G. F. V. Hegelin fəlsəfi sistemində tarix nəzəriyyəsi


Obyektiv idealizmin nəhəng nümayəndəsi kimi rasionalist metafizikanın məhək daşlarını yaradan G.V.F.Hegelin 1822-1830-cu illərdə  Berlin universitetində dərs dediyi mühazirələr əsasında yaradılan “Tarix fəlsəfəsinə dair mühazirələr” (Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte”) əsərində isə ayrı-
ayrı xalqların xarakterlərinin, psixoloji keyfiyyətlərinin yaranmasında coğrafi mühitin göstərdiyi təsirdən söz açılır. Tarix fəlsəfəsinin insan zəkasının tam təntənəsi olduğundan söz açan Hegelə görə tarixdə inkişaf müəyyən mərhələlər üzrə gedir, bu da əsasən mütləq ruh və ideyanın davamlı inkişafından ibarətdir. Tarixə nikbin bir dünyagörüşlə baxan Hegel göstərirdi ki, tarix azadlığın inkişafıdır, bu inkişafın sonunda hamı öz azadlığını dərk edəcəkdir. “Dünya ruhu”nun ağıllı, zəruri təzahürü olan ümumdünya tarixinin əsas və son qayəsi ruhun azadlığını dərk etməsi və anlamasıdır.
İdealist dialektikanın banilərindən biri olan Hegelin “Tarix fəlsəfəsi” əsəri “Giriş” hissəsi də ehtiva olunmaqla “Şərq dünyası”, “Yunan dünyası”, “Roma dünyası” və “German dünyası” adlı dörd fəsildən ibarətdir. Əsərin “Giriş” hissəsi “Tarixi araşdırmağın növləri və fəlsəfi tarix araşdırmanın ümumi prinsipi”, “Bu prinsipin daha yaxından incələnməsi”, “Dünya tarixində baş verən proseslər” adlı bölmələrdən ibarətdir. “Şərq dünyası” adlı fəsil isə “Çin”, “Hindistan”  (“Buddizm”),  “İran” (“Zend xalqı”, “Assuriyalılar, babillilər, midiyalılar və farslar”, “Fars imperiyası və komponentləri” adlı yarımparaqraflar) adlı paraqraflardan ibarətdir.  “Yunan dünyası” adlı fəsil isə “Yunan ruhunun elementləri”, “Kamil fərdin formalaşması”, “Yunan ruhunun tənəzzülü” adlı paraqraflardan ibarətdir.  “Roma dünyası” adlı fəsil isə “İkinci Karfagen müharibəsinə qədər Roma”, “İkinci Karfagen müharibəsindən imperiyaya qədər Roma” adlı paraqraflardan ibarətdir.  “German dünyası” adlı fəsil isə “Xristian german dünyasının elementləri”, “Orta əsrlər” və “Müasir dövr” adlı adlı paraqraflardan ibarətdir.
Filosofun gəldiyi qənaətə görə dünyada tarix boyu ruh hökm sürür və dövlətdə də ilahi bir ideya vardır. Əslində ümumdünya tarixi şüurunda azadlıq və tərəqqi mövcuddur. İnsanlar rifahı istəsələr də onlar bir qayda olaraq azadlıq tələb edirlər. Dövlət isə azadlığın reallaşdırılması ilə məşğuldur, çünki onun əsas funksiyası – hüquq və mühafizədir. O mistik baxımdan dövləti mənəvi mahiyyət kəsb edən ilahi ideya kimi xarakterizə edirdi.  Hegel tarixdə fərdlərin ehtiraslarının rolunu da inkar etmir, lakin ayrı-ayrı fərdlərə malik olan bu ehtirasın tarixi perspektivində ümümxalq iradəsinin olmasını da inkar etmirdi.
Ümumiyyətlə, Hegel tarixi müstəqil bir sahə kimi görürdü. Hegelə görə dünya fiziki və psixi təbiətlə əhatə olunmuşdur və hər iki təbiətin əsasında ruh vardır. Bu təbiətin tarixi də elə məhz ruhun tarixidir və  dünya tarixi də ruhun yaranmasının davamından ibarətdir.  Hegelə görə ruh tarixdə üç mərhələdə özünü necə göstərir:
Ø Ruhu biz bəzi anlayışlarla dərk edə bilərik.
Ø Bəzi ideyalar vasitəsi  ruhu dərk edə bilərik.
Ø Ruhun  təcəssümü olan dövlət formasında dərk edə bilərik.
Dahi filosofa görə tarixi hadisələr aşağıdakı tərzlərdə qələmə alınır:
1. İbtidai tarix tərzi tarixçi şahidi olduğu hadisələri eynilə təsvir etməsilə xarakterizə olunur. Bu baxımdan tarixçinin ruhu ilə qələmə aldıqlarının ruhu ekvivalent təşkil edir. Tarixçi hadisələrin çərçivəsindən kənara çıxmır və hadisələri olduğu kimi qələmə alır.  Hegel bu qəbildən olan tarixçilərə nümunə kimi Heredotu və Fukididi göstərir. Çünki həm  Heredot, həm də Fukidid tarixi hadisələri sadə üslubla  xronoloji formada vermişdir. Hegelin fikrincə ibtidai tarix tərzində hadisənin özü yoxdur, sadəcə hadisə barədə tarxçinin məlumatı vardır, mühüm olan isə hadisənin məlumat kimi təqdim olunmasından çox hadisənin özüdür.
 2. Refleksli tarix tərzində tarixçi öz yaşadığı dövrdən  əvvəl baş vermiş hadisələri təsvir edir. Refleksli tarix tərzində tarixçinin ruhu ilə yazdıqlarının ruhu eyni deyil. Burada mənbə qismində hazırda baş verən hadisələr çıxış etmir. Refleksli tarix tərzi də öz növbəsində 4 formada təzahür edir:
              I.     Ümumi tarix- bu formada tarixçi keçmişin ruhu ilə bu günün ruhu arasında əlaqə yaradır. Amma tarixçi bu günün ruhu içində qalması nöqteyi-nəzərindən hadisənin mahiyyətinə baş vura bilmir. Çünki bu günün ruhu ilə keçmişin ruhu eyniyyət təşkil etmir.
           II.     Praqmatik tarix – bu formada tarixçi tarixə praqmatik və əxlaqi cəhətdən yanaşır, keçmişdən dərs çıxarmaq istəyir.  Lakin Hegelə görə tarixdən analogiya yolu ilə dərs çıxartmaq mümkün deyil, çünki dünənlə bu günün mövcud vəiyyəti eyni deyildir.
        III.     Tənqidi tarix – bu formada tarixçi keçmişdə olan hadisələri sərfnəzər edir, bu hadisələrin doğru olub olmadığını araşdırır.
        IV.     Xüsusi tarix  – bu formada tarixçi tarixi müəyyən bölgülər üzrə araşdırır, məsələn incəsənət tarixi, hüquqi, tarixi, elm tarixi, ədəbiyyat tarixi kimi. Xüsusi tarixlərin məcmusu isə bizə aid olduğu çağın ruhu barədə məlumat verir.
3. Fəlsəfi tarix isə tarixin rasional şəkildə dərk olunmasıdır. Dünyaya hakim olan ağlın təzahürü dünyanın ən son məqsədi olan azadlıq deyası ilə üst-üstə düşür. Dünya tarixinin fonunda da ruh dayanmışdır.  Fəlsəfənin əsas vəzifəsi ideyanın dünya tarixində necə inkişaf etdiyini göstərməkdir.

Hegelə görə tarixin mənası təsadüfi hadisələrdən ibarət deyildir və qanunauyğun bir mahiyyət kəsb edir. Tarix substasional bir xarakterə malikdir və bu substasionallığın əsasında «sonsuz qüdrətə malik olan zəka» durur. Bütün tarixi proseslər bütövlük təşkil edir, zaman ərzində «mütləq ruhun» yaşayış yerini dəyişməsi məsələsi ortaya çıxır. Əvvəllər Şərq ölkələrində olan «mütləq ruh» Yunanıstandan və Romadan sonra Prussiya dövlətində bərqərar olmuşdur. Hegel «Tarix fəlsəfəsi» əsərində əsası Herder tərəfindən qoyulan tarixsizm - yəni, tarixin mənası nəzəriyyəsini inkişaf etdirməyə cəhd göstərmişdir və bir sıra digər maraqlı fikirlərdə irəli sürmüşdür.



Rəhim Həsənli


Yorumlar