İnsan
dünyaya gəlir, bir ömür sürür və dünyadan köçür. Bu istər istəməz həmin məşhur suallara aparır
ki, bu sualların siyahısını davam etdirmək də olar: Haradan gəlmişik? Biz
kimik? Hara gedirik? (Pol Qoqenin “D’où venons nous? Que sommes nous?
Où allons nous?” rəsmi həyatını mənası sualına rəssamın cavabı sayılır). Sonda geri gəldiyimiz yerə və ya başqa bir yerə qayıdacağıq? və s.Həyatdan əvvəl və ölümdən sonrakı həyat barədə bizə çox az şey məlumdur. Məlum olanları belə ciddi şübhə altına almaq olar. Fikir versək bu mövzuda danışarkən, 3 mərhələyə toxunuruq: 1) bu həyatdan əvvəl 2) bu həyat 3) bu həyatdan sonra. Məhz yaşadığımız həyat bizim üçün dayaq nöqtəsi, koordinat sıfırıdır. Bizim koordinatımızın sıfırı belə harada olduğu bu gündə mübahisə obyektidir. Həyat nə vaxtdan başlayır? Doğulandan? Ya hüceyrə mayalanandan? Bəs nə zaman sona çatır? Bizim beynimiz, qəlbimiz və ağ ciyərimiz funksiyalarını dayandırdıqda? Bəs hətta bu halda belə bəzi hüceyrələr bir müddət fəaliyyət görsədir axı. Bir şeyi deyə bilərik ki, həyat sıfırla bir arasında olan xətt kəsiyidir. Sıfır və mənfi sonsuzluq arasında olan bizim həyatdan əvvəlki həyat barədə biliklərimiz, bir və müsbət çoxluq arasında məsafə isə həyatdan sonrakı həyat barədə biliklərimizdir. (biz hətda koordinat xəttimizdə neçə ədəd olduğunu bilmirik. Bəlkə də bu heç koordinat xətti deyil, sadəcə sıfır – bir (AB) parçasıdır.) Ona görə də bu yazıda biz indiki yolumuz – yaşadığımız həyat və onun mənası barədə yazmağa çalışacağıq.
Où allons nous?” rəsmi həyatını mənası sualına rəssamın cavabı sayılır). Sonda geri gəldiyimiz yerə və ya başqa bir yerə qayıdacağıq? və s.Həyatdan əvvəl və ölümdən sonrakı həyat barədə bizə çox az şey məlumdur. Məlum olanları belə ciddi şübhə altına almaq olar. Fikir versək bu mövzuda danışarkən, 3 mərhələyə toxunuruq: 1) bu həyatdan əvvəl 2) bu həyat 3) bu həyatdan sonra. Məhz yaşadığımız həyat bizim üçün dayaq nöqtəsi, koordinat sıfırıdır. Bizim koordinatımızın sıfırı belə harada olduğu bu gündə mübahisə obyektidir. Həyat nə vaxtdan başlayır? Doğulandan? Ya hüceyrə mayalanandan? Bəs nə zaman sona çatır? Bizim beynimiz, qəlbimiz və ağ ciyərimiz funksiyalarını dayandırdıqda? Bəs hətta bu halda belə bəzi hüceyrələr bir müddət fəaliyyət görsədir axı. Bir şeyi deyə bilərik ki, həyat sıfırla bir arasında olan xətt kəsiyidir. Sıfır və mənfi sonsuzluq arasında olan bizim həyatdan əvvəlki həyat barədə biliklərimiz, bir və müsbət çoxluq arasında məsafə isə həyatdan sonrakı həyat barədə biliklərimizdir. (biz hətda koordinat xəttimizdə neçə ədəd olduğunu bilmirik. Bəlkə də bu heç koordinat xətti deyil, sadəcə sıfır – bir (AB) parçasıdır.) Ona görə də bu yazıda biz indiki yolumuz – yaşadığımız həyat və onun mənası barədə yazmağa çalışacağıq.
Ümumiyyətlə
həyat nədir? Bu hər bir kəsin öz fərdi cavabı olan suallar qismindəndir. Necə
ki hər kəsin Tanrı sualına öz cavabı var, hər kəsin qəlbində öz Tanrısı var, həyat
da elə hər kəsdə fərdidir. Hər kəsin öz həyat yolu varvə çox vaxt insan özü
seçir bu yolu gedib kölgəsalanlardan olsun və ya kölgədən qorxanlardan
(Dantenin “İlahi komediyasının” “Əraf” hissəsində Dante canlı olduğu üçün günəş
şüaları onun bədəninə dəyəndə, Dantenin kölgəsi yaranırdı. Digər ruhlarsa şəffaf
olduqlarından kölgələri yaranmırdı. Və ruhlar Dantenin kölgəsini görüb ölülər
dünyasında canlı adamın olduğundan qorxmuşdular. Bu cümlə ilə biz demək istəyirdik
ki, insan bu dünyada da günahlarla, qorxaraq yaşaya bilər və ya elə yaşaya bilər
ki, öləndən sonra da öz xatirəsini əbədiləşdirər).
“Həyat”
sözü özü çox mənalı anlayış olduğundan tədbiq olunma sahəsinə görə mənasını dəyişir.
Bioloji elmlərdə bu maddələr mübadiləsini, öz tərkibi və funksiyasının tənzimetməsini
həyata keçirən, çoxalmaq, böyümək, inkişaf etmək, mühitə uyğunlaşmaq bacarıqlarına
malik olan materiyanın mövcudluq formasıdır.Ən azı 123 izaha görə həyatın minamal tərifində onun
variasiyalı özünüistehsal olması deyilir (8).Humanitar mətnlərdə isə həyat mədəni-tarixi
və fəlsəfi məna əldə edib. Burada
həyat reallığının ilkinliyi, onun temporallığı, axının hadisəviliiyi və kəsilməzliyi
ön plana çıxır. Bununla bərabər həm də həyatın bioloji, mədəni təkamül, həmçinin
irsi-mədəni nəzərilər ideyasının və təkamüli epistemologiyanın toqquşmasında
yaranan tərifi də formalaşmaqdadır.Heyvanlarda həyat bioloji fəaliyyət forması
olduğu halda, insanlarda bu biososialdır. L. Balaşovun öz tədqiqatlarında gəldiyi
nəticəyə əsasənİnsan həyatının 3 səviyyəsi var:
1)
Nəbati həyat – bura qida, ifrazat,
böyümə, çoxalma, və uyğunlaşma aiddir.
2)
İkinci səviyyə
olan heyvani həyata yığıcılıq, ovçuluq, müdafiə, ünsiyyət, uşaqların tərbiyyə
edilməsi,
3)
Özündə
bilik, idarəçilik, ixtiraçılıq, sənədkarlıq, idman, fəlsəfəni birləşdirən üçün
səviyyə isə mədəni həyat və ya mədəniyyətdə həyat sayılır.
Bu səviyyələrin hər biri insan üçün olduqca önəmlidir və bu səviyyələr qarşılıqlı asılılıq və qarşılıqlı təsir əlaqələrindədirlər.
Bu səviyyələrin hər biri insan üçün olduqca önəmlidir və bu səviyyələr qarşılıqlı asılılıq və qarşılıqlı təsir əlaqələrindədirlər.
Ümumiyyətlə isə fəlsəfədə “həyat” fenomeni barədə
danışanda həyat fəlsəfəsi barədə də danışmaq lazımdır. Qısaca onu demək olar
ki,həyat fəlsəfəsi həyatın reabilitasiyası tərəfdarı və həyatın siyasi,
iqtisadi və sair utilitar yanaşmalarla yoxsullaşdırılmasının əleyhdarı kimi
çıxış etdi. Bununla əlaqədər olaraq bu cərəyanın mərkəzi anlayışı kimi “həyat”
anlayışı “varlıq” anlayışını əvəz edilməsinə çağrılırdı. Həyat fəlsəfəsinin
nümayəndələri “həyat” anlayışını “varlıq” anlayışına qarşı qoyurdular. Burada həyat
həm insan həyatı, həm də varlığın əsası kimi qəbul edilirdi.İrrasional cəryan
sayılan həyat fəlsəfəsinin nümayəndələri kimi Nitsşeni, Dilteyi, Zimmeli,
Berqsonu, Şpenqleri və s. göstərmək olar. Bucəryanın banısı alman filosofu A.
Şopenhauersayılır. Subyektiv idealist dünyagörüşlü filosofa görə “dünya bir tərəfdən
dərkedənin təsəvvürüdür, digər tərəfdən isə dərkedən dünyanın məhsuludur. Həyatda
olan bütün hadisələr iradənin obyektivləşdirilməsinin mərhələləridir.”(9, 251)
Ümumən isə həyat fəlsəfəsinin 3 məktəbini fərqləndirirlər. Bunlar V. Diltey, G.
Zimmelin daxil olduğu akamedik həyat məktəbi; A. Berqson və davamçılarının yer
aldığı yaradıcı təkamül məktəbi və F. Nitsşe və davamçılarının olduğu fəlsəfi
iradə məktəbidir. Lakin bəzi tədqiqarçılar həyat fəlsəfəsinin 4 məktəbini
görsədirlər ki, buraya Berqsonun həyat çırpıntısı fəlsəfəsini, Dilteydən gələn
amerika və ingilis praqmatizmini, tarixilik (istorisizm) və alman həyat fəlsəfəsini
aid edirlər (10)
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz “həyat” termininin vahid tərifi olmaması fikrinə “həyat fəlsəfəsi”
cəryanında bir daha şahid olmaq olar. Belə ki akademik
həyat məktəbinin nümayəndəlirinə görə həyat iradə, arzular, hiss və həyəcan dəlilidir. Yaradıcı təkamülçü olan A. Berqsona görə isə
həyat kəsilməz yaradıcı təkamüldür. Nitsşe isə həyatı hakimiyyət hissinin
maksimumuna can atan bir anlayış kimi izah edirdi.
Həyatın mənası barədə danışmazdan əvvəl isə ilk öncə
məna sözünün mənasını bilməliyik. Bir şeyin ağılla dərk edilən daxili məntiqi məzmunu,
mahiyyətini bildirənməna termini birbaşa olaraq predmet barədə bilikdən
asılıdır. Bu baxımdan bir insan predmet barədə məlumatsız olduqda, onunla necə
davranacağını, ondan necə fayda götürəcəyini bilmədikdə, predmet ona mənasız gəlir.
Mənanı xarakterizə edən anlayışlar arasında fikir və şüur da var. Məsələn
Uzaqdan görünən axınla üzən gəminin tüstüsü barədə sahildəki insanlar müxtəlif
mülahizələr deyə bilərlər (bu tüstü yanğındır, buluddur və s.) Sahildəki
insanlar gəmi yaxınlaşandan sonra gəmi barədə fikirləri olduğundan tüstünün gəmiyə
məxsus olduğunu gördülər. Həmin anda sahildə olmayan insanlar üçün və ya həmin
gəminin orada olmasında heç bir marağı olmayan insanlar üçünsə həmin tüstünün
görünməsi mənasızdır. Bu baxımdan Y. Trubeskoy deyirdi ki, fikir və şüur
yoxdusa, məna da yoxdur. Hətda mənanın fikirlər bağlılığımı bildirmək üçün
Trubeskoy “смысл ” sözünü kontekstə uyğun olaraq “с-мысл” kimi işlədirdi.Məna
barədə danışanda isə məna – anlam və məna – dəyər münasibətlərini də qeyd etmək
lazımdır. (Əslində məna – anlam deyərkən nəzərdə tutduğumuz almanca “Sinn” və
“Bedeutung” ifadələridir ki, onlar hər 2-si azərbaycancaya “məna” kimi tərcümə
olunur. Sadəcə təkrarçılıq və səhv anlaşılmadan qaçınmaq üçün biz bu terminləri
fərqli tərcümə etdik).G. Freqe özünün “Məna və anlam” əsərində bu terminləri
bir birlərinə qarşı qoyur, baxmayaraq ki, almanca “Sinn” və “Bedeutung” terminləri
sinonim sayılırlar. Əgər anlam ifadə olunan predmetdirsə, məna predmet barədə
informasiyadır.Məsələn, səhər ulduzu və axşam ulduzu eyni anlam verir (hər
ikisi Veneranı bildirir) lakin fərqli mənaları var. Bəzənsə mənası olub, anlamı
olmayan sözlər olur, məsələn “yumru kvadrat”. L.Vitqenşteyn məna problemində
qarışıqlığa dair ilk olaraq mənanın kontekstə görə axtarılmasını demişdir,
başqa sözlə ifadənin mənasının mətnə görə uyğun izahının tapılmasını.Mənanın
semantik tərifindən başqa həm də praqmatik tərifi də var ki, bunu da insanın fəaliyyət
subyekti pozisiyası nəzərindən çıxış edərək qiymətləndirirlər. Bu halda artıq məna
dəyərə çevrilir. Çünki predmet istifadəçi üçün faydalılıq xarakteristikası əldə edir. Məna isə həm predmet barədə
bilginin, həm də predmetə münasibətin komponentini özündə birləşdirir.
“Məna”nın
ümumi qəbul edilmiş mənasından başqa xüsusi izahı da var ki, bu da müsbət və
ümumi əhəmiyyətli dəyərləri bildir. “Həyatın mənasından” danışarkən biz “mənanın”
məhz bu izahını nəzərdə tutmalıyıq. Burada söhbət həyatın ümumi əhəmiyyətli
terminlər vasitəsi ilə izahından yox, həyatın müsbət dəyərinin
olub-olmamasından və bu dəyərin ümumi və qeyd-şərtsiz, hər kəs üçün vacib
olmasından gedir.
Həyatın mənası – insanın dünyadakı təyinatı, öz həyat fəaliyyətinin məqsədi,
ictimai və ya şəxsi ideal əsasında özünüsübut imkanı barədə ideal təsəvvürüdür.
Bu məna yaşanılan həyatın subyektiv qiymətləndirilməsi, əldə olunan nəticələrin
ilkin niyyətlərə uyğunluğu, insanın öz həyatının məzmununu və özünün dünyadakı
yerini anlaması, insanın ətraf gerçəkliyə təsiri və insanın öz
qarşısım.da həyatının çərçivələrindən çıxan məqsədlərin qoyuması kimi başa
düşülə bilər. Bu halda həyatın mənasını anlamaq üçün 3 suala cavab axtarmaq
lazımdır: 1) həyatın dəyərləri nədir? 2)
həyatın məqsədi nədir? 3) Nə üçün yaşamaq lazımdır?Həyatın insan üçün mənası
dedikdə həm dəhəyatın insan üçün dəyəri, önəmi başa düşülür. Bu da yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi “məna”nın praqmatik tərəfindən irəli gəlir.“Yaşamağa dəyərmi?”
sualına cavab həyatın insan üçün mənalı və ya mənasız olduğunu görsədir.
Həyatın
mənası hər bir insanı maraqlandıran suallar içində olduğundan, bir çox filosof
bu məsələyə dair fikirlər demişdir. Bu baxımdan həyatın mənasına bir çox fəlsəfi
yanaşmalar var ki, bunlar belə bəzən öz aralarında ziddiyyətli ola bilərlər.Məsələn,
Heraklit həyatın mənasını düşünməkdə, təbiəti eşidib, ona uyğun davranmaqda
gördüyü bir halda, Levklipp həyatın mənasını həzz almaqda görürdü. Dünyanın
yox, insanın qəlbinin və əməllərinin dərk oluna bildiyini söyləyən Sokrat
insanları mənəvi və intellektual inkişafa səsləyərək, insan xoşbəxtliyini
xeyirxah əməllərdə görürdü. Xeyirxahlıqda həyatın mənasını görən daha bir
filosof olan Aristotelin fikrincə, təbiət insanlara xeyirxahlığı bir başa
vermir. O,insanlarayalnız onu qazanmaq imkanını yaradır. Xeyirxahlığın
qazanılması imkanını təbiət yaratdığı halda, ona nail olmaq yollarını siyasət
öyrədir. Xoşbəxtliyinin şərtləri isə - mərdlik, səbr, haqq və ağıl-fərasət
qabiliyyətləridir.Ayrı-ayrı filosoflarla bərabər həyatın mənasına müxtəlif fəlsəfi
cəryanlar da özünə məxsus izahlar vermişlər. İnsanın məqsədinin xoşbəxtliyə can
atmaqda görən kiniklərin təlimlərinə görə insan az olanla kifayətlənməli və
pislikdən qaçmalıdır. Bu bacarıqlar insanı azad edir. Lakin kiniklərin azadlığı
əslində ifrat fərdiyyəçilik idi ki, bu da mədəniyyətin, incəsənətin, ailənin,
dövlətin, mülkiyyətin elmin və ictimai qaydaların inkarı demək idi. Kirenaçıların
fikrincə isə insan gələcəyə plan qurmağın əvəzinə həyatdan bacardığı qədər həzz
almalıdır. İlk hedonistlər sayılan kirenaçılar hesab edirdilər ki, fərdi
insanın həzzi cəmiyyətin rifahından daha üstündür. Kiniklərin və kirenaçıların
fikirlərinin bu qədər zidd olmasına baxmayaraq, onlar hər iki sokratik məktəblər
olmuşdular. Qeyd edək ki, Sokratik məktəblər Sokratın tələbələri tərəfindən əsası
qoyulan məktəblərdir. Bura Meqara məktəbi (əsasını Meqaralı Evklid qoyub),
Eretriya məktəbi (Elidalı Fedon), Kirenaçılar məktəbi (Kirenalı Aristipp) və
Kiniklər məktəbi (Antisfen) aid edilir. (11, 100 – 115) Təxminən kirenaçılarla
eyni vaxtda (m.ə. V əsr) Çində yaranan moistlər həyatın mənasını cəhcəlaldan,
var-dövlətdən imtinada görürdülər. Onlar bu üsullar insanların bərabərliyinə
can atırdılar və inanırdılar ki, buna görə o biri dünyada mükafatlanacaqlar. Orta
əsrlərdə həyatın mənası dini baxışlara çox sıx bağlı idi və tanrıya itaətdə
görünürdü. İrrasional baxışlarda həyatın ümumiyyətlə mənası görünmür. Və A.
Şopenhauer bu baxımdan demişdir ki, həyatın mənasının axtarışında olan insan
müxtəlif dinlər və fəlsəfələr yaradır və müxtəlif məşğuliyyətlərin fikirləşilməsi
həyatın mənasının olmamasından xilas olmaq üçün icad edilən vasitələrdən başqa
bir şey deyil. Ekzistensialistlərin sələfiolan S. Kyerkeqor insanın həyatının absurdla
dolu olduğunu deyərək, laqeyid dünyada hər bir insanın öz dəyərləri yaratmasına
çağırırdı. Nihilist olan F. Nitsşe həyatın mənasını fövqəl insanın gəlişinə
hazırlıqda görürdü. L. Vitqenşteyn başda olmaqla, pozitivistlərin fikrincə həyatda
hər hansı bir şey məna kəsb edə bilər, lakin bütövlükdə həyatın mənası yoxdur. Bu
səbəbdən onlar həyatın mənasını yox, həyatda məna axtarmağı düzgün sayırdılar. Praqmatiklərin
fikrincə həyatın mənası insanı həyatı qiymətləndirməyinə gətirəcək məqsədləridi.
“Həyatın
mənasının” çox izahlılığı ilə bərabər, bu anlayışın “həyatın məqsədi” anlayışı
ilə sıx əlaqəsini olduğunu görmək olar (xüsüsən praqmatiklərin baxışlarında həyatın
mənası fayda verən məqsədlər olduğu deyilir). Bu 2 ifadə ilk baxışdan bir birinə
sinonim kimi görünsələr də,bir çox tədqiqatçılar bu anlayışları fərqləndirirlər.Məqsəd
həyata bir istiqamət verdiyi halda, məna bu istiqamətin dərk edilməsidir. Məsələn,
son sinif şagirdi ali məktəbə qəbul olmasını öz qarşısına məqsəd qoyur. Bu
hal-hazırda onun həyatının məqsədidir. Şagirdin nə üçün ali məktəbə qəbul
olması isə onun həyatının mənasıdır. Məqsəd bu halda “nə etməli?” sualına cavab
verirsə, məna – “niyə etməli?” sualına cavab verir. İnsanın həyatının 1 məqsədi
olmur. Məqsədlər yenilənir, çoxalır, dəyişir. Məqsədlərə çatma çabası isə həyatı
mənalaşdırır. Məhz məqsəd olmayanda, artıq həyat mənasızlaşır. Bu baxımdan bəzi
tədqiqatçılar qeyd edir ki, həyatın mənası insanın öz-məqsəd kimi inkişafı,
onun hərtərəfli təkmilləşməsidir. Bu isə Kantın dediyi kimi, insan mövcudluğunun
öz-özlüyündə ali məqsəd olduğunu bildirir. (12) Məqsədlə mənanın bir oxşarlığı
ondadır ki, qarşıda duran məqsəd reallaşdırılmasını gözlədiyi kimi, həyatın mənasının
axtarışından sonra, onun reallaşdırılması həyatı mənalaşdırır. Həyatın mənalaşdırılması
həyatın dərk edilməsinə gətirir. Həyatsa dərk olunduğu qədər, insan üçün dəyərli
olduğu qədər mənalıdır.
Məhz həyatın
mənası insanda ölümə müəyyən münasibətlər yaradır. Ölümün olması həyatı məsuliyyətli,
zamanla çərçivələnmiş, müddətli bir öhdəliyə çevirir ki, burada vaxt istənilən
an bitərək, bizim fəaliyyətimizi yarımçıq qoya bilər. Bu səbəbdən həyatın mənası
insanda zamana fərqli, daha rasional münasibət yaradır, və həyatı “qaralama”
kimi yaşamamağa çağırır, çünki sonradan “ağ dəftərə bunları köçürməyə” vaxtımız
qalmayacaq. Həyatın mənasının axtarışı “kollektiv”, “cinsi”, “fərdi” varisliklə
mürəkkəbləşsə də, burada hansısa bir ideyanın, baxış nöqtəsinin zorla qəbul
edilməsi olmamalıdır. Əksinə, həyatın mənası fərdi axtarış nəticəsində
olmalıdır, çünki hər kəsin fərdi həyatı var və hər kəs öz həyatını özü bildiyi
kimi başa düşür.
Həyatın
mənasına nə qədər təriflər verilsə də, insanın həyatının mənasını dərk etməsi
özünü şəxsiyyət kimi dərk edilməsi olmadan mümkün deyil. Öz şəxsiyyətinin dərki
isə özünü özünə oxşarlarla müqayisə vasitəsi ilə həyata keçir. Həyatın mənası
barədə fikirlər isə insanın öz əhəmiyyətini dərk edəndən sonra yaranır. Bu səbəbdən
dəhəyatının mənasını axtaran insan, ictimai maraqlardan öncə, şəxsi motivlərini
rəhbər tutur. Çünki bu həyatı axı O yaşayır və Odoğularkən heç kim “2BR02B”-yə
zəng etməyib. (Kurt Vonnequt “2BR02B” əsərində stabil əhalisi olan gələcək cəmiyyət
təsvir edilmişdir ki, orada kimsə doğulanda mütləq kimsə əvəzinə ölməli idi və
könüllü ölmək istəyən insan “2BR02B” nömrəsinə zəng edərək, ölmək istədiyini
bildirirdi. (Nömrə Şekspir suallarından olan “to be or not no be”-yə işarə
verir ki, insan burada həyatla ölüm arasında seçim edir)).Burada xüsusi qeyd
etməliyik ki, şəhidlərin Vətən uğrunda ölməsi kiminsə başqasının əvəzinə ölməyə
razılaşmama fikrini təkzib etmir. Çünki şəhid konkret bir nəfərin deyil, ən ali
dəyərlərdən olan Vətənin (və ya dinin) uğrundə canından keçir. Həyatı mənalaşdıransa,
həyatdakı dəyərlərdir. Dəyərlər itmək üzrə olanda isə, məna da itir. Bu səbəbdən
dəyəri təhlükədə olan insan həyatından keçməyi göz qabağına qoyur. Şəhidlik
zirvəsindən əlavə türk əsatirlərində aylanu anlayışı da var ki, bunu da ən
aydın Dəli Domrulun əhvalatında görmək olar (Aylanu - türk mifologiyasında və
xalq inancında can dəyişdirmə, yəni bir adamın başqasının yerinə ölməyi qəbul
etməsidir). Lakin bu halda da, insan kimin gəldi yox, ona dəyərli olan biri
uğrunda bunu edir ki, bu da bir daha həyatın mənasının dəyərlərdən asılılığını
görsədir.
Fikrimizcə
həyatın mənasının özünün də subyektiv və obyektiv izahını vermək olar. Məsələn,
parkda bitən çiçəyin özü üçün mənası yoxdur, lakin insan üçün o, məna daşıyır.
Beləcə insan həyatının da özü üçün mənası olduğu kimi, ətrafdakılar üçün də mənası,
əhəmiyyəti olur. Buna misal olaraq, Henriyeta Laksın acı taleyini görsətmək
olar. Keçən əsrin ortalarında Afro-ameriakn Helnriyeta xərçəng xəstəliyinə
tutulduqdan sonra,həkimlər onun müalicəsinin əvəzinə, onun üzərində ondan icazə
almamış müxtəlif təcrübələr keçirməyə başladılar. Nəticədə HELA hüceyrələri
tibbdə məşhurlaşdı ki, bir çox xəstəliyin müalicəsinə səbəb oldu, lakin
Henriyetta əzablar içində 1951-ci ildə öldü. HELA hüceyrələri milyonlarla
insanın həyatını xilas etdi. Həyatın mənasının yuxarıda qeyd etdiyimiz heç bir
müsbət tərifi uyğun gəlməyən Henriyettanın subyektiv həyatı nə qədər acı olsa
da,onun həyatı bütün bəşəriyyət üçün mühüm məna kəsb edir.Əksinə, Pol Potun və
digər oxşar insanların həyatları özləri üçün pozitiv mənalı olsa da, bir çox
insan üçün onun həyatı çox neqativ məna daşıyır. Digər bir hala baxaq:hər cür
maddi şəraiti olan bir insanın həyatı maddi sıxıntı keçirən biri üçün mənalı gəlsə
də, özü üçün cansıxıcı mənasız gələ bilər. Və ya bütün gününü meditasiyada
kecirən quruların həyatları bizimçün çox cansıxıcı gəlsə də, özləri üçün çox mənalıdır.
Həyat
insan üçün bir məkandan o biri məkana bir yoldur. Gəldiyimiz və getdiyimiz məkanlar
barədə uzağı hər hansı bir fərziyyə demə qabiliyyətində olsaq da, gedəcəyimiz
yolun harada kəsiləcəyini bilməsək də, biz bu yolda büdrəmədən, azmadan getməliyik.Həyatın
mənasını necə tərif verilməyindən asılı olmayaraq, insan həyatda ətraf üçün
ziyan vermədən xoşbəxt yaşamağa çalışmalıdır. Çünki bu bizim yaşayacağımız, ən
azı bu dünyada xatırlayıb yaşayacağımız ilk və sonuncu həyatımızdı, elə onların
həyatları kimi. Bəzi filosoflar həyatın mənasını elə həyatda görürlər. Həyat bizim
həyatımızda olan ən böyük dəyərdir. Bu səbəbdən biz həyatımızın dəyərini
anlayaraq, onu bacardığımız qədər qiymətli tutub, xoşbəxt yaşamalıyıq.
Cavidan Hacıyev
Ədəbiyyat
- Qızılgül Yasin qızı Abbasova, Zeynəddin Camal oğlu Hacıyev. Sosial fəlsəfə. Ali məktəblər üçün dərslik. İkinci nəşr. Bakı, 2012, 480 s.
- “Философия жизни и ее разновидности”http://www.filosense.ru/
- Евгений Трубецкой, “Смысл жизни” 2007, Библиотека “Вѣхи”http://www.vehi.net/etrubeckoi/smysl_zhizni/01.html#b011
- В. Э. Чудеовский, “Смысл жизни и судьба человека” / ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ И СОВРЕМЕННОСТЬ 1998 № 1, http://ecsocman.hse.ru/data/154/128/1218/017Chudnovskij.pdf
- Балашов Л. Е. Философия: Учебник. 2-я редакция, с изменениями и дополнениями. Электронная версия — М., 2005. — с. 672. https://scibook.net/page/philosophi/ist/ist-7--idz-ax239.html
- Смысл жизни / Wikipedia.org
- Миронов Владимир, Философия: Учебник для вузов. https://www.e-reading.club/book.php?book=39113
- http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/073911011010524992
- Ağayar Şükürov, “Fəlsəfə” II Nəşr (Ali məktəblər üçün dərslik), http://www.kitabxana.net/
- (Ю. М. Бохенский, «Современная Европейская философия», IV Философия жизни http://agnuz.info/app/webroot/library/339/474/page05.htm )
- Aydın Əlizadə “ Antik fəlsəfə tarixi” Bakı 2016,http://www.ebooks.az/view/C1ifcygt.pdf
- В. Лавриненко, Философия/ Смысл и цель жизни, https://www.e-reading.club/chapter.php/32427/108/Lavrinenko_-_Filosofiya.html
I love the art of writing you possess. Good job man. The Doctor of Nursing Practice DNP project represents the culmination of your doctoral studies and an opportunity for you to translate your acquired knowledge into practice. It is also the epitome of the practice-focused DNP and an essential part of the integrative practice experience. Preparing your DNP project is an exciting time, as it allows you to lay the groundwork for future scholarship while at the same time giving you a chance to make a potentially meaningful contribution to improving nursing practice and patient outcomes. DNP Capstone Project Writers is here for you.
YanıtlaSilThis is a well written blog. Keep up. I just want you to know tha we will help you to save your time- Lab report writing is a time-consuming task. Our lab report writing experts are dedicated to their job and work day and night to help students. So when you hand over the responsibility of writing your lab report to us, you do not have to spend a single minute on your lab report. Go ahead and reach out to us for Lab Report Writing Help
YanıtlaSilWe are a team of highly experienced and well trained, those who provide a solution related to McAfee.com/Activate,www.McAfee.com/Activate Product Key,www.McAfee.com/Activate ,windstream login and windstream email For more info contact our support team.
YanıtlaSilWe are a leading company for all your Online Assignment Help need. We have the world best team who can give you the top-quality assignment help online solution. Call us right now and discuss your assignment requirement.
YanıtlaSilI have gone through this article, and I found it really worthy. The in-depth content mentioned is really amazing and it really helped in gaining some insight in this topic. I would request you to have a look on the roadrunner email login , Bellsouth email login , Windstream Email Login , Bellsouth.Net Email Login , Www.Windstream.Net Email Login
YanıtlaSil