.19]; [6.s.8]
Hellenizm
dövründə bir yunanlının, ellinin həyatında baş vermiş ən böyük dəyişikliklərdən
biri onun cite'nin (şəhərdövlətin) vətəndaşı olmaqdan çıxıb mütləq monarxın təbəəsinə
çevrilməsi idi yəqin. Bunun da nəticəsində daxilində bulunduğu şəhərdövlətin
idarəçiliyində iştirak edən vətəndaş ilə dövlət və ya deyə bilərik ki, iqtidar
arasında uçurum yarandı və bu, fəlsəfədən də təsirsiz ötüşmədi.[6.s.11] Hellenizm dövründə yunan fəlsəfəsində
aparıcı tərəf nəzəri fəlsəfədən praktiki fəlsəfəyə yönəldi. [15.s.20]
Fəlsəfə
tarixçisi Ahmet Arslan (Türkiyə. Urfa)
ellinizm dövründə fəlsəfədə baş verən dəyişikliyi iki növ səbəblərlə izah edir: daxili və xarici səbəblər.
Daxili səbəb kimi, A.Arslan Zellerin fikirlərinə dayanaraq Ellinizm fəlsəfəsi
üçün Platon və Aristotelin fikirlərində ilkin potensialların yarandığını qeyd
edir. Xarici səbəb qismində isə, İsgəndərin işğalları nəticəsində dövlət
sistemində baş verən dəyişikliklər səbəbindən yunan filosofunun sosial-siyasi
problemlərlə maraqlanmağa meyl etməməsini vurğulayır. [6.s.15-20]
Ellinizm fəlsəfəsində
klassik yunan fəlsəfəsi dönəmində sofist və Sokrat fəlsəfəsində ortaya atılan
insan problemi ana xətti təşkil edir. Daha açıq desək, burada insan həyatının mənası
problemi ana problemdir.
Ellinizm dönəmi
fəlsəfəsində Platonizim və Aristotelizm və ya Akademiya və Likey qalmaqla
yanaşı [6.s.4], bunların heç vaxt qarşılaşacaq səviyyəyə gəlmədikləri
Epikürçülük, Stoisizm və Skeptiklik mövcud olmuşdur. Bu məktəblər sırayla
Epikür, Zenon və Pirron tərəfindən yaradılmışlardır. [6.s.9]
Epikürün
ontoloji və gnoseoloji fikirləri onun əxlaq haqqında görüşlərini tamamlamağ məqsədi
güdür və əxlaq fəlsəfəsinə xidmət edir , amma bununla yanaşı, əlbəttə ki, bu
fikirlər həm də etikasından kənarda dəyərlidir.
Epikürün məntiq
haqqında fikirləri onun Canon (Kanon)
adlı əsərində toplanmışdır. [6.s.52]
Epikürün məntiq
metodu induktiv metoda əsaslanır. Epikür həqiqətin üç meyarının olduğunu qəbul
edir: 1)hisslər; 2)anlayışlar; 3)daxili hisslər və ya duyğular. Hisslər bizim
obyektlər haqqında əldə etdiyimiz məlumat ikən, daxili hisslər və ya duyğular
isə bizim özümüz ilə bağlıdır, məsələn, acmaq və ya həzz və əzab çəkmək. Həqiqətin
digər meyarı olan anlayışları Epikür psolepsis
adlandırır. Epikürdə fikir və anlayışların mənbəyi hislərdir[6.s.52-53]
Epikür hisslərin
doğru bilik verdiyni onunla əsaslandırırdı ki, çünki onlar nə ağıla, nə də məntiqə
əsaslanırlar, heç bir hiss digərini nə inkar nə də təsdiq edə bilir.
[16.p. 32 və ya s.487] Uzaqdan
baxdıqda hər hansısa bir şeyi fərqli gördüyümüzü və yaxınlaşdıqda isə fərqli
olduğunu gördüyümüz olub, buna görə də Epikür bu məsələyə də aydınlıq gətirir.
Epikürün fikrincə, biz obyektin özünü hiss etmirik, ona aid olan obrazı hiss
edirik və bu zaman isə bizim hisslərimiz yanıla bilməz. [6.s.55,56,57] Hisslər
yalnız obrazına aid olduğu obyektin özünə münasibətdə fərqli ola bilər.
[6.s.58] Epikürün obraz haqqındakı fikrini A.A. Long və D.N. Sedley The Helenistic Philosophers adlı
kitabında fotografa bənzədir. [6.s.56]
Epikürün gözləyən doğru fikri məhz obyekt-obraz-hiss
triadası arasındakı münasibətin ən məqsədəuyğun vəziyyətini ifadə edir, yəni
biz obyekt haqqında doğru obraza malik olmaq üçün o vaxta qədər gözləməliyik və
ona daha səmərəli yerdə olmalyıq. [16.p.34 və ya s. 488]
Epikür
biliyin mühakimədə meydana gəldiyini qeyd edir, yəni hiss və duyğular hələ
bilik demək deyil. [6.s.61] Epikür biliyin müqayisə,
bənzətmə , sintez və bunlara mübahisənin köməyi ilə alındığını deyir. [16.p.32]
Epikürün
varlıq təlimində digər yunan filosoflarında olduğu kimi, heçdən bir şeylər yarana bilməz. [6.s.73] [16.p.38]
Epikürün
fikirincə ağıl bilinəndən bilinməyənə
keçməyə çalışır, yəni daha açığ desək,
ağıl bildikləri əsasında bilinməyənləri aşkar edir. [6.s.74] [16. paragraf.
38;39] Bu müqəddiməyə əsaslanaraq Epikür
varlığın cisim və boşluqdan ibarət olduğunu deyir. [16.p.39] Cisimlər
sonsuzdur, eyni şəkildə kainatda sonsuzdur, [16. p. 57] çünki əgər
kainatın sərhədləri olsa, o zaman atomlar onun içində dolar və onlar arasında boşluq
qalmaz, bu halda isə onlar hərəkət edə bilməz, biz isə müşahidə edirik ki, hərəkət
var, deməli boşluq da var və deməli kainat sonsuzdur. [16. p.
39;40;41;42;]
Epikürün
Demokrit fəlsəfəsindən təsirləndiyi məlumdur, o, əvvəlcə Platon məktəbinin
nümayəndəsi Pamphilusun tələbəsi
olmuşdur, amma daha sonra onun müəllimi
olmuş Demokrit fəlsəfəsinin nümayəndəsi Nausiphanes onu atomizmlə tanış edir və bunun Epikür üzərində
böyük təsiri olur. Epikür nə öz müəllimini nə də demokriti dogma kimi qəbul
edir, ümumiyyətlə onları meduza
adlandırırdı. [6.s.29-37]
Levkip-Demokrit
sistemində atomların ölçülərinin də sonsuz olduğu deyilir. Göründüyü kimi, amma
Epikür üçün bu doğru deyil, o, atomların müşahidə ediləməyəcək qədər kiçik
olduqlarını düşünür. [16. p. 55;56]
Bundan əlavə,
Levkip-Demokrit atomizmi ilə Epikür atomizmi arasında bir digər fərq də onlarda
hərəkətin mənbəyi məsələsidir, Levkip-Demokrit sistemində bu suala cavab verilməsə
də ( haqlı olaraq Aristotel də bu sualı həmin sistemə yönəltmişdir) Epikürdə isə
, atomların hərəkəti üçün bir səbəb vardır,
bu , onların ağırlığa malik olmasıdır. Bu ağırlıqlarından dolayı atomlar
yuxarıdan aşağıya doğru bir düşmə hərəkətinə malikdirlər.[6.s78-81] Bəs sonsuz kainatda yuxarı və aşağı
mövcuddurmu sualına isə, o, yuxarının bizim başımızdan yuxarı tərəfin, aşağının
isə ayaqlarımızdan aşağı sonsuza qədər olan məsafəni bildirir. [16. p.
60] Demokrit atomizmiylə Epikür
atomizmi arasında bir digər fərq isə onların atomun bölünməzliyi haqqında
mövqeyidir: belə ki, Demokrit atomun praktiki olmaqla yanaşı əqlən, nəzəri
olaraq da bölünməzliyini qəbul edir, [6.s.85-86] amma Epikür atomun praktiki
bölünməzliyinə qarşı nəzəri baxımdan bölünəbilənliyini müdafiə edir. Amma bu
bölünəbilənlik sonsuza qədər davam edə bilməz, belə olacağı təqdirdə biz var
olanı var olmayana müncər etmiş olarıq. [16.p.56]
Epikürün
atomların hərəkəti haqqında onların oynama hərəkəti haqqında heç nə deməməsi və
ya bu haqda mənbəyə rast gəlinməməsi kainatda varlığın necə yaranması sualını
açıq qoyur. Bu sualı isə, Lucretius (Kar
Tit Lukretsi) özünün klinamen görüşü ilə tamamlamağa çalışır. Belə ki, o
atomların həm düşmə , həm də oynama (klinamen) hərəkətinə malik olduğunu deyir.
[6.s.81-82]
Epikür fəlsəfəsində
onun materialist dünyagörüşünün tərəfdarı olması ilə yanaşı Tanrı ideyası özünü
saxlamaqdadır. Tanrılar burada maddi bir varlıq kimi nəzərdən keçirilir, onlar
dünyaya heç bir müdaxiləyə malik deyillər. Epikürün tanrı haqqında fikirləri də
onun etik məqsədinə, həzzə çatmaq üçün bir vasitədir. Epikür Tanrıları tamam
inkar etməkdənsə, onlara öz sisteminin ideal obrazlarını verir. Onlar həzz
alır, həzz isə ən yaxşısıdır. Deməli tanrılar ən yaxşı olanla məşğuldur. Bundan
əlavə, tanrının dünyaya da qarışması məntiqli görülmür. Çünki, ən yaxşı vəziyyətdə
olan bir şey necə ola bilər ki, dünya haqqında düşünsün, və ya dünyadakı hər
hansısa problemə vaxt ayırsın. AmmaEpikürdən fərqli olaraq, Lukretsi,
Tanrılara qarşı daha sərt davranır, onların varlığı haqqında fikirlərin, və
onların varlığının mənasız olduğunu özünün silsilə sualları ilə sübut etməyə
çalışır.
Epikür
Tanrılara olduğu kimi, klassik yunan dini baxışlarına da o şərtlə icazə verir
ki, onlar onun etikasına uysun, və onun etikasının məqsədinə xidmət etsin. Əgər,
qədim yunan əsatiri insanın qəlbini ölüm xofundan xilas edirsə, onun olması məqsədəuyğundur.
Fərhad Seyfullazadə
Ədəbiyyat:
1. History of Philosophy , William Turner
, 1903.
2. The History of Philosophy , Tomas
Stanley , 1660. (https://books.google.az/books?id=S4nOM0025_cC&pg=RA2-PA107&dq=epicurus+was+born&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj0i8b01qfiAhUu_SoKHSdKBmQQ6AEIDzAB#v=onepage&q=epicurus%20was%20born&f=false)
3. The Cambridge Companion to Epicureanism ,
edited by James Warren 2009.
4. Etik, kültür kavrayışı üzerine bir deneme , Alain
Badiou , 2004 . Tərcüməçi Tuncay Birkan
5. Stoics, epicureans, sceptics , R. W.
Sharples , 1996.
6. İlkçağ felsefe tarihi , Ahmet Arslan ,
2008.
7. Etik , William Frankena , 2007 , Tərcümə:
Azmi Aydın .
8. Antik Yunanın Kültür Tarihi , Evin
Friedel , 1994. Alman dilindən tərcümə edən: Necati Aça
9. Ilkçağ felsefesi, Hint, Çin, Yunan , H.
J. Störig , 1994. Tərcümə: Ömer Cemal Güngören.
10. Felsefenin öyküsü , Frank Tilly , 2000.
Tərcümə: İbrahim Şener
11. Antik çağ felsefesi , Çiğdem Dürüşken ,
2014.
12. A history of Western Philosophy , Bertrand
Russell , (PDF)
13. Büyük İskender ve Hellenistik dönem , Dr.
Erek Karakoç , 2014.
14. Greek Colonisation: An Account of Greek
Colonies and Other Settlements Overseas, Volume Two , editor: G. R.
Tsetskhladze , 2008.
15.Helenistik döneme damgasını vuran yaratıcı
felsefe sistemleri: epikurosçuluk ve stoacılık , Murat Arslan , Arkeoloji
ve Sanat dergisi, ocak-şubat 2001.
16. Ünlü filozofların yaşamları ve hayatları, X
kitab, Laertli Diogenes, yunan dilindən tərcümə edən Candan Şentuna. İstanbul
2003.
Online
materiallar:
Online.1.
https://plato.stanford.edu/entries/epicurus/
Yorumlar
Yorum Gönder