70
yaşındakı Fransız sosilolog Bruno Latour-un bir müddət elmin başına bəla
olmuşdur. İndi isə yenidən “alternativ faktlar” çağında elmi müdafiə etməyə gəlir.
Parisdəki sosial elmlər universiteti Sciences Po dakı rəsmi vəzifəsindən keçən
ay təqaüdə çıxan Latour 1979-cu ildə Britaniyalı sosiolog
Steve Voolgar ilə birlikdə yazmış olduğu Labaratory
life: The Construction of scientific facts (Labaratoriya həyatı: Elmi
faktların
inşası) adlı əsərlə şöhrət qazanmışdı. Latour bu araşdırmanı həyata keçirmək üçün iki ilini Kaliforniyanın San-Diego şəhərində yerləşən Salk Bioloji Araşdırmalar İnstitutunda fəaliyyət göstərən elm adamlarını müşahidə edən antropolog kimi keçirmişdi. 1987-ci ildə isə Latour dərs kitabı olan Science in Action-da (Fəaliyyətdə olan elm) düşüncələrinı ən xırda detallarına qədər izah edirdi.
inşası) adlı əsərlə şöhrət qazanmışdı. Latour bu araşdırmanı həyata keçirmək üçün iki ilini Kaliforniyanın San-Diego şəhərində yerləşən Salk Bioloji Araşdırmalar İnstitutunda fəaliyyət göstərən elm adamlarını müşahidə edən antropolog kimi keçirmişdi. 1987-ci ildə isə Latour dərs kitabı olan Science in Action-da (Fəaliyyətdə olan elm) düşüncələrinı ən xırda detallarına qədər izah edirdi.
Latourun araşdırmalarının əsasında faktların
elm adamlarının təşkil etdiyi qruplar tərəfindən inşa edildiyi, elmin sosial və
texniki ünsürləri arasında bir ayrılığın olmadığı anlayışları yer alır. Latour anlayışı və
yanaşması baxımından təqdir edilsə belə, vəzifəsi və “sosial inşaatçı”
baxışları eyni dərəcədə əks reaksiyaya da məruz qaldı. 1994-cü ildə Higher Superstition: The Academic Left and
Quarrels with Science (Yüksək xurafat: Akademik Sol və elmlə münaqişələri)
adlı kitablarında biolog Paul Gross, riyaziyyatcı Norman Levitt Latoru və digər sosiologları öz peşələrini
etibarsızlaşdırmaq və elmə duyulan güvən hissini təhlükəyə atmaqda
günahlandırırdı.
Daha sonra başlayan və “elm müharibələri”
olaraq adlandırılan alovlu müzakirələr illərlə davam etdi. Son yazılarında
Latour elmin tənqidinin elmə əks olan düşüncəyə təməl hazırladığını, xüsusilə də
indiki zamanda geniş müzakirə olunan iqlim dəyişikliyinin yalan olması ilə
bağlı iddiaların ortaya çıxamasına yol açdığını qəbul etdi. İndilərdə isə elmə
olan güvən hissini yenidən qaytarmaq üçün kömək edə biləcəyini ümid edir.
Fransanın paytaxtındakı evində Latourla söhbətləşdik.
Səmimi olmaq lazımdırsa, reportajda bir sıra düzəlişlər də etdik.
“Elm müharibələri”-ni necə xatırlayırsınız?
“90” cı illərdə olub bitmiş olan heç bir şey
“müharibə” adlandırılmağa laiq deyil. Elmin necə yaradıldığını və bu periodun
tənqidi olması ilə bağlı olaraq fəaliyyət göstərən sosial elm
adamlarının səbəb olduqları bir münaqişə idi. Bizim təhlillərimiz, ciddi şəkildə
tənqid oldunduğunu(topa tutulmaq) düşünən, elmə dair idealist və dəyişməz görüşlərə
malik insanların reaksiyasına səbəb oldu. Tənqidlərdən bəziləri həqiqətən
gülünc idi. Postmodern nisbilik mənasızlığı ilə birlikdə nəzərdən keçirilir,
digərləri tərəfindən zarafat obyektinə çevrilirdi. Hər nə qədər elm adamlarını
bir pillə aşağı çəkməyin daha yaxşı hiss etdirdiyini qeyd etsəm də, qəti bir şəkildə
anti-elmi mövqeyə malik deyiləm. Tərzimdə gənclərə xas bir coşğu var idi.
İndi isə tamamilə fərqli bir vəziyyətdəyik.
Həqiqətən bir müharibədəyik. Bu müharibə böyük şirkətlərlə, iqlim dəyişikliyini
inkar edən elm adamlarının bir qrupu tərəfindən aparılır. Bunlar, məsələ haqqında
olduqca maraqlı mövqeyə və xalq üzərində böyük təsirə malikdirlər.
Bəs bu ikinci elm müharibəsinə necə daxil
oldunuz?
2009-cu il bir tədbir(kokteyl) zamanı oldu
bu. Məşhur bir iqlimşünas gəlib mənə dedi ki, “bizə kömək edə bilərsinizmi,
insafsızca topa turutlar bizi”. Fransız elm xadimi və keçmiş təhsil naziri olan
Klaude Allegre idi bu. İqlim dəyişikliyinə qarşı çox güclü təsirə malik olan
bir kompaniya aparırdı.
Bu bir dönüşün simvolu idi. Elmi araşdırma
mütəxəsisləri olan və bizim nə ilə məşğul olduğumuzu anlamayan insanlar bir
anda bizə ehtiyacları olduqlarını başa düşürdülər. Onları sadəcə bir lobbidan
başqa bir şey olmamaqla günahlandıran həmkarlarının hücumlarına qarşı müqavimət
göstərmək üçün intellektual, politik və fəlsəfi olaraq təchizatlı deyildilər.
Elmə əks olan düşüncənin və “alternativ
faktlar” -ın yüksəlişini necə izah edərdiniz?
Ortaq faktlara sahib olmaq üçün ortaq bir
gerçəkliyə ehtiyacınız vardır. Bu ehtiyaclar kilsədə, siniflərdə, uyğun qəzetçilikdə,
həmkarların nəzarətində və s. formalarda təsis edilir. Bunun həqiqətdən sonrası
(posttruth) ilə bir əlaqəsi yoxdur.
Böyük insan qruplarının iqlimin dəyişmədiyi fərqli bir dünyada fərqli gerçəkliklərlə
yaşamağı gerçəkliyi ilə əlaqdardır bu.
İkinci elm müharibəsi bizi heç deyilsə, elm və
texnologiyanın siyasətdən ayrılmış olması ehtimalından xilas etdi. Bu amillərin
bir-birindən ayrı ola bilməyəcəklərini hər zaman demişəm. Elm heç bir vaxt
siyasi tərəfkeşlikdən kənar olmamışdır. Çox böyük siyasi nəticələri olan məsələlər
haqqında tərəfsiz məlumat verə bilməzlər. Bu təbii ki, yaxşı elm yarada bilməyəcəyimiz
mənasına gəlmir, lakin elm adamları niyyətlərini, dəylərini və nə cür faktların
fikirlərini dəyişməsini təmin edəcəyini açıq bir şəkildə ifadə etməlidirlər.
Elm adamları bu yeni müharibəni necə aparmalıdırlar?
Bəzi
elmin yüksək mövqelərini yenidən əldə etmək məcburiyyətindəyik. Bu da elmi
araşdırma aparmağa başladığımız nöqtə ilə tamamilə ziddir. Elm adamları öz hörmətlərini
yenidən qazanmalıdırlar. Lakin həll variantı eynidir: Elmi, proses halındakı bir elm kimi təqdim
etməlisiniz. Riskli olduğunu qəbul edirəm, qeyri-müəyyənliklər və ixtilaflar
yaratmış olduğumuz da doğrudur.
Avstraliyalı ictimai etika professoru
Clive Hamilton elmin strateji səbəblər
baxımından müzakirəyə açıq olmadığını qeyd edən “strateji əsaslıq” adında başqa
bir müdafiə xətti təklif etmişdi. Bu ilk baxışdan məntiqli görünür təbii ki,
lakin uzun müddətli perpektivdə elmi məlumatların daha gerçəkci bir təsəvvürünə
ehtiyacımız var. Digər tərəfdən də müzakirənin vəziyyətinə və mövcud güvən
probleminə baxdığımızda, sadəcə geri dönərək iqlim dəyişikliyinin sadəcə bir
fakt olduğunu ifadə edə bilmərik.
Elə deyilmi bəs?
Xeyr, elm, iqlimin necə işlədiyini anlamaqdan
daha qarşıq və dağınıqdır. Bu tamamilə anladığımızı ifadə edən bir qətilik
yanılmasıdır, elm idealından bir qalıqdır.
Amma iqlim dəyişikliyindən şübhə edənlər də
strateji olaraq qeyri-müəyyənlikdən istifadə edirlər?
Bu
doğrudur, amma qeyri-müəyyənlik, siyasətin qarşısını kəsməsi və onu kənarlaşdırması
üçün haqlı bir səbəbin olmamasındadır. Təbii ki, araşdırmaya xərclənən qaynağı
kəsmək üçün də bir səbəb yoxdur. Bu gerçək bir cinayətdir: istənilməyən nəticələr almaq ehtimalı olan
araşdırmaların qaynağını kəsmək. Bu arada buna bir “şübhəçilik” demək, terminin
düzgün olmayan istifadəsi kimidir.
Təqaüdə çıxdığınızdan sonrakı planlarınız nələrdir?
Artıq
həll etməli olduğum çox az şey var, lakin fəaliyyətimə davam edəcəyəm. Yenə Labaratory
Life kimi praktiki fəaliyyətin “critical
zone” adlandırılan bir sahədə birləşməsi olan Dünyanın xarici səthinin
araşdırılmasına dair bir kitab üzərində işləyirəm. Coğrafiya kimyaçılarını,
biokimyaçıları və geopolitikçıları
müşahidə edəcəyəm. Dünyanın özünü nizamlayan bir sistem kimi vəzifəsini
yerinə yetirdiyi hipotezi ilə hərəkət edən Lovelok-cu yanaşmanı da istifadə edərək
bir çox fərqli tədqiqatçı ilə də əlaqə saxlayacağam. Və bəli, düşünürəm ki, bu
araşdırmanı ətraflı bir şəkildə ifadə etmək elmə duyulan güvəni yenidən inşa
etməyə imkan verəcəkdir.
Jop de Vrieze, “Bruno Latour, a veteran of the ‘science wars,’ has a new mission“, ScienceMag, 10 oktyabr 2017-dən tərcümə
edilmiştir.
Tərcümə edən: Bahmanyar Club
Yorumlar
Yorum Gönder