Elmi idrakın məqsədi
yalnız predmet ve hadisələr haqqında empirik və nəzəri biliklər əldə etmək
olmayıb, həmçinin biliyin alınmasına imkan verən metodların yaradılması ilə
bağlıdır. Müasir təbii - elmi idrakı səciyyələndirən ən qabarıq cəhətlərdən
biri onun bütün sahələrində metodlardan geniş istifadə edilməsidir. Gündəlik həyatda
olduğu kimi elmdə də
hər cür bilik yalnız metodlar əsasında qazanılır. Müasir dövrdə elmi biliklərin həcminin artması ilə əlaqədar olaraq metod və üsulların hərtərəfli və miqyaslı təhlili mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
hər cür bilik yalnız metodlar əsasında qazanılır. Müasir dövrdə elmi biliklərin həcminin artması ilə əlaqədar olaraq metod və üsulların hərtərəfli və miqyaslı təhlili mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
İnsanın nəzəri və əməli fəaliyyətinin müxtəlif sahələrində
müəyyən metodlardan istifadə etməsi onun
məqsədyönlü fəaliyyətinin, həmçinin həyat
tərzinin mühüm xüsusiyyətlərindən biridir. Öz hərəkətlərini şərti və şərtsiz
reflekslər əsasında instiktiv şəkildə
quran ali heyvanlardan fərqli olaraq, insan şüurlu fəaliyyət göstərir. İnsan fəaliyyətə
başlamazdan əvvəl mövcud şəraiti hərtərəfli təhlil edir, qarşısına müəyyən məqsədlər
qoyur və bu məqsədləri reallaşdırılmağın müxtəlif yollarını, üsulların müəyyənləşdirdikdən
sonra ətraf aləmə məqsədə uyğun şəkildə təsir göstərməyə başlayır. Məqsədyönlü
insan fəaliyyəti qarşıya qoyulmuş məqsədin həyata keçrilməsinə imkan verən
yolların, üsulların əvvəlcədən müəyyənləşdrilməsini tələb edir.
Nəticədə insan fəaliyyətini
idarə edən, bu fəaliyyətin gedişində meydana çıxan bir sıra praktiki və nəzəri
problemlərin həllinə imkan verən bu üsullar müəyyən normalar, qaydalar,
prinsiplər şəklində ümumiləşdirilərək metoda çevrilir.
Metod yunan sözü
olub, etimoloji cəhətdən yol, şərh, tədqiqat, üsul mənasına uyğun gəlir. Bir
çox fəlsfi ədəbiyyatlarda metoda yalnız yanaşma üsulu, yaxud ona praktiki və ya
nəzəri təsir üsulu kimi baxılması yalnışdır. Çünki metod gerçəkliyin təkcə
xarici cəhətlərinin dərk olunması ilə kifayətlənməyib, həm də təbiət və cəmiyyətin
əlaqə və münasibətlərinin, inkişafının adekvat inikası ilə bağlıdır. Metod
materiyanın hərəkət və inkişafının ümumi qanunauyğunluqları, gerçəkliyin ən
ümumi əlaqə və xassələrinin inikası olan təfəkkürün qanun və kateqoriyaları ilə
sıx şəkildə bağlıdır.
Metod məqsədə
çatmaq, gerçəkliyin dərk olunmasına və onun praktiki dəyişdirilməsinə nail
olmaq üçün müəyyə üsullar ilə insanların
nəzəri və praktiki fəaliyyətini tənzimləyən prinsiplərin dialektik məcmusudur.
Metod həmişə bir - birilə bağlı olan tərəflərin - obyektiv və subyektiv tərəflərin
sintezindən ibarətdir. Metodun obyektiv tərəfini dərk olunmuş
qanunauyğunluqlar, prinsiplər və bu prinsiplər əsasında işləyib hazırladıqları
üsullar isə metodun subyektiv tərəfini təşkil edir.
Məntiq və
metodoloji problemlər, o cümlədən müasir elmin istifadə etdiyi metod və
üsulların tətbiqi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Lakin metodoloji problemlərin öyrənilməsi
elmdə yeni məsələ deyildir. Bu məsələnin qoyuluşu və inkişaf etdrilməsi qədim
tarixə malik olub, müxtəlif dövrlərdə filisofların və təbii - elmi bilik sahiblərinin
irəli sürdükləri müxtəlif metodların varlığı ilə bağlıdır. Tarixin müxtəlif
dövrlərində yaşamış filisoflar elmi idrakda metodların istifadə edilməsini fərqli
şəkildə dəyərləndirmişlər. Məsələn,Yeni dövr fəlsəfəsinin yaradıcısı F.Bekon
"Yeni orqanon" adlı əsərində metodu qaranlıq gecədə yolçunun yolunu
işıqlandıran fənərə bənzədərək yazırdı: "Hətta düz yolla gedən çolaq belə daşlı - kəsəkli
gedən sağlam admı ötə bilər". F. Bekon metodu düz yola bənzədərək göstərirdi
ki, metod məqsədə çatmağın ən dəyərli vasitəsidir. XVIII əsir fransız
riyaziyyatçısı və filosofu Laplas qeyd edirdi ki, hər hansı bir metod əsasında
böyük bir kəşf etmiş alimin istifadə etdiyi metod onun kəşfindən heç də az əhəmiyyət
kəsb etmir. Alman riyaziyyatçısı və filisofu Lixtenberq yazırdı:
"İnsanları nə barədə öyrətməkdənsə, necə düşünməyi öyrətmək daha əhəmiyyətlidir".
Metodun öyrənilməsi
öz başlanğıcını qədim yunan fəlsəfəsindən götürmüş və ilk metodoloji proqramlar
Yeni dövrdə formalaşdrılmışdır. Yunan elmində Sokrat müsahibə adı ilə dialektik
metod formulə etmiş, qədim Yunanıstanda isə Aristotel sillogizm və induktiv
metod irəli sürmüşdü. Qədim yunan elmində digər bir metod Evkilid tərəfindən təklif
edilmişdir. Evklid həndəsəni yaradarkən aksiomatik metodu irəli sürüb.
Metodologiyanın
inkişafının ən intensiv dövrü Avropada Yeni dövr fəlsəfəsi olub. Bu dövrdə iki
filisof - F. Bekon və R.Dekart Qalileyin kəşflərinə söykənərək misilsiz
metodoloji proqram yaratmışlar. F.Bekonun yaratdığı metodoloji proqram emprik
proqram, onun istifadə etdiyi məntiqi metod induktiv metod, R. Dekartın
yaratdığı metodoloji proqram ratsional proqram, onun məntiqi metodu isə
deduktiv metod olub.Sonraki dövrlərdə fəlsəfədə metafizik metod, Hegelin
idealist metodu, K.Marksın materialist - dialektik metodu özünə yer alıb.
Metod təkcə fəafiyyət
üsulu olmayıb, həmçinin biliyin xüsusi formasıdır. Bu biliyin xüsusiyyəti
bundan ibarətdir ki, o tədqiqat obyekti haqqında informasiya mənbəyi olmaqla
yanaşı, subyektin idrak obyektinə məqsədyönlü təsirinin norması kimi də çıxış
edir. Elmi idrak adi idrakdan təkcə tədqiqt obyektinə görə deyil, həm də
istifadə etdiyi metodlara görə fərqlənir. Adi idrakdan fərqli olaraq elmi idrak
yalnız dərk edilmiş metodlardan istifadə etdiyi üçün o hadisə və proseslərin
mahiyyətinə nüfuz etmək, onları nəzəri cəhətdən mənimsəmək imkanı qazanır. Elmi
idrak metodu alimin fəaliyyətinə düzgün istiqamət verməklə öz tədqiqiat sahəsində
həqiqi biliklər əldə etmək üçün ən optimal və qısa yolu seçməkdə köməklik edir.
Elmi idrak metodu idrakın yolunu nizama salır, elmi tədqiqtda düzgün istiqamət
göstərməyə, həqiqətə daha rasional yolla çatmağa, vaxta və enerjiyə qənaət etməyə
imkan verir. Metod insan təfəkküründə mövcud olan bilikdir, məntiqi idrakın
formasıdır.
Metod haqqında
danışarkən belə bir məsələ xüsusui maraq kəsb edir. Metodun seçilməsi mütləq
ixtiyari xarakter daşıyır, yoxsa bu seçim müəyyən obyektiv amillərdən
asılıdır? Arşdırmalar göstərir ki,
metodun seçilməsi əvvəla idrak obyektinin xarakterindən asılıdır. Lakin bu o
demək deyildir ki, biliyin hər hansı bir sahəsinə tətbiq olunan metod onun
başqa sahələrinə nüfuz edə bilməz. Müasir elmin inkişafı ilə bağlı olaraq elimlərin
diferensiasiyası (elimlərin şaxələnməsi) və inteqrasiyasının (elimlərin birləşməsi)
həyata keçrilməsi nəticəsində metodların bir elm sahəsindən digər elm sahəsinə keçməsi prosesi baş verir. Hazırda fizikanın
metodları riyaziyyata (riyazi fizika), kimyanın metodları geologiyaya
(geokimya), biologiyaya (biokimya), riyazi metodlar linqivistikaya (riyazi
linqivistika) və s. tətbiq edilməsi nəticəsində yeni elm sahələri yaranır.
Beləliklə, metodun
seçilməsi iki obyektiv amildən asılıdır:
1. Metodun seçilməsi
idrak obyektindən, yəni öyrənilən predmet və hadisədən, əlamət və münasibətdən
asılıdır. Bu baxımda hər bir idrak obyektinin özünəməxsus idrak metodu var. Məsələn;
spektral analiz metodu ancaq şüalandıran cisimlərə, hibridləşdərmə metodu isə
anaq canlı orqanizimlərə tətbiq olunur.
2. Metodun seçilməsi
idrak vasitələrindən asılıdır. İdrak vasitəsi dedikdə dərk edən subyektlə
obyekt arasında yerləşən və onların qarşılıqlı təsirini təmin edən maddi və
ideal sistemlər nəzərdə tutulur. İdrak vasitələri tərkibcə cihaz və modellərə
bölünür. Cihaz insanların hiss
orqanlarının inkişafını təmin edən və bu orqanların davamə kimi çıxış edən
vasitədir. Model isə obrazdır, surətdir. İdrak obyektini öyrənmək çətin olduqda
onu modellə əvəz edirlər. Məsələn, qlobus və xəritə Yer kürəsinin modelidir.
Nəticədə , elmi tədqiqatda
tətbiq edilən idrak metodunun seçilməsi mütləq ixtiyarı olmayıb, bir tərəfdən
idrak obyektinin xassə və xüsusiyyətləri, digər tərəfdən idrak vasitəsinin
xüsusiyyətlərindən asılıdır.
Müasir elmin sərəncamında
çoxlu metodlar var. Bu metodları müxtəlif
bölgü prinsiplərinə görə təsnif etmək olar. Metodların ümumilik dərəcəsinə
görə şərti olaraq üç qrupa bölünür:
1. Gerçəkliyi bütün
sahələrində tətbiq oluna bilən,elmi idrakın universal, ən ümumi metodları.
Dialektik metod , riyazi və məntiqi metodlar, sistem yanaşma metodu və s.
2. Elmi idrakın
ümumi metodları. Bu metodlar eyni
zamanda bir neçə elimdə tətbiq olunurlar.Ən ümumi metodlardan fərqli olaraq
elmi idrakın ümumi metodları idrak prosesinin bütün mərhələlərində deyil,
yalnız idrak obyektinin müəyyən aspektlərini, xüsusiyyətlərini, xassələrini öyrənən
bu və ya digər mərhələlərində tətbiq olunur. Məsəslən ,analogiya və modelləşdirmə
, induksiya və deduksiya, ekspermemt, müşahidə və s.
3. Məhdud təsir
dairəsinə malik olub , adətən bir elm çərçivəsində
istifadə olunan elmi idrakın xüsusi metodları. Məsələn, biologiyada hibridləşmə
metodu, kosmoqoniyada radioaktiv parçalanma metodu, radiotexnikada çevrilən
tezlik metodu və s.
Elmi idrakın
metodları içərisində ümumi metodlar xüsusi yer tutur. Müasir metodologiyanın ən
fundamental problemlərindən biri elmi idrakın ümumi metodlarının təsnifatını
verməkdir. Elmi idrakın ümumi metodları biliyin formalarına görə təsnif edilir.
Bizə məlumdur ki, biliyin iki forması - emprik və nəzəri bilik var. Biliyin
empirik və nəzəri formalarının dialektik vəhdətinə uyğun olaraq elmi idrakın
ümumi metodları üç qrupa ayrılır.
1. Elmi idrakın
yalnız emprik səviyyəsində tətbiq olunan
emprik metodlar: müşahidə,müqayisə, analogiya, ölçmə, eksperiment;
2. Elmi idrakın
yalnız nəzəri səviyyəsində tətbiq olunan nəzəri tədqiqat metodları:
formalaşdırma , aksiomatik metod , ideallaşdırma , abstraktdan konkretə yüksəlmə
metodu.
3. Elmi idrakın həm
empirik, həm də nəzəri səviyyələrində tətbiq olunan empirik - nəzəri metodlar:
modelləşdirmə , abstraklaşdırma , induksiya və deduksiya, analiz və sintez,
tarixi və məntiqi metod.
Metod anlayışı ilə
yanaşı metodologiya anlayışı da vardır. Həm fəlsəfi , həm də xüsusi elmi ədəbiyyatlarda
metodologiya anlayışının birmənalı tərifinə rast gəlinmir. Metodologiya qədim
tarixə malikdir. Müxtəlif dövrlərdə, hətta eyni bir dövürdə metodologiyanı fərqli
mənalarda işlətmişlər. Hələ antik mədəniyyətdə fəlsəfə elmlər içərisində
üstünlük təşkil edib. Buna səbəb elimlərin zəif inkişaf etməsi və fəlsəfədən
ayrılması olub. Hətta XVI - XVII əsrlərdə yeni təbiətşünasləğın yaranması ilə əlaqədar
elmlər inkişaf yoluna qədəm qoysalar da metodologiya ilə yalnəz fəlsəfə məşğul
olub. XIX əsrin ikinci yarısı , xüsusilə əsrin sonunda elimlərin
diferensiasiyası və inteqrasiyası ilə əlaqədar təbiətşünaslıqda metodologiyaya
maraq artmış və ayrı - ayrı təbiət elmləri öz metodlarını yaratmışlar. Konkret elmlər istifadə etdikləri xüsusi
metodlar əsasında elmi biliyin müxtəlif tərəflərini təhlil etməyə başlamışlar.
Metodologiya anlayışı müxtəlif mənalarda işlədilir. Bəzən onu bir mənada fəlsəfə
ilə eyniləşdirirlər. Digər mənada isə elmin fəlsəfəsi ilə qarışıq salırlar.
Lakin bu yalnışdır. Metodologiya fəlsəfənin tərkib hissəsidir. Fəlsəfə təbiətin, cəmiyyətin, idrakın və təfəkkürün ən
ümumi inkişaf qanunları haqqında elmdir. Elmin fəlsəfəsi isə elmin elə bir tərkib
hissəsidir ki, o baxılan elm ilə fəlsəfə arasında yaranan əlaqələrin törətdiyi
müştərək problemlərin həllinə imkan verir, fəlsəfənin inkişaf yollarını
işıqlandırır, onun gələcək inkişafını praqnozlaşdırır.
Mövcud fəlsəfi ədəbiyyatlarda
metodologiya anlayışı əsasən aşağıdakı mənalarda işlədilir:
1. Təbiət və cəmiyyət
hadisələrinə yanaşma üsuludur;
2. Tədqiqit
üsulları haqqında təlim, başqa sözlə metodikadır;
3. Müəyyən məsələni
həll etmək, məqsədə çatmaq üçün istifadə olunan yol və üsullar haqqında təlim və
ya nəzəriyyədir;
4. Elmin müxtəlif
sahələrində tətbiq olunan tədqiqat üsullarının, prinsiplərinin, metodlarının məcmusudur.
Bir qisim müəlliflərə
görə metodologiya gerçəkliyin dərki və dəyişdirilməsi prosesində istifadə
olunan metodların məcmusudur.
Deyilənləri
yekunlaşdırb, metodologiyanın predmeti haqqında belə nəticəyə gələ bilərik.
Metodologiya idrak prosesində tətbiq olunan metodlar haqqında fəlsəfi təlimdir.
Metodologiya elmi idrakın müxtəlif sahələrində tətbiq olunan xüsusi, ümumi və ən
ümumi metodların ümumi qanunauyğunluqlarını öyrənən bilik sahəsidir.
Sevinc Nəcəfli
Bakı Dövlət Universiteti, magistr
Gəncə Dövlət Universiteti, fəlsəfə müəllimi
Ədəbiyyat:
1.
Qəhrəmanov N.F., Məmmədov Ə.B., İsmayılov V.İ. Təbii
- elmi biliyin fəlsəfi əsasları: Bakı; Elm, 2014, 584s.
2.
Məmmədov Ə. B., İsmayılov V. İ., Məmmədov F. Ə.
Rasionallıq və qeyri rasionallıq: fəlsəfi - metodoloji kontekst. Bakı; Elm,
2010, 880s.
3.
Məmmədov Ə.B. Dialektik idrak və ümumelmi tədqiqit
metodları. Bakı; Elm , 1997, 300s.
4.
Məmmədov Ə.B. Elmi idrak və onun inkişaf
dialektikası. Bakı; Renessans, 1998, 108s.
5.
Мамедова С.Г. Роль метода идеализации в научном
познании. Баку;Азернешр , 1980.
6.
Рузвин Г.И. Методология научного познания. М.; Юнити
, 2005, 287 с.
7.
Рузфвин Г.И. Методы научного исследования. М.;
Мысль , 1974.
8.
Рузфвин Г.И.
Методология научного исследования. М.; Юнити , 1999.
Yorumlar
Yorum Gönder