Milladdan öncə 361-ci il. Sirakuza şəhəri. Platonun
onu Sirakuz tiranının həbsindən xilas edən Afina gəmisində Aristotel ilə
qarşılaşması
Aristotel – Sizi yenidən aramızda görmək çox xoş oldu, əziz
müdrik. Başınıza gələnlər hər birimizi sarsıtdı. Lakin başa düşmədiyim bir şey
vardır ki, o da niyə Sirakuz tiranının köməkçi vəzifəsindən imtina
etdiyinizdir.
Platon – Eh, müdrik Aristo[1], yaxşı insanlar idarəetməni
nə pul, nə də şərəf üçün öz əllərinə almazlar. Çünki pul almış olsalar, pul
qarşılığında çalışan kölə olmaqdan qorxarlar. Şərəfə isə ehtiyacları yoxdur sadəcə.
Onları mütləq zor və güc ilə hakimiyyətə gətirmək olar. Bu zor və güc də hər zaman
özlərindən daha aşağı olanlar tərəfindən idarə edilməkdir. Buna görə, sırf özlərindən
daha üstün birini tapmadıqları üçün idarəetməli olurlar[2].
Platon – (qısa səssizlikdən
sonra davam edir) Filosoflar dövlətdə kral, yaxud da indiki krallar filosof
olmadıqları, beləliklə bir insanda ağıl gücü ilə dövlət gücü birləşmədikcə, qəti
qanunlar ilə hər kəsə yalnız özünün edəcəyi iş verilmədiyi müddətcə o dövlətin
başı bəlalardan xilas olmaz.
Aristotel – Əziz
müdrik, insan siyasi heyvandır nəticədə. Siz isə insanları qəti hökmlərə
bağlamağı, onlara “insanlar olmalıdır“ deməyi seçirsiz. Mənə görə, eləcə “insanlar
olduqları kimdir” demək daha doğrudur.
Platon – Müdrik
Aristo, bəs sizin dediyiniz insanlar əslində necədirlər?! Dövlətlər belə insan
fərdinin öz-özünə yetməməsindən və saysız təlabatlarının olmasından törəməyibmi?!.
Aristotel – Sizinlə razılaşmamaq olmaz, dəyərli müdrik, lakin mən
düşünürəm ki, insanlarda təkcə bunlar yox, həm də cəmiyyət halında yaşamaq istəyi
də vardır.
Platon – Təbii ki,
təbii ki, əziz Aristo. Bir dövlətdə birlik nə qədər çox olarsa, bu onun üçün
bir o qədər yaxşı olacaqdır.
Aristotel – Mən elə düşünümürəm, mənə görə fərd ailədən, ailə
isə dövlətdən daha çox birlikdir. Bu birlik ailə və fərd üçün çox yaxşı bir
şeydir. Dövlət isə ailə deyildir. Onun təbiəti “çoxluq”-dur. O, fərqli keyfiyyətləri
olan fərdlərdən, fərqli peşələri olan işçilərdən, fərqli siniflərdən meydana gəlir.
Dövlət çox sayda insandan yox, fərqli insanlardan meydana gəlir. Bu dövlətdə isə
ən yüksək dərəcədə birliyi istəmək, onu ortadan qaldırmaq deməkdir.
Platon – Bu qədər qəti qərar vermə, əziz Aristo, deyəcəklərimə qulaq as. Düşünürəm ki, dövlət üçün əhəmiyyətli
olan qoruyucular arasında mülkiyyət və ailə kimi məsələlər ziddiyyətlərə səbəb
olacaq, birlik və həmrəyliyi aradan qaldıracaq. Ona görə də xüsusi mülkiyyət,
qadınlar və uşaqlar qoruyucular arasında ümumi olsa daha yaxşı olardı.
Aristotel – Bu necə ola bilər anlamıram. Əgər bir şeyə ortaq
olaraq sahib olanların sayı çoxlarsa, o şeyə duyulan maraq və məsuliyyət də o dərəcədə
azalmış olur. İnsanlar özlərinin olan şeylər ortaq sahib olduqları şeylərdən daha
çox diqqət ayırırlar. Həm də əgər insanlar kollektiv olarsa, aralarında
qohumluq əlaqələri də mənasızlaşar ki, bu da insanları bir-birini öldürməkdən çəkindirən
səbəbləri aradan qaldırmış olar. Həm də ki, əziz müdrik, qadınlar və uşaqlar
ümumi olduğunda insanlar arasında sevgi hissi də azalmış olardı. Məncə insanları
bir-birinə bağlayan və sevdirən iki əsas duyğu vardır “bu mənimdir” və “ mən
bunu sevirəm”.
Platon – Ancaq bir də bu tərəfdən düşün, əziz Aristo, mənim
ideal dövlətimdə hər kəsin bir oğlu vardır, lakin bu bir oğul heç kəsin oğlu
yox, hamının oğludur.
Aristotel – Bir adamın hər kəs tərəfindən paylaşılan belə bir
oğlu olmaqdansa, kimsə tərəfindən paylaşılmayan əmisi oğlu olması daha yaxşıdır.
Platon – Bəs o zaman sən nə məsləhət görürsən? Çoxluğun
varlıları həlak edərək hakimiyyətə yiyələnmələri ilə yaranmış demokratiyanımı?
Hansı ki, kənardan baxanlara necə də gözəl bir şey kimi görünə bilər. Allı
güllü şeylərdən xoşları ələn uşaqlar və qadınlar kimi bir çoxları ən gözəl idarəetmənin
bu oduğunu deyə bilərlər. Lakin, demokratiyanın başındakılar sərhədsiz azdlıqlarından
sərxoş olanda, xalqın istədiyi azadlıqları verə bilməyəndə xalq onları oligarx
deyə günahlandırır[3]. Həddən
artıq azadlığın nəticəsi insanda da cəmiyyətdə də köləlikdən başqa bir şey ola
bilməz.
Aristotel – Məncə demokratiya da o qədər də pis deyildir.
Ola bilər ki, bir bütöv olaraq sadə insanlardan təşkil olunan çoxluq, yaxşı və
fəzilətli insanlardan təşkil olunmuş azlıqdan daha yaxşı olsun. Çünki belə
düşünün, hər kəsin kisəsindən verilən pulla hazırlanmış məclis, bir adamın kisəsindən
hazırlanmış məclisdən daha boldur. Digər tərəfdən də insanların çoxluğunu idarəetmədən
kənarda tutmaq onları dövlətə düşmən edə bilər. Ona görə sadə adamlara bəzi siyasi
vəzifələr belə verilsə, pis olmazdı.
Aristotel – Lakin mən iddia etmirəm ki, demokratiya yaxşı
rejimdir. Əksinə mən onun bir qədər pozulmuş forması olan politiyanı məsləhət
görərdim. Hərçənd ki, o mənim ən yaxşı rejimlər siyahımda ən sonuncu yerdədir.
Lakin aydın məsələdir ki, fəzilətli kral və alicənab aristokratlar Yunanıstan
üçün yaddır. Elədirsə, qoy politiya
olsun.
Platon – Lakin müdrik Aristo, sənin dediyin politiyada elə
demokratiyadan hissələr yoxdurmu. Deyirsən ki, bu idarəetmədə idarə edənlər
çoxluq, yəni xalq olacaqlar. Sizə yaxşı məlumdur ki, oligarxiyada insanların
doyumsuz arzuları, demokratiyanı yaradır. Demokratiyada ən yüksək dəyərlərə
çatmaq üçün çalışarkən batıb gedir. Birini tutub başa gətirmək, onu bəsləyib
şişirtmək xalqın köhnə adəti deyilmi. İdrəetmənin ən ağır xəstəliyi olan tiranlıq![4] Hansı ki, mənim ideal
quruluşumun tamamilə əksidir.
Aristotel – Əziz
müdrik, mənim nəzərdə tutuduğum xalq, döyüş qabiliyyətinə malik olan insanlar
toplusudur. Onlar ki, döyüş üçün lazım olan piyada yarağını və silahını alacaq
var dövlətə sahibdirlər.
Platon – Əziz
müdrik, indi də sənin dediyin politiya dönüb oldu oligarxiya. Sən deyirsən ki, “Maddi olaraq təmin olunmuş insanlara
ləyaqətlərinə görə vəzifələr verilsin”[5]. Oligarxiya olan dövlət isə
istər istəməz öz bütövlüyünü itirmiş olur. Bir tərəfədə yoxsullar, bir tərəfdə
də varlılar olar. Onlar da bir-birini didişdirməklə məşğul olar. Bu cür idarə edənlər
müharibədən qorxarlar, xalqı silahlandırmazlar, çünki düşməndən daha təhlükəli
olanlar onlardır. Silahlandırmaslar da döyüşdə bir ovuc qalıb məhv olarlar. Həm
də o qədər xəsisdirlər ki, heç müharibəyə də getməzlər. Elə demokratiya da bundan meydana gəlmiş,
lakin əks tərəfdə yer alan bir şeydir[6].
Aristotel – Sizinlə razıyam, oligarxiyada idarə edənlər bərabərliyin
sərvətdən yola çıxaraq müəyyən olunmasını, bununla da yalnız sərvəti olanların
idarə etməsini istəyirlər, demoktaratiyada isə çoxluq öz azadlıqlarından yola
çıxaraq bərabərlik istəyirlər. Bu azadlıqlarından dolayı da hər kəsin bərabər şəkildə
idarə etməli olduğunu qeyd edirlər. Lakin məlumdur ki, siyasi haqların çıxış
nöqtəsi mənə görə nə azadlıq, nə də sərvətdir. Ayrıca da, bir yerdə bərabər olmaq
hər şeydə bərabər olmaq demək deyildir. Mən eynilə belə demişəm, çünki daha
aşağıdan olan insanlar yuxarı vəzifələrə gəlmiş olsalar fəzilətlərinin daha
aşağı olmasından dolayı cinayət törəcədək, aşağı keyfiyyətlərə malik
olduqlarına görə də səhvlər edəcəklər.
Aristotel – Dəyərli müdrik, mən də sizin fikrinizlə o yerdə
razılaşıram ki, dövləti fəzilətli və ləyaqətli insanlar idarə etməlidir.
Bilirsiniz ki, mənim üçün azadlıqdansa müdriklik, bərabərlikdənsə ləyaqət daha
böyük dəyərə malikdir. Cəmiyyət də azadlığı reallaşdırmaqdansa inkişafı,
doğruya yönəlməyi əsas qəbul edir. Ona görə ləyaqətli insanların idarə etməsi
daha məqsədə uyğundur. Hətta ləyaqətli kral olsa və dövləti idarə etsə necə də
gözəl olardı. Lakin heyf ki, Yunanıstanda belə kral yoxdur. Qoy o zaman hardasa
bir yerdə olan üstün cəmiyyət yaratmağa təbiətən bacarıqlı olan xalqları bu cür
monarx idarə etsin. Lap belə kralları
olmasa da ləyaqətli insanlar tərəfindən idarə olunmağa razı olan xalqları aristokratlar idarə etsin[7].
Platon –(təəssüflə
geriyə Sirakuza baxaraq) Əziz
müdrik, o da gerçəkdir ki, hakimiyyətdə olanın maraqlarına uyğun olan şeylər ədalətli
və gerçək olanlardır. Güclü olanlar taxtda oturduqları zaman onların mənafelərinə
uyğun olan şeylər ədalətlidir. Sizin qeyd etdiyiniz aristokratiya hirsli
insanın idarə etdiyi, mal mülkün sayına münasib olaraq haqqların alınmış olduğu
forma olan timokratiyanı doğrumurmu bəs?
Hansı ki, oda nəticədə oligarxiyaya çevrilir..
Aristotel – Mənim yekun sözüm odur ki, dəyərli müdrik, cəmiyyətə
daha çox fayda verən fəzilətli insanlar onlarla eyni və ya daha üstün olan
azadlıqlara malik, lakin daha aşağı siyasi fəzilətlərə sahib olan və ya sərvət
baxımından özlərindən daha üstün olan, lakin fəzilət baxımından daha aşağı olanlardan
idarəetmədə daha çox pay almaq haqqına sahibdirlər[8].
Aristoteles –(üzünü
Afinaya sarı çevirərək) İqtidarın
qaynağı onun məqsədi ilə haqq qazandırıla bilər. Kim bu məqsədə daha çox əməl
edəcəksə, iqtidar onundur. Həm də düşünürəm ki, əziz müdrik, sizin “Qanunlar”
dialoglarınızda demək istədiyiniz, lakin demədiyiniz şey elə tiranlığın özüdür.
Çünki qanun yaradanla birlikdə fəaliyyət göstərən fəzilətli və ədalətli
krallardan və onların oğullarından danışırdız[9].
İstifadə olunmuş ədəbiyyat
- Aristotel, “Politika”, (tr. M. Tuncay), İstanbul, 2014.
- Arslan, Ahmet. “İlkçağ felsefe tarihi”, III cild, Aristoteles, İstanbul, 2007.
- Arslan, Ahmet. “İlkçağ felsefe tarihi”, II cild, Sofistlerden Platona, İstanbul, 2006.
- Bouthoul, Gaston. “Politika sanatı”, (tr. S . Eyüboğlu, V. Günyol), İstanbul, 1976.
- Platon, “Dövlət”, (tr. C. Saracoğlu) İstanbul, 2005.
- Platon, “Yasalar”, (tr. C. Şentuna), İstanbul 1998.
- Strauss, Leo. “Platonun politik felsefesi”, I və II cild,(tr. Ö. Orhan), İstanbul, 2019.
Araz Əliyev
[1] Platon öz fəlsəfi məktəbi
olan “Akademiya”-da ən yaxşı tələbəsi olan Aristotelə müraciət forması.
Yorumlar
Yorum Gönder