Məsih anlayışının Əhdi-Ətiqdən sonrakı
inkişafını nəzərdən keçirərkən ümidin təhlükəli bir şəkildə partlama
yaşadığının şahidi olduq, bu cür situasiyalar ümumiyyətlə saxta bir məsihə kor-koranə
inanılmasına gətirib çıxarmışdır. Bilik və hikmət sahibi insanlar arasındakı ən
böyük humanistlərdən biri olan R. Akiba belə özünü saxta bir ümidin cazibəsinə
qapılmaqdan qurtara bilməmişdir. Sabbatay Zevinin xəyanətindən sonra belə bir çox insan onun bir saxtakar olduğunu qəbul edə bilməmişdir.
qapılmaqdan qurtara bilməmişdir. Sabbatay Zevinin xəyanətindən sonra belə bir çox insan onun bir saxtakar olduğunu qəbul edə bilməmişdir.
Yəhudilər yüzillər boyunca bir çox iqtisadi
və sosial çətinliklə qarşılamışlar, bir məsihin gəlməsi üçün niyə bu qədər səbirsizləndiklərini
və bunu böyük bir maraqla arzuladıqlarını anlamaq çətin bir şey deyildir. Ancaq
bu mövzuda uğradıqları xəyal qırırlıqları da bir şəxsin ümid və arzularının
ardınca qaçmağın riski haqqında onları bilikləndirmişdir. Xaxam ədəbiyyatında
“məsihin gəlməyə məcbur edilməsi” mövzusunda bir çox xəbərdarlıq yer alır və bu
xəbərdarlıqlar təkrarlanır. Məsihin aparılan müxtəlif hesablamalara görə müəyyən
bir tarixdə gələcəyinin təxmin edilməsinə qarşı bir çox xəbərdarlıq vardır və
bu xəbərdarlıqlar təkrarlanır. R. Jose bu mövzuda bunları deyir: “Bir məsihin gələcəyinə
hökm edən insanın başına axirətdə ən şiddətli cəzadan başqa bir aqibətin gəlmə
ehtimalı yoxdur”. “R. Samuel ben Nahman Jonathan üçün, ‘Məsihin gəliş gününü
hesablayanların sümüklərinə lənət olsun’ deyir. Zira onlar, zamanı gəlib də məsih
hələ gəlməmişsə, onun heç bir zaman gəlməyəcəyini irəli sürərlər. Ancaq bu vəziyyətdə
belə yazılmış olduğu kimi ‘gecikmiş olsa belə onu gözləməyə davam edin’”
Bu deyim Talmudçu davranışı son dərəcə açıq
şəkildə ifadə edir: “Məsih heç bir zaman məcbur edilməməli, ancaq hər zaman gələ
biləcəyi ümid edilməlidir. Göstərilməli olan münasibət hədsiz dərəcədə səbirsizlik
ya da passiv bir gözləmə deyil, dinamik bir ümiddir".
Əslində bu ümid bir paradoks ehtiva edir.
Qurtuluşun dərhal, indi gerçəkləşəcəyini görən bir davranış olduğu kimi, onun bəlkə
də bir insanın ömrü boyunca hətta bir neçə nəsil sonra belə gerçəkləşməyə biləcəyi
gerçəyini də qəbul edir. Bütün paradokslar kimi, ümidin bu paradoksunu qəbul
etmək də asan bir şey deyildir. Təbii olan meyl paradoksun bir-birilə ziddiyyət
təşkil edən tərəflərini təhlil etməkdir. Ümidin burada və elə indicə gerçəkləşəcəyi
gözləntisi olmadan gözləyiş passiv bir hala çevrilər, arzu edilən məqsəd irəli
bir tarixə qədər təxirə salınaraq bütün gücünü itirir. Ümidin bu şəkildə passiv
bir gözləntiyə çevrilməsi halı çox sayda dini və siyasi hərəkətdə qarşımıza
çıxır. Etiqadı qüvvətli olan bir xristian üçün İsanın ikinci gəlişi hələ də
ümid edilir. Ancaq xristianların çoxunun təcrübəsinə görə bu çox irəli bir
tarixdə gerçəkləşəcək olan bir gözlənti halına çevrilmişdir. Babildə, ya da
yirminci yüzilin əvvəllərində Almaniyada nisbi bir rahatlıq və rifah içində
yaşayan Yəhudilər arasında da məsihin gəlişi ilə bağlı olaraq bənzər bir hal
ortaya çıxmışdır. Ümid aktuallığını itirdiyi zaman yadlaşmağa başlayar. Gələcək
tapındığım və boyun əydiyim bir tanrıça halına çevrilər. İnancım bir bütə, gələcək
olan nəsillərə dönüşər. Ümidin özgələşməsi və gələcəyin büdləşdirilməsi hadisəsi
Diderot və Robespierre’in düşüncələrində son dərəcə açıq şəkildə ifadə edilir.
Bunun təsadüfi bir nümunəsi Robespierre’in Avstriya müharibəsi ilə bağlı olaraq
Yakobin Klubunda etdiyi çıxışdır, çıxışını bu dua ilə bitirir:
İnsanlığın şirin və həssas ümidi olan
sevgili gənclik, siz bizə yad deyilsiniz; tiranlığın bütün zərbələrinə sizin üçün qəhrəmancasına sinə gəririk,
acılarla dolu mübarizələrimizi sizin xoşbəxtliyiniz üçün aparırıq, ətrafımızı
sarmış olan bütün əngəllərə rəğmən sizi təsəlli etmə ehtiyacını hiss edirik,
mücadələmizi sizlər və insanoğlunun hələ doğulmamış olan nəsillərin taleyi üçün
davam etdiririk!... Bizim yaddaşlarımızı qəsb etmiş olan saxtakar və aristokrat
qəhrəmanların yerini sizin yaddaşlarınızda müstəqillik üçün mübarizə aparıb şəhid
olmuş gerçək qəhramanlar alsın; ... İlk cavabınız xainləri alçaltmaq və
tiranlardan nifrət etmək, düsturunuz; bədbəxt olanları qorumaq, onları sevmək və
dəstəkləmək, təzyiq göstərənlərə qarşı davamlı şəkildə döyüşmək olsun! Ey gənclik,
bərabərlik, ədalət və xoşbəxtliyə yol vermək üçün tələs.
Robespierre’in gələcək nəsillərə bir növ
tapınmağından, Stalinin sadəcə kiçik bir addımını məşhurlaşdırdığı Marksın təhrif
olunmuş düşüncəsinə. Stalin üçün “tarixin qanunları” nədirsə Robespierre və
Diderot üçün də “gələcək nəsillər” o anlama gəlirdi. Stalinin “Marksizmi”
tarixin qanunları nəzəriyyəsini inkişaf etdirmişdir, bu qanunlar hər hansı bir
hərəkətin doğru olub olmadığını və əxlaqi cəhətdən uyğun olub olmadığını müəyyənləşdirir.
Tarixin qanunlarına siyasi olaraq uyğun olan bütün tədbirlər əxlaqi olaraq da təsdiqlənir,
tarixin qanunlarına uyğun olmayan tədbirlərsə “mürtəce” və pisdir. On
doqquzuncu yüzilin ortalarında Marks və Engels, 1917-1923-cü illər arasında
Lenin, “Cənnət krallığının” böyük dünya inqilabının yaxınlaşdığına inanırdı.
Böyük xəyal qırıqlığı nəticəsində həm dini,
həm də siyasi mövzularda ortaya çıxan şeylər bir-birinə bənzəyir. Gözlənilən
qurtuluş gerçəkləşmədikdə daha sonra gerçəkləşməsi ümidi açıq olaraq rədd edilməməklə
birlikdə, qurtuluşun keçici mənada reallaşmış olduğu hesab edilir. Bu
anlaşılmazlıqla birlikdə özü qurtuluşun daşıyıcısı olan bir təşkilat inşa edilməyə
başlanmışdır. Xristianlığın inkişafında kilsə qurtuluşun vasitəsi halına gəlir,
İsanın ikinci gəlişi bütövlükdə insanoğlunu təsirləndirməklə yanaşı kilsəyə
bağlanan insanlar bu bağlılıq sayəsində fərdi şəkildə qurtuluşa nail olmuşlar.
Leninin gözləntisi gerçəkləşmədikdə Stalinin
başçılığı altındakı Kommunist Partiya böyük təkamülü irəlicədən
gördüyünü, partiya üzvü olmağın gerçəkləşməyən ümidin yerini aldığını iddia
etmişdir. Ən sonunda da partiya belə bir şey reallaşmış olmasa da sosializmin
gerçəkləşmiş olduğunu iddia etmək məcburiyyətində qalmışdır.
“Ümid paradoksunun” mövqeyi bir “inanc”
paradoksudur. Bu inanc hələ reallaşmamış olsa da, gerçəkləşəcəyi ilə bağlı hər
hansı bir dəlil tapılmasa da, məqsədin daxili təcrübəsinə söykənmək mənasına gəlir.
Belə bir inancın sadəcə “gözləyən və görən” bir izləyicidə tapılması heç bir
zaman mümkün deyildir. Bu inanc yalnız bütün enerjisini məqsədə doğru istiqamətləndirmiş
olan və inancı idealın canlanması gerçəyindən asılı olmayan insanlar üçün
mümkündür. Bu səbəbdən inanc sahibi insanlar üçün məğlubiyyət inanclarının
etibarsız olduğunun sübutu deyil, zəfər də məğlubiyyətin maskası olaraq istifadə
oluna biləcəyi üçün hər zaman şübhə ilə yanaşılması lazım olan bir şeydir. Bu
ümid paradoksu anlayışı Mişnada kiçik bir açıqlamada belə ifadə edilir: “Vəzifəni
sonlandırmaq sənə bağlı deyil, ancaq ondan yayınmaq kimi bir haqqın da vardır”.
Tərcümə edən: Könül Bəndiyeva
Mənbə: Erix Fromm, "Tanrılar kimi olacaqsınız"
Yorumlar
Yorum Gönder