"Müasir Anqlo-Amerikan fəlsəfəsində şüur probleminin qoyuluşu" - Elmar Hussein

 Məlum olduğu kimi, şüur anlayışı adı altında bir çox məqamlar nəzərdə tutulur. Bu məqamlardan biri fenomenal şüur anlayışıdır. Anqlo-Amerikan fəlsəfəsində feno-menal şüur deyərkən hər hansı hissiyyatın və ya təcrübənin, məsələn, rəng təcrübəsinin və ya ağrı hissinin  əslində beyində necə bir duyğu yaratdığı nəzərdə tutulur. Digər mühüm anlayış isə refleksiv şüur, yəni fenomenal şüur səviyyəsində yaşanan
hissiyyatın və ya qazanılan təcrübənin analiz edilməsidir. Fenomenal və refleksiv şüur formalarını bir-birindən necə fərqləndiyini əyani olaraq təsəvvür etmək üçün beyninizdə ağrı hissini yaşayan iki körpənin obrazını canlandırın, amma bu körpələrdən yalnız birinin beynində həmin hissiyyat barəsində fikir formalaşmalıdır. Belə şəraitdə körpələrin hər ikisinin fenomenal şüura malik olduğunu deyə bilsək də onlardan yalnız biri həm də refleksiv şüura sahibdir. (8, 56)
Müasir Anqlo-Amerikan fəlsəfəsində şüur ilə əlaqədar əsas müzakirələr “şüurun mürəkkəb problemi” (“The Hard Problem of Consciousness”) adlandırdıqları məsələ ətrafında cəmləşir. Burada şüurun mürəkkəb problemi deyərkən şüur vəziyyətinin beynin nevroloji əsasları (beyində neyronların aktivliyi) üzərində empirik izahı nəzərdə tutulur. Məsələn, əgər neyronların konkret N vəziyyəti beyində nümunə kimi götürdüyümüz qırmızı hissiyyatının və ya təcrübəsinin nevroloji əsasını təşkil edirsə, onda N niyə həm də digər hissiyyatın və ya təcrübənin deyil, məhz qırmızı rəng hissiyyatının və ya təcrübəsinin nevroloji əsası kimi çıxış edir? Bu mənada Avstraliya Milli Universitetinin fəlsəfə professoru David Chalmers özünün “Şüurlu Düşüncə” əsərində şüurun “mürəkkəb” və “asan” problemlərini bir-birindən fərqləndirir. Onun fikrincə, nevrologiya, psixologiya, neyro-biologiya və bu qəbildən olan digər elmlər çərçivəsində beynin konkret hissələrinin və ya bu hissələrdəki neyron aktivliyinin və funksional fəaliyyətinin öyrənilməsi əslində şüurun asan problemləri sırasına aid etmək olar. (1, 5) Aydın məsələdir ki, adı yuxarıda qeyd olunan problemlərin tədqiq olunması da əslində asan deyil, elmi texnoloji tərəqqinin ən son nailiyyətlərindən və bu nailiyyətlərin insan beyninin empirik yolla tədqiqinə tətbiq olunmasından asılıdır. Erkən dövrün alimləri beyin üzərində tədqiqatı yalnız insan bioloji ölüm keçirdikdən sonra onun beyninin öyrənilməsi və ya beyin zədəsi olan insanların hərəkət və davranışlarında müşahidə olunan simptomların analiz edilməsi ilə məhdudlaşdırırdılar. Amma genetika sahəsindəki irəliləyişlər və tibbi müdaxilə olmadan beyin obrazının canlandırılmasına imkan verən texnologiyaların – PET (positron-emission tomoqrafiya) və fMRİ (funksional maqnetik resonans imic) – tətbiqi sayəsində insan beynini real zamanda müxtəlif şəraitlərdə, məsələn, problem həll edərkən, sözləri ifadə edərkən, keçmişi xatırlayarkən, emosiyalarını formalaşdırarkən, inanarkən, sevərkən, qorxarkən, təlaş keçirərkən, musiqi dinləyərkən, bir sözlə çox müxtəlif kontektlərdə müşahidə etmək və empirik cəhətdən tətqiq etmək mümkündür. (7, 4) Bütün texnoloji və elmi tərəqqi beyində neyronların aktivliyini və funksional fəaliyyətini öyrənən nevrologiya elmində və bu elmin müxtəlif sahələrində inqilabi dəyişikliklər yaratsa da beyinə daxil olan siqnallarda ehtiva olunan informasiyaların hansı səbəbdən bir hissəsinin şüur, digər hissəsinin isə altşüur sahəsində toplandığını izah etməkdə çətinlik çəkir. Amma şüurun mürəkkəb probleminin ilk dəfə öyrənilməsi daha əvvəllərə — keçən əsrin 70-80-ci illərə təsadüf edir. (5, 354-361)
Müasir Anqlo-Amerikan fəlsəfəsində şüurun mürəkkəb probleminin öyrənilməsinə yanaşmada 4 istiqamət mövcuddur:
1) Eliminativizm. Bu istiqamətin yanaşmasına əsasən yuxarıda qeyd etdiyimiz mənada şüur ümumiyyətlə, mövcud deyil. Bu səbəbdən şüurun mürəkkəb problemi də mövcud ola bilməz. (2; 10)
2) Fəlsəfi Reduksionizm və ya Deflyasionizm. Bu istiqamətin yanaşmasına əsasən şüur mövcuddur və onu bir anlayış kimi qeyri-fenomenal terminlər vasitəsilə izah etmək olar. Bu mənada şüurun biheyvioral, funksional, reprezentional və koqnitiv analizləri mümkündür. (3, 16)
3) Fenomenal Realizm və ya İnflasionizm. Bu istiqamətin də yanaşmasına görə şüur mövcuddur, amma onu bir anlayış kimi yalnız qeyri-fenomenal terminlər ilə izah etmək mümkün deyil. Məsələn, məntiqi biheyvioristlərin yanaşmasına görə biz ağrı anlayışını konkret davranış modelləri əsasında izah edə bilərik. Halbuki, inflyasionistlər bunun mümkünlüyünü istisna edirlər. Müasir inflyasionistlərin fikrincə, şüur mühüm əhəmiyyətə malikdir və təbiətşünaslıq elmləri inkişaf etdikcə, onun təbiətini empirik yolla tam izah edə biləcəyik. Bu mənada inflyasionistlər şüurun beynin nevroloji vəziyyəti və toplayıcı xarakteri əsasında elmi izahını qəbul edirlər. Amma bu şüurun mahiyyətinin tam izahı demək deyil, məsələn, istilik anlayışı elmi cəhətdən molekullar arasındakı kinenik enerji ilə izah edilir, amma məntiqi baxımdan “istilik” anlayışı ilə “kinetik enerji” anlayı bir-birindən fərqlənir. Bu səbəbdən inflasionizm şüurun mürəkkəb problemini qəbul edir və şüurun “asan” problemləri kimi onun da empirik izahına çalışır. (9, 21-27)
4) Dualistik Naturalizm. Bu istiqamətin yanaşmasına görə ənənəvi materializm yalnışdır, amma alternativ olaraq kartezian dualizmi deyil, pan-fizikalizmi qəbul etmək lazımdır. (1, 25)
Nyu York Universitetinin fəlsəfə professoru Ned Blokun fikrincə deflyasionist yanaşma fenomenal şüurun bəzi mühüm xüsusiyyətlərini diqqətdən kənarda qoyur. Fenomenal şüur beynin müəyyən funksional fəaliyyəti ilə əlaqədardır və ətraf aləmin insan beynində obrazını yaradır, amma mahiyyət etibarilə şüur onlardan daha geniş anlayışdır. Belə ki, bir insanın beynində qırmızı rəng obrazını yaradan eyni obyekt başqa bir insanın beynində yaşıl rəng obrazını yarada bilər. Ağrı zədə ilə sıx bağlı ola bilər, amma ağrını dəhşətli edən yalnız bu zədə deyil.
Defyasionist yanaşmaya görə isə şüurun mürəkkəb problemi illuziyadır. Eyni məntiqlə istənilən insan H2O birləşməsinin niyə benzinin deyil, məhz suyun kimyəvi əsası olduğunu soruşa bilər. Suyun onun kimyəvi tərkibli əsasından ibarət olduğu kimi istənilən Q şüur fenomeni də neyronların aktivliyini və funksional fəaliyyətini nəzərdə tutan əsasdan başqa bir şey deyildir. Amma Ned Blokun fikrincə, yuxarıdakı sualların cavablandırılmasında  və ümumiyyətlə, şüurun mürəkkəb probleminə yanaşmada çıxış nöqtəsi kimi Jaksonun məşhur “Meri” nümunəsini götürə bilərik. (4, 127-136) Bu nümunəyə əsasən uzaq gələcəkdə qara və ağ rənglərdən ibarət olan otaqda böyümüş və neyronlar üzrə alim olan Meri rənglər və onun beyində yaratdığı obraz barəsində hər bir şeyi elmi cəhətdən izah edə bilir. Amm ilk dəfə o, otaqdan kənara çıxarkən və hər hansı qırmızı rəngli obyekt ilə qarşılaşarkən əyani olaraq qırmızı rəngin nə demək olması barəsində yeni təcrübə qazanır. Jaksonun fikrincə, məhz axırıncı qəbildən olan təcrübəni elmi faktlar ilə izah etmək mümkün deyil və deməli, dualizm doğrudur.
Yuxarıdakı “Meri” nümunəsinə Anqlo-Amerikan fəlsəfəsində 90-cı illərdən etibarən müxtəli əks arqumentlər irəli sürülür. (6, 81-108; 11, 706-725). Bu arqumentləri ümumiləşdirsək, şüurun mürəkkəb problemi ətrafında hər hansı oyektin əlaməti ilə həmin əlamət barəsindəki anlayışı bir-birindən fərqləndirməli oluruq.
Məlum olduğu kimi, anlayış fikir prosesində ətraf mühitin hər hansı obyektinin beyində obrazının yaradılması prosesidir. Anlayışları həm də fikir prosesinin gedişatında şərh edilmiş simvollar da adlandırmaq olar. Anlayışın belə izahı geniş yayılmış digər fəlsəfi yanaşma – anlayışların obyektləri mənalandırma prosesinə daxil edilməsi ilə ziddiyyət təşkil edir. Bu mənada ixtiyari X və Y eyni anlayışlar sinfinin elementi olması üçün onlar eyni kateqoriyadan olan obyektlər sinfini ifadə etməli və eyni mənaya malik olmalıdır. Amma “su” və “H2O” eyni obyektin müxtəlif aspektlərini ifadə edir və müxtəlif mənaları ğn plana çəkir. Beləliklə, məntiqi baxımdan su anlayışı və H2O anlayışı bir-birindən fərqlidir. Bu kontekstdə bizim təcrübi anlayışımız (experiential concept) linqvistik anlayışdan (linguistic concept) fərqlənir. Təcrübi anlayış məsələn, qırmızı rəng barəsində hər hansı fenomenal vəziyyəti, fenomenal düşüncəni, mental obrazı və ya qırmızı rəngi tanımaq bacarığını ehtiva edir.
“Meri” nümunəsində Meri müxtəlif anlayışlar vasitəsilə artıq öyrənmiş olduğu anlayışın yeni əlaməti ilə tanış olur. O, otaqda olarkən müxtəlif elmi anlayışlar vasitəsilə qırmızı rəng barəsndə artıq subyektiv təcrübə qazanmışdır. Amma otağı tərk edəndən sonra o, eyni anlayış barəsində həm də fenomenal təcrübə qazanır. Nəticədə o, yeni fakt öyrənmir. Onun beynində köhnə fakta aid yeni anlayış formalaşır. Başqa sözlə, o, artıq nəzəri baxımdan qırmızı rəngi görməyin nə olduğunu bilirdi. Eyni zamanda o, artıq nəzəri baxımdan qırmızı rəngli hər hansı obyekt ilə qarşılaşarkən beyində hansı proseslərin baş verdiyini bilirdi. Onun öyrəndiyi yeni şey təcrübi olaraq beyində qırmızı rəngin fenomenal obrazının formalaşmasıdır.
Fərz edək ki, “Meri” nümunəsi şüur-vücud eyniliyinin (mind-body identity) mümkün olmaması üçün əsaslı arqumentdir. Belə ki, birinci şəxsin subyektiv əlamətləri üçüncü şəxsin beynində formalaşan obyektiv əlamətləri ilə eyni ola bilməz. Amma anlayışların və onların əlamətlərinin fərqləndirilməsi bizə subyektiv və obyektiv olanın fərqləndirilməsinin müxtəlif əlamətlər arasında deyil, müxtəlif anlayışlar arasındakı fərq ilə izah etməyə imkan verir. Subyektiv anlayışın və obyektiv anlayışın hər hansı eyni əlaməti ehtiva edə bilməməsi üçün heç bir səbəb yoxdur. Beləliklə, biz əlamətlər arasındakı dualzimi anlayışlar arasındakı dualizmi ilə əvəz edə bilirik. 
Anlayışların və onların əlamətlərinin fərqləndirilməsi şüurun mürəkkəb probleminin izahı istiqamətində fərqli bir istiqamət təklif edir. Şüurun izahında olan boşluq dualizmdən daha çox qeyri-adekvat anlayışlardan istifadə nəticəsində meydana çıxır. Biz istiliyin nə üçün molekullar arasındakı kinetik enerji nəticəsində meydana gəldiyini anlamayan Sokrataqədərki dövrün insanlarına bənzəyirik, çünki o dövrün insanlarının beynində onu izah etmək üçün zəruri olan anlayışlar hələ formalaşmamışdır. (Məlum olduğu kimi, 17-ci əsrə kimi istilik temperaturdan aydın şəkildə fərqləndirilmirdi.) Hər iki prosesi səbəb-nəticə kontekstində izah etmək üçün həm istilik, həm də kinetik enerji anlayışları aydın şəkildə insan beynində formalaşmalıdır. Bu mənada şüurun mürəkkəb probleminin izahı zamanı əsas sual yaradan məqam şüurun indiki izahı zamanı fiziki anlayışların necə fenomenal əlamət daşıya bilməsidir.
Müasir Anqlo-Amerikan fəlsəfəsi şüur probleminə yanaşmada onun üç anlayışı  fərqləndirirlər. İlk iki anlayış artıq nəzərdən keçirdiyimiz fenomenal şüur və refleksiv şüurdur. Axırıncı anlayış isə insan beynində altşüurda qorunan informasiyalara “qlobal giriş” (global accessibility) adlanır və mahiyyət etibarilə altşüurda gizli qalan informasiyanın şüur sferasına necə daxil olması üzərində olan məsələləri əhatə edir. Amma istənilən halda şüurun mürəkkəb problemi yalnız fenomenal şüur anlayışı ilə bağlıdır, lakin bununla yanaşı insan beynində gizli qalan informasiyalara qlobal girişin necə reallaşmasını da əhatə edir. Təəssüf edici fakt isə müxtəlif elmlər – psixologiya, nevrologiya və s. çərçivəsində şüur ilə əlaqədar olan empirik tədqiqatların əsasən refleksiv şüur üzərində cəmləşməsi, digər iki anlayışın isə empirik cəhətdən tədqiqatının istənilən dərəcədə uğur qazanmamasıdır.

Müəllif: Elmar Hussein
Bakı Dövlət Universiteti, fəlsəfə müəllimi



Ədəbiyyat
1. Chalmers, D. “The Conscious Mind”, Oxford University Press, 1996
2. Dennett, Daniel. “On the absence of Phenomenology” // Body: Mind and Method. Essays in Honor of Virgil Aldrich. Reidel. 1979
3. Dennett, Daniel. “Consciousness Explained”, Boston: Little Brown. 1991
4. Jackson, Frank. “Epiphenomenal Qualia” // Philosophical Studies 32, 1982
5. Levine, J. “Materialism and qualia: the explanatory gap” // Pacific Philosophical Quarterly 64: 1983
6. Loar, Brian. “Phenomenal States” // Philosophical Perspectives 4, Action Theory and Philosophy  of Mind, 1990
7. Louann Brizendine. “The Female Brain”, New York: Broadway Books, 2006
8. Ned Block. “Consciousness, Philosophical Issues about” // The Encyclopedia of Cognitive Science, New York University Press, 2000
9. Ned Block and Stalnaker Robert. “Conceptual Analysis and the Explanatory Gap” // The Philosophical Review, January 1999
10. Rey, Georges. “Contemporary Philosophy of Mind”, Blackwell: Oxford. 1997
11. Tye, Michael. “Phenomenal Consciousness: The Explanatory Gap as a Cognitive Illusion”, Mind 108, 1999


Yorumlar