![]() |
Teodesia
“God on
trial”(2008) adlı filmdə II Dünya müharibəsi zamanı Auschvitsdə ölümlərinə bir
neçə saat qalmış bir qrup yəhudi intellektual tərəfindən başlarına gətirilən bu
qədər müsibətlərlə əlaqədar kimin günahkar olması ilə bağlı mübahisə baş verir.
Mübahisə tərəfləri “bütün bu şər əməllərin baş verməsində Tanrının
günahkar olduğunu, əgər o istəsəydi, bütün bunları başlamamış dayandıra biləcəyini” qeyd edirlər. Bunun baş vermədiyi təqdirdə isə ortaya yeni bir problem çıxır,“Tanrı İsrailoğulları(Musa) ilə bağladığı müqaviləni pozmuşdurmu”, “gerçəkdən şər olan, sözünü üstündə durmayan, müqaviləni pozan insan, yoxsa Tanrıdırmı”. Nəticədə Tanrını günahlandırılması, Tanrının İsrailoğulları ilə bağladığı müqaviləni pozduğunu və bütün bu cinayətlərin səbəbkarı olmasını əsas gətirərək məhkəmə təşkil olunur. Filmin sonunda yəhudi din xadiminin çıxışının təsiri ilə məhkəmə Tanrını günahkar elan edir, Tanrı İsrail oğulları ilə bağladığı müqaviləni pozmuşdur, nasistlərin qeyd etdiyi kimi “Gott mit uns”(Tanrı bizimlədir) Tanrı artıq tərəf dəyişdirmişdir, dolayısı ilə də yəhudilərin başına gətirilən müsibətlər də məhz bunun nəticəsidir.
günahkar olduğunu, əgər o istəsəydi, bütün bunları başlamamış dayandıra biləcəyini” qeyd edirlər. Bunun baş vermədiyi təqdirdə isə ortaya yeni bir problem çıxır,“Tanrı İsrailoğulları(Musa) ilə bağladığı müqaviləni pozmuşdurmu”, “gerçəkdən şər olan, sözünü üstündə durmayan, müqaviləni pozan insan, yoxsa Tanrıdırmı”. Nəticədə Tanrını günahlandırılması, Tanrının İsrailoğulları ilə bağladığı müqaviləni pozduğunu və bütün bu cinayətlərin səbəbkarı olmasını əsas gətirərək məhkəmə təşkil olunur. Filmin sonunda yəhudi din xadiminin çıxışının təsiri ilə məhkəmə Tanrını günahkar elan edir, Tanrı İsrail oğulları ilə bağladığı müqaviləni pozmuşdur, nasistlərin qeyd etdiyi kimi “Gott mit uns”(Tanrı bizimlədir) Tanrı artıq tərəf dəyişdirmişdir, dolayısı ilə də yəhudilərin başına gətirilən müsibətlər də məhz bunun nəticəsidir.
Teodesiya məna
etibarilə “Tanrını müdafiə etmək, onu
haqlı çıxarmaq”-dır. Teodesia Tanrını şərin varlığının yaratmış olduğu
qeyri-müəyyən vəziyyətdən xilas etməyə, Tanrının var olduğu halı nəzərə
alındığında dünyanın necə bu qədər şərlə dolu bir yer olmasını, onun
arxasındakı səbəbləri və ən əsas da Tanrının baş verənlərə münasibətini izah
etməyə çalışır.[4, səh 117] Yunan dilində theos
və ədalət, qorumaq mənasında işlədilən dike
sözlərinin birləşməsindən meydana gəlmiş və ilk dəfə olaraq Q.W.Leibnitz tərəfindən
“Essais de Theodicee”(1710) əsərində
“şərin var olduğu dünyada ilahi idarəetmənin
necə anlaşılmasını müəyyən etmək üçün” işlədilmişdir.[5, səh 155-182] Bu
baxımdan nəzərdən keçirdiyimizdə Teodesia Tanrının dünyada şərin var olmasına nə
üçün icazə verdiyi problemi ilə bağlı olaraq verilən cavabdır.
Con Milton
özünün “İtirilmiş cənnət” əsərində
Tanrının insanlara qarşı olan münasibətinə haqq qazandırmağa çalışır. O, eyni
zamanda Tanrını müdafiə edərək qeyd edir ki, Tanrını günahlandırmaq, dolayısı
ilə də onun qarşısına özünü müdafiə etmək vəzifəsi qoymaq, Tanrını insanların səviyyəsinə
endirmək deməkdir.[4, səh 118] İnsanlıq ilk yarandıqları vaxtlardan etibarən hər
zaman şərlə çox yaxın münasibətdə olmuş, öz həyat standartlarını müəyyən etmək
və tək məqsədi olan “həyatda qalmaq” üçün hər zaman onu əhatələyən şərə qarşı
mübarizə aparmış, beləliklə də şərin varlığını onu bir poroblemə çevirmədən qəbul
etmişdir. Lakin insanlıq sosiallaşdıqdan sonra, daha dəqiq ifadə etsək, insanın
düşüncəsində “ümumi dünya” fikri və “sosial nizam” kimi anlayışlar meydana gəldiyi
zaman şər bir problem olaraq ortaya çıxmışdır. [6, səh 512]. Şərin ortaya
çıxması daha çox insan cəmiyyətində xeyirin ortaya çıxması ilə bağlantılıdır.
Belə ki, ilkin dönəmlərdə insanlar təbiətlə yaşadıqları ziddiyyətlərin fonunda,
onlara mane olan, işlərinə, maraq və mənfəətlərinə zərər vuran hadisələri Şərin
təcəssümü kimi qiymətləndirir, bu hadisələrin arxasında hansısa bir mənfi
tanrıların olduğunu düşünürdülər. Buna qarşılıq olaraq maraq və mənfəətlərinin
gerçəkləşdiyi, təbiətlə ziddiyyət yaşanılmayan situasiyalarda “xeyirli, müqəddəs”
qüvvələrin də var olduğu ilə bağlı inam formalaşırdı. Bu inam özünü daha
sonralar din formasında daha da inkişaf etdirmişdi. İlkin dönəm üçün şərin mənbəyi
daha çox başda təbiət hadisələri olmaqla insandan kənar olan varlıqlar idi.
Qədim
Yunanlar şərin qaynağının Tanrıdan gəldiyini düşünmürdülər, onlar üçün şər
anlayışı daha çox Tanrıdan müstəqil formada nəzərdən keçirilir, Sokratda olduğu
kimi şərin başlanğıcını insanın “biliksizliyində” axtarır, yaxud da Platonun
qeyd etdiyi kimi, kainatdakı qeyri-müəyyənlik və nizamsızlığın mənbəyini “pis
ruhlarda” olduğunu qeyd edirdilər. Epikürün fəlsəfi düşüncəsi ilə bağlı olaraq
ilk dəfə Tanrı və şər anlayışı qarşı qarşıya gəlir, Epikür Tanrının gücü və
qüdrəti ilə onun şərə münasibətini ifadə edərək, Tanrının varlığı ilə bağlı
düşüncələri sual altına qoyurdu.“Tanrının şəri məhv edəcək gücə malik olması
ki, bu Tanrı dediyimiz varlığın təbiətinə daha uyğundur, lakin nəticə etibarilə
şərin hələ də məhv edilmiş olmaması” tezisi Epikür tərəfindən dini düşüncələrə
qarşı argument kimi istifadə olunmuşdu. Plotin isə şərin qaynağının maddə
olduğunu irəli sürürdü, ona görə, dünyamızdakı şərin bir yoxluqdan, əskiklikdən
meydana gəlir, şər bir forma əldə etməkdə uğursuzluğa düçar olmuş maddəyə olan
bənzərliklə xarakterizə edilirdi. Bu bir baxıma metafizik şər anlayışının əsasını təşkil edirdi, yaradılmış
dünyada, maddədə olan qüsurlar və bu qüsurlardan dolayı kainatda var olan şər.
Qədim Yunan düşüncəsi ilə şər obrazı tədricən təbiətdəki varlığını, insanın əxlaq
anlayışı ilə əlaqədar davranışlarına inteqrasiya edilməyə başlanırdı. Beləliklə
də, Erkən Xristianlıq düşüncə tərzində şərin iki forması əxlaqi şər və fiziki şər
olmaqla meydana gəlirdi. Fiziki şər daha çox təbiət hadisələrinə aid edilir və
ortaya çıxma səbəbi kimi Tanrının insanları cəzalandırmaq istəməsi ilə izah
edilirdi. Daha önəmli olan isə insanın azad iradəsinə görə baş verən əxlaqi şər
anlayışı idi. Avqustinə görə, şərin mənbəyi “hər şeyi xeyir, yaxşı olaraq
yaradan Tanrı” deyil, insanın azad iradəsidir, xeyirin mənbəyi isə birbaşa
Tanrının özüdür. [8, səh 375-376] Məhəmməd İqbal, “Tanrının külli qüdrəti və
onun xeyirxahlığı kainatdakı bu qədər çox yer alan şər və pisliklərə necə əlaqələndirilə
bilər?” sualının bir Tanrı anlayışına malik olan dinlərin ən önəmli problemi
olduğunu ifadə edirdi.[7, səh 114] Teodesiya məsələsi də tam olaraq yaradıcı Tanrı
anlayışına malik olan dinlərin meydana çıxması ilə geniş mahiyyət kəsb etməyə
başlayır. Əgər Tanrı mövcuddursa və eyni zamanda bütün hər şeyin
yaradıcısıdırsa, bütün hər şeyin içərisində şər də varsa və şərin dünyadakı
varlığı danılmaz həqiqətdirsə, o zaman bu iki anlayış arasındakı münasibətlər
necə müəyyən olunmalıdır. Teodesiyanın cavab verməyə çalışdığı əsas problem
bundan ibarətdir. Baş verən təbiət hadisələrini, zəlzələ, qasırğa, xəstəliklər
və s. izah etməyi bacara bilməyən insanlar əsas səbəb kimi Tanrı inancına qarşı
işlənilmiş günahları nəzərdən keçirirdi. Tanrı insanların işlədikləri günahlar,
xüsusilə də ilk günah anlayışı üçün onları cəzalandırırdı. Orta əsrlərin dini
dünyagörüşə malik olan sistemində Tanrı hər zaman xeyirin mənbəyi, əsas
yaradıcısı hesab olunurdu. Leibnitzə görə, Tanrı mümkün olan dünyaların ən
yaxşısını yaratmışdı və öz müdrikliyi ilə bu dünyada şərin olmasına da icazə
vermişdi, daha doğrusu şər xeyirin conditio sine qua non-u, “məcburi şərti”- dir.[9, səh 40-44]
O, dünyanın Tanrı tərəfindən əvvəlcədən müəyyən olunmuş bir nizama malik olduğunu
qeyd edirdi və bu nizamın gerçəkləşməsi üçün də əxlaqi baxımdan nəzərdən
keçirilən şərə ehtiyac vardı. Leibnitz əxlaqi
şəri daha çox metafizik şər
formasında ələ alırdı, ona görə, tanrı tərəfindən yaradılmış dünya sonlu idi və
sonluluq da zəruri formada yetkin deyildir, tamamlanmamışdır, əskikdir.
Leibnitz şərin hər hansı müəyyən bir qaynağınının olması fikri ilə razı deyildi,
o şərin qaynağını “əksiklikdə”, “yoxluqda” olduğunu qeyd edirdi. [9, səh 136,
352] Burdan da aydın olduğu kimi müstəqil
varlıq kimi qiymətləndirilən Şərin varlığı Tanrı anlayışı ilə ziddiyyət təşkil
etməsi probleminin həlli kimi, Şərin də varlığına Tanrı tərəfindən icazə
verildiyini, bunun Tanrının insan tərəfindən bilinməyən hikmətinin təcəssümü
olması fikrini əsaslandırırdı. Bu düşüncə tərzinə görə, qarşılaşdığımız şər və
pis hadisələr daha fərqli və mahiyyətdə yaxşı olan hadisələrə başlanğıc verə
bilərdi.
İngilis filosofu Devid Yum Epikürün məhşur tezislərindən
istifadə edərək Şərin hardan qaynaqlandığı ilə bağlı fikir yürüdür. O, şərin
var olmasına imkan yaradan 4 əsas şərti müəyyən etməyə çalışır. Yuma görə, şərtlərdən
birincisi kimi “bütün məxluqları həzlər və
əzablarla fəaliyyətə təşviq edən, onları öz mənliklərini qorumaq kimi bir mübarizədə
ayaqda tutan heyvani yaradılışın nizamıdır”. İkinci şərt dünyanın ümumi qanunlarla idarə olunması,
üçüncü və dördüncü şərtlər isə uyğun olaraq, “tək tək hər bir varlığa bütün güc və qabiliyyətlərin qeyri bərabər
paylanması” və “təbiət mexanizmində
özünü göstərən təbii yaradıcılıqdır, yəni ki təbiətdəki parçaların hər biri digəri
ilə bağlantılıdır”.[10 səh 216-220] Yum dünyadakı şərin mənbəyinin bu 4 şərtin
bir araya gəlməsində görür. Ona görə, əgər bütün canlı varlıqlar əzab
duymasalar və ya dünya müəyyən istəklər daxilində idarə olunsaydı, o zaman şər
heç vaxt kainatda mövcud ola bilməzdi. Yum qeyd edir ki, kainatın parçaları
arasında xeyirə tərəfdar olan, xeyiri istəyən və şərə tərəfdar olan, şəri istəyən
bir varlığın mübarizəsinə rast gələ bilmərik. Necə ki, təbiətən istidən soyuğa,
ağırlıqdan yüngüllüyə önəm verilmirsə, eynilə də şərdən daha çox xeyirə də önəm
veriləcəyi deyə bir şey yoxdur.[10, səh 223]. Devid Yum təbiətin və dünyanın
ümumi qanunauyğunluqlarını nəzərə alaraq əslində şər dediyimiz anlayışın mahiyyətində
əvvəlki fikirlərdən daha fərqli tərzdə nəzərdən keçirirdi. Yumun ifadə etdiyi
fikirlər Yeni dövrün elmi kəşfləri ilə sıx bağlı idi və bu baxımdan şər
anlayışın istiqaməti kimi nəzərdən keçirdiyimiz fiziki və təbii şərin izahının
verilməsində xüsusi yerə malik idi. Yumun fikirləri daha sonra İmmanuel Kantın
şər haqqındakı fikirlərinə də ciddi sürətdə təsir göstərmişdir.
Tarix ərzində üç mühüm hadisə baş vermişdir ki, o
hadisələrin baş verməsi insanların, xüsusilə də filosofların şər probleminə
yanaşmalarına dərindən təsir göstərmişdir. Bu hadisələrdən birincisi, özlüyündə bir
təbii fəlakət olan və öz düvrü üçün olduqca böyük əks-səda doğuran 1755-ci il
Lissabon zəlzələsidir. Lissabon zəlzələsi insanlığın şər anlayışına, xüsusilə də
fiziki və təbii şər anlayışına baxışını köklü sürətdə dəyişdirmişdi. Elə məhz
bu amilə görədir ki, Kant təbiətdə baş verən hadisələri, hansı ki, daha əvvəl fiziki şərin örnəkləri hesab olunurdular,
Tanrının birbaşa müdaxiləsi və yaxud da insanları günahlarına görə cəzalandırmaq
məqsədi ilə baş vermədiyini, əksinə daha çox təbiiliyin məntiqi nəticəsi
olduğunu qeyd edirdi. Kanta görə, insanlar baş verən bu cür hadisələri bir faciə
kimi görməməli, daha çox onlardan nəticə çıxarmalıdırlar, onları araşdıraraq təbiət
qanunlarını öz rifahları üçün istifadə etməyin yollarını axtarmalıdırlar. Kant
qeyd edir ki, kainatdakı şərdən yola çıxaraq Tanrının daha yaxşı və xeyirli bir
varıq olduğunu sübuta çalışan teodesiaçılarla, kainatdakı şəri əsas alaraq
Tanrının olmadığını sübuta çalışan anti-teodesiyaçılar eyni dərəcədə
yanılırlar. Çünki, saf ağlın dünya ilə bağlı əldə etdiyi məlumatlar fenomen
dünyası ilə bağlı olduğu üçün bu özlüyündə saf ağlımızın sərhədli olmasını bizə
göstərir. Bu baxımdan şər problemi ancaq praktiki
ağılın sahəsinə daxil edilə bilər. Kantın yekun olaraq gəldiyi nəticə isə
belədir: Heç bir teodesiya həyat təcrübələrimizdən qaynaqlanan və ilahi hikmətə
duyduğumuz şübhələri tam olaraq aradan qaldıra bilməz, lakin öz növbəsində ağlımız
da ilahi hikmətin mövcudluğunu sual altına qoya bilməz.[11, səh 195-203]
Buradan da aydın olduğu kimi Yum və Kantın fəlsəfi baxışları ilə şər problemi
öz fiziki-təbii şər anlayışından uzaqlaşmış və daha çox əxlaqi şər formasında nəzərdən keçirilməyə başlanmışdı. Kant üçün şər
problemi teoloji bir problemdən daha çox əxlaqi bir problem kimi xarakterizə
oluna bilər. Bu baxımdan Kant şər problemini eyni zamanda fəlsəfi teodesiyadan
kənarda qiymətləndirilməsini irəli sürürdü. Kanta görə, teodesiya elmin bir vəzifəsi
deyil, daha çox inancla bağlı olan bir məsələdir və teodesiya ilə bağlı məsələlərdə
önəmli olan düşünmək deyil, Kantın dili ilə desək ağlımızın gücsüzlüyünü qəbul etməkdəki dürüstlüyümüzdür. Teodesiya
hər nə qədər Tanrı haqqında məhdud da olsa bilik əldə edə biləcəyimizi ifadə
etsə də, Kant bunun əksini, təcrübəmizin sərhədlərini aşan şeylər haqqında nəzəri
biliyə sahib ola bilmədiyimizi ifadə edir. [5]
O, “inanca yer açmaq üçün bilməyi
bir tərəfə qoyumağa məcbur oldum” deyə ifadə edir.[12, səh 29] Kant ilk dəfə
olaraq fəlsəfi teodesiyaya ehtiyac olmadan şər anlayışın sorğulanmasının əsasını
qoymuş filosof hesab edilir. Bununla da şər anlayışı haqqında təsəvvürlər
Tanrının məsuliyyətindən çıxmış və insanın məsuliyyətinə keçmişdir.[5] Kant
Tövratdakı Eyyub peyğəmbərin Tanrı ilə münasibətlərini misal çəkərək
teodesiyanın gəlmiş olduğu son nöqtəni göstərmiş olur. Ona görə, Eyyub başına gələn
müsibətlərdən dolayı, ətrafındakı dostları tərəfindən “Tanrı haqlı olanı mükafatlandırır, ancaq əxlaqsız olanı da cəzalandırır”
tezisinə uyğun olaraq qınaq obyektinə çevirilir. Lakin Eyyub bu günə qədər heç
bir yalnış hərəkət etmədiyindən və düşünmədiyindən əmindir. Sonunda isə Eyyubun
Tanrı ilə bağlı gəlmiş olduğu nəticə, Tanrının onu bir insan olaraq zəif varlıq
kimi yaratdığı və “O nə istərsə onu da edər”(Eyyub
23:13) formasında qiymətləndirərərək, önəmli olanın insanın “qəlbinin təmiz olması” və “gerçəklikdə hiss etmədiyi halda günahkar
kimi davranaq peşman olmaması”, “şübhələrini
qəbul etməsi”, Tanrını göndərdiyini şər hadisələrdə günahlandırmadan, onu
qeyri-şərtsiz olaraq sevməyin və inanmağın gərəkli olduğunu qeyd edir. Çünki
Kanta görə, insan Tanrı və onun hikməti haqqında nə qədər məlumatlı ola bilər
ki?! Kantın otantik teodesiya
adlandırdığı bu amil, özlüyündə insan səmimiyyətini ifadə edir, Eyyubun
timsalında insanın öz əxlaqını din üzərində
yox, inandığı dinini əxlaq üzərində təməlləndirməsinin önəmini qeyd edir.
[11, səh 201-204] Daha sonralar Volter Tanrının varlığı haqqında bir şey bilmədiyimiz
üçün, mütləq xeyir və şər haqqında biliyə malik ola bilməyəcəyimizi, məhz bu səbəbdən
də şər anlayışının mövcud olmadığını qeyd edirdi. Ona görə, şər Şeytan tərəfindən
yaradılmış bir şey deyildi, əksinə insan özü də təbiətin məhsulu olduğu üçün,
bu məsələdə əsas müəyyən edici təbiətin özü idi, təbiət bəzi şeylərə izin verir
və bəzi şeylərə də icazə vermirdi. [16, səh 199]
Beləliklə,
ilkin olaraq insandan kənar bir varlıq forması kimi nəzərdən keçirilən şər
anlayışı daha sonra dini düşüncənin təsiri altında Tanrı anlayışı ilə
qarşılıqlı münasibətdə qiymətləndirilmişdir. Bunun məntiqi nəticəsi kimi
Tanrının müdafiəsi – Teodesiya
meydana çıxmışdır. Teodesiya şər anlayışını insandan kənar olan varlıqlar,
xüsusilə də təbiət hadisələri ilə birlikdə nəzərdən keçirmiş, onu xeyirin mənbəyi
olan Tanrıdan ayırmış, daha sonra isə Tanrının şərə var olma imkanı verməsində
ilahi hikmətlər axtarmağa çalışmışdır.
İnsan
xeyirin və şərin daşıyıcısı kimi
Şərin teoloji sferadan insan düşüncəsinə və
xarakterinə keçirilməsi ilə bağlı olaraq insanın
öz daxilində həm xeyiri, həm də şəri bəsləyir, o mahiyyətcə müəyyən oluna bilməyən,
əxlaqi cəhətdən də qarşıq xarakterə malik olması ideyaları daha geniş müzakirə
olunmağa başlandı. Bu amil daha çox dini sxolastikanın sonunun gəlməsi və
Petrarkanın məhşur humanizmə meylləndiyi andan etibarən başlamış, öz zirvəsinə
isə Modern çağda qədəm qoymuşdu. Sənayeləşmənin və Modern çağın məntiqi nəticəsi
kimi şərin əsas daşıyıcısı və mübarizə obyekti insan olmuşdu.
Orta əsrlərin İsa, Məryəm və Şeytan qarşıdurması,
özünü yeni çağda Faust və Mefistofelin simasında, insan və şərin
qarşıdurması kimi göstərirdi. İnsan burada özünü şərə təslim edən, eyni zamanda
da xilası yalnız özünün əlində olan bir varlıq kimi təsvir edilirdi. Eyni
zamanda Faust şeytanla mübarizəsində daha çox fərdiyyətçi mövqeyə malikdir,
onun başqalarından köməklik qəbul etmək kimi bir seçimi yoxdur. Protestantlığın
əsas aldığı kimi hər bir insan ruhani güclərə qarşı münasibətdə təkbaşınadır.
Əgər orta əsrlərdə mübarizə tərəfi olan insan tövbə edir və bağışlanırdısa, Yeni
çağın Faustu üçün bu amil də mümkün deyildir, onu gözləyən tək şey öz əməllərinin
ağır nəticələridir. Yeni çağın şərə qarşı mübarizəsi daha çox öz pessimist
meylləri ilə seçilir, burda alın yazısı və qədər kimi anlayışlardan fərqli bir
mahiyyət əks olunurdu. İnsan Tanrıdan günah işləyərk uzaqlaşdığı zaman geriyə
yolları demək olar ki, bağlanır, sadəcə bir-birini əvəz edən günahlar şəcərəsi
açılmış olurdu. Modern dönəmin şər obrazı ilə mübarizədə insan Xeyirin gücündən
məhrum olan bir varlıqdır, əvəzində isə bu amil şərin gerçək simasını əks
etdirmə baxımında olduqca əhəmiyyətlidir. Digər bir amil isə Modern çağın Faustunun
biliyə olan münasibətində ifadə olunur. Faustun işlədiyi günah öz daxilində
biliyə və daha dəqiq ifadə etsək biliyin ona verəcəyi gücə qarşı olan
ehtirasıdır. Protestantizm Tanrının inayəti ilə dəstəklənməyən heç bir ruhun
gerçək biliyə çata bilməyəcəyini qeyd edir və insanın ondan istifadə etmək məqsədi
ilə bilik əldə etməsini bir günah hesab edirdi. Bu amil də özlüyündə Modern dönəmin
başlanğıcında din və elm arasındakı qarşılıqlı ziddiyətləri ifadə etməsi
baxımından əhəmiyyətlidir. Son olaraq isə Modern çağın şər obrazının tərənnümü
olan Mefistofel obrazının timsalında biz ənənəvi Şeytan anlayışının insanı
keyfiyyətlər qazanması, xarakterindəki dəyişikliyin, işləmiş olduğu günaha
münasibətində cüzi də olsa peşmanlıq əlamətlərinə malik olmasının şahidi
oluruq. Xüsusilə də XVI və XVII əsrin ədəbi yaradıcılığında şər obrazının
daxili meyllərinin əks etdirilməsi və onun insanı keyfiyyətlərə malik olması
xarakterik cəhətlərdəndir.[16, səh 84-85] Modern dönəmin əsas xüsusiyyəti kimi
daha sonrakı dönəmlərdə insanın şər obrazi ilə eyniləşdirilməsi də hər bir
insanın daxilində şəri və xeyiri daşıdığının sübutu kimi nəzərdən keçirilir,
dünyadakı bütün şərin əsas səbəkarı kimi insan göstərilirdi. Artıq şər Orta əsrlər
üçün xarakterik olan İsa(insan) və İblis arasındakı mübarizədə deyil, insanın
öz həyatını məhv etməsindədir. Eynilə Mefistofelin “Faust” da qeyd etdiyi kimi
“Biz hardayıqsa, cəhənnəm də ordadır”(2.1.513)
və yaxud da Şekspirin qəhərəmanlarının tərənnümündə nəzərdən keçirildiyi kimi insan cildinə girmiş şərin mənfi ruhlardan daha
inandırıcı olmasıdır.[16, səh 87-89] Hötenin Faust-u Con Miltonun
“İtirlimiş cənnət”-indəki buynuzlu və quyruqlu təsvir edilmiş şeytan obrazından
fərqli olaraq, daha modern xüsusiyyətlərə malik idi, o ilk öncə xristian düşüncəsinə
uyğun olmayan bir formada təsvir edilmiş, buynuzlarını və quyruğunu itirmiş,
deformasiya olunmuş ayaqlarını ayaqqabıların içərisində gizlətmişdi. Artıq bu
zamanda xeyir və şərin mübarizə meydanı əvvəlki tək ilahi aləm deyil, məhz
insanın ürəyidir. Daha sonrakı dönəmdə romantizmin də ciddi təsirləri ilə şər
anlayışı üzərində kənaraçıxmalar müşahidə olunmağa başlandı. Uilyam Bleyk digər
romantiklərin də etdiyi kimi Tanrı anlayışını Şeytan anlayışı ilə eyniləşdirirdi.
O, ənənəvi xristianlığa qarşı çıxır və xristianlığı zorba bir Tanrı obrazı
yaratmaqda ittiham edirdi. Bleykə görə, bütün şər əməllərin başlanğıcı məntiq
idi. İnsanlar ağıldan və məntiqdən daha çox sevgi
və duyğuya yönəlməli idilər. Bleyk
insanın doğuşdan etibarən İblisin bir sürəti olduğunu, bütövlüklə şər olduğunu,
ona görə də, hər zaman yeni bir kimliyə ehtiyac duyduğunu qeyd edirdi. Bu yeni
kimlik isə bədii yaradıcılıq idi, gerçək Tanrı özünü insanın yaradıcılığında
biruzə verirdi. Bleykə görə, İblis özünü hər zaman haqlı hesab elədiyi üçün şərdir,
lakin ilahi zorbalığa qarşı üsyan
etdiyi üçün xeyirin obrazıdır. Bu baxımdan Bleyk, Miltonun Tanrısını, elə
Miltonun İblisi ilə eyni dərəcədə şər olduğunu hesab edirdi, çünki o birbaşa
xristianlığın yaratdığı bir Tanrı obrazı idi. [16, səh 269] Burada nəzərdən
keçirməli olduğumuz əsas amil İblis və bütövlükdə şər obrazının İlahi zorbalığa
qarşı üsyan etməsi və bu üsyanın xeyir kimi qiymətləndirilməsi ilə bağlıdır.
Romantizmdə və xüsusilə də şər probleminə yanaşmalara ciddi təsir göstərmiş ikinci
mühüm tarixi hadisə adlandıracağımız Fransa Burjua inqilabı dönəmində katoliklər
və royalistlərin Tanrı adı altında mübarizə apardıqlarını ifadə etmələri,
monarxların hakimiyyətinin Tanrının hakimiyyəti ilə şərtləndirilməsi onlara
qarşı olan üsyan və fəaliyyətləri də şeytan əməli, şərin təcəssümü kimi qiymətləndirmələri
baxımından şər obrazı müsbət məna ehtiva etməyə başlamışdı. Romantiklər üçün
İsa da qəbul edilməz obraz idi, çünki o bir kral idi və krallar devrilməli idi.
Romantiklərin əsasını qoyduqları bu tendensiyalar daha sonrakı dönəmlərdə birbaşa
olaraq dinə qarşı artan şübhəçiliyin əsaslarını daha da gücləndirmiş,
materialist dünyagörüşün əsaslarının formalaşması isə şər problemini daha fərqli
sferada nəzərdən keçirilməsi ilə nəticələnmişdi. Lüdviq Feyerbax insanın Tanrı
haqqındakı düşüncələrini “onun daxili təbiətinin özünü ifşa etməsi, üzə
çıxması kimi” qiymətləndirirdi. Ona görə, insan özünün maddi varlığından
başqa bir şey deyildir, insan nə qədər düşünərsə və öyrənərsə, onun Tanrı
haqqındakı fikirləri də o qədər genişləyər. Belə olduğu təqdirdə isə Tanrı
haqqında insanın bildikləri şeylər elə onun özü haqqında bildikləri şeylərdir.
İnsana görə tanrı nədirsə, o insanın öz ruhudur, insanın öz ruhu və qəlbi də
onun Tanrısıdır.[17, səh 36]
Materialist ideyaların sonrakı inkişafı şərin
qaynağının insanın təbiətində olmadığını, əksinə böyük ölçüdə insanın içərisində
yaşadığı şəraitlə bağlı olaraq formalaşması, daha dəqiq “insanın içərisində olduğu maddi aləmə yadlaşması”,“sinfi fərqlərdən meydana gələn istismar düzəni”(Karl
Marks), fikirləri ilə nəticələnmişdi. İnsanın mədəni səviyyəsi, əxlaq anlyışı
daha çox onun maddi varlığı ilə bağlı idi, belə ki, aclıqdan ölmək üzrə olan
bir insandan əxlaqlı davranış gözləmək nə dərəcədə doğru addım sayıla bilərdi?.[4,
səh 133] Çarlz Darvin və onun nəzəriyyəsinin tərəfdarlarırın meydana çıxması isə
şər probleminə yanaşma baxımından olduqca mütərəqqi irəliləyişlərlə yadda
qaldı. Belə ki, Darvinin düşüncələri özlüyündə ilk başlanğıcdan etibarən üzərində
düşünülən İnsanın yaradılmış olması fikrini sual altına almış oldu. Bu isə
özlüyündə bütün dini təmayüllər və şər probleminin əsas kimi qiymətləndirilən
“ilk günah”, “şeytan”, “cənnətdən qovulma” kimi anlayışların da şübhəliliyini,
mifik xarakterini ortaya çıxarmışdı. Bununla da insanın mərkəzdə yer aldığı,
xeyir və şər arasında gedən kosmoloji mübarizə artıq mənasızlaşmışdı, yeni
dünya görüşündə Tanrı ilə yanaşı Şeytana da yer yox idi.[16, səh 323] Dini təsəvvürlərin
sarsılmasına baxmayaraq şər problemi öz aktuallığını hələ də qorumaqda idi və şərin
mənbəyi ilə bağlı fikirlər fərqli istiqamətlərdə nəzərdən keçirilməkdə davam
edirdi. Freyd, “Şeytanın basdırılmış
şüuraltı istəklərin şəxsləndirilməsindən başqa bir şey deyil” deyə qeyd
edir. Daha da önəmlisi Freyd Şeytanı bir Vaterersatz, başdan çıxaran bir ata
obrazı kimi qiymətləndirir, övladın ata tərəfindən yoldan çıxarılması, yaxud da
övladın atası tərəfindən yoldan çıxarıldığını xəyal etməsi uşağın şüuraltında
hazır Şeytan obrazı formasında şəxsləndirilən güclü təsir yaradır. Freyd nümunə
kimi, Orta əsrlərdən bəri geniş yayılmış olan və ifritələrin Şeytanla cinsi əlaqəyə
girmə ayinlərini göstərirdi. Sonrakı dönəmlərdə Freyd Şeytanı bir növ basdırılmış
olan ölüm qorxusunun və ya birbaşa ölümün simvolu kimi qiymətləndirməyə
başladı. Ümumilikdə götürdükdə isə Freyd Şeytan obrazının şüurlu istəklərin ən
kənarında yer alan şüursuz istəkləri təmsil etdiyini qeyd edirdi. [16, səh 345].
Lakin psixologiya şər anlayışını daha çox metafizik olaraq qiymətləndirir, onun
yalnız agressiya tərəfini nəzərdən
keçirməyə üstünlük verirdi. Bu isə özlüyündə şər probleminin fəlsəfi qiymətləndirilməsi
üçün yetərli deyildi.
Beləliklə, şər anlayışın insana meyllənməsinin məntiqi
nəticəsi kimi iki mühüm istiqamət qarşımıza çıxmaqdadır. Bu istiqamətlərdən
biri insanın özünün şərin və dünyadakı pisliyin mənbəyi olaraq görməyə meylli
olan istiqamətdir. Kant zamanında nəzərdən keçirdiyimiz “təbii şər” anlayışı kimi, insanın özünə xas olan şər mahiyyət XIX əsrin
sonundan etibarən insanın təkamülü və canlılar aləminin, bütövlükdə təbiətin
qanunauyğunluğuna əsaslanaraq şərin bir həyatda qalma mübarizəsi, insanın bir
şüurlu heyvan olaraq öz varlığını və nəslini davam etdirməsi istiqamətində
daşıdığı təməl instink kimi qiymətləndirilməyə başlandı. Bununla da insanın
mahiyyətində var olan şər meylləri, onun heyvani instinktiv bağları ilə izah
olunaraq, ümumi olaraq nəzərdən keçirdiyimiz “şər” probleminin predmetləri
arasından çıxarılmış oldu.
Digər istiqamət isə insandan kənar, lakin bu səfər
Qədim Yunanların bəhs etdiyi ölçüdə təbiətin və maddənin əsas olmadığı, əksinə
insanların yaratmış olduğu formasiyaların və sistemlərin, insanı əhatələyən
sosial strukturun şərin mənbəyi olması ilə bağlı fikirlər idi. Hər nə qədər
insan heyvani bağlara və instinklərə malik olsada, özlüyündə şüurlu bir varlıq
idi, bir arada yaşamaq, özünü yetəri qədər mühafizə etmək, nəsil artırma
qabiliyyətini təmin etmək, ən əsası təbiətlə olan varlıq mübarizəsini öz xeyrinə
həll etmək üçün cəmiyyətlər və sistemlər formalaşdırmağı bacarmışdı. İnsanın
şüurlu formada yaratmış olduğu sosial-ictimai formasiyalar daxilində də şər
elementlərinin özünü göstərməsi şər probleminin yenidən və daha əsaslı formada
nəzərdən keçirilməsini şərtləndirmiş oldu. Şər insanın heyvanı tərəfinin
daşıyıcı kimi onu təbiətdə baş verən həyatda qalma mübarizəsindən xilas
etmişdi, lakin sosial münaisbətlərdə insanlığın şərə meyllənməsi problemi hələ
də aktual olaraq qalırdı.
Şər
sosial-ictimai münasibətlərin transendental forması kimi
Elmi mövqedən yanaşdığımız təqdirdə Şər
adlandırdığımız anlayışın izahını vermək bizim üçün daha asandır, nəinki onun əks
qütbü olan “yaxşılıq” anlayışı izah etmək. Təbiət qanunlarına uyğun olaraq bir əşyaların
zaman daxilində parçalanması və məhv olmasını izah etmək mümkündür. Bütün
bunların fonunda dünyanın əslində “yaxşılıq” tərəfindən zəbt olunmuş pis bir
yer olması daha məntiqli bir fikir kimi nəzərdən keçirilə bilər.[2, səh 37]
Ümumi olaraq Şər anlayışı haqqında danışdığımızda ona bir mücərrəd varlıq kategoriyası
kimi yanaşmaq fikrimcə doğru yanaşma deyildir. Şər mücərrəd xarakterli olmayıb,
daha çox öz maddiliyi ilə seçilən və özünü göstərən bir varlıqdır. Bu baxımdan
J.B.Rassel-in də qeyd etdiyi kimi “şeytan
əsl pisliyin şəxsləndirilmiş halı olmadığı müddətcə mənasızdır”.[1, səh 14]
Hegel isə şəri xeyirin qarşılığı kimi nəzərdən keçirir. Ona görə, şər xeyir
olmayan və öz varlığını təkbaşına davam etdirən bir varlıq olsaydı, o zaman
onun xeyirlə ziddiyyətini izah etməyə ehtiyac olacaqdı. Hegelə görə, şərin təkbaşına
bir varlığı yoxdur, o “özündə” (an sich)
və “özü üçün” (für sich) bir məqsədi
yoxdur, çünki o gerçək bir varlığa sahib deyildir. Xeyir isə öz növbəsində
“özündə”(an sich) və “özü üçün”(für sich) olandır, həqiqət qanunu və
dünyanın mütləq son məqsədidir. Hegel eyni zamanda əxlaq(Moralitat) və etika(Sittlichkeit)
anlayışları arasında çox incə bir cizgini qeyd edir. Ona görə, etika daha çox
edilməli lazım olan qaydaları, birbaşa icraatı nəzərdən keçirir, əxlaq isə daha
çox insanın düşüncəsi ilə bağlıdır, [3, səh 19] yəni Kantın “başqalarına qarşı elə davran ki, onların da
sənə eyni cür davranmasını istəyəsən” tezisində olduğu kimi. Bu baxımdan nəzərdən
keçirdiyimiz əxlaqi şər anlayışı
Modern dönəm etibarilə özünü etika müstəvisində şər problemi kimi nəzərdən keçirilməyə
başlandı. Alan Badiou qeyd edir ki, xeyir dediyimiz şey(dolayısı ilə etika) insan-heyvan olan bizlərin öz var
olmaq şərtlərinin, hansı ki, bu bizim “mənafeyimizdir”, pozulduğu zaman ortaya
çıxan bir anlayışdır. İnsan-heyvan həyatda, digər oxşar heyvan qrupları kimi
sadəcə öz mənafeyi, yeməyini, nəsil artırmasını əsas tutaraq var olmağa
çalışır. Bu zaman tək ölçü vahidi həyatın özüdür, sağ qalmaqdır. Həyat qeyri-müəyyən
forma aldığı zaman isə, yəni həyat insan-heyvanın birbaşa mənfəət anlayışı ilə
ziddiyyət təşkil etdiyi zaman, içərisində olduğumuz və yaşadığımız həyatı onun
özündən başqa bir şeylə ölçməyə məcbur qalırıq. Bununla da “Xeyir” adlandırdığımız
anlayışı meydana gətirmiş oluruq, xeyiri həyatın qeyri-müəyyənliyini uzatmağın
daxili forması kimi yaradırıq. Elə ona görədir ki, insan olaraq həyatda
qalmağımızı əsaslandıran mənfəətlərimiz bütün “xeyir”-lərə qarşı neytraldır. Mənfəətlərimizin
qəbul olunması üçün tək müəyyən edici faktor onların uğurlu olmasıdır. Burda nəzərdən
keçirilən və həyatın qeyri-müəyyənliyinə qarşı formalaşmış olan “xeyir”
özlüyündə həqiqəti ifadə edir. [3, səh 66-71] Alan Badiou həqiqəti izah edərkən
onu eynilə həyatın qeyri-müəyyənliyi şəraitindəki fəaliyyət kimi nəzərdən
keçirir. Belə ki, insan müəyyən bir həyatın qeyri-müəyyən olduğu şəraitə
düşdüyü zaman o şəraitə uyğun olan davranış formaları, daha dəqiq ifadə etsək etika, yaratmalı olur. Əgər insan eşqə
düşübsə, o zaman bu şəraitə uyğun olan davranış formaları göstərməlidir, yalnız
bu halda onun olduğu situasiya, şərait həqiqəti ifadə edir. Burada xüsusi cəhət
isə insanın içərisində olduğu hadisəyə qarşı sədaqətidir. Əgər bir insan dindar
həyat formasını seçibsə, bu zaman onun gətidiyi şərtlərə də əməl etməli,
dolayısı ilə o şərtlərə sədaqət nümayiş etdirməlidir. Ancaq bu sədaqətin olduğu
hal Badio tərəfindən həqiqət olaraq hesab olur. Ona görə
öz mənfəətini güdən bir insanın həqiqəti olmur, çünki o bir hadisəyə sadiqlik
nümayiş etdirməyi bacarmır.[3, səh 51] Hansı insan üçün həqiqət yoxdur? Öz mənfəətini
hər şeydən daha üstün sayan və ona çatmaq üçün hər vasitəyə əl atan biri üçün.
Eynilə həyatın normal axışına uyğun formada olduğu kimi. Həqiqətin subyekti isə
onun varlığı ilə meydana gələn, lakin ondan daha əvvəl mövcud olmayan, adi
insandan daha əhatəli və transendental olan varlıqdır. Həqiqətlər var olduğu və
“şər” də bu həqiqətlərin subyektləri sferasında olduğu müddətcə vardır. Bütün
bunlarla yanaşı əgər bir “şər” vardırsa, o heç şübhəsiz ki, “xeyir” vasitəsilə
başa düşülən olmalıdır. [3, səh 66] Badio
həqiqəti bir hadisəyə qarşı subyektin sədaqəti halı kimi nəzərdən keçirir,
subyektin özünü isə adi insan-heyvandan daha transendental olan bir varlıq,
hansı ki, həqiqətdən daha sonra formalaşan, ona sadiq qalan kimi ifadə edir. Şərin
də ancaq bu subyektə aid kategoriya olduğunu, həqiqətə aid olmadığını, əksinə
elə xeyirin özündən yaranmış olduğunu qeyd edir. Bir baxıma Badio şər
anlayışını daha çox sosial bir anlayış kimi ifadə etməyə çalışır,
insan-heyvanın yox, ondan daha geniş mənaya malik subyektin hansısa bir həqiqət
vəziyyətində şəri törədə biləcəyini ifadə edir. O qeyd edir ki, nasistlərin
Holokostu təşkil etmələri özlüyündə şərin bariz nümunəsidir, Lakin bu fəaliyyət
özü də ilkin olaraq Nasizmin siyasi sistem(tam olaraq xeyir olmasa da,
insanları birləşdirən) olaraq formalaşmasından qaynaqlanır, yəni ki, xeyirdən.
Bu Badio-nun şərin xeyirdən törəmiş olması, xeyirin perspektivindən anlaşıla
bilməsi fikrinə verdiyi izahdır. O, eyni zamanda insan-heyvanın öz məqsədinə
çatmaq üçün istifadə etdiyi şiddəti şər hesab etmir, onu Xeyir və Şərdən daha
aşağı olan bir anlayış kimi nəzərdən keçirir və insanın öz daxilində Nitsşenin
də dediyi kimi Xeyir və Şərə yad olduğunu qeyd edir. [3, səh 65]
“Xeyir üçün yaradılmış bir dünyada” deyə
qeyd edir, Bernstein, “Auschvitsdən sonra
şərin və əzabın loyallığını düşünmək tərbiyəsizlikdir”.[13, səh 229] Auschvits bizim insanlığın şər
probleminə yanaşmasını köklü sürətdə dəyişdirdiyini qeyd etdiyimiz hadisələrdən
sonuncusu, üçüncüsüdür. Bernsteinə dönəcək olsaq, haqqında danışdığımız məsələ hər zaman üçün tərbiyəsizlik deyildirmi?
deyə sual ünvanlamağımız məntiqli olardı. Niyə
yalnız Auschvitzdən sonra tərbiyəsizlik olsun ki?[4, səh 126] ya da sualı
Terry Eagletonun müəyyən etdiyi aspektlərdən fərqli tərzdə nəzərdən keçirək:
Auschvitsdən sonra nə dəyişdi? Hanna Arendt XX əsr üçün məşhur olan Eyxmanın məhkəməsi
ilə bağlı olaraq, onu öldürmə instinktinə malik olmayan bir şəxs hesab edirdi.
Arendt Eyxmanı “banal”, hamı kimi olan ya da hər kəsin anlaya biləcəyi biri kimi nəzərdən
keçirirdi. Eyxmann öz karyerası və mövqeyini qorumaq üçün çabalayan, kiçik fərdi xarakterin daşıyıcısı olan
biri idi. Eynilə onun əmrindəki digər insanlar da Eyxmann kimi sadist və yaxud
da təbiətən qatil instinklərinə malik deyildilər. Eyxmann özü də məhkəmə
zamanı, heç vaxt yəhudilərə qarşı soyqırım əmri vermədiyini, hətta ömründə bircə
yəhudi belə öldürmədiyini, etdiyi tək şeyin isə itaət olduğunu və bu itaətdən
dolayı onun cinayətkar deyil, əslində qurban olduğunu qeyd edirdi. Eyxmann
özünü bir insan kimi yox, həmin situasiya üçün bir vəzifəli şəxs kimi qiymətləndirirdi.
O, qanunlara tabe və fürerin əmrlərini hərfiyyən yerinə yetirən bir alman idi.
Arendtə görə, Eyxmann heç bir zaman bir canavar deyildi, əskinə o düşünürdü ki,
etdiyi əmələ qarşı “heç kim etiraz etməmişdi”,
dolayısı ilə olunun etirazı də nələrisə “dəyişdirməyəcəkdi”.
Eyxmann, özünün də məhkəmədə qeyd etdiyi kimi, Kantın əxlaq anlayışın dəyişdirilmiş
formasına inanırdı, onun üçün öz əməllərinin
müəyyənedicisi, qanun vericinin və ya yaşadığı ölkənin qanununu kimi hərərəkət
etmək, yaxud da fürerin əməllərindən
xəbərdar olsa, necə davranacağı onun fəaliyyətini müəyyən edən amillər idi.
Arendt Eyxmanın vəziyyətini izah etmək üçün yeni bir anlayışdan istifadə edir –
“şərin banallığı”. [14, səh 258] Arnedtə
görə, Eyxmann cani deyildi, onun tək problemi öz əməlləri və onların nəticələri
ilə bağlı olaraq hər hansı bir fikirə malik olmamaması idi. O, heç vaxt nə
etdiyini fərdi olaraq düşünməmişdi. Buna görə də Arendt “Heç bir şey etdiklərimi düşünməkdən daha önəmli deyildir” deyə qeyd
edir. [15, səh 33] Şər əməllərin sahibləri hər zaman üçün şər və bədxah
insanlar deyilllər, başqalarına işgəncə edən bir insan eyni zamanda yaxşı ata və
yaxud da ər ola bilər. Daha geniş düşündüyümüzdə planetimizi kirlədən, ətraf aləmin
həyat standartlarını hər gün istifadə etdiyimiz vasitələrlə məhv edən elə biz
özümüzük. Əslində bu hadisələrə kədərlənmək əvəzinə sevinməliyik. Terry
Eagletona görə, Şər daha çox təşkilati
xarakterə malikdir, o adi insan mənfəətlərindən üstün olan fəaliyyətlərin nəticəsidir.
Şər bizim yaratmış olduğumuz sistemlərimizin içərisinə işləmişdir və bu baxımdan
da şəri gerçəkləşdirən insanlar əslində nə etdiklərini özləri belə bilmirlər.
İyrənc siyasi hadisələrə imza atan şəxslər, əslində olduqca vicdanlı
insanlardır, bu insanlar dövlətə, şirkətə, tanrıya və azad dünyanın gələcəyinə
xidmət etdiklərini və etdikləri xidmətin nə qədər pis olsada gərəkli olduğunu
düşünürlər. Eynilə John Le Carre-nın qəhrəmanları kimi, öz şər əməllərinin çox
da xoş olmadığını, ancaq gərəkli olduğunu düşünürlər. Onlar üçün gerçək olan əxlaqi
dəyərlər eynilə digər insanlarda olduğu qədər gerçəkdir, buna görə də, onlar
heç vaxt öz əməllərindən hər hansı peşmançılıq duymur və əksinə bunun vacib, gərəkli
olduğunu düşünürlər. Onlar üçün gündəlik qayğılar aləmi, əxlaqi sfera ilə heç
bir zaman kəsişməyəcək xarakterə malikdir. Siniklərin də qeyd etdiyi kimi, din
gündəlik qayğılarla kəsişdiyi zaman, dindən uzaqlaşma zamanı gəlmiş deməkdir.
[4. səh 128]
Araz Əliyev
- Russel, Jeffrey Burton. “Lucifer: Ortaçağda Şeytan”, Kabalcı, 1999.
- Scott Peck, M. “Kötülüğün psikolojisi”, Pegasus, 2003.
- Badiou, Alan. “Etik: Kötülük kavrayışı üzerine bir deneme”, Metis, 2003.
- Eagleton, Terry. “Kötülük üzerine bir deneme”, İletişim, 2011
- Kevser, Çelik. “Kötülüğün felsefesi: Felsefi tecrübede kötülük sorunu və kötülüğü haklılaştırılması olarak teodise”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 6, Eylül 2014.
- Gallowey, George.” The Philosophy of Religion”, T.&T. Clark, Edinburgh, 1960.
- İqbal, Məhəmməd. “İslamda dini düşüncenin yeniden doğuşu”, Birleşik.
- Avqustin, Avreli. “Confessiones”(İtiraflar), Kabalcı, 2009.
- Leibnitz, Gottfried Wilhelm. “Theodicee”, Biblos, 2009.
- Hyum, David. “Din üstüne”, İmge, 1979.
- Kant, Immanuel. “Bütün Felsefi Teodise Denemelerinin Başarısızlığı Üzerine”, Doğu-Batı 4/14.
- Kant, Immanuel. “Arı Usun Eleştirisi”, İdea Yayınevi.
- Bernstein, Richard. “Radical Evil”, Cambridge, 2002.
- Arendt, Hannah. “Kötülüğün Sıradanlığı. Adolf Eichmann Kudüs’te”, Metis Yayınları, İstanbul, 2010
- Arendt, Hannah. “İnsanlık durumu”, İletişim, İstanbul.
- Russel, Jeffrey Burton. “Mephistopheles: Modern dünyada Şeytan”, Kabalcı, 1999
- Feuerbach, Ludwig. “Hıristiyanlığın özü”, Öteki, Ankara , 2004.
Yorumlar
Yorum Gönder