Haqqında bu qədər danışılan bu “boş səth” mənə görə
təbiətin heç qəbul etmədiyi və sadəcə filosofların əksik anlayışlarına yerləşmiş
bir uydurmadan başqa bir şey deyil. Bəlkə də, mənə, filosofların bu “boş səthləri”nin
ruhun təbii və özünəməxsus olaraq sadəcə çılpaq bacarıqlara sahib olduğu mənasına
gəldiyi formada cavab veriləcəkdir. Amma fəaliyyətsiz bacarıqlar, qısaca saf
güclər də təbiətin heç tanımadığı və ancaq mücərrədləş-dirmələr edilərək əldə
edilən
uydurmalardır. Çünki dünyada heç bir fəaliyyət göstərmədən yalnız gücün içərisinə qapanan bir bacarıq harda tapıla bilər? Hər zaman bir fəaliyyətə və birindən daha çox digər fəaliyyətə xüsusi bir uyğunluq vardır. Və uyğunluqdan başqa fəaliyyətə bir meyillilik də vardır və hər şəxsdə hər zaman eyni anda sonsuz sayda meyl vardır: və bu meyillərin bəzi təsirləri vardır. Ruhun o və ya bu düşüncələrə qərar verməsi üçün və daxilimizdə yer alan fikirlərə qarşı özünü qoruması üçün təcrübənin zəruri olduğunu etiraf edirəm: amma təcrübənin və duyğuların fikir yaratmaq üçün bir yolları varmı? Ruhun pəncərələri varmı, lövhələrə bənzəyirmi? Bal mumu kimidirmi? Ruhu bu formada görənlərin təməldə onu cismləşdirdikləri açıqdır. Mənə qarşı filosoflar arasında qəbul olunmuş bu aksiyomu irəli sürəcəklər: duyğulardan gəlməyən heç bir şey ruhda yoxdur. Amma ruhun özünü və duyğulanmaları bir-birindən ayırmaq lazımdır.
uydurmalardır. Çünki dünyada heç bir fəaliyyət göstərmədən yalnız gücün içərisinə qapanan bir bacarıq harda tapıla bilər? Hər zaman bir fəaliyyətə və birindən daha çox digər fəaliyyətə xüsusi bir uyğunluq vardır. Və uyğunluqdan başqa fəaliyyətə bir meyillilik də vardır və hər şəxsdə hər zaman eyni anda sonsuz sayda meyl vardır: və bu meyillərin bəzi təsirləri vardır. Ruhun o və ya bu düşüncələrə qərar verməsi üçün və daxilimizdə yer alan fikirlərə qarşı özünü qoruması üçün təcrübənin zəruri olduğunu etiraf edirəm: amma təcrübənin və duyğuların fikir yaratmaq üçün bir yolları varmı? Ruhun pəncərələri varmı, lövhələrə bənzəyirmi? Bal mumu kimidirmi? Ruhu bu formada görənlərin təməldə onu cismləşdirdikləri açıqdır. Mənə qarşı filosoflar arasında qəbul olunmuş bu aksiyomu irəli sürəcəklər: duyğulardan gəlməyən heç bir şey ruhda yoxdur. Amma ruhun özünü və duyğulanmaları bir-birindən ayırmaq lazımdır.
Nihil
est in intellectu, quod non prius fuerit in sensu, excipe: nisi ipse
intellectus. (Daha əvvəl duyğuların içərisində olmayan bir şey zəkanın də içərisində
yoxdur, bunun istisnası, əgər bu zəkanın özü deyilsə). Əslində isə ruh duyğuların
verə bilməyəcəyi varlığı, mahiyyəti, biri, eynini, səbəbi, hissi, əqli nəticə və bir çox digər anlayışı əhatə edir.
Bəlkə də, usta yazarımız
(Con Lokka işarə) mənim duyğumdan
tamamilə uzaqda olmayacaqdır. Çünki ilk kitabının hamısını müəyyən bir mənada nəzərdən
keçirilən, anadangəlmə işıqları rədd etmək üçün istifadə etdikdən sonra,
ikinci kitabının əvvəlində və sonrasında duyğunun içərisində heç bir kökü
olmayan fikirlərin düşünmədən qaynaqlandığını etiraf etmişdi. Əslində isə
düşünmə bizdə olan şeyə olan diqqətdən başqa bir şey deyil və duyğular daha əvvəl
özümüzlə daşıdığımız şeyləri bizə verə bilməzlər. Bu belə olduğuna görə
zehnimizdə çoxsaylı anadangəlmə şey olması fikrini inkar edə bilərikmi,
çünki demək olar ki, öz özümüzə anadangəlmə deyilikmi? Və içimizdə varlıq, bütövlük,
maddə, zaman, dəyişiklik, fəaliyyət, hiss, zövq və intellektual fikirlərimizin
min cür dəyişik obyekti vardır. Bu eyni obyektlər hər zaman zəkamıza birbaşa və
hər zaman hazır verildiyinə görə, (düşüncəli olmağımıza və ehtiyaclarımız səbəbi
ilə hər zaman fərqində olmasaq belə) bu fikirlərin onlara əsaslanan hər şeylə
birlikdə anadangəlmə olduğunu dediyimizdə nə üçün təəccüblənilir ki? Tamamilə
bütöv mərmər daşdan və ya boş lövhələrdən, yəni filosofların “tabula rasa”sından çox damarları olan mərmər
daşı bənzətməsindən yararlandım, çünki ruh bu boş lövhələrə bənzəyirsə, gerçəklər
içimizdə Heraklın şəklinin bir mərmərin içində olması kimi olacaqdır və mərmər
bu şəkili və ya başqa şəkili almaq məsələsində tamamilə laqeyd olacaqdır. Amma
Heraklın şəklini digərləri içərisindən seçib göstərən mərmərin damarları
varsa, mərmər bununlada daha müəyyən
olacaqdır və bu damarları tapmaq üçün və onların görünməsini əngəlləyən şeyi
çıxararaq təmizləmək üçün çalışma ehtiyacına rəğmən Herakl bir formada anad kimi olacaqdır. Beləliklə fikirlər və gerçəklər bizə, bu zahiriliklər hər
zaman duyğusuz fəaliyyətlərlə birlikdə olmalarına rəğmən, fəaliyyətlər kimi
deyil meyillər, uyğunluqlar, vərdişlər və ya təbii zahiriliklər kimi anadangəlmə olacaqdır.
Nouveaux Essais sur l ’E ntendement humain (İnsan zəkası
haqqında yeni esselər)
Dürüstlük haqqında
Hüquq müəyən bir əxlaqi
gücdür və vəzifə bir əxlaqi təzyiqdir. “Əxlaqlar”-dan başa düşdüyüm dürüst
insanlarda təbiət qüvvələrinə bərabər olan qanunlardır: çünki Romalı
hüquqşünasın çox gözəl şəkildə ifadə etdiyi kimi ənənələrə zidd olan şeyləri
etməyə gücümüzün çatacağını düşünməməliyik. Dürüst insan ağılın imkan verdiyi
ölçüdə bütün həmcinslərini sevən şəxsdir. Xeyirxahlıq universal ürəyitəmizlikdir
və ürəyitəmizlik eşq və ya duyğulanmaq (affekt) halıdır. Sevmək və ya
duyğulanmaq başqasının xoşbətliyinə sevinməkdir və ya eyni mənaya gələn
başqasının xoşbəxtliyini öz xoşbəxtliyinin içərisinə daxil etməkdir. Bu şəkildə
teologiyada çox önəmli bir problem öz həllini tapmış olur: hər ümiddən, hər
qayğıdan, mənfəət ilə əlaqədar olan hər şeydən qurtulmuş mənfəətsiz bir
sevginin necə var olacağını bilmək məsələsi. Həll - başqalarının xoşbəxtliyi bizi
sevindirdiyi vaxt, onların xoşbəxtliyinin bizim xoşbəxtliyimizin içərisinə
daxil olmasıdır: çünki bizi sevindirən şey özü üçün axtarılır.
Codex
Juris genlium diplomaticus, 1693, ön söz, s.6.
Cəza və azadlıq haqqında
Məqsəd olaraq heç bir şəkildə
pisliyin düzəldilməsi nümunəsi, bərpası mümkün olmayan bir ədalət növü vardır.
Bu ədalət yalnız pis bir fəaliyyətin günahını ödəmək üçün müəyyən bir təminat
istəyən ardıcıllığa əsaslanmaqdadır. Sosianlar[1],
Hobbs və başqaları mahiyyəti etibarilə intiqamçı olan və Tanrının özünə
saxladığı, digərlərini idarə etmək haqqına sahib şəxslərə çatdırılmasına imkan
vermədiyi və ehtirasla deyil ağılla davranmaları şərti ilə onların öz vasitələrilə
yerinə yetirdiyi bu cəzlandırıcı ədaləti heç bir şəkildə qəbul etmirlər. Sosianlar bu cəzalandırıcı ədalətin təməlinin olmadığına inanırlar: amma bu ədalət
yalnızca zədələnmiş olanı deyil, eyni zamanda onu gözəl musiqi olaraq görən
müdrikləri, yaxşı bir abidənin yaxşı yetişmiş beyinləri doyurması kimi doyuran
ardıcıllıq əlaqəsinə əsaslanmaqdadır. Cəzanın heç kimi düzəltməyə yaramadığı
zaman belə gözdağı verən və bu şəkildə bir cəzanın olacağını xəbər verən
qanunqoyucu müdrikin, fəaliyyəti tamamilə cəzasız qoymaması onun dirəşmə gücündən
irəli gəlməkdədir. Amma müdrik bir şeyin olması məsələsində söz vermədiyi
zaman, müdrik yalnızca ardıcıl olan şey haqqında söz verməsi səbəbi ilə onu bu
sözü tutmağa məcbur edən ardıcıllığın varlığı kifayətdir. Və əgər cəza nizamı təmin
etməkdə yararlı olmazsa, burada nizamsızlığın zərər verəcəyi şüurun müəyyən gözəştlərinin var olduğunu deyə bilərik.
Doğru qeyd etmək gərəkirsə, hərəkət etmək istəyirik:
heç bir formada istəmək istəmirik. Əks təqdirdə istəmək istəyini istəyirik deyə
biləcəyik və bu sonsuz qədər davam edəcəkdir. İstəməyə qərar verərək hər zaman
praktiki zəkanın (intellekt) yekun mühakiməsinə də uymuruq: amma istəyərək hər
zaman ağıldan olduğu kimi hisslərdən də gələn bütün meyillərin nəticəsinə
uyuruq: bu çox zaman intellektin qəti mühakiməsi olmadan da gerçəkləşir.
O halda başqa hər şeydə olduğu kimi hər şey
insanda əvvəlcədən müəyyən edilmiş və qətidir və insan ruhu ümumilikdə ehtimali
fəaliyyətlər və xüsusilikdə azad fəaliyyətlər heç bir formada mütləq bir gərəkliliklə
- ki, bu ehtimali olmaqla şübhəsiz ki, uyuşmazdır – heç bir şəkildə gərəkli
olmadıqları halda, bir növ mənəvi mexanikadır. Beləliklə, nə qədər konkret olursa
olsun, nə gələcəyi görmək, nə Tanrının təkzib olunmaz öncəgörmələri, nə səbəblərin
əvvəlcədən müəyyən edilməsi, nə də Tanrının buyruqlarının öncəgörmələri heç bir
şəkildə bu ehtimaliliyi və azadlığı yox edə bilməz. Tanrının buyruğu mümkün
olan bütün dünyaları müqayisə etdikdən sonra ən yaxşı dünyanı seçməklə və onu
bu dünyanın içərisində yer alan hər şeylə birlikdə tam güclü “Fiat”(eng. let there be - olsun, qoy olsun) sözü ilə
varlığa qəbul etməklə aldığı qərar olduğu üçün, bu buyruğun şeylərin
yaranmasındakı heç bir şeyi dəyişdirmədiyi və onları saf mümkün olma vəziyyətində
olduqları formaları ilə buraxdığı, yəni nə mahiyyətlərində, nə təbiətlərində, nə
də bu mümkün dünya fikrində daha əvvəl tamamilə təmsil edilmiş təsadüflərində
heç bir şeyi dəyişdirmədiyi görünməkdədir. Beləliklə, mümkün və azad olan həm
Tanrının buyruqları altında və həm də öncəgörmələr altında bu cür olmağı davam
etdirməkdədir.
Theodice (1710), cild D, s. 113-114, 123-124.
Tərcümə edən: Araz Əliyev
[1] İtalyan teolog Lilio
Sozzini(1525-1562) və və onun yaxını Socinin(1539-1604) tələbələri olub bir növ
rasional naturalistlər.
Yorumlar
Yorum Gönder