Kolin Vilson(1931-2013) çox güman ki, İngiltərənin tanınan tək
ekzistensialist filosofu idi. Vilson, Robert Solomon-un “Existensializm” adlı kitabının 2004-cü ildəki ən son nəşrində yer
alan yeganə ingilis ekzistensialistdir (fəlsəfi nailiyyətləri Vilsonun digər məşğuliyyət
sahələrini üstələdiyi üçün məqalədə onu bir mistik, okkultist, kriminolog kimi
anmayacağam) Vilson universitetdə oxumamış və hər hansı bir akademik statusa
malik olmamışdır.
Lakin 2006-cı ildə yazmış olduğu xatirə kitabı olan “The Angry years”-da İris Murdak-ın onu universitet təhsilinin önəmi ilə bağlı razı salmağa çalışdığını qeyd edirdi: “Bir birimizə tez qanımız qaynamışdı, Universitetə heç vaxt getməmiş olduğumu eşitdiyində mənə Oksforda təqüd təmin edə biləcəyini qeyd etdi, mən isə minnətdarlığımı ifadə edərək bu təklifi rədd etdim”. Vilson akademik mühitlərə ara-sıra xüsusi dəvət edilmiş yazıcı və müəllim kimi dərs demək üçün getmişdi. Beləliklə, The Outsider-in(Yad) müəllifi təkcə İngilis fəlsəfəsinin deyil, eyni zamanda ingilis akademik mühitindən də kənarda qalmış olurdu.
Lakin 2006-cı ildə yazmış olduğu xatirə kitabı olan “The Angry years”-da İris Murdak-ın onu universitet təhsilinin önəmi ilə bağlı razı salmağa çalışdığını qeyd edirdi: “Bir birimizə tez qanımız qaynamışdı, Universitetə heç vaxt getməmiş olduğumu eşitdiyində mənə Oksforda təqüd təmin edə biləcəyini qeyd etdi, mən isə minnətdarlığımı ifadə edərək bu təklifi rədd etdim”. Vilson akademik mühitlərə ara-sıra xüsusi dəvət edilmiş yazıcı və müəllim kimi dərs demək üçün getmişdi. Beləliklə, The Outsider-in(Yad) müəllifi təkcə İngilis fəlsəfəsinin deyil, eyni zamanda ingilis akademik mühitindən də kənarda qalmış olurdu.
Vilson 16 yaşından məktəb təhsilindən uzaqlaşmışdı
və müxtəlif işlərdə çalışdığı müddətdə yazıçı olmaq həvəsinə düşmüşdü. 23 yaşı
olduğunda isə puluna qənaət etmək üçün Londonun Hamstead Heath parkında evsiz
insanlar kimi yaşayır və gündüzlər isə Britaniya Muzeyinin kitabxanasnda
yazmaqla məşğul olurdu. Cəmiyyətdən kənar olan vəziyyətinə uyğun olaraq yazdığı
The Outsider adlı kitabı üstündə işləyir,
ədəbi və insənət yaradıcılığı sahəsində kənarda qalmış və tənhalaşmış fərdlərin
rolunu araşdırırdı. 1956-cı ildə sadəcə 24 yaşında ikən nəşr olunmuş kitabı mədəni
dünyada şok effekti yaratdı. Kitab eyni zamanda Vilsona daimi bir ad və çox erkən
bir şöhrət qazandırdı. Daha sonra nəşr etdirdiyi kitabında isə tənqidçilərin sərt
reaksiyası ilə qarşılaşdı və jurnalistlərlə sərt dialoglara girməli oldu. Təzəcə
evləndiyi həyat yoldaşı ilə birlikdə İngiltərənin cənub-qərbindəki Kornvall-da
tənha bir bağ evinə köçərək orada yaşamağa başladı. Həyatlarının geri qalan
müddətini orda keçirdilər və Vilson fasiləsiz yazmağa davam etdi.
Vilson xüsusilə yaradıcı bir yazıçı idi.Təxminən
200-ə qədər kitab yazmışdı. 2001-ci ildə Geoff Vard-a verdiyi bir müsahibəsində
İasiah Berlin-in “kirpi” və “tülkü” yazıçılar fərqləndiriməsinə əsasən
özünü kirpi yazıçılardan hesab etdiyini qeyd edirdi.“Tülkülər çox şey bilir, kirpilər isə tək bir şey. Ona görə də Şekspir
bir tülküdür, Tolstoy və Dostoyevski isə bir kirpi. Mən də tipik bir kirpi
yazıçıyam - tək bir şey bilirəm və tərar təkrar onu yazmaqla məşğulam. Tək bildiyim şeyi fərqli göstərmək üçün müxtəlif
baxış bucaqlarından baxmağa çalışıram. Amma nəticədə eyni şeydən bəhs edirəm”.
Vilson və fransızlar
Vilsonun fəlsəfi mövqeyini ən yaxşı formada ortaya
qoyduğu əsərlər 1956 və 1966-cı illər arasından yazmış olduğu və yeddi kitabdan
ibarət olan The Outsider külliyyatıdır.
Bütün bu kitablarla yanaşı, 1966-cı ildə yazmış olduğu Introduction to the New Existentialism bəlkə
də, ən önəmli fəlsəfi əsəridir. Daha sonrakı dövrlərdə müxtəlif fəlsəfi məqalələrindən
yığılmış Beneath of İceberg (Aysbergin
altında - 1998) əsəri ilə Fransız fəlsəfəsinə güclü bir hücum kimi qiymətləndirilir.
The Outsider külliyyatında Vilsonun nəzərdən keçirdiyi ən önəmli
məsələ özünün pozitiv ekzistensialist filosof olmasıdır. Terminoloji bir
ziddiyyət deyil bu təbii ki. 1981-ci ildə yazmış olduğu Anti-Sartr adlı kitabının adından da göründüyü kimi Jan-Pol Sartr və
Albert Kamyu kimi pessimist kontinental ekzistensialist filosoflarla yanaşı,
tez-tez istehza ilə yanaşdığı Jak Derrida kimi fransz postmodernizminin nümayəndələrinə
də həmişə əks mövqedə olmuşdur. Vard-a müsahibə zamanı belə demişdi: “Derridanın nədən bəhs etdiyini anlamağa
başladığım anda ondan nifrət eləməyə başladım”. Bu sözlərdə təbii ki, bir
ironiya da vardır. Öz ekzistensialist yanaşmasını xəyali obrazlar vasitəsilə
ciddi bir şəkildə göstərməyə çalışan Vilsonun romanları da qismən postmodernist
olaraq dəyərləndirilə bilər.
Bəs, Vilson XX əsr Fransız fəlsəfəsini niyə bu qədər
sərt formada təndiq edir? Kamyu, Sartr, Derrida kimilərin insanlığın özündə var
olan və daha yaxşı bir mövcudluğa çata biləcək potensialı azdırdığı qənaətin gəlir.
Vilsona görə, bu fransız düşüncə sahibləri ya insanın stoiklərin fikirlərində
olduğu kimi öz taleyinə boyun əyməsinə, ya da insandakı potensialı tamamilə
inkar etməyə çalışmışdır. Xüsusilə də Vilson-un 1957-ci ildə görüşdüyü Kamyu ilə
aralarında keçən bir hadisədə hər ikisinin arasında nə qədər böyük uçurumun
olduğunu görürük.
Vilson, Kamyu-ya
əsərlərindəki qəhrəmanların bir çox yerdə “məna
duyğusu ilə aşıb daşdığını” deyir və niyə özünün də fərdi olaraq bunun
arxasınca düşmədiyini soruşur. Bu anda Kamyu oturduqları pəncərənin qarşısından
səndəlləyərək keçən modabaz bir fransızı göstərib belə deyir: “Onun üçün yaxşı olan gərək mənim üçün də
yaxşı olsun”. Vilson bu cavaba həm həyəcanlanır, həm də hirslənir: “Mənasızlıq!, Parisli bir modabaz anlamayacaq
deyə Eynşteynin ümumi nisbilik nəzəriyyəsini kəşf etməməsi mi gərəkli idi, bunu
mu deyisiz?” deyə cavab verir.
Vilson eksiztensializmi
Vilsonun ekzistensialist yanaşmasını bənzərsiz edən
şeylərdən biri Alman ekzistensializminin qaynaqlarından biri olan
Husserlin(1859-1938) epoche(mötərizə açma
- Husserlə görə, bir mənbədən sitat gətirildiyində
və ya onun haqqında danışıldığında mənbə olduğu kimi, mötərizə və ya digər işarələr
arasında, orjinal formada verilməlidir. Bu
fenomenoloji yanaşmanın mühüm şərtidir. Saf
fenomenləri şərtləndirir), “reduksiya(azaltma)”,
ən önəmlisi də “istiqamətlilik” kimi
anlayışlarını öxünəməxsus şəkildə birləşdirməsi idi. Husserlin istiqamətlilik dedikdə nəzərdə tutduğu
şey budur: insan şüuru hər zaman üçün bir şeyə istiqamətlənmiş, yönəlmiş və ya
bir şey haqqındadır. Vilson da bütünlüklə hisslərin istiqamətli olduğu fikri ilə
razıdır, lakin Alfred North Vaythead-ın “məna
hissi”(prehension, qavrama)
anlayışından istifadə edərək fərdin dünyaya həmin bu istiqamətlilik ilə məna
verdiyini qeyd edir.
Vilsonun fikrincə, tamamailə passiv bir müşahidəçi
olmaq fikri ancaq mifdir. Ona görə də o, başda Rene Dekart olmaqla Devid Yum,
İmmanuel Kant, Corc Berkli və Fransız ekzistensialiminin ilk dönəmi daxil
olmaqla o dövrdən günümüzə qədər gəlib çatmış bütün fəlsəfəni də öz içərisinə
alan və şüurun məzmununu passiv görən analizi rədd edir. Bu sadaladıqlarında
şüuri passiv görən yanaşmanın bütün fəlsəfəni yanlış istiqamətləndirdiyini qeyd
edir. Bu məntiqə əsaslanaraq, Dekartın cogito
ergo sum - anlayışı ilə mütləq şübhəyə medan açmış, Yum səbəb nəticə əlaqələrinə
də şübhə edərək agnostik bir istiqamətlə getmiş, Roland Bartez və çağdaşları isə
müstəqil insan əməllərinin olması ehtimalı ilə, yəni insan azadlığına olan güvən
hissinin altını oyaraq daha da uzaqlaşmışdır.
Vilsonun istiqamətlilik
yanaşması isə insanın öz şüuri halını müəyyən edəcəyini iddia edir. Daha sürətli
bir “mötərizəyə almaq” ilə daha mənalı bir vəziyyətə çata edə bilər və
çatmalıdır da. Çünki Vilsona görə, mənalandırmanın qaynağı məhz insandır və o kənardakı
şeylərin təsirində deyildir. “Mötərizəyə
almaq” dediyində Vilson, insanda var olan xətalı düşüncələri “azaldıb sadələşdirən” zehni vəziyyətləri
sistemli - Vilson buna “elmi” də deyirdi - analizi nəzərdə tuturdu. Hisslərin hamısı
istiqamətlidirsə, o zaman Vilsona görə, irəli getmənin tək yolu, içəri doğru,
daxilə doğru getməkdir.
Digər tərəfdən Vilson Romantiklərin sarsıdıcı epiphany(tanrının insan cildində görünməsi
hissi) anlarındakı düşüncələrindən faydalanaraq öz düşüncələrini də bu zəmində
inşa etmək istəyirdi. İnsanın acizliyi qarşısında əmrə tabe vəziyyətdə duraraq vacibliyə,
baş verənlərin təsadüfiliyinə boyun əyərək öz pessimizmləri içərisində vurnuxan
qitə filosoflarının təslimçiliyini rədd etmək və yerinə hər zaman çatmaq
imkanımızın olduğu, formalaşmış xarakterə malik şüurun alımaz qalasını qəti sürətdə
qoymaq üçün edirdi bunu. “Gerçək” ya
da “həqiqi” olan məhz bu formalaşmış
xarakterə malik olan şüurdur. Lakin gündəlik şüur yalançıdır. Şüuru genişləndirmək
məqsədi ilə Abraham Maslov-un “zirvədə
olmaq təcrübəsi” anlayışından istifadə edirdi, Vilson. Şüuru yetəri qədər
analiz edib istiqamətləri müəyyən ediyimizdə insanın daimi olaraq bir “zirvədə olmaq təcrübəsi” yaşamağa çata
biləcəyini qeyd edirdi. Zirvədə olmaq təcrübəsi ilə gələcək olan optimizm bu şəkildə
pozitiv ruh halını və şüurun genişlənməsini də bərabərində gətirəcəkdir. Beləliklə,
öz axtarışlarını öz daxilində davam etdirən Vilsonun bəhs etdiyi disiplinlə
özünü tapmağa çalışanların yaşadığı epiphany(tanrını
insan cildində görmək hissi) anları demək olar ki, adi hala çevriləcəkdir. Fridrix
Nitsşe məhz buna görə Vilson üçün araşdırılması lazım olan filosofdur. Nitsşedə
hər şeyə rəğmən insanın transendentliyə çatma ehtimalına yönəlmiş bir optimizm
vardır. Beləliklə, Vilson bir çox ekzistensialist həmkarını əhatələmiş olan ümidsizlik
və təslimiyyət fırtınalarını ötüb keçir və onlardan kənarda qalırdı.
1988-ci ildə yazmış olduğu Essay on the New Existentialism-də Husserl və Maslovdan aldığı
fikirləri birləşdirərək öz dəyişməz fəlsəfəsini bu formada qısaca izah edirdi. “Əgər şüur bir şeyə istiqamətlidirsə, onu məqsədli
olaraq da istiqamətləndirə bilərik və nəticə mistiklərin öncəgörmələrinə doğru
atılmış bir addım olacaqdır”
Vilsonun transendental mənliyi
Vilsonun bu yetkin şüura necə çatılması məsələsində
yetəri qədər ipucu verdiyini demək olmazdı. Yeni ekzistensializmin şüur təcrübələrini
“mötərizəyə alan” həll formasının necə
tamamlanacağını açıq şəkildə ifadə etmir. Psixotropik maddələrin bir formada şüurumuzun
genişlənməsinə imkan verdiyini ara-sıra bir etimal olaraq dilə gətirsə də, əksər
insanın hələ öz şüurlarını açmağa hazır olmadıqlarını qeyd edir. Bu məsələdə bəzən
çox müəmmalı qalır. Jean Gebser-in The
Ever-Present Origin(Əzəli başlanğıc, 1985) kitabındakı fikirləri ilə
razıdır sanki. Şüurun, beyinin həyata doğru fışqırmaqda olan kimyəvi və
neyroloji komponentlərini əslində insanın özü istehsal edir. Bu baxımdan daxili
zehini vəziyyətləri inkişaf etdirməklə yanaşı onların davamlılığı da çox böyük
önəmə malikdir. Vilson da Georg Feuerstein-ın Wholeness or Transcendence? Ancient Lessons for the Emerging Global
Civilization (Bütünlük və ya Transendentlik? İnkişaf edən global svilizasiya
üçün qədim dərslər, 1992) kitabına yazmış olduğu ön sözdə Gebser-in “Bəlkə də XX əsrin ən önəmli düşüncə adamı”
olduğunu qeyd etmişdi. Lakin onları hər ikisi üçün də beyni hərəkətə keçirən
şüurdur. Bunun əksindən danışmaq mənasızdır. Dolayısı ilə hər nə qədər mistik
olan mənlik araşdırmasından bəhs etsə də, Vilsonun mövqeyində hər zaman bir
transndental mənlik, üst mənlik mövzusu hakimdir. İnsan sadəcə sinirlərin
topası və sinapslardan(sinir neyronları və
reseptorlar arasındakı əlaqələndirici hüceyrələr) ibarət deyil. Bu baxımdan
Daniel Dennet, Riçard Davkins və Fridrix Krick kimi düşüncə sahiblərinə qarşı
çıxır Vilson.
Vilsonun dil fəlsəfəsi
Vilson XX əsrin
Lüdviq Vitgenstein və Austin kimi dil nəzəriyyəçilərini anlayışla
qarşılasa da, onları dil haqqındakı araşdırmalarında bir nəticəyə əldə edə bilmədiklərini
qeyd edir. Vilsona görə, təkamülün yolu sadəcə şüurun genişləməsində deyil, bu
periodu ifadə etməyə imkan verəcək dərəcədə dilin də inkişaf etməsi önəmlidir.
Gələcəkdə edəcəyimiz kəşfləri adlandırmaq və sistemləşdirmək üçün tamamilə yeni
bir dil formalaşdırmalı olduğumuzu qeyd edir. Bu baxımdan Vilson özünməxsus yeni
ekzistensialist olmaqdan əlavə, ingilis dil fəlsəfəsinə simpatiya ilə yanaşması
da qəribədir. Əslində Vilson, dil nəzəriyyəsi və yeni ekzistensializmi bir yerdə
cəmləşdirmək məqsədi ilə çalışmış və XX əsrin bu iki düşüncə istiqamətini birləşdirə
biləcəyinə inanmışdı. Vilson özünə olduqca iddialı, özünəməxsus və ömürlük bir məqsəd
müəyyən etmişdi. İntellektual araşdırmaları daha sonra okkultizm kimi sahələrə
doğru meyllənsə də, əsas fəaliyyəti məhz bu istiqamətdə olmuşdur.
Dil və şüur mövzusunda kiçik bir qeyd etmək
lazımdır. Derridanın bir baxımdan Husserli dekonstruksiyaya məruz qoyduğunu demək
mümkündür. Husserl istiqamətliliyin həm dildən əvvəl gəldiyini, həm də dil
vasitəsilə ifadə olunduğunu qeyd etmək istəmişdi. Buradakı çətinlik isə istiqamətliliyin
dildən müstəqil şəkildə mövcud olmaması və bu səbəbdən də bulanıqlaşması və
pozulmasıdır. Derridanın difference
anlayışı buna aiddir. Beneath of İceberg
kitabındakı “Derrida haqqındakı qeydlər” hissəsində Vilson bu vəziyyəti izah
etməyə cəhd göstərir. Derrida haqqında belə deyir: “Əgər dilin quruluşundan gələn müəmmanın heç vaxt həll edilə bilməyəcəyini
düşünürsə, o zaman digər agnostik və relyativistlərin tərəfindədir deməkdir və
onlardan daha ciddiyə alınmasına da ehtiyac yoxdur”.. Fəlsəfənin bilyard
masasında yalnız iki dəlik vardır və Derrida da heç şübhəsiz ki. bizi təkrar Devid Yum dəliyinə yollamışdır.
Nəticə Olaraq Vilson
Kolin Vilson
böyük ölçüdə onu tanımamağa çalışan və unudan qurumlarda, həm də onlardan kənarda
araşdırılmağa dəyər bir fiqurdur. Vilsonun müləq şüuru demək olar ki, mistik
bir formada müqəddəsləşdirməsi olaraq yeni ekzistensializm də saf kontinental
rasionalizmindən fərqli olaraq Anglo-sakson empirizminin metodologiyasını gərəkdirir.
Bir dəfə bir
müxbir Vilsona bir filosof olaraq fəlsəfə üzərində hansısa təsirə malik olub
olmadığı haqqında sual soruşmuşdu və Vilsonun cavabı isə “heç” olmuşdu.
İngilis dilindən tərcümə edən Bahmanyar Klub
Yorumlar
Yorum Gönder