İnsanlar
xoşbəxt olmaq istəyir, elə deyil? Kim istəmirki? Şübhəsiz zövq üçün hər şeyi fəda
etmək istəmərsiniz, yenədə xoş zaman keçirmək istədiyiniz şübhəsizdir.
Depressiya problemlerini həll etmək üçün çox sayda dərman və xoşbəxtliyi tapmaq
metodları var. Digər hər şeydən daha çox istədiyiniz və sahib ola biləcəyiniz bir şey olaraq
satılır və təqdim edilir. Xoşbəxtlik
anlayışı, yaxşı yaşamaq fikrimizlə elə inteqrasiyadadır ki,
Thomas Jefferson kimi transfer edilə bilməyən haqq olaraq ifadə edilmişdir. Bu Amerikan yuxusunu digər fikirlərin edə bilmədikləri şəkildə yekunlaşdırır. Əksər insan üçün həyatın özünün mənasıdır. Bəziləri üçün, ola biləcəyin qədər xoşbəxt olmağı ən azından cəhd etmək istəmədiyini deyən bir düşüncə şəklinin olduğunu qavramaq çətindir.
Thomas Jefferson kimi transfer edilə bilməyən haqq olaraq ifadə edilmişdir. Bu Amerikan yuxusunu digər fikirlərin edə bilmədikləri şəkildə yekunlaşdırır. Əksər insan üçün həyatın özünün mənasıdır. Bəziləri üçün, ola biləcəyin qədər xoşbəxt olmağı ən azından cəhd etmək istəmədiyini deyən bir düşüncə şəklinin olduğunu qavramaq çətindir.
Lakin, istədiyimiz
şeyin xoşbəxtlik olmadığını düşünən bir filosof var: Fridrix Nitsşe. Nitsşe, sübhəsiz ki, saf xoşbəxtlik axtarışını (burda zövq
verən şey olaraq təyin edilir) insanı həyatının sıxıcı bir israfı olaraq görürdü. O, “İnsanlar xoşbəxtlik üçün çalışmır,
yalnız İngilislərdən başqa“ deyir. İnsanların “xoşbəxtliyi istehsal etdiyi” bir
zamanda yaşayan axmaq adam “Son Adam”
adlı qısa hekayəsi ilə, qarşı çıxdığı İngilis
fəlsəfəsi Praqmatizmə və
bütöv xoşbəxtlik mərkəzinə işarə edirdi. Nitsşe, bunun yerinə özünü həyatda məna tapma fikrinə həsr etdi.
Son adama
alternativ olaraq Üstinsanı və onun
həyatda tapdığı mənanı qarşıya qoydu və nümunə olaraq, qarşıya qoyduqları bir hədəf
uğruna böyük çətinliklər çəkməyə istəkli insanlar fikrini təqdim etdi.
Michelangelonun Sistina Şapelinin tavanına rəsim çəkməyi zövq verici hesab
etdiyini xəyal edə bilərik? Nikola Teslaya görə, subay olmağı çalışmaq üçün
lazımlı olandır, lakin Michelangelo həyatı boyunca yalnızlığından şikayət etdi.
Bu xoşbəxtlikdir?
Bunun kimi böyük beyinlər xoşbəxtliyin özünü istəsəydi, yenə də etdikləri işlə
məşqul olardılar?
Xeyir,
deyir Nitsşe. Olmazdılar. Bunun yerinə, mənanın arxasınca getməyi seçdilər və
onu tapdılar. İnsanların həqiqətdə istədikləri şey budur.
Felsəfə, əsasən
bununla həmfikirdir. Filosof Victor
Frankl, davam edə bilmələrində köməkçi olmaq üçün xəstələrinə ağrılarına
müsbət mənalar təqdim edecək qədər qabağa gedərək, yaxşı yaşamağın haçarını, mənanı tapmaq olduğunu qarşıya
qoydu.Əksər sənət işləri İnsanın Məna
Axtarışında nümayiş etdirilən fikirləri, bir toplanma düşərgəsində ki,
vaxtlarından və xəyal edilə bilməz ağrılar çəkən insanların necə xoşbəxt olmaq
mənası sayəsində davam edə bilmək üzərinə qeydlərindən qaynaqlanır.
Burda
Nitsşe üçün bir Praqmatizim riyaziyyatı sualıda var. Onun düşüncəsində, böyük
işlər görənlərin ağrısıda böyük olur. Kiçik işlər görənlər əhəmiyyətsiz ağrılar çəkir. Bu vəziyyətdə, bir adam
Praqmatik hesabları aparmağa çalışarsa,
qəti xoşbəxtliyin böyük olduğu bir ssenariyə çatmaq imkansız olmasada çətin
olur. Son Adamın son dərəcə axmaq olmasının səbəbi budur, ona xoşbəxtlikdə dəqiq
mükafat verən tək şey, maraqlı tapdığımız ağrını təşviq edən fəaliyyətlər deyil, olduqca axmaq məsələlərdir.
Bu problemin
adı “xoşbəxtlik paradoksu”dur. Zövqü
birbaşa artırmaq üçün edilən fəaliyyətlərin böyük mükafat gətirməsi ehtimaldan
kənardır. Nitsşe bu problemi qavradı və “Zövq almaq yoldaşlıq edir, hərəkətə gətirmir”
sözü ilə bunu dilə gətirir. Pul yığmaqdan zövq alan biri, bunu xoşbəxtlik
verdiyi üçün etməz, bunu etməyi maraqlı hesab edir. Xoşbəxtlik bir əks təsirdir.
Bir şah əsəri yaradarkən illərcə çətinlik çəkmiş biri bundan xoşbəxt olmaz, əksinə
zövq aldıqdan sonar yaratdığı gözəllikdən alır.
Nitsşenin
bu fikrinə etiraz edənlər də var şübhəsiz.. Böyük İngilis mütəfəkkiri Bertrand Russell şah əsəri olan Qərb Fəlsəfəsi Tarixində Nitsşeni
qınıyır. Nitsşe tənqidləri içərsində ən əvvəl gələni, iztiraba mərhəmətsiz və ictimai
olaraq baxmasıdır və Nitsşenin fikirlərini, onun gözünün qarşısında qışqırarkən gətirərək, mərhəmətli
Budhanınkılarla qarşılaşdırır:
“Niyə əhəmiyyətsiz insanlar ağrı çəkir deyə az qala
ağlamalı olunur? Ya da eyni şəkildə, böyük insanlar ağrı çəkir deyə? Önəmsiz
insanlar kiçik ağrılar çəkər və böyüklərin ağrılarıda böyük olur və böyük
ağrılardan peşmanlıq hissi yaşanmaz, çünkü zadəgandırlar. İdealınız bütövlükdə
mənfi bir şey, var omamaqla tam mənada zəmanət
verilə biləcək ağrı çəkməmək. Mənsə, əksinə, müsbət ideallar sahibəm:
Alcibiades, İmperator Frederick II və Napoleona heyranam. Bu adamlar üçün
iztirab çəkmək zəhmətə dəyər.”
Russell,
bunun ziddi olaraq Buddhanın fikirlərini çatdırır və tərəfsiz bir müşahidəçinin
hər zaman onun yanında olacağı fikrini deyir. Nitsşe haqqındakı şərhləri qüsursuz
olmaqdan uzaq olan və işləmək üçün qeyri-kafi tərcümələrin sıxıntısını çəkmiş olan Russell, onun fəlsəfəsini
faşizimə keçmə mərhələsi və ağrı yönümlü olaraq görür.
Bir şeyə
xoşbəxtlikdən yuxarda dəyər verərkən, ona sahib olmaq üçün ağrı çəkməyə nə qədər
istəklisiniz? Nitsşe daha yüksək bir dəyər üçün o şeydən imtina edəcəyiniz fikrini qarşıya qoyur. Digər filosoflar bu
mövzuda hələdə həmfikir deyillər. Xoşbəxtliyi izləyib, ona sahib ola bilirsiz?
Ya da ardından gələcək təmini ümid etmək üçün belə fərqli bir şeyə, mənaya
fokuslanmağınız mövzusunda Nitsşe haqlı
ola bilər?
Tərcümə edən: Ramilə Heydərova
https://bigthink.com/scotty-hendricks/man-doesnt-want-happiness-says-nietzsche
Yorumlar
Yorum Gönder