Bu reportaj “Petites et grandes machines à inventer la vie”(Həyatı kəşf
edən böyük və kiçik maşınlar) adı ilə 28 İyun 1980-ci ildə Liberation-da yayımlanmışdır.
Felix Guattari,
“I’m an Idea-Thief”, Soft Subversions: Texts and Interviews 1977-1985, s.
21-33-dən tərcümə edilmişdir.
Robert Maggiore:
Kitablarınızan bəziləri, məsələn “Mexaniki təhtəlşüur” dilin son dərəcədə mücərrəd
təbiətindən, neologizmlərdən və çox fərqli nizam intizamlı söz toplarından ötrü
xüsusilə çətindir. Bu elitist bir jestdirmi, yoxsa araşdırma metodunuzun gətirdiyi
bir məcburiyyətdirmi?
Feliks Guattari: Dəqiq olan bir şey vardır
ki, bu bir jest deyildir. Ancaq bir zəiflik, ya da bir məcburiyyət ola bilər.
Yaxşı, bəs zəiflik deyilə bilərikmi buna? Bunun Jil Deleuze ilə birlikdə qələmə
aldığım kitablar üçün düzgün bir təsvir olacağını düşünmürəm. Öz araşdırmalarım
üçün, tutaq ki, bunun xroniki bir qüsur olduğunu deyək. Lakin bu məsələdə də qərar
vermək sizə qalmışdır. Aydındır ki, öz adıma müəyyən suallarla üzləşmək üçün öz
dilimi formalaşdırmaq məcburiyyətində qaldığımı deməyə meylliyəm. Və təbii ki,
də bir dil yaratmaq, kəlimələr, açar sözlər və daşıyıcı terminlər kəşf etmək mənasına
gəlir. Ən yaxşı ehtimalla köməkçi sözlər yeni bir suallar zənciri yarada bilər,
onları özləri ilə sürükləyərək, müxtəlif sahələrlə əlaqələndirə bilər. Mən universal
ədəbiyyata, ya da fəlsəfəyə yox, bundan daha çox minor dillərin təsirlərinə
inanıram. Belə olduğu təqdirdə isə sual olduqca aydın bir vəziyyət alır: Ya
minor dil minor məsələlərlə əlaqə yaradaraq müəyyən nəticələr əldə edir, ya da
mücərrəd qalaraq, yavanlaşır və öz üzərinə yönəlir və heç bir şey yaratmır.
Dolayısı ilə bunun elitist bir baxış olduğu qənaətində deyiləm. Bunun bəzi
insanları narahat etdiyini başa düşürəm, amma ən nəhayətində bu mənim problemim
deyil Mənim əsas problemim major bir dildən istifadə etdiyimdə, məsələn, gündəlik
siyasi məsələlər haqqında şərh verdiyimdə, bir şeylər demək istədiyimdə, başa
düşülmək deyil.
Siz spesifik sahələr üçün
spesifik vasitələr yaradırsınız. Ancaq öz araşdırmalarınızı insanlara təqdim
etdiyinizdə bu bir sıra problemlər yaradır. Yaratdığınız vasitənin universal
olması lazım deyilmi?
Bu da bir gerçəkdir ki, mən nə
universal bir vasitəyə, nə də bu sahədəki əlaqənin faydalarına bel bağlayıram.
Anlayışlara əsaslanan bir sahədə ən arzu edilən təsir forması anlama səviyyəsində
deyil, ancaq qəti bir təsirlilik formasındadır. “Ya işləyir, ya da işləmir”.
Birinin sizə riyazi bir əməliyyatı yerinə yetirməyiniz üçün bir elektron
hesablayıcı verdiyini düşünün. Orada qarşılıqlı əlaqədən bəhs edə bilərikmi?
Sizə potensial bir istifadə ötürülür. Onun icazə verdiyi əməliyyatlar işlədilməsi
ilə əlaqədar müəyyən bir hazırlıq əldə edildiyi andan etibarən yerinə yetirilə
bilər. Mənə görə, ideologiya və ya müəyyən bir subyektivlik formasını ifadə etməyən, vasitələr və mexanizmlər kimi işləməsi lazım
olan nəzəri ifadələr üçün də eyni şey
keçərlidir. Və bu hər an üçün keçərlidir. 68-ci ilin mayını düşünün. Bu
ideoloji bir yayılmadan daha çox, hadisələrin əks sədası idi. İdeoloji olaraq
başa düşülmə sürətində deyil, mexaniki sürətində yayılan “bu cür işləmir”
formasında bir anlayış var idi. XIX əsrdə müəyyən bir sıra mətnləri oxuya bilmək
kimi bir səviyyəyə çata bilmək üçün əvvəlcə proletariatın maarifləndirilməsinə
ehtiyac vardı. Daha sonra isə bu praktikada qarşılığını tapırdı... Ancaq gerçəklidə
işlər bu formada irəliləmir!
O halda fərqli və qismən də heterogen nizamlardan
söz bazanızın ünsürlərini necə aşıra bildiniz, ona geri dönək.
Lakan öz Freydist məktəbinin
üzvlərinin üçdə birini saxtakarlıqda günahlandırmışdı. Saxtakarlıq ifadəsini
bir fikir oğrusu və ikinci dərəcəli anlayışları mənimsəyən biri kimi özümə aid
edirəm. Yəni bir kəlimə aşırmış (oğurlamaq mənasında) olmaq, o kəlimənin
semantik əsası istisna olmaqla problem deyil. Məsələn, “Yersizyurdsuzlaşma”
sözü Amerikan antropologiyasından aşırmış olduğumuz yeryurd anlayışına əsaslanırdı.
Bu məsələ çox tez unuduldu və qarşılığında bu kəlimə bizə müəyyən formalarda rəhbərlik
edən sintaktik, ritorik və stilistik formalarda çox fərqli qanunlara
inteqrasiya oldu.
Deleuze və Guattari haqqında
danışacaq olsaq, insanlar artıq sizlərdən terminlər – yersizyurdsuzlaşma,
müharibə maşını – borc aldığına görə bu fəaliyyət uğurlu olmuş kimi görünür.
Ancaq araşdırmanın məzmununda ötrü: “insan” tam olaraq “bir şey” deyil də “çoxlu
qeydlər”-ə ehtiyac duyan psixoloji, bioloji, sosio-iqtisadi və b. ünsürlərin
bir kəsişməsi, bir növ çarpazlaşması olduğu üçün mümkün olan bütün anlayışları
və fərqləndirici terminləri istifadə etməyə istiqamətlənmiş bir “məcburiyyətin”
olub olmadığı ilə maraqlanıram.
Burada bir yanlış anlama ola
bilər. Bəhs etdiyiniz şey, əsasında çox-cazibəli(heteroclite) bir sahəni kəşf etmək üçün eklektik ifadələr tapmaq məcburiyyətində
olduğum mənasına gələ bilər. Ancaq mən bu cür düşünmürəm. Bunun əvəzinə fərqli
fəaliyyət sahələrini qət edən – və burda təbii ki, öz jargonumu istifadə edəcəyəm
– müəyyən bir növ “konkret maşın”-ı yaratmağa çalışdığımın fərqindəyəm. Bu
konkret maşından gözlənilən şey tamamilə heterogen ünsürləri birləşdirmək üçün
qarşımızda olan sahənin təkliyini intergrasiya edə bilməsi deyil, onları bir-biri
ilə birləşdirməsidir.
Buna xüsusi bir nümunə verə
bilərsinizmi?
Freydin həqiqətən çox cazibədar
olan “kompleks” məfumunu nəzərdən keçirək – bütün təriflərini sadalamağa
çalışsaq çox uzun çəkər. Ancaq başlanğıcda insanlar bu terminin çox qəribə
olduğunu düşündülər. Bu gün isə hər yerdə istifadə olunur. Deleuze və mən etimoloji
olaraq məntiq sahəsinə aid olan “nizamlama”(
agencement) anlayışını müəyyən etdik.
Bu daha geniş və daha əhatəli bir məfum idi. Çünki bir baxıma şüurdan kənar
prosesə işarə etməklə yanaşı xəyali təmsillərlə, dil zəncirləri ilə, iqtisadi,
siyasi, estetik, mikro cəmiyyət və s. semiotika ilə əlaqə qururdu. “Kompleks” məfumuna
nəzərən “nizamlama” anlayışı daha zəif başa düşülən, lakin daha geniş sahələrə
uzanaraq, fərqli əsas kategoriyaların “kompleks” sahədən çıxmasına imkan verməyən
və beləliklə də, onları “maşın” kimi digər anlayışların üzərinə qaldıran bir məfumdur.
Burada “mexaniki nizamlamalardan” bəhs edirik təbii ki.
Niyə bəs “maşınlar birliyi”
demirsiniz ki?
Çünki maşınlar birliyi bizə məkan ölçülərinin fərdlərə
və subyektlərə yad olduğu, onlara kənardan təsir etdiyi fikrini verdiyi kimi,
nizamlamanın və subyektləşməni problemə çevirərək subyektivliyin necə
yaradıldığı sualını verməmizə imkan yaradır. Bu hər hansı aksiom tərzi fikirdən
ayrı olan anlayışa əsaslanan bir təbiətə işarədir. Mən homogen aksiomatikdənsə
nizamsız, müvazinətsiz və davamsız kimyəvi formulların daha çox tərəfdarıyam.
“Nizamlama” və “mexaniki nizamlama” anlayışlarının hər hansı universallıq
iddiası yoxdur. Onlar vasitədir. Onlar haqqında universal demək iki mənada başa
düşülə bilər: Ya onların çox böyük bir
sahəyə tətbiq olunması gözlənilir, ya da elmi və ya əxlaqi nizamın əsasları və əsas
anlayışları halına gətirilərək “universallaşdırılmaq” istənilir. Ancaq mənim
fikrimcə, arzu iqtisadiyyatının analizi aksiomatik homogenliyə sahib olmayan ifadələrin
bir arada var olmasına imkan verən çox dəyərli bir məntiqi müəyyən edir. Əgər
bundan on il öncə mənə bunu demədiyim bir şəkildə qarşı çıxsaydınız, “çox pis”,
hətta “çox çox yaxşı” deyə cavab verərdim. Bəlkə də, bu yaxşıya işarədir.
Arzunun ifadələri eyni zamanda forma etibarilə fərqli şeylərə işarə edə bilər.
Çünki fərqli istinad dünyalarına keçid qoya bilərlər.
Lakin bu vəziyyət mülahizələri dilə gətirən
subyektdənmi, yoxsa o mülahizələrin aid edildiyi obyektdənmi irəli gəlir?
Hər ikisi də. Məsələn, qadın azadlığı haqqında
olduqca yaxşı bir şəkildə qurulmuş bir çıxış edərkən fərqində olmadan
fallokratik bəzi davranışlar göstərə bilərəm. Deyilənlər və gerçəkliklə bir-birinə
daima əngəl olmaqdan əl çəkmirlər. Bəzi şeyləri əmr edən qanunlara, ya da əmrlər
yağdırmanın bir mənası yoxdur. Mən dəyişməyə davam edəcəyəm və dünya da sürətlə,
hər dəfəsində get-gedə daha sürətli Heraklitin dediyindən belə daha sürətli şəkildə
dəyişməyə davam edəcək. Bu cür dalğalanmaların və ziddiyyətlərin öhdəsindən necə
gəlmək olar bəs? Bir gün ola bilər ki,
Liberation haqqında mənfi rəylər deyərək, bu və ya başqa bir nöqtədə qəzeti
ittiham edə bilərəm. Daha sonra isə başqa bir vəziyyətdə Liberation olmasa,
günümüz nə olardı deyə fikir səsləndirə bilərəm. Bu ikiüzlülük əxlaq və ya əxlaqi
bir baxış bucağından olduqca dəhşətli bir şey kimi görünə bilər. Bu konkret vəziyyətlər
bizi hər zaman, mənim fikrimcə, yalızca şizoanalizə məxsus əxlaqi bir qarışıqlıqla
qarşı-qarşıya qoya bilər. Bunun nəslimizin qulaqlarında səslənən “Haradan
danışırsan?” sualı ilə bir əlaqəsi yoxdur. Amma bundan daha çox “müəyyən bir vəziyyətdə
və əlaqə içərisində sənin üzərindən danışmağa başlayan şey nədir?” sualı ilə əlaqədardır.
Bu Lakanın dediyi “danışır” məsələsi deyildir. Daha çox Fukonun “enonce”
dediyi şeyi sorğulanmaqdır. Enonce Fukoya
görə, mövcud və gündəlik şərtlər nəticəsində meydana gələn həqiqət rejiminin nəticəsində
insanın mümkün olan çümlə seçimləri arasından birini seçməsidir.
Bu dedikləriniz, məsələn siyasi sferada necə göstərilə
bilər?
Sinif, ya da sinfi mübarizə məfumunu nəzərdən keçirək.
Bu tamamilə sərhədlənmiş sosioloji anlayışların varlığını göstərir: burjuaziya,
aristokratiya, proletariat.. Bu ünsürlər bir çox ara bölgədə, məsələn, xırda
burjuaziyada, aristokratik burjuaziyada, proletariatın aristokratiyasında,
lümpen proletariatda qeyri-müəyyənlik qazanır... Nəticə: ictimai sferanın açıq
və aydın bir şəkildə izah edilməsinə əngəl törədən qeyir-müəyyənlikdir. Bu nöqtədə
nizamlama məfumunun istifadəsinə ehtiyac yaranır. Çünki ictimai ünsürlərin
bipolyar əksliklərindən mütəşəkkil olmadığını göstərir. Qarışıq nizamlamalar
irq, cinsiyyət, yaş, etnik və s. parametrləri ortaya çıxarır. Bu nizamlama
fikrini ictimai sferaya şamil etmək yalnızca istəyə əsalanan nəzəri hiyləgərlik
sayıla bilməz, vəziyyəti yenidən formalaşdırmağınıza, sinfi mübarizəyə dair müəyyən
bir sadə anlayışları ortaya qoymanıza və onlardan qurtulmanıza imkan verən
yollar tapmağınıza imkan verir.
Siz bu nizamlama məfumuna, heç vaxt əl çəkmədiyiniz
və Freyd və Marksın iki əsas araşdırma sahəsi olan şüuraltı və ictimai
sferaların içərisində nəzərdən keçirdiniz. O halda görünün odur ki, Marks və
Freydi tənqid etdiyinizdə belə ikisin də ortaya atmış olduqları problemləri
qoruyub saxladınız. Bunu deməklə onu nəzərdə tuturam ki, ədalətli bir şəhərin əxlaqını
formalaşdırma və süuraltısını kəşf etmək. Bu gün bu suallar olmadan
mümkünmüdür?
Bu çox da asan olmazdı. Lakin problemi
cavablandırmaq üçün müəyyən bir dəyişikliklər nəzərə alınmalıdır. Fərd və maşın
nizamlamalarını kütləvi bir ölçüdə əmtəə, xidmət və yeni ehtiyacların təmin
etdiyi nöqtəyə qədər insan əməyinin mexaniki əməyə get-gedə artan
inteqrasiyasını nəzərə almadan insan növünün həyatda qalmasını xəyal etmək
mümkün deyildir. Burada başgicəlləndirici bir sürətlə irəli doğru gedirik:
artıq geriyə, təbii vəziyyətə, xoş niyyətlərə, kiçik miqyaslı sənətkarlıq məhsullarına
dönmək imkanımız yoxdur. Get-gedə daha çox dünyaya integrasiya olan istehsal
periodları - məncə bu hələ də öz təsirini qoruyub saxlayan Marksist bir
intuisiyadır - azadlığın və arzunun inkişafına imkan yaradır. Orta əsrlərə, hətta
Neolit dönəminə aid insan münasibətlərinə dair anlayışları aşmanın yeni vasitələrini
qazanmış olduq zaman içərisində. Bu günə qədər, insan birliyini yaratmaq və bir
yerdə tutmaq, iş bölgüsünü nizamlamaq üçün, fərdi inkişafa istiqamətlənmiş
ümumilikdə isə katastrofik nəticələrə malik olan vasitələrdən istifadə etmək müəcburiyyətində
qaldıq. Kapitalizm - fərdi, lokal, regional və dünya çapında - inanılmaz bir
zalımlığın fərqləndirici texnikalarından istifadə edərək istehsal
motivasiyaları üçün lazımlı olan gücü yarada bilir. Sadəcə subyektiv
ehtiyaclara uyğun olan şeyləri seçir və onlara iqtisadi olaraq dəyər müəyyən
edir. Bundan kənarda olan hər şey isə öz dəyərini ititir, korlanılır və məhv
edilir. Bu baxımdan Sovet sosializminin, “Gulag” sosializminin kapitalizmin ən
yüksək forması olduğunu qeyd etməliyəm. Yenə də ondan əsas olan bir şey miras
qaldı bizlərə: heç bir sosializmin, heç
bir sosial azadlığın özlüyündə sərvətlərin iqtisadi yenidən bölügüsünə bağlı
olmadığı. Alternativ isə aydındır: ya
inqilabi periodlar, istehsal elementlərinin cəminin - ki, sadəcə olaraq
bazarların istehsalı deyil, bütün həyat, arzu, elm, yaradıcılıq, azadlıq
istehsalını da - idarəsini öz əlinə
alacaq, ya da bu sahədə get-gedə daha da amansız bir hala gəlmiş olan daha əvvəlki
sosial təzyiq formalarının yolu ilə gedəcəkdir. Keçənlərdə burada Paulo Virilo
digər bütün insanlar bir növ ev həbsinə məruz qalırkən yanlızca bir qrup
insanın kürənin ətrafında hərəkət edə bildiyi bir cəmiyyət və sürət haqqında
danışırdı. Bu problemin gerçək təbiətidi. Elektronik inqilab, ən inkişaf etmiş
texnologiyalar və s. nəzərə alacaq olsaq, ən çox integrasiya olunmuş, ən
sofistcə istehsal səviyyəsinə xas olan məhdudiyyətlər necə olur ki, insanların
sadəcə məkan daxilində deyil, eyni zamanda fikirlərdə, hisslərdə arzularda, hətta
cinsiyyətdə belə azad şəkildə səhayətə çıxdıqları bir həyat tərzi ilə uyğun ola
bilər ki?
Yaxşı bəs, bu “xoş” bir yuxu deyilmi?
Bilmirəm. Mən həm həddindən artıq optimist, həm də
həddindən artıq pessimistəm. Məncə, gələcək əsrlədə çox çətin problemlərlə üzləşəcəyik.
Gənclərin nəzarətindəki artım, heyvan kimi davranılan miqrantlar, davamlı
olaraq azalan boş sahələr. Bizi gələcəkdə gözləyən şey budur. Və bu baxımdan Qərbin
və Şərqin əsas bir cinayət ortaqlığı quraraq. Həm azadlıq hərəkətlərini, həm də
hər cür potenisal hərəkətliliyi nəzarət altına almasına imkan verən ortaq bir fəaliyyətlə,
bir dünya müharibəsi qarşısındakı toqquşma ehtimallarını ört basdır etdiklərini
qeyd etməliyəm. Ayrıca da bizi 20 il içərisində 5 milyard dünya əhalisindən 8
milyarda və ondan daha yuxarı rəqəmlərə doğru aparacağını düşündükdə başınızı gicəlləndirəcək
olan demografik istiqamətin arxa planını da yaddan çıxarmayaq. Bütün bunlar işləri
heç də asanlaşdırmayacaq. Bu vəziyyətin katastrofik istiqamətidir. Yenə də mən
hələ bir qədər sakit qalmağın daha yaxşı ola biləcəyi düşüncəsindəyəm. Çünki
“maddi” şərtlər(hər nə qədər bu ifadəni güc bəla ilə istifadə edə bilsək belə)
yeni bir ictimai nizamı (həm molar, həm də molekulyar) inşa etmək üçün vasitə
olacaq gerçək inqilabları ümid etməyə istiqamətləndirə bilər.
Sizə bunu düşündürən şeylər nələrdir?
Nə “xoş niyyətlər”, nə də gələcəyə dair bir ümidin
daşıyıcısı olan proletariatın “yaxşı təbiəti”!
Ancaq əksinə, mənim “mexaniki filum” adlandırdığım şey. İstər elmlər
olsun, istərsə də incəsənət harada həqiqətən yaratmaq arzusu varsa və həqiqətən
bir yaşamaq meylləri meydana gəlirsə, harada bir şeylər baş verirsə, orada günümüzə
xas olan təşkilatlar və yerarxiya sistemlərinin rəddi ilə qarşı qarşıyayıq.
Elmi inkişaf və estetik və ya mədəni mutasiya heç vaxt avtoritar vasitələrdən
qaynaqlanmır. Bir qərar verici mərkəz çıxaraq incəsənəti, ədəbiyyatı, elmi və s.
qanuniləşdirməyə çalışdığı anda araşdırma və yaradıcılıq tamamilə dayanır. Ən
qarışıq fəaliyyət sahələri bürokratik və elitist fərqləndirilmə olmadan mükəmməl
iş görə bilirsə. socius nizamlaması
niyə bir istisna olsun ki? Həqiqi bir ictimai inqilab perspektivi, mənim fikrimcə
elmi və estetik inqilabların mümkün olduğu sahələr qədər açıqdır. Bəlkə də, bu
anda çox saf bir şəkildə danışıram, ancaq cəmiyyət münasibətlərinin hər kəsin
yaşayıb inkişaf edə bilməsinə imkan verən bir tərzdə nizamlanmasının, kvant
mexanikasında və ya gen mutasiyasındakı problemləri həll etməkdən niyə çətin
ola biləcəyini anlamıram.
Burada haqqında danışdığımız “çətinlik” deyil,
ancaq tətbiq olunmadır. Həyat formalarında, yeni yaradıcılıq və azadlıqlarda zühur
etdiyini gördüyümüz ictimai inqilabın mümkün sferaları tarixi çətinləşdirən
sosio-iqtisadi təşkilati sfera ilə əlaqəsiz və ya ondan ayrı deyildir. Tam
olaraq əksinə, sosio-iqtisadi təşkilati sfera onu şərtləndirir və nizamlayır.
Əslində, məni ənənəvi ictimai inqilab məfumlarına
qarşı çıxmaqdan daha çox günümüzdəki dünyada tamamladığına inandığım
“molekulyar inqilab” məfumunu önə sürməyə təşviq edən şey də budur. Dəyişikliklər,
ancaq böyük ölçüdəki sosio-iqtisadi dəyişikliklərdən yaramaq məcburiyyətində
deyillər. Bütün bu sistemlər həm müdafiə sistemləri, həm də mutasiya sistemləri
olaraq öz daxillərindən sızıntıya məruz qalırlar. Molekulyar mutasiyalar hər
zaman özlərini böyük bir miqyasda ortaya qoymurlar. Onlar qısa müddətdə fərqli
formada dəyərləndirilməlidirlər. Lakin bu onların var olmadığı mənasına gəlmir.
Oxumaqla, yazmaqla, məkanla, cinsiyyətlə, bədənlə, gecə ilə, günəşlə, əzablarla
bundan on il əvvəlki kimi qarşılıqlı əlaqədə deyilik. Dərininə və tərsinə
mutasiyalar bütün bu sahələrdə fəaliyyət göstərirlər. Başqa bir ifadə ilə,
bütün böyük kollektivlərin bağlı
olduğu molekulyar əsas bir “bioloji yeməyin”
makro ictimai şərtlər tərəfindən tək tərəfli bir şəkildə müəyyən edilmədiyi bir
“mexaniki yemək”, bir növ qaynamaqda olan yemək halına gəlmişdir...Özlərinə aid
dəstəyi formalaşdıraraq yeni bir növ ictimai praksis formalaşdıracaq olan
ictimai müharibə mexanizmləri kimi molekulyar inqilablar yaratmağı hədəfləməliyik.
Bu tərzdəki molekulyar inqilablarla inqilabların erkən dönəmlərindəki formaları
arasındakı fərq günümüzdəki mutasiya modelləri - aralarında moda kimi ikinci dərəcəli
şeylər olsada - bütün planetə bir anda
çatacağı kimi, daha əvvəllər hər şeyin ideologiya və programa əsaslanmasıdır. Mikro
fəaliyyətlərin irəli sürdüyü belə bir mutasiya insan mövcudluğunun gündəlik əsaslarını
dəyişdirir və bu mutasiya gerçəklikdə fövqəladə dərəcədə azadlıq imkanlarına
çatmağımızı təmin edər.
Tərcümə edən:
Bahmanyar Club
Yorumlar
Yorum Gönder