Elmin əsas anlayışlarından
biri bilik anlayışıdır. Bilik cəmiyyətin mənəvi və praktiki inkişafı prosesində
həyata keçirilən fəaliyyətin mühüm tərkib hissəsi olan idrak
prosesində maddi və mənəvi aləm, yaxud onların müəyyən bir fraqmeti haqqında
yaradılan ideal modeldir. Bilik -insanın özü və onu əhatə edən aləm
və bu aləmin amilləri haqqında öyrəndiklərimizdir. Biliklər bu günkü sistemlərin əsas elementlərindən biridir və başa düşülmə vasitəsi olaraq bu sistemlərin intellektual funksiyasını təmin edir.
və bu aləmin amilləri haqqında öyrəndiklərimizdir. Biliklər bu günkü sistemlərin əsas elementlərindən biridir və başa düşülmə vasitəsi olaraq bu sistemlərin intellektual funksiyasını təmin edir.
Mövcud cəmiyyətimizdə
insanlar üç növ biliklərə istinad edirlər:
1. Kitablardan əldə olunan
biliklər;
2. İnsaların qarşılıqlı
elmi mübahisələrindən əldə olunan biliklər;
3. Noosferdən əldə olunan
biliklər.
Bilik inkişaf edən dinamik
sistem olub, öz inkişafında üç mərhələdən keçir:
1. Bilirəm: bu səviyyəsində
mövcud olan bilik sadəcə informasiyadır;
2. Başa düşürəm: bu
səviyyəsində mövcud olan bilik idrak vahididir. Bu fikrin cismin mahiyyətinə
nüfuz etməsidir.
3. Biliyin həqiqiliyinə
inanıram: inanıram səviyyəsindəki bilik,əqidə həqiqət adlanır.
İdrak fəaliyyətinin
nəticəsi olan biliyin müxtəlif növləri vardır. Bu səbəbdən biliyn konkret bir
növü ilə kifayətlənmək onun mahiyyətini hərtərəfli dərk etməyə imkan vermir.
Müasir elmdə bəzi hallarda idrakı yalnız elmi bilikdən ibarət olduğu
fikirlərinə də rast gəlinir. Lakin bu cür fikirlər yalnışdır, onları
həqiqət kimi əsaslandırmaq olmaz. Əlbəttə elmi bilik idrakın ən mühüm növüdür.
Bununla yanaşı biliyi onun bir növü olan elm ilə eyniləşdirmək yalnışdır. Bu
məqamı ona görə qeyd etmək vacibdir ki, indi ayrıca insan və bütövlükdə
cəmiyyət qarşısında elə problemlər durur ki, onların həlli yollarını tapmaq
üçün mütləq şəkildə elmə müraciət etmək məcburi deyildir.
Biliyin bütün növləri maddi
obyektlər dünyası ilə bu və ya digər münasibətdədirlər, lakin bu münasibət
birbaşa deyil, bilavasitə xaraketerlidir. Biliyin başlıca mənbələrindən biri də
cəmiyyətin inkişafı prosesində formalaşan tələbatdır. Bilik məhz insanın
praktiki fəaliyyətinə və cəmiyyətə qovuşuq haldadır.
Əldə olunan biliklərin
həqiqət və idrak prosesinin uğuru kimi yalnız o zaman qəbul etmək olar ki, onlar
praktikadan doğan problemlərin həlinə yönəlsin, alınan nəticələr isə
gözlənilənlərə uyğun olsun. Bu uyğunluğun dərcəsi isə praktikada verifikasiya
prinsipi vasitəsilə yoxlanılır. Alman riyaziyyatçısı və filosofu Karl Popper
tərəfindən irəli sürülən verifikasiya prinsipinə görə yalnız o bilik, o
mühakimə, o anlayış həqiqət sayıla bilər ki, biliyin təcrübi bazası olmuş
olsun. Yəni bu bilik təcrübi olaraq təsdiq oluna bilsin. Əgər biliyin
həqiqiliyini təsdiq edə biləcək təcrübə yoxdursa, o bilik yalan və ya
tavtalogiya elan edilməlidir.
Göründüyü kimi,
verifikasiya prinsipi elmi biliyi psevdoelmi bilikdən fərqləndirməyə imkan
verir. Lakin mümkün emprik faktların mövcud ideyanınn xeyrinə şərh olunduğu
bütün hallarda (məsələ, din, ideologiya, astrologiya vəs.) bu prinsip öz
qüvvəsini itirir. Belə olduqda elmi biliyi qeyri - elmi bilikdən fərqləndirmək
üçün XX əsrin görkəmli filosofu Karl Popperin təklif etdiyi falsifikasiya
prinsipində istifadə etmək lazım gəlir. Bu prinsipə görə irəli sürülmüş biliyi
həqiqiliyini yoxlamaq üçün aşağıdakı əməliyyat həyata keçrilir:
1.Verilmiş bilik tezis kimi
qəbul edilir və onun antitezisi axtarılır;
2.Tezisin həqiqiliyini
yoxlamaq əvəzinə onun antitezisinin həqiqiliyi yoxlanılır. Əgər bu halda
antitezis doğrudursa, deməli tezis yalandır, əksinə, əgər antitezis yalandırsa,
deməli tezis həqiqidir. Göründüyü kimi, bu prinsipdə Popper təsdiq və təkzibin
assimetriyasına söykənir. O, verilmiş biliyi təsdiq edə biləcək faktları deyil,
onu təkzib edə biləcək faktları axtarır.
Yeni dövrdə biliyin
mahiyyəti, mənbəyi, inkişafı ilə bağlı problemlərin müzakirəsi bu dövrün
görkəmli nümayəndələr - Kopernikin, Keplerin, Nyutonun, Hyügensin, Qalileyin və
b. xidmətləri sayəsində daha da intensivləşdi. Buna səbəb Qalileyin fizikaya
eksperimenti gətirməsi, həmçinin ingilis filosofu F.Bekonun eksperimenti təkcə
fizikaya deyil, bütün təbiət elmlərinə tətbiq etməklə onun coğrafi sərhədlərini
genişləndirməsi nəticəsində alimlərin idraki fəaliyyəti eksperimentə söykənməyə
və idrakın nəticələri isə riyazi formalarda ifadə olunmağa başladı. Bu da öz
növbəsində, bilik probleminə yanaşmada, ilk baxışda bir - birinə zidd görünən,
əslində isə bir - birini tamamlayan iki fəlsəfi cərəyanın meydana gəlməsini
şərtləndirir. Bu cərəyanlar rasionalizim və emprizim adlanırdı. Rasionalizm
cərəyanının nümayəndələri idrakda təcrübənin, müşahidənin, eksperimentin rolunu
heçə endirənlər, zəkanın, təfəkkürün rolunu isə mütləqləşdirənlər kimi;
empriklər isə təfəkkürün, zəkanın idrakdakı rolnu inkar edənlər, müşahidəni,
təcrübəni isə biliyin yeganə mənbəyi, təcrübədən əld edilən biliyi əsil bilik
hesab edənlər kimi xarakterizə olunurlar. Həm empriklər, həm də rasionalistlər
öz fikirlərində ifratçılığa varırlar. Lakin burada nə “xalis emprizimdən”, nə
də “xalis rasionalizimdən” danışıla bilər. Empriklər idrak prosesində aparıcı
rolu hissi biliklərə, təcrübi məlumatlara ayırdıqları, zəkanın, təfəkkürün tabe
mövqeyə keçirdikləri halda, rasionalistlər idrakda təfəkkürə, zəkaya üstünlük
verir, təcrübəni, müşahidəni, eksperimenti tabe rollara ötürürlər. İdrak
prosesində zəka, təfəkkür ilə təcrübə, eksperiment arasında kəskin sərhəd
qoymaq yalnışdır. Buna səbəb idrakda təcrübə və zəka bir birilə qarşılıqlı
vəhdətdədirlər, onlar bir - birini tamamlayır, biri digəri üçün zəruri şərt olur.
Sevinc Nəcəfli
Bakı Dövlət
Universiteti, magistr
Gəncə Dövlət
Universiteti, fəlsəfə müəllimi
Yorumlar
Yorum Gönder