Peter Sloterdijk: “insan və
maşın bir gün tək vücudda birləşəcək”
Təhsil
müəssisələrində öyrədilən biliklərin paylaşılmağa və izah etməyə dəyər olub
olmadığından heç vaxt əmin ola bilmərik. Və “cloud” sisteminin istifadəçiləri də
cloud içərisindəki məlumatların uydurma olub olmadığından əmin ola bilməz. Bu vəziyyət
əslində modern və post-modern şərtlərinin nəticəsidir.
Sturukturlaşmış və
sturuktural olmayan bilik arasındakı fərq sürətli olaraq dəyişilir.
Siz illərdir insan
növünün “texnoloji protezlər” ilə həddindən artıq uyğun hala gəlməsinin nəticəsində,
artıq yeni forma növünün, “antropo-texnologiyanın” var olduğunu qeyd edirsiniz.
Bu yeni varlıqda insan və maşın bir birinə bilik ilə bağlanmış və tək bir bütöv
hala gəlir. Sizin işlətdiyiniz “antropo-texnologiya” anlayışının, Ray
Kurzveilin “singulyarlıq” anlayışındakı
“gələcəyə yönəlik” və süni zəka ilə əlaqəli hissələri ilə bənzər olan və bu
hissələrdən ayrılan yollar nələrdir? Kurzveil keçmişə sadəcə epistemiolojik bir
fasilə verilmədiyini, eyni zamanda şüurdan kənarda, varlığın və biologiyanın da
digər tərəfinə keçən yeni bir təkamül sahəsinə keçdiyimizi qeyd edir.
“Antropo-texnologiya”
anlayışı Homo Sapiens növünün mövcud psixo-fiziki və sosial strukturunu önəmli
dərəcədə avtogenetik təsirlərə bağlı olduğu hipotezinə əsaslanır. Bu baxımdan
“avtogenetik” termini “aktor üzərindəki fəaliyyətlərin inkası ilə ortaya
çıxan” mənasını verir. İnsan, xüsusilə “yüksək
inkişaf etmiş mədəniyətlərə adi olan” insan; özünü “özünün ev heyvanı” vəziyyətinə
gətirən bir heyvandır. Təkamül, təbii bir ətraf mühitə uyğunlaşmaq mənasını verərkən;
“əhilləşmə” süni olana adaptasiya olmaq mənasına da gəlir. Əxlaq və mədəni nəzəri
terminlərlə, “Mədəniyyətlər” adlandırdığımız şeylər bioloji antropologiyanın
(insan və heyvan ayrılığını aparan) perspektivindən baxıldığında uzun bir avto-əhilləşdirmə
ardıcıllığının nəticəsidir.
On
minlərlə il əvvəl, Yunan müdrikliyi “özünü dərk et” devizini doğrularla
qarşılaşmaqdan daha üstün bir dəyər olaraq görməmişdən qabaq, nənələr, qəbilə rəisləri
və cadügərlər öz növlərinin həyatlarına fərqli bir deviz gətirmişdilər: “özünü əhilləşdir”.
Bu deviz daha sonra “təhsil” olaraq inkişaf etmişdi. Yunancada “paideya”, latıncada “humanitas”, sanskritcədə “vinaya”,
çincə “venhua” və almanca “bildung”. “Antropo-texnologiya” termini insanların “insanları
əhilləşdirməyə” çox əvvəlki dönəmlərdə başladığına və bunu müəyyən bir gələcəyi
qorumaq üçün etdiyinə işarə etməkdədir. “Antropo-texnologiya” öncəliklə insanın
“heyvanın saf təbiətindən” şüursuz şəkildə ayrıldığını qeyd edir. Beləliklə də,
onun sadəcə “simvolik növlərin” bir
üzvü, “vərdişlər qazana bilən bir heyvan” və ya sadəcə “mifik hekayələrdəki bir
heyvan” deyil, eyni zamanda “texniki bir varlıq” halına gəlmiş olduğunu da qeyd
edir. İkinci olaraq da bu termin ağılın, təhsilin formaları vasitəsilə, bəlkə də
genetik instinktlərlə və kimyəvi modifikasiyalar vasitəsilə şüurlu bir “özü
özünü formalaşdırma” ehtimalı olduğuna işarə edir.
“Antropo-texnologiya”
anlayışı insanlığın minlərlə mədəni özəlləşməsini və özü özünü yaratmasını izah edir. Bu termin tərcrübi, plüralist və bərabərçidir.
Çünki insanlığın yaddaş ehtiyyatına mirasçı olan bütün fərdlərin özünü aşmaqda
azad olduğunu ifadə edir.
Bunun əksinə Ray Kurzveilin “singulyarlıq” düşüncəsi
futurist, tək tip və elitist ünsürlər ehtiva edir. Məntiqi və ritorik planı
baxımından “əvəzsizlik” bütün insanları inteqrasiya etmək mənasına gəlsə də,
yalnız kiçik və istisnai bir “insandan kənar fərd qrupu”nu əhatə edəcəyi
açıqdır. “Əvəzsizlik” düşüncəsinin məntiqi və ritorik planına əsasən insanlığın
hamısı ilə bütünləşməsi gərəklidir, ancaq bu anlayış sadəcə istisnai xüsusiyyətlər
daşıyan çox kiçik bir qrupu əhatə edə bilir.
Soyuq müharibə
“buludların müharibəsi” olaraq geri qayıdır.
Kurzveil,
zehnimizi “bulud” ilə genişləndirməyin və “buludu” zehnimiz ilə genişləndirməyin
daha fərqli çeşidlilik və daha az tək yönlülük yaradacağını müdafiə edir. Çünki
ona görə, xəyal gücümüzü genişləndirmək və şəxsiyətimizi inkişaf etdirmək üçün
demək olar ki, sonsuz biliyə çata biləcəyik. Bu düşüncə tərzi ilə razısınızmı?
“Bulud”
haqqında danışarkən Kurzveil özünü ənənəvi fəlsəfə tərəfindən əvvəlcədən
formalaşdırılmış bir sahəyə yerləşir. Hegel, “obyektiv ruh” anlayışı ilə
“bulud”-un ilk rəsmi ifadəsini bu formada vermişdir: Bunlar “qurumlara” çevirilən
və konkretləşən ruhun ifadələrindən təşkil olunur. Qurumlar isə gələcək nəsillərə
göndərilən mədəni dövr programlarıdır.
“Ruh”
və “qurum” anlayışlarını “bulud” anlayışına qədər inkişaf etdirmək çox çətin
olmamalıdır. Sürüşkən qurumlar olan “buludlar”, ötürməyə dəyər və ötürəbilən keçmiş
təcrübələri, bilikləri daha sonra tələb edənlər üçün əlaçatan edir. Bir “bulud”
ilə “təhsil müəssisəsi” arasındakı fərq avto-didaktik (və ya avtomatik əhilləşdirmə)
faktorlar artdığında bəlli olmaqdadır. Buna qarşılıq olaraq təhsil müəssiələri
rəsmi qurumların prototipləri olaraq, təməldə hetero-didaktik (avtoritar) və
formal olaraq mühafizəkardır (hetero-əhilləşdirmə).
Həm
buludların, həm də məktəblərin ortaq nöqtəsi odur ki, hər ikisi “uydurma və mənasızlıq”
ilə mübarizə aparır. Təhsil müəssisələrində öyrədilən biliklərin paylaşılmağa və
izah etməyə dəyər olub olmadığından heç vaxt əmin ola bilmərik. Və “cloud”
sisteminin istifadəçiləri də cloud içərisindəki məlumatların uydurma olub
olmadığından əmin ola bilməz. Bu vəziyyət əslində modern və post-modern şərtlərin
nəticəsidir. Sturukturlaşmış və sturuktural olmayan bilik arasındakı fərq sürətli
olaraq dəyişilir.
Bu baxımdan “bulud” metaforasını gerçək mənası
ilə nəzərdən keçirməliyik: “Buludlar açıq göy üzünü qapadır”. İnsana aid olan hər
sahənin “dünyəvi bilik” ilə əhatələnməsi, “obyektiv ruhun” fərqli yollarla
davam etdirilməsidir və bu gün bunlar dijital vasitələrlə gerçəkləşdirilir.
XIX
əsrdə “obyektiv ruhun” bir ideologiyaya və təbliğat vasitəsinə çevrilə biləcəyi
çoxdan ortaya çıxmışdı. XX əsrin ilk hissəsi tamamilə “dijital olmayan ideoloji
buludlar” arasında mübarizə ilə keçdi. XX əsrin ikinci hissəsi ilə “ideoloji
buludların mübarizəsi”nə qarşı atəşkəs forması olaraq Soyuq müharibə ilə keçdi.
XXI əsrə aid olan “hiper bulud”un XX əsrin
özünəməxsus örnəklərindən birini təşkil edən “strukturlaşdırılmış yalanlar”a
son verib verməyəcəyini əvvəlcədən deyə bilmərik. Bu gün biliyin nə olması
haqqında biliyin “açıq göy üzü”mü yoxsa, o nu örtən “bulud”mu olması düşüncəsinə
də sahib deyilik. Fərdi olaraq “bulud” ifadəsini istifadə edən hər kəs aldadılma
riski aldındadır. Bu anda belə bir neçə əks və fərqli “bulud sistemi” var. Və
bir vaxtlar Soyuq müharibə dediyimiz şey, “buludların müharibəsi” olaraq geri
qayıdır. XXI əsrin əvvələrindəki pis sürprizlərdən ən pisi, “təbliğat” adlı zombinin
dijital bir formaya bürünmüş şəkildə dirilərək geri dönməsidir. Yalan və
yanılmanın bəslədiyi yeni imperatorluqlara qarşı çıxmaq üçün yeni bir maariflənmənin
olması şərtdir.
Bəlkə də bir “süni
intellekt” demək yerinə “ağıllı əsər” demək və gələcəkdəki insanları da “süni
insanlar” olaraq ifadə etmək daha doğru olacaqdır. Başqa bir ifadə ilə “otantik
mənlik” və “bu dünyada olmaq” sahib olduğumuz digər vasitələrdən ayrı deyildir.
Bunun tam əksi “mövcud dünya”dırmı?
“Süni
intellekt” əsərlərdə istehsalçıların niyyətlərinin məhsullardan müstəqil olaraq
xatırlandığı uzun zamandır bilinən bir fenomen üçün istifadə edilən qarışıq bir
termindir. Hegelin “obyektiv ruh” anlayışı da tam olaraq bunu ifadə edir.
Burada maddi olan vasitələrə, sturukturlara və qurumlara adi edilən zəkadır ki,
bu zəka digər şüurlar (subyektiv ruh, istifadəçilər, tələbələr) tərfindən
anlaşılsın, qavranılsın və istifadə olunsun deyə vardır. Sesil Rodezin “Böyümək
hər şeydir” yanaşması indi sadəcə olaraq önəmli keyfiyyətləri olan siyasi çevrələr
üçün keçərlidir. Bunun əksinə bu andakı pul və bilik bütün dünyada öz keçərliliyini
qoruyur. “Süni intellekt” və “ağıllı sünilik” mühitləri mövcudluğun hər tərəfinə
get gedə sızmaqda olan “genişləmə meylli qanun” formalaşdırmışdır. Bu mənada
texniki dünyada var olmaq sürətlə artmaqda olan sünilik ilə xarakterizə
edilmişdir. Modern və post-modern insanlar Haydeggerin dilə gətirdiyi kimi sadəcə
“Varlıq evi”ndə yaşamır, modern və post-modern insan daha çox “texnosfer” adlı
məkanda yaşayır.
Globalizasiya
çağında kimlik
Modernləşməni
yaradan qırılmadan bəri insan
sivilizasiyanın “humanizm və milli dövlət” çağından “ekologiya və qloballaşma”
çağına: kimliyin torpaq xarakterinə bağlı olduğu “əkinçi yurdsevərlik” çağından
“qlobal mənlik” çağına keçdiyini müdafiə edirsiniz. əgər qeyri-müəyyəndirsə, “qlobal
mənliyin kimlik mərkəzi” nədir? göylərdə yoxda, “bulud”dadırmı?
Bir çox düşüncə adamı XX əsri qlobal bir səfərbərlik
çağı olaraq izah edirdi. Əslində bu dönəmdə, ya da daha doğrusu XVIII əsrin Sənaye
inqilabı ilə başlayan dönəmində “sedanter (oturaq) əkincilik çağı”na xas olan
insan və torpaq arasındakı nəhəng qarşılıqlı əlaqənin ortadan qalxdığı müşahidə
edildi. Beləliklə, post-sedanter həyat formaları macərası və bununla da “mayeləşmiş
kimliklər”. Bunlar əsasən köçəri romantizmi libasında görünürlər. Bu, inanların
daha dərin bir gerçəklikdən bəsləndiyi düşüncəsi ilə birlikdə “modernlərin
sabit keçid vəziyyəti” anlayışını
formalaşdırmışdı. Bu diaspora zamanının Musəviliyi tərəfindən sübut edildi,
amma onların da hər zaman və hər yerdə özlərini mövcudluq baxımından lövbər
salacaqları bir evə ehtiyacları var idi. “Evsizlik” vətənsizlikdən daha pis bir
taledir. Məskunlaşmaq dediyimiz şey şəxsin vərdişləri vasitəsilə rahatlıq əldə
etdiyi yerdir.
Haydeggerdən ilhamlanaraq verilən insanın məskənli
bir varlıq olduğu şərhi Amerikan memarlıq şirkəti Morphosis tərəfindən on illər
əvvəl post-sedentary cəmiyyətlərin yaşayış tərzini ifadə etmək üçün
formalaşdırılmış “bağlı izolyasiya” anlayışına təkamül etmişdir. Bu ifadə
izolyasiya və bağlantı arasında bir müvazinət yaratmanın modern çətinliyinə
işarə edir.
Cəmiyyətdəki
belə bir boşluğa aid olmaq arzusunun dialektikası bir əks reaksiya yaratmırmı? Bu
gün bütün çevrəmizdəki dini coşqu və milliyyətçiliyə baxdığımızda bunun şahidi
oluruq. Bu bir kimlik təhlükəsizliyi və xalqın “bətnində” ya da sizin kimlik və
mənası öz içərisinə alan “şar”larınızda (Sloterdjik-in məşhur anlayışı)
tanınmaq axtarışıdırmı?
Eyni
şey “müstəqillik” və “aidlik” ifadləri arasında əvvəldən etibarən var olan gərginlik
üçün də keçərlidir. Sözdə “yeni qəbiləçilik” modernizmin novator fərdiyyətçiliyinə
demək olar ki, zəruri olan reaksiyadır. Bu “yeni qəbiləçilik” təbii bağların qopduğu
nöqtələrdə, sintetik sosial bağlar qurmağa çalışır. Sadəcə gələcəkdəki tarixi təcrübələr
bu tip bağların “geridəqalmış fəaliyyətlər” olub olmadığını göstərə bilər.
Geridəqalmış siyasi partizanlığın ən pis forması bu gün bəzi vəziyyətlərdən
dolayı “faşizmin geri dönüşü” olaraq adlandırılan yeni terror qruplarında özünü
göstərir. Faşizm eynilə Avropada I Dünya müharibəsinin kölgəsində təxris (hərbidən
azad etmə) müddətinin rəddi olaraq ortaya çıxdığı kimi bütün cəmiyyəti bir hərbi birləşməyə çevirməyi
məqsədləməkdə idi.
Müəllif: Bahmanyar Club
Mənbə:
Nathan Gardels ilə müsahibə: https://www.huffpost.com/entry/peter-sloterdijk-man-machine-interview_n_55e37927e4b0aec9f3539a06
Yorumlar
Yorum Gönder